Gå til innhold

10 gigabit Switch\HUB Bridge


LMH1

Anbefalte innlegg

Er selv enig:seagate_archive_8tb_sata_main_128k_throu

En god harddisk i dag burde klare rundt 2 Gigabit\s så har man SSD disker er ikke 10 gigabit for mye.

Som du sikkert ser å ta backup av 4-10 TB harddisk vil ta tid på 1 gigabit eller under, har man 2 gigabit\s eller mere tar det kortere tid. Men hjelper fint lite når det ikke finnes Link Agregation (LACP) som funger ellers ville jeg gått for det da utstyret er mindre.

 

Men syns det er komme frem lite fornuftig i denne tråden ingen som er veldig ekspert på dette?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er selv enig:seagate_archive_8tb_sata_main_128k_throu

En god harddisk i dag burde klare rundt 2 Gigabit\s så har man SSD disker er ikke 10 gigabit for mye.

 

Men syns det er komme frem lite fornuftig i denne tråden ingen som er veldig ekspert på dette?

Det er spørsmålene, konklusjonene og problemstillingene dine som i 70% av tiden er mildt sagt rare og feil, som gjør at ikke trådene går noen vei.

 

Jeg kan godt hva jeg snakker om, men kunskapen vi prøver å gi til deg, går ofte ikke inn. F.eks behovet for å ha en grunnforståelse av laginndelinger i nettverksverden, og alt du blander inn SFP+ og 10G i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Vel, saken er vel at mange av oss trenger mer enn 1 Gb/s, det betyr ikke at vi trenger hele 10 Gb/s ennå.

Hva _trenger_ du mer enn 1G til, som privatperson, i dag? Husk at "trenger" viser til konkret behov, og ikke bekvemmelighet.

 

Forstå meg rett, 10G er fint og gøy, men ser for meg mange konstruerte behov og problemstillinger.

 

 

Nei. Er fleire bruksområder for oss som er litt tekniske.

 

Backup

Steam Home Streaming

Egen NAS og virtuelle maskiner som bruker NAS'et som hovedlagringsdisk(Billige ZFS snapshots for superrask backup av VM)

Lengre rekkevidde uten at det koster skjorta, bare mykje blod og svette med graving.

 

Og for oss som er veldig tekniske. RDMA :D

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Vel, saken er vel at mange av oss trenger mer enn 1 Gb/s, det betyr ikke at vi trenger hele 10 Gb/s ennå.

Hva _trenger_ du mer enn 1G til, som privatperson, i dag? Husk at "trenger" viser til konkret behov, og ikke bekvemmelighet.

 

Forstå meg rett, 10G er fint og gøy, men ser for meg mange konstruerte behov og problemstillinger.

Som sagt trenger jeg nok ikke 10 Gb/s ennå, men jeg trenger definitivt mer enn 1 Gb/s. Svært mange av oss har en del data, enten det er mediefiler eller bilder og vi blir gjerne holdt tilbake av treg overføringshastighet. Mange har kjøpt seg NAS eller lignende og skal stadig overføre mange hundre GB med data. Helt vanlige folk som bruker teknologi har god bruk for dette i dag.

 

Om få år når jeg skal bygge nytt hus så skal jeg selvsagt dimensjonere for 10 Gb/s i hele huset, selv om bare et mindretall av enhetene vil være tilkoblet med nettverkskort som utnytter hele potensialet. Kostnadene for bedre kobberkabler er marginale, så den investeringen bør alle som bygger i dag gjøre allerede nå. Jeg håper at innen de neste par-tre årene så vil der komme litt billigere switcher og nettverkskort som gjør det mer overkommelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil råde andre som j-- eller andre som har i mot 10 gigabit switch+ router eller finne seg et annet forum å diskutere.

Behov vil jeg ikke si er et tema, er vel heller problemet å få en kinesisk produsent å produsere noe som funger med 2 gigabit ethernet eller 10 gigabit til en så billig pris som mulig. Da det koster å kaste gammelt utstyr som man muligens får maks 100-200 kr for igjen på brukmarkedet. Tror i 2017 vil flere få behov for 10 gigabit ethernet.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet så langt har vært at 10 Gb/s har vært forbeholdt servere, selv om det har eksistert i mange år. Haswell-E "skulle" egentlig leveres med 10 Gb/s ethernet som standard, men det ble nok kuttet pga. kostnader. Men straks Intel velger å inkludere det i plattformen så vil der også komme mengder av switcher for arbeidsstasjoner.

Lenke til kommentar

Haswell-E "skulle" egentlig leveres med 10 Gb/s ethernet som standard, men det ble nok kuttet pga. kostnader. Men straks Intel velger å inkludere det i plattformen så vil der også komme mengder av switcher for arbeidsstasjoner.

Man har jo:

ASRock X99 WS-E/10G

ATX, X99, DDR4, SLI, 2 x 10Gbit NICS

 

Den er bland de få som har dette, SFP+ er nok billigere i dag, det som er irritende er Asus Z9PE-D16 er lavere priset, og asus har vel ikke et hovedkort med 10 gigabit\s og usb 3.1.

 

Vet det finnes serverhovedkort med Gigabit og SFP+ men det er ikke mange.

Lenke til kommentar

 

 

Vel, saken er vel at mange av oss trenger mer enn 1 Gb/s, det betyr ikke at vi trenger hele 10 Gb/s ennå.

Hva _trenger_ du mer enn 1G til, som privatperson, i dag? Husk at "trenger" viser til konkret behov, og ikke bekvemmelighet.

 

Forstå meg rett, 10G er fint og gøy, men ser for meg mange konstruerte behov og problemstillinger.

 

 

Nei. Er fleire bruksområder for oss som er litt tekniske.

 

Backup

Steam Home Streaming

Egen NAS og virtuelle maskiner som bruker NAS'et som hovedlagringsdisk(Billige ZFS snapshots for superrask backup av VM)

Lengre rekkevidde uten at det koster skjorta, bare mykje blod og svette med graving.

 

Og for oss som er veldig tekniske. RDMA :D

 

Jeg nevnte eksplisitt behov (som i en nødvendighet), ikke bruksområder (som i praktisk og kjekt å ha). Jeg forstår hva du mener med at mer båndbredde gjøre operasjonene raskere og mer bekvemme, men som jeg forstår det er det ikke nødvendig (les: påkrevd for fungerende operasjon) å ha over 1Gbit/s for at noe av det du nevner skal utføres?

 

RDMA på privaten? Kult!

 

 

 

Vel, saken er vel at mange av oss trenger mer enn 1 Gb/s, det betyr ikke at vi trenger hele 10 Gb/s ennå.

Hva _trenger_ du mer enn 1G til, som privatperson, i dag? Husk at "trenger" viser til konkret behov, og ikke bekvemmelighet.

 

Forstå meg rett, 10G er fint og gøy, men ser for meg mange konstruerte behov og problemstillinger.

Som sagt trenger jeg nok ikke 10 Gb/s ennå, men jeg trenger definitivt mer enn 1 Gb/s. Svært mange av oss har en del data, enten det er mediefiler eller bilder og vi blir gjerne holdt tilbake av treg overføringshastighet. Mange har kjøpt seg NAS eller lignende og skal stadig overføre mange hundre GB med data. Helt vanlige folk som bruker teknologi har god bruk for dette i dag.

 

Om få år når jeg skal bygge nytt hus så skal jeg selvsagt dimensjonere for 10 Gb/s i hele huset, selv om bare et mindretall av enhetene vil være tilkoblet med nettverkskort som utnytter hele potensialet. Kostnadene for bedre kobberkabler er marginale, så den investeringen bør alle som bygger i dag gjøre allerede nå. Jeg håper at innen de neste par-tre årene så vil der komme litt billigere switcher og nettverkskort som gjør det mer overkommelig.

 

Det vil alltid være en ytelseshals når man behandler noe. Nå er det nok nettverket for din del (om diskene klarer å henge med på ~120MB/s). Nå bruker du i underkant av ett kvarter på å overføre 100GB.

 

Jeg driver og totalrenoverer hus nå, og her blir alle rør lagt opp med kabling, og alt terminert opp, for å kunne kjøre 10G i alle rom i huset. Jeg har óg porter jeg kan setti i ekspansjonsmoduler for 10G, uten at jeg har valgt å gjøre det.

 

Jeg er for 10G, og jeg liker høyere båndbredde, men jeg ser for meg at for mange er behovet for 10G konstruert, og alt peker mot "det hadde det vært morsomt å ha, og jeg kan i noen scenarioer spare litt tid på det".

 

Vil råde andre som j-- eller andre som har i mot 10 gigabit switch+ router eller finne seg et annet forum å diskutere.

Behov vil jeg ikke si er et tema, er vel heller problemet å få en kinesisk produsent å produsere noe som funger med 2 gigabit ethernet eller 10 gigabit til en så billig pris som mulig. Da det koster å kaste gammelt utstyr som man muligens får maks 100-200 kr for igjen på brukmarkedet. Tror i 2017 vil flere få behov for 10 gigabit ethernet.

Jeg har problemer med folk som kaller 10G-kapabelt nettverksutstyr "10 gigabit switch+ router". Selve ethernet-standarden liker jeg svært godt. Kan til og med være tilbøyelig til å like SDH en gang i blandt.

 

---------------

 

Det vil selvfølgelig komme mye mer konsumer-priset 10G-kapabelt nettverksutstyr når massene er klare for å ta i mot. Per i dag er det i liten grad, selv blandt oss som driver mye med data, ett behov, og ønske, om å ta i bruk 10G.

Lenke til kommentar

 

Jeg driver og totalrenoverer hus nå, og her blir alle rør lagt opp med kabling, og alt terminert opp, for å kunne kjøre 10G i alle rom i huset. Jeg har óg porter jeg kan setti i ekspansjonsmoduler for 10G, uten at jeg har valgt å gjøre det.

 

Jeg er for 10G, og jeg liker høyere båndbredde, men jeg ser for meg at for mange er behovet for 10G konstruert, og alt peker mot "det hadde det vært morsomt å ha, og jeg kan i noen scenarioer spare litt tid på det".

Hvorfor går man da ikke rett på CAT7? Eller mistefall Cat6a.

Da jeg vil anta Cat6 har noen problemet å strekkes 20 meter eller lengere på 10 gigabit, har ikke erfaringer på dette selv men hørt av andre som har testet dette. Så beste å ha noe som klarer 40 gigabit greit.

 

Har du greie på POE+ i samme slengen ville det vært fint.

Kunne selv den gang jeg får egen bolig, lyst å sette opp terminalklient muligens og egen server rom der pcene vil stå.

Slik man kun har f.eks intel NUC (Intel NUC NUC6I3SYH)

 

Som arbeidstasjon, og kraftig server som støtter Steam Home Streaming slik man kan spille hva som helst fra en NUC eller nvidia shield. Så bruke varme fra serveren til fjernvarme rundt i huset.

 

Vet noen om: D-Link DGS-1510-28X støtter load balance? F.eks ha 4x SFP modul TP-Link TL-SM321B 1310/1550nm for å få raskere nett på switchen? Eller må man ha spessiel switch med load balance?

 

Da tenker jeg ikke på vlan eller å switche 1 fiber til en SFP men å konverte flere kanaler (Flere gigabit Fiber til SFP+) for eksempel.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

sjekk:Mellanox 8-Port Managed InfiniBand Switch MIS5022Q-1BFR 1U 8xQSFP 40Gb/s 1xRJ-45 Short-PWS Blue Retail

 

IS5022.jpg

Gjør ikke noe med 2 port 10 gigabit ethernet.

 

 

Hadde den vært SFP+ og en tredjedel av prisen skulle jeg gjerne kjøpt den.

 

http://mikelaud.blogspot.no/2014/02/how-to-setup-infiniband-network.html

 

Ser ikke enkelt å sette opp heller, så hvis noen finner switcher i den størrelsen gjerne med EU kabel så ville jeg vært veldig glad.

Cable_EU_8.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg tror enda ikke du har fått med deg hvilket segment du ser på switcher i.

 

Bedre vifter? Da tenker du på bedre luftflyt, bedre vibrasjonsegenskaper, bedre levetid, mindre støy?

 

EU kabel? Du ser jo at det er vanlig "PC-plugg" (IEC) på den boksen. Og om du ser på hvilken spenning/frekvens boksen skal ha så kan du da avgjøre om den kan brukes på norsk strømnett.

 

Liker utsagnet ditt om den Infiniband-switchen: "Hadde den vært SFP+ og en tredjedel av prisen skulle jeg gjerne kjøpt den." Det er som å gå i en traktorbutikk, se på en traktor, og si "hadde det vært en stasjonsvogn og tre ganger billigere hadde jeg gjerne kjøpt den".

 

:fun: :fun: :fun: :fun: :fun:

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Viftene i intel NUC er gode, burde ikke være dårligere en det sammenlignet mot mye annet.

Har vært borti Netgear WNDR4700 Centria den støyer mye for å være en 500 mbit router, selv om den klarer litt mer.

Merker når man slår den på for første gang.Så om den regnes som veldig stillegående sammenlignet mot 10 gigabit utstyr får jeg heller bygge en switch\router selv.

 

Poenget med EU Flat kabel er den er minst mulig, da det er begrenset med PC uttak i adapteret. Selv Intel NUC\ Mac mini klarer seg med EU, samme gjør de fleste switchene dermed ser jeg ikke jording som nødvendighet.

 

Vet ikke om det vil komme muligheter å stille viftehastighetene i slike switcher\routere med tiden. Da det er viktig for meg, siden er plagsomt med mye støy så hvis det gjelder alle får jeg heller bygge selv.

 

Jeg har lite greie på slike switcher, derfor kan jeg ikke gi bedre forklaring\sammenliging.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det går an å bytte vifter i mange av switchene.

Jeg vet om flere som har byttet vifter i noen Gnodal 48p 10gbit switcher, som har redusert støynivået betraktelig.

Men det er enda MILEVIS over støynivået i en WNDR4700.

 

Du kan vel mekke til en egen switch med Mellanox SFP+ kort osv, men tror ikke den blir så ekstremt billig, den heller.

Avhenger selvfølgelig av hvor mange porter du skal ha.

 

Men du kan i alle fall få den stillegående :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvilken merker gjør det bra\dårlig på switcher?

EVGA P2\G2\Consair RM gjør vertfall det bra på PSuer så sant de har ECO On knapp.

 

For man ønsker vel helst ikke å bytte vifte selv, både det tar tid å finne optimal vifte, og tviler på de har overbelasting\tempraturvern.

Blir som å bytte vifte i PSU man risikerer å ødlegge switchen. Miste garanti etc.

 

Kunne vurdert å bygge min egen switch\router basert på ITX men det er litt tidlig da det ikke finnes hovedkort med dual i5 6200U eller tilsvarende med Dual 10 gigabit Ethernet i hovedkortet. Gjør ikke noe å ha flere, eller kombinere med 1 gigabit switch for det andre.

 

Trenger ikke så mange porter, problemet er heller å finne hovedkort som er egnet på ITX. Da jeg ikke ønsker større.

 

Har en server på ATX men i7 970\W3670 trekker for mye strøm.

Blir nok en stund til jeg oppgrader den.

 

Noe som dette bare med PCI-express 8x eller bedre uten VGA hadde vel gått ann men usikker på i5 5200u blir i minstelaget selv for linux\Android og overføre 10 gigabit\s.Intel-5th-Gen-I5-5200U-Motherboard-HD.jp

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Er litt usikker på om det blir router\switch da beste å ha en i samme.

Hvis det er den under du tenker på eller tilsvarende ser dette veldig bra ut ja, synd det er Xeon de koster unødvendig mye

Spørs om man trenger 16 GB ram i en switch, og mangler displayport\HDMI. Tviler på man trenger ECC ram, heller.

Tviler på verken Asus routere eller Netgear har ECC minne, de har vel bare 128 GB minne billigst mulig.

 

Er det best å bruke RouterOS\ Da jeg tviler på det er mulig å bruke merling build.

Siden skal jeg først gå for den løsningen kan jeg like godt ha router\switch i samme enhet og kjøpe acesspoint senere. Eller bruke AC66U som accesspoint mideligtid.

 

SMCI_X10SDV-TLN4F_Angled.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvilket kort det der er.

Men jeg snakket om Supermicro X10SDV-kortene.

Gigabyte kommer vel også med ett kort med add-on modul som gir 2x SFP+ porter.

 

"Mangler displayport\HDMI"?

Du trenger jo ikke noe HDMI på en switch!??

 

Du kan nok ikke bruke Merlin build på dette her, nei. RouterOS eller pfSense er nok veien å gå.

Lenke til kommentar

 

"Mangler displayport\HDMI"?

Du trenger jo ikke noe HDMI på en switch!??

Hørt om Manage switch?

 

Men ja det er noe uvanlig, men vet ikke om det er mulig på RouterOS eller pfSense og få den til å bli lik Asus routere\Manage switcher.

 

Fordelen her, er jeg ikke trenger nettbrett\PC for å gjøre endringer trenger kun skjerm\mus\tastatur eventuelt touch skjerm. Det må jeg ha for router\switch med untak av TP-Link’s Touch P5.

 

Men vet ikke om slik støtter vlan (Link Agregation LACP) for jeg kunne brukt free nas når maskinen har usb 3.0 eller sata kabler.

 

Men ja det krever mere tid å sette opp, finnes ikke noe resett knapp, og vet ikke om programvaren over på RouterOS eller pfsense oppgraderes automatisk, eller om kun routere gjør det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...