Gå til innhold

10 gigabit Switch\HUB Bridge


LMH1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du blander stadig inn PCI-E når det er snakk om nettverksutstyr.

PCI-E har ingenitng med Ethernet å gjøre annet enn at nettverksortet ditt i pcen kanskje går på det.

Vennligst ikke snakk om PCI-E i nettvekrsutstyr. Det er bare internt i pcen din  det finnes.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Morsomt at du finner frem en hauggammel boks, der end of life ble annonsert for 3 år siden. Videre babler du om PCI-e, som "maze" skriver har det nada med nettverk å gjøre. Det kan være nettverkskortet bruker den bussen for å kommunisere med resten av innmaten i maskina/switchen, men de ter totalt irrelevant for de tingene du tenker på. Du er klar over at det ikke er vanlige innstikkskort, ment for PC-er, som brukes i modulære switcher? Det snakkes da om tjenestekort og linjekort, og de har helt andre standarder enn innstikkskort på PC-er.

 

Og du ser for deg at borettslag er tunge brukere? Feil. Borettslag trenger mange porter. Tenk heller core-nettverk, datasenter o.l. der faktisk throughput må være høy.

 

Edit: typoer

Endret av j--
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men er ulempene på slags modulbaserte switcher som over, at man uansett må bruke samme levrandør at alt utstyret?

Oracle Sun Part Number: (X6757A) Sun Sbus Dual FC Network Adapter

 

Så løsningen blir enten å bruke pcen som switch\router så langt eller kjøpe utstyr bedriftløsninger som Juniper\Brocade VNX 6720-60 Layer 3 eller Cisco? Det er de merkene som er noe å vurdere hvis man skal ha brukbart utstyr.

 

TPlink\Dlink (DGS-1510-28X) og Mikrotik er ikke noe bedrifter hadde vurdert vertfall ikke større bedrifter nå tenker jeg ikke mest på antall porter, tenker med på stabilitet og funksjoner, finnes nok UPS for slike switch i tilfelle strømbrudd etc.

Lenke til kommentar

Ja, kjøper du modulbasert nettverksutstyr må du da nødvendigvis fylle på med moduler fra samme produsent. (Ikke dra inn SFP+ nå, det er ikke hva som menes med modulbasert...).

 

Skal du ha 10G, må du nødvendigvis kjøpe nettverksinfrastruktur som er ment for de som trenger 10G: Bedrifter. (ja, igjen, du kan sette sammen flere 10G-nettverkskort i en PC, men igjen er de nettverkskortene ment for bedrifter...).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men er det slik med alt 10 gigabit utstyr som 1 gigabit det klarer ikke å belaste maksimalt? Har Desverre vanskelighet å belaste 10 gigabit over 6 Gigabit\s på grunn av SSD disker, har ikke satt opp PCI-E SSD disk i serveren siden det er mangel på PCI-E plasser.

 

Så gjelder det stort sett TPLink\Dlink at man må regne med å få lavere hastigheter en oppgitt?

 

Juniper QFX5200 hva klarer den maks i praksis? 999 gigabit\s mellom 2 maskiner? Hvis man setter opp cluster? Med mindre den switchen er mere bregnet på kjernenett hos internetlevrandører.

 

Vet hvertfall på TP kabler er det TCP overhead på rundt 940 mbit, men usikker på SFP+ her om det er begrensinger der.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men er det slik med alt 10 gigabit utstyr som 1 gigabit det klarer ikke å belaste maksimalt? Har Desverre vanskelighet å belaste 10 gigabit over 6 Gigabit\s på grunn av SSD disker, har ikke satt opp PCI-E SSD disk i serveren siden det er mangel på PCI-E plasser.

 

Så gjelder det stort sett TPLink\Dlink at man må regne med å få lavere hastigheter en oppgitt?

 

Juniper QFX5200 hva klarer den maks i praksis? 999 gigabit\s mellom 2 maskiner? Hvis man setter opp cluster? Med mindre den switchen er mere bregnet på kjernenett hos internetlevrandører.

 

Vet hvertfall på TP kabler er det TCP overhead på rundt 940 mbit, men usikker på SFP+ her om det er begrensinger der.

 

Kan du sånn kort forklare hvorfor du er så veldig opphengt i 10 gigabit utstyr hjemme?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tenk deg å kopiere en 10\8 TB harddisk på 1 gigabit, hastighet.

Hvor dig ville det vært om man har 10 gigabit utstyr?

 

Hvis du tror harddiskene blir flaskehals kan man sette de opp raid 0.

 

En del internetlevrandørene vil komme med 1 gigabit\s mange er allerde der altibox\bayonette og homenet.

Get\Canaldigital vil muligens ha docsis 3.1 klar til sommeren, så da er ikke 1 gigabit\s umulig.

Derfor holder det ikke med 1 gigabit\s lengere. Da man maks får 940 mbit i praksis. Men med 10 gigabit utstyr får man det man betaler for.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Han har 10G heime, og ønsker seg ein liten brukbar switch til dette formålet. Det gjer eg og forresten, og mange andre.

 

TCP har overhead uansett om det er over kobber eller fiber. For å reduserere denne overheaden bruker man større TCP pakker(jumbo frames), men i praksis så introduserer det nye problemer igjen, då er det like greit å heller velja vekk Ethernet til fordel for Infiniband.

Lenke til kommentar

Men hvor er overheadet, 9400 mbit? Det kan man forvente av SFP+ får man dårligere en det generielsett må switchen eller utstyret ikke være bra nok for hastigheten.

 

Tror blir lenge til Infiniband blir nok heller QSFP+ før da. Tror det problemet ikke kommer før 2018-2019 et sted.

Men til da har nok SSD PCI-E blitt mere fornuftig priset. Kanskje ikke uvanlig med sata express\ SAS i så fall.

Lenke til kommentar

LMH1: Hadde du lest om OSI, så hadde du visst hva overhead er, og og hvordan du røfft sett kan regne ut hvor mye det er på. Jeg har linket det til deg før. Vær så snill, les det og forstå det i grove trekk, så heves kvaliteten på spørsmålene dine. Du må gjerne opprette en egen spørsmålstråd om OSI-modellen, om du ønsker det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forstår LMH1, skulle gjerne ha hatt det selv.

Men jeg har egentlig ikke så meget bruk for det ennå til mitt bruk.

Klarer meg meget godt med 4X1Gbps kort med LACP på NAS.

 

Kjekt og ha men prisen er nok mye mer enn hva jeg er villig til å betale nå.

Skulle jeg hatt noe nå ville jeg nok gått for mikrotik og Router OS pfSense?.

Men jeg er nok litt for inngrodd i smoothwall og liker denne router/firewall litt for godt :)

Lenke til kommentar

D-Link-DGS-1510-28X-internal-overview-60

Som man ser kunne denne vært 20-30% mindre om psuen var laptop format med EU 2 pins plugg.

Så det er noe irriterende syns jeg. Selv om den muligens er det beste\billigste man kan finne i dag.

Står også viften finnes bedre så jeg regner med den støyer tilsvarende laptoper men ikke helt lydløs.

Usikker på strømforsyningen burde være bedre issolert?

Enten det er snakk om switcher eller routere så synes jeg det er glimrende at de er "unødvendig" romslige og luftige. Alt for mye konsumentutstyr er så kompakt som mulig, og blir svært varme under bruk som er med på å korte ned på levetid og redusere stabilitet. Mange av oss her har nok et modem, en router, en switch og kanskje en NAS stående i et skap eller en bod, og da er det en enorm fordel om disse kan plasseres over hverandre uten at kjøling blir et problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forstår LMH1, skulle gjerne ha hatt det selv.

Men jeg har egentlig ikke så meget bruk for det ennå til mitt bruk.

Klarer meg meget godt med 4X1Gbps kort med LACP på NAS.

 

Poenget mitt var vel også at de færreste egentlig har bruk for 10gig. De vet stort sett bare at 10 er større enn 1, og at det derfor er kult.

LACP er sikkert fint på et NAS, men vil ikke gi deg noen større overføringshastighet for enkeltsesjoner.

Lenke til kommentar

Vel, saken er vel at mange av oss trenger mer enn 1 Gb/s, det betyr ikke at vi trenger hele 10 Gb/s ennå.

Hva _trenger_ du mer enn 1G til, som privatperson, i dag? Husk at "trenger" viser til konkret behov, og ikke bekvemmelighet.

 

Forstå meg rett, 10G er fint og gøy, men ser for meg mange konstruerte behov og problemstillinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...