Gå til innhold

Bekymret over Norges fremtid


Anbefalte innlegg

Men hvordan har det seg at kriminaliteten har gått ned? Hva er årsaken til det??

 

Jeg vet ikke, men vil anta at det har å gjøre med at vi har hatt økonomisk oppgang over lengre tid, fått bedre sosiale ordninger og generelt blitt et "mykere" samfunn der behovet for å stjele eller binde seg til kriminelle miljøer minker. Samfunnet har rett og slett utviklet seg i den retningen til tross for innvandringen, fordi de gruppene som er overrepresentert i kriminalstatistikken utgjør en liten andel av befolkningen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Eller kan det være at vi ser mer gjennom fingene enn vi kulturelt sett gjorde for noen år siden. Vi ser ett forsvar som er nesten stolt av sin korrupsjon, kommuner som spekulerer som børsmeglere, markedsdyr som slipper unna fordi det tjenes gryn, privatpersoner som bruker svart arbeidskraft over en lav sko osv osv

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Kan det også ha noe med at folk ikke lenger anmelder Og at det finnes mørketall som da ikke blir registrert? At folk kanskje har mistet tillit til politiet og deres ressurser f.eks?

 

Jeg vet ikke, jeg bare antar. For jeg synes det er veldig rart at kriminaliteten skal minke når vi får flere og flere folk hit som ikke har samme holdninger som vestlige.

 

Det er noe som skurrer litt her bare.

 

 

Pluss at kriminaliteten blir mer og mer digital og ikke så merkbar lenger?

Lenke til kommentar

 

Men hvordan har det seg at kriminaliteten har gått ned? Hva er årsaken til det??

 

Jeg vet ikke, men vil anta at det har å gjøre med at vi har hatt økonomisk oppgang over lengre tid, fått bedre sosiale ordninger og generelt blitt et "mykere" samfunn der behovet for å stjele eller binde seg til kriminelle miljøer minker. Samfunnet har rett og slett utviklet seg i den retningen til tross for innvandringen, fordi de gruppene som er overrepresentert i kriminalstatistikken utgjør en liten andel av befolkningen. 

 

 

"Til tross for innvandringen".. Har ikke mye trua på våre nye landsmenn her merker jeg :p

 

Tror neppe en muslim har større potensiale for kriminell adferd enn andre folk, dvs om vi gir dem samme verktøy for å lykkes i samfunnet som vi andre har skal sies. Pr nå så feier man dette litt under teppe og peker heller på overflatisk statistikk som sjelden viser hvorfor statistikken er det den er.

 

Fjerner man alle stumble blocks så er det ingen ting som skulle tilsi at en Marokkaner eller Syrer skulle bidra med mindre til samfunnet enn oss andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Men hvordan har det seg at kriminaliteten har gått ned? Hva er årsaken til det??

 

Jeg vet ikke, men vil anta at det har å gjøre med at vi har hatt økonomisk oppgang over lengre tid, fått bedre sosiale ordninger og generelt blitt et "mykere" samfunn der behovet for å stjele eller binde seg til kriminelle miljøer minker. Samfunnet har rett og slett utviklet seg i den retningen til tross for innvandringen, fordi de gruppene som er overrepresentert i kriminalstatistikken utgjør en liten andel av befolkningen. 

 

 

"Til tross for innvandringen".. Har ikke mye trua på våre nye landsmenn her merker jeg :p

 

Tror neppe en muslim har større potensiale for kriminell adferd enn andre folk, dvs om vi gir dem samme verktøy for å lykkes i samfunnet som vi andre har skal sies. Pr nå så feier man dette litt under teppe og peker heller på overflatisk statistikk som sjelden viser hvorfor statistikken er det den er.

 

Fjerner man alle stumble blocks så er det ingen ting som skulle tilsi at en Marokkaner eller Syrer skulle bidra med mindre til samfunnet enn oss andre.

 

 

Vi ser at enkelte grupper er kraftig overrepresentert på diverse kriminalitetsstatistikker. Dermed er sannsynlig at kriminaliteten totalt sett ville vært mindre uten disse gruppene, og dermed er tallene slik de er, til tross for disse. At en syrer med tilstrekkelig integrering absolutt vil kunne dra i riktig retning, noe veldig mange innvandrere gjør, er jeg ikke uenig i. 

Lenke til kommentar

Vel, hvis de ikke lærer seg norsk og lever på skattepenger så er de jo mer en byrde?? Og tar penger fra andre som trengte dem før de kom hit? Men en arbeidende norsktalende innvandrer som klarer seg selv og som lever anstendig etter Norges lover, har jeg ingenting mot.

 

 

Men vi vet jo alle at det finnes mange innvandrere som snylter og bare sitter hjemme og får barn.

Endret av Samsung93
Lenke til kommentar

Eller kan det være at vi ser mer gjennom fingene enn vi kulturelt sett gjorde for noen år siden. Vi ser ett forsvar som er nesten stolt av sin korrupsjon, kommuner som spekulerer som børsmeglere, markedsdyr som slipper unna fordi det tjenes gryn, privatpersoner som bruker svart arbeidskraft over en lav sko osv osv

 

Det kan godt hende. Jeg er nok for ung til å kunne si for mye om hvordan ting var "i gamle dager" uten at jeg fremstår komisk, men jeg har inntrykk av at korrupsjon og lignende er mer uglesett i dag enn før? 

 

Ellers har jeg også litt tro på at færre anmelder "mildere" kriminalitet i dag enn før, men det blir jo igjen kun spekulasjon fra min side. 

Lenke til kommentar

Vel, hvis de ikke lærer seg norsk og lever på skattepenger så er de jo mer en byrde?? Og tar penger fra andre som trengte dem før de kom hit? Men en arbeidende norsktalende innvandrer som klarer seg selv og som lever anstendig etter Norges lover, har jeg ingenting mot.

 

 

Men vi vet jo alle at det finnes mange innvandrere som snylter og bare sitter hjemme og får barn.

 

Det var storsinnet av deg..

Lenke til kommentar

Hva med 100 % andel innvandrere bak en særskilt type forbrytelse, sier ikke det litt?

Attpåtil en forbrytelse som ofte ødelegger og ruinerer ofrenes liv permanent.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/--Innvandrere-bak-alle-anmeldte-overfallsvoldtekter-i-Oslo-5569378.html

 

Ja dette var jo den saken som det viste seg at en jævel stod for så godt som alle sammen her i Oslo og overfallsvoldtektene roet seg vel veldig etter dette i 2011.

 

Men ja, her har vi vel ett greit eksempel på kulturkræsj. Kan skjønne desperasjonen i det å plutselig se digge blonde jenter overalt men ikke ha en sjanse til å engang få snakke med noen av dem, uten at dette i seg selv unnskylder noe som helst selvfølgelig.

Lenke til kommentar

 

 

"Til tross for innvandringen".. Har ikke mye trua på våre nye landsmenn her merker jeg :p

 

Tror neppe en muslim har større potensiale for kriminell adferd enn andre folk, dvs om vi gir dem samme verktøy for å lykkes i samfunnet som vi andre har skal sies. Pr nå så feier man dette litt under teppe og peker heller på overflatisk statistikk som sjelden viser hvorfor statistikken er det den er.

 

Fjerner man alle stumble blocks så er det ingen ting som skulle tilsi at en Marokkaner eller Syrer skulle bidra med mindre til samfunnet enn oss andre.

 

 

Vi ser at enkelte grupper er kraftig overrepresentert på diverse kriminalitetsstatistikker. Dermed er sannsynlig at kriminaliteten totalt sett ville vært mindre uten disse gruppene, og dermed er tallene slik de er, til tross for disse. At en syrer med tilstrekkelig integrering absolutt vil kunne dra i riktig retning, noe veldig mange innvandrere gjør, er jeg ikke uenig i. 

 

 

Er med på den!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Eller kan det være at vi ser mer gjennom fingene enn vi kulturelt sett gjorde for noen år siden. Vi ser ett forsvar som er nesten stolt av sin korrupsjon, kommuner som spekulerer som børsmeglere, markedsdyr som slipper unna fordi det tjenes gryn, privatpersoner som bruker svart arbeidskraft over en lav sko osv osv

 

Det kan godt hende. Jeg er nok for ung til å kunne si for mye om hvordan ting var "i gamle dager" uten at jeg fremstår komisk, men jeg har inntrykk av at korrupsjon og lignende er mer uglesett i dag enn før? 

 

Ellers har jeg også litt tro på at færre anmelder "mildere" kriminalitet i dag enn før, men det blir jo igjen kun spekulasjon fra min side. 

 

 

Det blir synsing for min del også, fordi en ting er nå at man har alderen med seg, men har man like skarp hukommelse til å være mer enn ganske sikker på at generell moral og etterlevelse var bedre før er ikke mer enn en sterk følelse. Før i tiden var ikke bedre fordi mennesket var bedre i seg selv, men fordi det var en større grad av kollektiv tenking og kollektiv korrigering når enkeltindividet gikk over strek eller brøt norm, mener jeg å huske godt. Hadde muligens med skippertaksmetalitet etter krigen, bygge landet, og dessuten var norge ganske fattigslig på den tiden

 

Og hvis jeg skal se det fra stå stedet i arbeiderklassen, så har det håndverket jeg utdannet meg i, bestandig vært ett lugubert marked (hotell, restaurant, catering), og der har det blitt helt jævlig for de som vil eks være ærlige og redelige, etter min erfaring.

Fra min tid i forsvaret var nettopp korrupsjons kulturen en av de viktigste faktorene for at jeg valgte å slutte i en ellers trygg og god jobb. På den tiden var det ganske åpenlyst, og jeg trodde det ville bli bedre etter hvert som våre styring og kontroll systemer ble mer effektive. Men det ser ikke sånn ut i dag, kan vi vel alle få med oss. 

Ellers har jeg etter hvert prøvd meg på andre områder, så som barnevern og asylindustrien, og begge steder har vært sånn at jeg heller går ledig og hever mager trygd, enn å være med på "svineriet". 

 

Og til slutt når jeg snakker med andre vanlige håndverkere fra ulike fag, så sier de alle, spesielt de som forsøker å drifte egne små bedrifter, at det er blitt nesten umulig å overleve, fordi den så kalte "fri flyt" er nettopp bare det, og det virker ikke som myndigheter og kontroll organer rekker over mer enn de utvalgte sakene og næringene som tilfeldigvis blir rapportert via media eller gjør en eller annen "idiotfeil", sån  at de nesten må bli tatt. 

 

Og hva gjelder den høyt utdannede middelklassen og oppover, virker de på meg som at alle har forståelsen inne rent akademisk, men får det ikke ut i konkrete handlinger, og sakene blir bare enten liggende eller forsvinner i papirhaugene

 

Mulig jeg er litt negativ i hue akkurat nå, men du ba om det selv .. din skyld ..  :p

Lenke til kommentar

 

Vel, hvis de ikke lærer seg norsk og lever på skattepenger så er de jo mer en byrde?? Og tar penger fra andre som trengte dem før de kom hit? Men en arbeidende norsktalende innvandrer som klarer seg selv og som lever anstendig etter Norges lover, har jeg ingenting mot.

Men vi vet jo alle at det finnes mange innvandrere som snylter og bare sitter hjemme og får barn.

 

 

Det var storsinnet av deg..

Er det for mye å kreve mente du eller?

Lenke til kommentar

 

 

Vel, hvis de ikke lærer seg norsk og lever på skattepenger så er de jo mer en byrde?? Og tar penger fra andre som trengte dem før de kom hit? Men en arbeidende norsktalende innvandrer som klarer seg selv og som lever anstendig etter Norges lover, har jeg ingenting mot.

Men vi vet jo alle at det finnes mange innvandrere som snylter og bare sitter hjemme og får barn.

 

Det var storsinnet av deg..

Er det for mye å kreve mente du eller?

 

 

Nei at de i all ærbødighet får din velsignelse om de oppfører seg eksemplarisk her i Norge. Jeg tenker da på de som ikke bare sitter hjemme og snylter og får barn selvfølgelig.. hehe komisk.

 

Er det ikke mer nærliggende at de krever at de blir gitt den samme respekten som du krever av dem? Eller føler du deg hakket bedre og derfor stiller andre krav til dem enn til deg selv?

Lenke til kommentar

Jeg jobber hver dag og følger Norges lover og jeg bidrar til samfunnet, hvorfor i all verden skal jeg kreve noe mindre av andre?? Skjønner faktisk ikke hva det er du er uenig i??

 

Mener du at de skal slippe å jobbe, slippe å lære seg språket, sitte hjemme og få penger som jeg har jobbet for?

Endret av Samsung93
Lenke til kommentar

Jeg jobber hver dag og følger Norges lover og jeg bidrar til samfunnet, hvorfor i all verden skal jeg kreve noe mindre av andre?? Skjønner faktisk ikke hva det er du er uenig i??

 

Mener du at de skal slippe å jobbe, slippe å lære seg språket, sitte hjemme og få penger som jeg har jobbet for?

 

Nei jeg er ikke uenig i at det er positivt at du følger alle Norges lover og bidrar til samfunnet, men jeg er samtidig overbevist om at det er like mange innvandrere som etniske norske som ønsker fet jobb med god lønn, og også like få som heller bare vil sitte hjemme og loke uten penger.

 

Så hvis man setter de nøyaktig samme kravene til dem som til seg selv hvis født og oppvokst her, så må man sørge for at de også har nøyaktig de samme mulighetene for å lykkes. Der tror jeg det er viktig at begge parter forstår at det kreves en innsats og vi må klare å kunne gi de muligheten slik at de kan kunne gripe den.

Lenke til kommentar

 

 

Eller kan det være at vi ser mer gjennom fingene enn vi kulturelt sett gjorde for noen år siden. Vi ser ett forsvar som er nesten stolt av sin korrupsjon, kommuner som spekulerer som børsmeglere, markedsdyr som slipper unna fordi det tjenes gryn, privatpersoner som bruker svart arbeidskraft over en lav sko osv osv

 

Det kan godt hende. Jeg er nok for ung til å kunne si for mye om hvordan ting var "i gamle dager" uten at jeg fremstår komisk, men jeg har inntrykk av at korrupsjon og lignende er mer uglesett i dag enn før? 

 

Ellers har jeg også litt tro på at færre anmelder "mildere" kriminalitet i dag enn før, men det blir jo igjen kun spekulasjon fra min side. 

 

 

Det blir synsing for min del også, fordi en ting er nå at man har alderen med seg, men har man like skarp hukommelse til å være mer enn ganske sikker på at generell moral og etterlevelse var bedre før er ikke mer enn en sterk følelse. Før i tiden var ikke bedre fordi mennesket var bedre i seg selv, men fordi det var en større grad av kollektiv tenking og kollektiv korrigering når enkeltindividet gikk over strek eller brøt norm, mener jeg å huske godt. Hadde muligens med skippertaksmetalitet etter krigen, bygge landet, og dessuten var norge ganske fattigslig på den tiden

 

Og hvis jeg skal se det fra stå stedet i arbeiderklassen, så har det håndverket jeg utdannet meg i, bestandig vært ett lugubert marked (hotell, restaurant, catering), og der har det blitt helt jævlig for de som vil eks være ærlige og redelige, etter min erfaring.

Fra min tid i forsvaret var nettopp korrupsjons kulturen en av de viktigste faktorene for at jeg valgte å slutte i en ellers trygg og god jobb. På den tiden var det ganske åpenlyst, og jeg trodde det ville bli bedre etter hvert som våre styring og kontroll systemer ble mer effektive. Men det ser ikke sånn ut i dag, kan vi vel alle få med oss. 

Ellers har jeg etter hvert prøvd meg på andre områder, så som barnevern og asylindustrien, og begge steder har vært sånn at jeg heller går ledig og hever mager trygd, enn å være med på "svineriet". 

 

Og til slutt når jeg snakker med andre vanlige håndverkere fra ulike fag, så sier de alle, spesielt de som forsøker å drifte egne små bedrifter, at det er blitt nesten umulig å overleve, fordi den så kalte "fri flyt" er nettopp bare det, og det virker ikke som myndigheter og kontroll organer rekker over mer enn de utvalgte sakene og næringene som tilfeldigvis blir rapportert via media eller gjør en eller annen "idiotfeil", sån  at de nesten må bli tatt. 

 

Og hva gjelder den høyt utdannede middelklassen og oppover, virker de på meg som at alle har forståelsen inne rent akademisk, men får det ikke ut i konkrete handlinger, og sakene blir bare enten liggende eller forsvinner i papirhaugene

 

Mulig jeg er litt negativ i hue akkurat nå, men du ba om det selv .. din skyld ..  :p

 

Synes du ødelegger diskusjonen litt med å ha selvinnsikt, men får vell gå greit for denne gangen :p

 

Jeg ser at den økte tilgangen på billig, og gjerne "svart", arbeidskraft kan føre til vanskeligere forhold for folk som driver "hvitt". Når du sier det har jeg igrunn hørt nøyaktig det samme selv, da fra snekkere. Fra min egen tid i forsvaret er ikke akkurat "organisering" ukjent heller, men jeg har ikke hatt inntrykk av korrupsjon av noe omfang utover det å lure med seg ekstra fra depot. Tvert imot har jeg inntrykk av sjefer fra kompanistab og oppover som er livredde for å utløse politiske reaksjoner, ref. "krig er bedre enn sex" osv. Men igjen, så har jeg aldri jobbet på det nivået, så alt er vell mulig. 

 

Angående barnevernet har jeg lite å komme med, men de jeg har kjent innen det yrket har virket som veldig idealistiske og fine folk. Men mulig det er fordi de er på min alder og realitetene ikke har inhentet dem enda :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er bekymret over fremtiden til dette landet. Så akkurat en kort dokumentar om en norsk liten gutt i Oslo som ble fryst ut av de andre elevene på skolen fordi det kun var utlendinger/muslimer der.. Hvordan skal dette landet klare seg?

 

Jeg er veldig redd for at Norges fremtid vil være at nordmenn og norsk kultur og norske holdninger og systemer og samfunn vil være en minoritet til slutt før det forsvinner helt og en annen kultur vil overta.

 

En kultur som vil trekke Norge tilbake til steinalderen og undertrykke kvinner og det frie samfunnet vi har her.

 

Hvem skal sette en stopper for dette?

 

Glem heller ikke at Norge har endret seg fra en solidarisk fredsnasjon til en egoistisk krigshissernasjon. Fornuft har blitt erstattet med hat og en tosidig kamp mot hverandre. Egoisme og grådiigheter er våre fremste verdier. I tillegg har du realpolitikk som den du nevner, hvor landet skyter seg selv i foten, og hvor viktige politiske debatter blir begravet av den politiske elite til fordel for løgn, propraganda og manipulasjon.

 

Det er ikke lenge til ting faller i fra hverandre. Det har det faktisk gjort siden 2007 da den lange og pågående økomiske kollapsen startet. Alle lever over evne, modellen er ikke holdbar i lengden, og den slår allerede gigantiske sprekker, lenge før vi brenner av alle resurserene våre.

 

Uansett tilsier profitten at vi må øke resursbruken. Det er rett og slett profitablet å ødelegge jordkloden permanent for kortvarige gleder.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Hva med 100 % andel innvandrere bak en særskilt type forbrytelse, sier ikke det litt?

Attpåtil en forbrytelse som ofte ødelegger og ruinerer ofrenes liv permanent.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/--Innvandrere-bak-alle-anmeldte-overfallsvoldtekter-i-Oslo-5569378.html

Saken er fire år gammel. Det var ikke sant da, og det blir ikke mer sant hvis man bare venter noen år. Jeg har politirapporten liggende her, et eller annet sted, men jeg håper vi slipper å gå nærmere inn på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...