Gå til innhold

Objektiv til landskap, stjernehimmel, action


Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter et objektiv til Nikon D90 som kan brukes til landskap og stjernehimmel. Det er kjekt om det også kan brukes til litt point & shoot på sparket også, så jeg slipper å dra med meg alle objektiv når jeg er ute på tur :)

Fra før av har jeg Nikkor 35mm 1.8, Nikkor 50mm 1,8mm, kit objektivet (18-105mm) og en Nikkor tele 70-300mm. Jeg føler jeg mangler et objektiv som kan ta over noe av området til kit-objektivet da dette ikke er lyssterkt nok til gode nattbilder.

 

Jeg regner med å lete etter brukt objektiv og har tenkt å bruke 5000-7000,- på det.

 

Noen anbefalinger?

 

Sleng gjerne med noen erfaringer med et greit tur-stativ om du har :)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er på utkikk etter et objektiv til Nikon D90 som kan brukes til landskap og stjernehimmel. Det er kjekt om det også kan brukes til litt point & shoot på sparket også, så jeg slipper å dra med meg alle objektiv når jeg er ute på tur :)

Fra før av har jeg Nikkor 35mm 1.8, Nikkor 50mm 1,8mm, kit objektivet (18-105mm) og en Nikkor tele 70-300mm. Jeg føler jeg mangler et objektiv som kan ta over noe av området til kit-objektivet da dette ikke er lyssterkt nok til gode nattbilder.

 

Jeg regner med å lete etter brukt objektiv og har tenkt å bruke 5000-7000,- på det.

 

Noen anbefalinger?

 

Sleng gjerne med noen erfaringer med et greit tur-stativ om du har :)

 

 

Hvilken del av brennviddeområdet til kitobjektivet er det du tenker på?

Lenke til kommentar

Om det er vidvinkel du er ute etter og er villig til å leve med et manuelt objektiv (ikke det største problemet for landskapsfoto og stjernehimmel, selvsagt ubrukelig på action) har Samyang noen gode og rimelige alternativer. Jeg har brukt 14/2.8 med hell, et objektiv som har veldig god optisk kvalitet uten å koste mer enn 3000 kroner.

Lenke til kommentar

Antar at du leter etter noe som er videre enn 35mm og samtidig lyssterkt, men det er ikke så veldig mye som faller innenfor den kategorien. Kitobjektivet ditt har en blenderåpning på f/3,5 på største vidvinkel, og du finner ikke så mye i det området som er lysere enn f/2,8. Det er ikke en stor forskjell at det kommer til å ha så mye å si om natten.

 

Den enkleste løsningen for å få gode bilder på nattestid er stativ, speillås og fjernutløser.

 

Du kan vinne litt på å gå for en lyssterk normalzoom (f.eks. Sigmas 17-50 f/2,8 med stabilisering), men er det skikkelig mørkt så slipper du ikke unna stativ.

Lenke til kommentar

 

Jeg er på utkikk etter et objektiv til Nikon D90 som kan brukes til landskap og stjernehimmel. Det er kjekt om det også kan brukes til litt point & shoot på sparket også, så jeg slipper å dra med meg alle objektiv når jeg er ute på tur :)

Fra før av har jeg Nikkor 35mm 1.8, Nikkor 50mm 1,8mm, kit objektivet (18-105mm) og en Nikkor tele 70-300mm. Jeg føler jeg mangler et objektiv som kan ta over noe av området til kit-objektivet da dette ikke er lyssterkt nok til gode nattbilder.

 

Jeg regner med å lete etter brukt objektiv og har tenkt å bruke 5000-7000,- på det.

 

Noen anbefalinger?

 

Sleng gjerne med noen erfaringer med et greit tur-stativ om du har :)

 

 

Hvilken del av brennviddeområdet til kitobjektivet er det du tenker på?

 

 

Vidvinkel er det viktigste for meg i denne settingen. Jeg føler ikke optikken på kit-objektivet er av det beste.

Lenke til kommentar

Glemte Sigma 18-35. Den er antagelig et bra alternativ, men mangler bildestabilisering så ikke sikkert at den alt i alt er så mye bedre håndholdt enn en 17-50 f/2,8 med bildestabilisering.

 

Nikon har også 20mm f/1,8 som er en del lettere enn Sigmaen, men også dyrere. Et annet alternativ er Sigma sin 20 mm f/1,4, men den er en rimelig omfangsrik klump med glass og metall.

Lenke til kommentar

Takk for svar. 18-35 er absolutt et alternativ. Nattfoto forutsetter stativ uansett, så stabilisering er ikke så nøye. Det er nok litt mye å forlange å få et objektiv som takler action også, men fastobjektivet på 35mm pleier alltid å være med ut. Det er jo så lett og fint å gå med, bare litt trangt i noen sammenhenger.

 

17-50 kan også være et flott alternativ hvis jeg kun skal dra med meg ett objektiv ut. Det dekker jo et bra område.

 

Da har jeg fått litt klarhet i ting. Tenkeboksen neste.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...