Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

nektet å bruke klokke under tentamen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I følge helt grunnleggende juridisk teori, så er det beskrevet noe som man kaller "legalitetsprinsippet" som begrenser skolens rettigheter i forhold til elever og andre.

 

http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1285/1304

 

I den videregående skolen så blir skolereglementet utarbeidet av et organ med myndighet til å gi ut forskrift til opplæringsloven. Dette blir gjort for at skolen skal kunne ha en nødvendig lovhjemmel for å pålegge elevene en viss ønsket atferd.

 

For å nekte elevene å bruke en vanlig gammel analog klokke så må skolen ha en lovhjemmel for dette. Det er vel heller tvilsomt at det framgår av noen forskrift at man ikke kan bruke klokke på skolen.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ville vel tro at den eleven som klager på å ikke få bruke en analog klokke har en god sak.

Hvorfor? Hva bygger et rettskrav på å få bruke klokke på eksamen på?

 

Skolen krever at vi skal komme tidsnok, da burde vi få lov å bruke klokke. Dette er tentamen, ikke eksamen. Er strengere på eksamen enn tentamen.

 

Du trenger ikke å ha klokken under eksamen for å komme tidsnok.

 

Nei, men jeg trenger klokke for å se hvor lang tid jeg har igjen! 

 

 

Her har vi dessuten også å gjøre med prinsippet om elevens rett til en tilpasset opplæring.  Hvis eleven har behov for å bruke en analog og juksefri klokke for å holde styr på tiden under prøve, så bør dette være et av de lovgitte krav som eleven i dette tilfellet har krav på.

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61/KAPITTEL_1#§1-3

Lenke til kommentar

Nå går det frem av ordensreglementforskriften til de fleste videregående skoler, at skoleutvalget ved den enkelte skole ved spesielle forhold som ikke dekkes av nasjonale lover eller forskrifter kan vedta egne regler vedrørende heldagsprøver.

 

Så vidt jeg kan se står ikke det samme i forskriftene for de kommunale skolene. :') 

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Under eksamenene jeg tok i vår så var det ikke lov med smartklokker, men lov med vanlige. Forsåvidt noe jeg synes er greit, men det kan nok bli ganske tidkrevende å sjekke alle klokker? Nå sysner jeg, men det er vel ikke så mange i skolealder som bruker klokker?

 

Uansett, du sier smartklokkene ikke kan få tilgang til internett uten å være tilkoblet en mobil. Hva gjør folk med mobilene sine på eskamen/tentamen? Legger dem i sekken, på et bord osv, der man ikke kan nå dem uten å bli oppdaget. Slår man av mobilen? Tvilsomt, den settes nok heller på lydløs. Mobilen er i samme rom som man har eksamen/tentamen i og da er det enkelt å nå mobilen via smartklokken. Derfor får man ikke bruke smartklokke(antar jeg).

 

Videre så synes jeg du burde ha med en veggklokke som du kan henge på veggen eller sette ved tavlen osv. Bare for å gni det inn at dere må ha en eller annen måte å holde tiden på.

Lenke til kommentar

Under eksamenene jeg tok i vår så var det ikke lov med smartklokker, men lov med vanlige. Forsåvidt noe jeg synes er greit, men det kan nok bli ganske tidkrevende å sjekke alle klokker? Nå sysner jeg, men det er vel ikke så mange i skolealder som bruker klokker?

 

Uansett, du sier smartklokkene ikke kan få tilgang til internett uten å være tilkoblet en mobil. Hva gjør folk med mobilene sine på eskamen/tentamen? Legger dem i sekken, på et bord osv, der man ikke kan nå dem uten å bli oppdaget. Slår man av mobilen? Tvilsomt, den settes nok heller på lydløs. Mobilen er i samme rom som man har eksamen/tentamen i og da er det enkelt å nå mobilen via smartklokken. Derfor får man ikke bruke smartklokke(antar jeg).

 

Videre så synes jeg du burde ha med en veggklokke som du kan henge på veggen eller sette ved tavlen osv. Bare for å gni det inn at dere må ha en eller annen måte å holde tiden på.

Er greit det der med smartklokker nå, mobilene blir lagt fram til læreren før vi starter. Du har helt rett der ja, er ikke så mange som bruker klokke. men for oss som bruker de...... Men jeg synes ikke det blir riktig at jeg privat må kjøpe egen klokke. 

Lenke til kommentar

Høres ganske spesielt ut å avholde tentamen/eksamen i et rom uten klokke. Vanlig praksis slik jeg er vant med, er klokke på veggen og muntlig beskjed når det er en time igjen, og et kvarter igjen. 

 

På vår skole så er det ikke sånn... Her er eneste mulighet visst vi bruker pc, men nå er dette mattetentamen. og der ikke pc lov

Lenke til kommentar

 

I dette tilfellet så ville jeg vel tro at en formell klage ville fått medhold. Hva mener så foreldre/foresatt? Er det stemning for eller mot klokkebruk?

Både mor og far jobber på skole, mor på barneskole og far på vgs. og begge synes at klokke burde være lov.

 

 

 

Da bør de jo kjenne til regelverket rundt en klagebehandling. Du får ta opp saken med de gamle og be dem trå til.

Lenke til kommentar

Er greit det der med smartklokker nå, mobilene blir lagt fram til læreren før vi starter. Du har helt rett der ja, er ikke så mange som bruker klokke. men for oss som bruker de...... Men jeg synes ikke det blir riktig at jeg privat må kjøpe egen klokke.

Moiblene blir lagt frem, men hvorvidt mobilen av eller ikke har jeg selv aldri opplevd noen kontroll på.

 

Grunner til at jeg sa du skulle ta med egen veggklokke var ment som et hån mot skolen som ikke klarer å ordne det selv. Ikke helt seriøst ment.

Lenke til kommentar

 

Under eksamenene jeg tok i vår så var det ikke lov med smartklokker, men lov med vanlige. Forsåvidt noe jeg synes er greit, men det kan nok bli ganske tidkrevende å sjekke alle klokker? Nå sysner jeg, men det er vel ikke så mange i skolealder som bruker klokker?

Uansett, du sier smartklokkene ikke kan få tilgang til internett uten å være tilkoblet en mobil. Hva gjør folk med mobilene sine på eskamen/tentamen? Legger dem i sekken, på et bord osv, der man ikke kan nå dem uten å bli oppdaget. Slår man av mobilen? Tvilsomt, den settes nok heller på lydløs. Mobilen er i samme rom som man har eksamen/tentamen i og da er det enkelt å nå mobilen via smartklokken. Derfor får man ikke bruke smartklokke(antar jeg).

Videre så synes jeg du burde ha med en veggklokke som du kan henge på veggen eller sette ved tavlen osv. Bare for å gni det inn at dere må ha en eller annen måte å holde tiden på.

 

Er greit det der med smartklokker nå, mobilene blir lagt fram til læreren før vi starter. Du har helt rett der ja, er ikke så mange som bruker klokke. men for oss som bruker de...... Men jeg synes ikke det blir riktig at jeg privat må kjøpe egen klokke.

Bare rent logisk påpekt: I et sånt scenario som du beskriver her, kan en elev legge en mobil nummer to et sted like utenfor klasserommet, og derved ha adgang til internett via denne... (Med mindre rommet er bygget som et Faraday-bur, og det ville forbause meg...)

Lenke til kommentar

I et scenario hvor klokken (Apple Watch) er en smartklokke og en egnet forlengelse av en portabel PC-innretning (iPhone eller iPad) med nettilgang, så fremstår tittelen "nektet å bruke klokke under tentamen" i utgangspunktet som intellektuellt uærlig. Forklaringen burde være like innlysende som forståelig. Bruken av denne og andre smartklokker og apparater med tilsvarende funksjonalitet er naturligvis noe skolen kan avgjøre om de vil forby i en prøvesituasjon.

Trenger du "klokke" under prøven, så kunne du sikkert ta med en "klokke" uten at det hadde vært noe problem, helt til noen fant ut at de skulle prøve å lure med seg inn en smartklokke. Det er ikke sikkert lærerne eller sensorene er eksperter på personlig elektronikk, og for å være sikker så kjører de gjerne "jeg er ikke ekspert, så vi kjører likt for alle"-prinsippet.

 

Det ville trolig skjedd noe lignende hvis folk hadde brukt Google Glass eller tilsv., og noen ville trolig påstått at plutselig var "briller" forbudt på tentamen. Forskjellen er at det ville vært en vanskeligere avgjørelse, fordi folk har forskjellig syn. Det problemet har man ikke med klokker.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...