Gå til innhold

TEST: iPad Pro


Anbefalte innlegg

Selv om det faller naturlig å sammenligne Apple iPad Pro med en Microsoft Surface Pro så er det jo ikke til å skyve under en stol at dette er to vidt forskjellige måter å angripe et marked på. Filosofien bak de to produktene er på sett og hvis du motsetninger av hverandre, så en sammenligning og vurdering / konklusjon på hva som objektivt sett skal være den beste løsningen blir fort litt fåfengt.

 

iPad Pro forsøker på mange måter å være primært et nettbrett, men som også kan fungere som en bærbar. Surface Pro på sin side er jo primært en bærbar, men som også kan fungere som et nettbrett. Det høres kanskje litt merkelig ut, i og med at formfaktoren på de to produktene er såpass påfallende like og Surface Pro er jo i utgangspunktet et nettbrett når vi ser på formfaktoren og det hele. Grunnen til at jeg sier dette er hvordan programvaren og filosofien rundt produktene er lagt opp.

 

 

Surface Pro kjører fullverdig versjon av Windows, som gir tilgang på et arsenal av X86-basert programvare som åpner opp en verden av kompatibilitet og muligheter som en iPad Pro bare kan drømme om. Men 99% av all denne programvaren er tiltenkt bruk på bærbar eller i desktopmiljøer og ikke et nettbrett. Det tilbyr en temmelig dårlig optimalisert touch/nettbrettbrukeropplevelse.

 

Microsoft forsøker å få fart i Windows Store som de introduserte tilbake med Windows 8, men så langt så har interessen og utvalget av apps vært temmelig elendig og mye av det som ligger der er svært lite gjennomførte applikasjoner som aldri oppdateres. Nå lover Microsoft gull og grønne skoger med Windows 10 og deres nye "Universal Apps" men så langt så ser det ikke ut som apputvalget via Windows Store i Windows tar helt av med det første.

 

 

En Surface Pro sitter igjen med store fordeler og ulemper. Fordelen er at man kan benytte tradisjonelle X86-baserte applikasjoner, man kan jobbe i et fullverdig desktop operativsystemmiljø og det hele. Det negative er at det er tilnærmet total mangel på tilgang til et modernisert apputvalg som kan føre til at Surface Pro blir behagelig å bruke som et faktisk nettbrett. Slik som programvaren og appsituasjonen per i dag så blir det mer en ultrabook hvor du kan fjerne tastaturet, mer enn det blir et skikkelig nettbrett når vi ser hvordan brukeropplevelsen er lagt opp og fungerer anno 2015.

 

 

 

 

iPad Pro er jo helt på andre siden av skalaen. Den kjører ikke noe fullverdig desktopoperativsystem, men heller en noe modifisert utgave av mobiloperativsystemet iOS. Ulempen er jo at man har null tilgang på tradisjonelle X86-baserte applikasjoner, men tilgjengelig så har man hele Apple og iOS sitt arsenal av touchoptimaliserte applikasjoner som byr på en brillefin touch og nettbrettbrukeropplevelse.

 

 

 

Hva er best? Her tror jeg neimen meg det ikke finnes noe direkte svar. Svaret her vil være helt forskjellig ut ifra bruksmønster og hvilke arbeidsområder og behov produktet faktisk skal dekke. Man kan vel på sett og vis påstå at Surface Pro har et litt større potensiale, da den tross alt kjører både X86-baserte applikasjoner og Windows Store med "Universal Apps" så over tid så kan jo Surface Pro potensielt tilby deg kompatibilitet med X86-basert arbeidsmiljø og muligheten for å kjøre et arsenal av touch og nettbrettoptimaliserte apps. En iPad Pro på sin side vil aldri kunne kjøre X86-basert programvare i den formen som produktet eksisterer per i dag, men så er jo spørsmålet om ikke Apple kanskje vil få plass en hel del iOS-utgaver av diverse X86-basert programvare som vil redusere verdien, behovet og relevansen av dette på et slikt produkt.

 

 

 

Skal vi korte og dumme det ned så vil jeg neste påstå at du velger Surface Pro om du primært ønsker en bærbar, men som også på sett og vis kan benyttes som et nettbrett og du velger iPad Pro om du primært ønsker et nettbrett, men som på sett og vis også kan fungere som en bærbar.

Endret av RamGuy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man skal diskutere Pro og proffsegmentene i forbindelse med iPad Pro så er første pekepinn til problematikken stillingen til dagens iPad i dette segmentet. Ja, det er mange som bruker iPad i jobbsammenheng, og noen vil definere dette som proffsegmentet. For enkelte vil også iPad kunne fungere svært godt, det er det heller ingen som krangler på.

Men, jeg jobber selv i dette markedet, og jeg pusher utstyr til omtrent 6000 brukere i jobb og undervisningssammenheng. For noen år siden kjøpte vi flere hundre iPad i året. Da iPad var fresh og alle måtte ha det. Og i starten bedyret også svært mange av dem at dette var nok. Like vell endte også de fleste opp med en bærbar og/eller stasjonær i tillegg. Etter enda litt mer tid var PC'en blitt primærverktøyet.

De siste par årene har vi gått fra å pushe flere hundre iPad i året til kun noen få. Så langt i år har vi kjøpt inn to, den ene har ligget på lager i påvente av at bruker henter den i fem måneder. Hun har blitt purret flere ganger, så jeg går ut i fra at den da ikke er kritisk for driften.

På andre siden har vi pushet mengder av touch devicer med W8.1 og W10 den siste tiden, og disse har fullt ut erstattet nettbrett, vanlig laptop og stasjonær PC.

 

Jeg er ikke ute etter å rakke ned på iPad her, poenget er at det ikke er noen som helst nyheter med iPad Pro som gjør den mer egnet for "profesjonell" bruk, foruten de som er digitale artister. Ja, den har en ny prosessor sammenlignet med prosessoren fra året før, men det hadde også den forrige. Men dette gjør den ikke spesielt mer funksjonell. Jeg sier ikke med dette at den ikke har bruksområder, men disse er ikke spesielt endret fra tidligere.

 

Hvorfor lanserer Apple noe som heter pro? Vell, i undersøkelser som er gjort vises det til at kun 17% av målgruppen har planer om å kjøpe nytt nettbrett det neste året, med mindre det er betydelig teknisk utvikling. Og om det ikke er betydelige endringer vil det selges stadig færre slik devicer, og da spesielt til den voksne delen av kundegruppen. Vi har siden slutten av 2012 sett at markedet for iPad har flatet ut, og siden da har det i snitt vært et fall i salg. iPad Pro er et forsøk på å svare på dette behovet for store endringer, samtidig som man priser seg høyt inn i et profesjonelt marked. Men foruten en smalere målgruppe som nevnt over vil ikke iPad Pro tilføre spesielt mye totalt sett i dette segmentet.

Endret av Serpentbane
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg er ikke ute etter å rakke ned på iPad her, poenget er at det ikke er noen som helst nyheter med iPad Pro som gjør den mer egnet for "profesjonell" bruk, foruten de som er digitale artister. Ja, den har en ny prosessor sammenlignet med prosessoren fra året før, men det hadde også den forrige. Men dette gjør den ikke spesielt mer funksjonell. Jeg sier ikke med dette at den ikke har bruksområder, men disse er ikke spesielt endret fra tidligere.

 

Hvorfor lanserer Apple noe som heter pro? Vell, i undersøkelser som er gjort vises det til at kun 17% av målgruppen har planer om å kjøpe nytt nettbrett det neste året, med mindre det er betydelig utvikling. Og om det ikke er betydelige endringer vil det selges stadig færre til den voksne delen av kundegruppen. Vi har siden slutten av 2012 sett at markedet for iPad har flatet ut, og siden da har det i snitt vært et fall i salg. iPad Pro er et forsøk på å svare på dette behovet for store endringer, samtidig som man priser seg høyt inn i et profesjonelt marked. Men foruten en smalere målgruppe som nevnt over vil ikke iPad Pro tilføre spesielt mye totalt sett i dette segmentet.

 

Ja, dette har vært mitt poeng også, det finnes profesjonelle arbeidsoppgaver der Ipad er egnet, jeg bare synes ikke det virker som Ipad pro er noe som passer til særlig mange av denne typen oppgaver som ikke ipad allerede funker bra til. Det blir fort en veldig snever fordel.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som vanlig velger jeg å avvente noe før jeg feller en slags "dom" over iPad Pro. Jeg føler meg, som nevnte tidligere, rimelig sikker på at det i løpet av noen måneder kommer til å dukke opp applikasjoner og løsninger som enda bedre støtter det noen kaller profesjonelt bruk. Det er kanskje definisjonen av "profesjonelt bruk" som er litt vrien, men så lenge brukere benytter verktøy som støtter den jobben de gjør, så er det kanskje innenfor definisjonen.

 

Jeg tror iPad Pro vil kunne støtte dette for enda flere brukere enn de som i dag bruker en 10" iPad. Rett og slett fordi de får en større arbeidsflate og bedre maskinvare inni dingsen. I tillegg vil mange kunne dra nytte av Apple Pencil.

 

 

Men vi får nok svaret på dette mot slutten av neste år...:-)

Lenke til kommentar

Bra sammenlikning mellom iPad Pro, Surface Pro og Wacom Cintiq her (gjort av en industridesigner):

 

 

1. Wacomen er ifølge han den beste å tegne på. Den har best trykksensitivitet, slik at en kan skissere mer nøyaktig, spesielt gjelder dette når en skal tegne veldig svake linjer. Pencil var visstnok bra på dette området også, mens på Surface Pro så var det mange ganger linjene ikke ble tegnet, i tillegg til at det lagget litt når man tegnet fort.

 

2. Wacom og Pencil gir deg også gode muligheter til å skravere (som om man bruker kull, markere, ect). Men dette fungerte heller ikke så bra på Surface Pro.

 

3. Hmm, men ser nå at Surface Pro har en egen stylus utviklet av Wacom, litt utrolig at han ikke tar med det, da jeg regner med at det ville bedret opplevelsen hans med SP betraktelig (riktignok ikke laggingen da).

 

1: Det er på sin plass å poengtere at han tester mot en Surface Pro 3. Siden iPad Pro nettopp kom i butikken, er det muligens mer riktig å sammenligne med Surface Pro 4 som også er ute i disse dager. Den nye pennen har 4 ganger høyere trykkfølsomhet (1024 nivåer) enn den forrige, og som han sier, så er det nok sannsynligvis det som er problemet med pennen han bruker når linjen forsvinner ved lett berøring. Jeg opplever selv litt parallax på min Surface Pro 3. Hvorvidt dette er fikset på fireren, har jeg ikke fått sjekket ennå.

 

2: Det han beskriver er Apple Pencils tiltfunksjonalitet: At man får bredere strøk (f.eks. med kulleffekt) ved å vinkle den. Dette er kanskje den funksjonen ved Pencil jeg gjerne skulle hatt til min Surface, men jeg må foreløpig velge kritt i verktøypaletten for å få til den effekten. Såvidt jeg forstår, må man dette også med Wacom-brettet.

 

3: Surface Pro og Surface Pro 2 hadde penn med Wacom-teknologi, men fra og med Surface Pro 3 har Microsoft gått over til N-trig. Jeg har ikke hørt noe om at man kan bruke Wacom-pennen på Pro 3/4.

Lenke til kommentar

Jeg, som profesjonell tegner vil si at testen dere har gjort med en tegner er utilstrekkelig og kunklusjonen er feil!. Jo, det er sikkert et leketøy også, men den kan faktisk erstatte et tegnebrett for en profesjonell tegner.

Jeg jobber selv med Cintiq 22HD hver dag, et tegnebrett til over 15.000,-
Apple sin pen har bedre trykkrespons og tilt enn wacom sine proff brett har, det eneste negative er programutvalget. Ipad Appstore programmer kan ikke erstatte programmer som Photoshop, noe en profesjonell tegner trenger. Men, det finnes muligheter her, som AstroPad, som er et program spesial laget for at iPad'en skal fungere som et tegnebrett til Mac.

 

Med programmer som dette vil Apple pencil faktisk bli et mer presist og bedre tegneverktøy for Photoshop enn hva Wacom er, i tillegg til at du får høyere oppløsning og bedre skjerm enn hva en Wacom Cintiq har (Wacom Cintiq skjermer er ikke bra). Ergo så får du et tegnebrett og et mobilt tegnebrett/nettbrett til under prisen av en Cintiq som du kan ta med deg og skisse på når du er bortreist og fortsette med når du kommer til kontoret og kobler den til en maskin.

 

Jeg vil selvfølgelig ikke si at man ikke bør ha en Cintig i tillegg, skal man sitte mange timer hver dag foran et tegnebrett er det viktig å ha et bra stativ og sittestilling, men bortsett fra det så ser jeg ikke helt hva som gjør at tegnemulighetene på en iPad kan kalles et leketøy annet enn at dere ikke har hatt tilstrekkelig kunnskap når dere har gjort testen.

Endret av MacLovin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sier meg stort sett enig med ArsTechnica

 

Even with a bigger screen and new accessories, the iPad still feels like a “sometimes computer.” I can take it with me on vacation instead of a MacBook and do pretty much everything I want, and I can even get quite a bit of work done on one (the majority of this review was written on an iPad Pro, usually while also chatting in Slack or Messages or firing off e-mails). But what really does it in for me are the many small ways in which the iPad Pro is not quite a traditional computer and iOS is not quite OS X.

 

That’s true for larger things like the limited multitasking UI and the lack of a precise finger-friendly pointing tool like a trackpad, and it’s true when you go to use iPad apps that haven’t yet been optimized for iOS 9 or the iPad Pro. It’s true every time you want to place two Safari windows side-by-side. It’s true when you run into little weird edge cases, like trying to format a long article in WordPress only to need to scroll all the way back to the top of the page to see the formatting controls or when you go to copy and paste text from Word for iOS into WordPress to find that all of the links and formatting have been stripped out (these are the kinds of things I do, but you’ll surely run into your own little frustrations). There’s no exposed filesystem, no easy official way to install apps from outside the App Store, no iOS version of Xcode for developers. Connecting external accessories (cameras or SD cards, mics or audio interfaces) requires dongles and adapters and, occasionally, external power supplies. There’s no true multi-display support to speak of. Even companies like Adobe and Microsoft, who seem relatively enthusiastic about adding iPad Pro and Apple Pencil support to their apps, don’t offer the “full” versions on iOS.

 

 

Godt forsøk, Apple, men ikke helt blinkskudd. Bedre lykke neste gang når iOS enten er erstattet med OS X eller forbedret betydelig, for iOS er en eneste stor kvise på bakenden i forhold til programvarestøtte.

Endret av -Ingen kommentar-
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...