Gå til innhold

TEST: iPad Pro


Anbefalte innlegg

Ganske generøst med 7/10, med tanke på alle trekkene den får, både i anmeldelse og i sluttvudering, og især når samtlige av de negative aspektene som tas opp er betydelige faktorer.

 

Ellers er det selve anmeldelsen og ikke karakteren som vi lesere bør ta hensyn til, og her må jeg nesten ta av meg hatten, Finn Jarle. Jeg har tidligere vært svært kritisk til deg (og alle andre Tek-anmeldere, forøvrig), og har ofte stilt meg kritisk til det jeg føler er en apologetisk tilnærming til Apple-produkter av journalister generelt i IT-verdenen. Det er derfor musikk i mine ører å lese deg regelrett skjemme ut iPaden ved å sammenligne den både pris- og funksjonsmessig med den klart overlegne Surface Pro fra Microsoft. Kritikk mot latterlig dyr pris og dyre tilbehør, manglende fysiske tilkoblinger og begrensninger i iOS (hadde gjerne sett at dere gikk mer inn i dybden her, som for eks. ingen mulighet til direkte filoverføring via PC) er også bra at du stiller deg kritisk til. 

 

Bra jobba!

 

Du synes det ja??? Hva med anmeldelsen av denne, ca samme pris, veier mer uten å få minus, og som er nesten like stort, uten at det blir tatt frem som ett minus ang flyreiser, ingen minus pga tilleggsutstyr, evt tredje parts, og hvis man ser på skalaen på poengene, så er det flere 8 enn 10???

Kan noen forklare hvordan de da kan gi 10/10

http://www.tek.no/artikler/test-samsung-galaxy-note-pro-12-2-lte/157240/alle

 

Og er Tek plutselig blitt gode tegnere siden de ikke trengte proff-hjelp til å vurdere pennen i SP 4???

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det så rart at de tok med en tegner i denne anmeldelsen og ikke SP4? Ipad pro er langt snevrere som proffverktøy, så da er det relativt fornuftig å litt grundigere teste enn av de relativt få tingene den kan være mere egnet til den type bruk enn SP4.

 

AtW

Hvor få ting en iPad Pro kan brukes til av profesjonelle gjenstår å se. Jeg har en følelse av at det vil komme mange applikasjoner innen mange bruksområder der iPad Pro kan brukes svært profesjonelt. Vi får vel gi applikasjonsutviklerne noe tid til å komme opp med alle disse løsningene. At de kommer er jeg helt sikker på, for det er jo mange allerede...:-)

Lenke til kommentar

 

Er det så rart at de tok med en tegner i denne anmeldelsen og ikke SP4? Ipad pro er langt snevrere som proffverktøy, så da er det relativt fornuftig å litt grundigere teste enn av de relativt få tingene den kan være mere egnet til den type bruk enn SP4.

 

AtW

Hvor få ting en iPad Pro kan brukes til av profesjonelle gjenstår å se. Jeg har en følelse av at det vil komme mange applikasjoner innen mange bruksområder der iPad Pro kan brukes svært profesjonelt. Vi får vel gi applikasjonsutviklerne noe tid til å komme opp med alle disse løsningene. At de kommer er jeg helt sikker på, for det er jo mange allerede...:-)

 

 

Det er mange seøvfølgelig, men det blekner totalt for utvalget til windows. En tablet kan være ok for noen arbeidsgrupper, og for noen spesifikke arbeidsoppgaver, men som et "proffprodukt", så vil utvalget antakelig være dårligere langt utover levetida til produktet.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Er det så rart at de tok med en tegner i denne anmeldelsen og ikke SP4? Ipad pro er langt snevrere som proffverktøy, så da er det relativt fornuftig å litt grundigere teste enn av de relativt få tingene den kan være mere egnet til den type bruk enn SP4.

 

AtW

 

Hvor få ting en iPad Pro kan brukes til av profesjonelle gjenstår å se. Jeg har en følelse av at det vil komme mange applikasjoner innen mange bruksområder der iPad Pro kan brukes svært profesjonelt. Vi får vel gi applikasjonsutviklerne noe tid til å komme opp med alle disse løsningene. At de kommer er jeg helt sikker på, for det er jo mange allerede...:-)

 

Det er mange seøvfølgelig, men det blekner totalt for utvalget til windows. En tablet kan være ok for noen arbeidsgrupper, og for noen spesifikke arbeidsoppgaver, men som et "proffprodukt", så vil utvalget antakelig være dårligere langt utover levetida til produktet.

 

AtW

Jeg er nok langt mer positiv enn deg, for utviklingen går raskt. Mitt tips er at mot slutten av 2016 er det så mange applikasjoner og løsninger tilgjengelig for iPad Pro at den vil dekke behovet for profesjonelt bruk for veldig mange yrkesgrupper.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Dette blir dessverre et ikke kjøp for oss sm ikke har bruk for penn og de avanserte proff-funksjonene. Jeg vil gjerne ha en slik til å surfe og se film, samt det sporadiske Angry Birds angrepet. Men å betale 10 lapper for noe så trivielt blir ikke aktuelt. Prisen blir for meg det som avgjør hele saken.

 

Det finnes 12 tommere der ute som fyller mine behov til langt under halvparten av den prisen.

Lenke til kommentar

 

 

 

Er det så rart at de tok med en tegner i denne anmeldelsen og ikke SP4? Ipad pro er langt snevrere som proffverktøy, så da er det relativt fornuftig å litt grundigere teste enn av de relativt få tingene den kan være mere egnet til den type bruk enn SP4.

 

AtW

Hvor få ting en iPad Pro kan brukes til av profesjonelle gjenstår å se. Jeg har en følelse av at det vil komme mange applikasjoner innen mange bruksområder der iPad Pro kan brukes svært profesjonelt. Vi får vel gi applikasjonsutviklerne noe tid til å komme opp med alle disse løsningene. At de kommer er jeg helt sikker på, for det er jo mange allerede...:-)

 

Det er mange seøvfølgelig, men det blekner totalt for utvalget til windows. En tablet kan være ok for noen arbeidsgrupper, og for noen spesifikke arbeidsoppgaver, men som et "proffprodukt", så vil utvalget antakelig være dårligere langt utover levetida til produktet.

 

AtW

Jeg er nok langt mer positiv enn deg, for utviklingen går raskt. Mitt tips er at mot slutten av 2016 er det så mange applikasjoner og løsninger tilgjengelig for iPad Pro at den vil dekke behovet for profesjonelt bruk for veldig mange yrkesgrupper.

 

 

Litt vagt, har du noen eksempler på hva slags yrkesgrupper du tenker vil bli dekt, som ikke er dekt i dag?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det virker som om mange tenker at "profesjonell" er det samme som "trenger filsystem, tastatur, mus og desktop-programvare". Det er masse "profesjonelle" brukere som ikke gjør det, og som ikke er avhengige av legacy windows-programvare. 

Gode eksempler er musikere (som allerede bruker iPads på scenen og setter pris på et bunnsolid OS som ikke plutselig finner på tull), folk som trenger tilgang til dokumentasjon (nsb har standardisert på iPad, det samme har mange flyselskaper), BIM-brukere, alle som benytter tynne terminaler til å aksessere web etc.  For ikke å snakke om alle som egentlig bare bruker de enklere funksjonene i Office.

 

For disse er batterilevetid, letthet, brukervennlighet, stabilitet og tilgjengelighet langt viktigere enn pris, ytelse og win32-apier. 

 

En iPad med iOs vil nok alltid være ubrukelig for mange profesjoner. Det vil ikke si at den ikke er god til profesjonell bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Merkelig, det er faktisk bortimot samme tastatur som i nye MacBook, og det har ikke fått dårlig kritikk jevnt over som du sier,... Skjønner godt at du prøver å ro deg i land når du bommet totalt i forrige kommentar, legg gjerne med linker som viser de jevnt over dårlige kritikkene, og prisen ligger der andre tastatur er, uansett så er aldri Apple kjent for å være billigst i klassen. BTW, det var Tek som dro SP 4 inn som ett alternativ...

Hvor bommer jeg totalt i forrige kommentar?

http://www.itworld.com/article/3005717/consumer-electronics/apple-smart-keyboard-vs-logitech-create-which-keyboard-completes-the-ipad-pro.html

http://www.engadget.com/2015/11/19/ipad-pro-review/

http://www.techinsider.io/apple-ipad-pro-smart-keyboard-review-roundup-2015-11

At du som en eplegutt ikke har satt deg bedre inn i produktene til din foretrukne produsent finner jeg litt rart.

Her er det tydelig at apples smart keyboard langt i fra er et godt produkt, spesielt ikke om en tar hensyn til prisen.

Ja tek.no tok opp sp4, som et bedre alternativ til prisen du må ut med for en ipad pro. Og som sagt, det er kun prisen som kan sammenlignes da ipad pro fortsatt bare er en ipad. Ipad pro er fortsatt mye tyngre enn sp4 om du bundler den med et tastatur som faktisk er bra. Kjøper du apples smart keyboard er den ca 80gr lettere enn sp4 men har et myyyyyye dårligere tastatur.

Endret av LiamH
Sitatpyramide fjernet.
Lenke til kommentar

Litt vagt, har du noen eksempler på hva slags yrkesgrupper du tenker vil bli dekt, som ikke er dekt i dag?

 

AtW

Ja, den som vet det kan nok bli en rik mann. Da kan man investere i fremtidige løsninger man enda ikke vet hva er. Dessverre vet heller ikke jeg hva fremtiden vil bringe...

 

Mitt tips ER vagt, kun en magefølelse av at iPad Pro har et potensiale til å kunne dekke svært mange profesjonelle behov med de rette applikasjonene og løsningene.

 

Kanskje man også bør definere hva man legger i "profesjonelle behov". For det er fortsatt sånn, og vil jo være det en god stund, at dersom man i hovedsak PRODUSERER noe, så er en produksjonsmaskin som en PC antagelig det mest riktige verktøyet, men hvis man FORBRUKER innhold så er kanskje nettbrett det mest riktige verktøy. Man kan godt produserer med et nettbrett og forbruke med en PC, men hovedfokus på riktig verktøy til riktig bruk bør man uansett ha i bunn.

 

Med større skjerm og tilhørende løsninger vil antagelig nettbrettene kunne overta mer av produksjon, men ikke alt.

 

La oss ta en for i bakken om ett års tid, så ser vi hvordan dette ser ut da. Jeg tror altså at iPad Pro har en lang rekke applikasjoner og løsninger for svært mange yrkesgrupper innen den tid, du tror at det ikke vil komme i produktets levetid. Om en stund ser vi hvem av oss som er nærmest svaret...:-)

Lenke til kommentar

SP4 og iPad pro er totalt forskjellige produkter med forskjellige styrker. 

 

Måten du sier "bare en Ipad" på får meg til å tro at du mener det ikke finnes fordeler med et mobil-os på en tablet foran et fullt desktop-os. Det er jeg rett og slett ikke enig i. SP4 prøver å være alt for alle og lykkes langt på vei, men den er ingen god tablet, bare en fantastisk laptop med enkelte tablet-funksjoner. iPad pro er en fantastisk tablet med svært få laptop-funksjoner, og for folk med behov som kun kan stilles av en full datamaskin (som meg) er den ubrukelig som eneste maskin. Apple tror fortsatt på at tablet og laptop er to forskjellige maskiner, Microsoft mener de kan klare å lage én dings som kombinerer dem. Jeg er usikker på hvem som har rett, men å vurdere Apples produkter etter Microsofts filosofi (eller motsatt, Surface er ingen god tablet!) blir feil.

 

(Når det er sagt, fikk lekt litt med en iPad pro i dag, og det er lenge siden jeg fikk så lite puls av et nytt Apple-produkt. For meg blir den for stor.)

Lenke til kommentar

Det virker som om mange tenker at "profesjonell" er det samme som "trenger filsystem, tastatur, mus og desktop-programvare". Det er masse "profesjonelle" brukere som ikke gjør det, og som ikke er avhengige av legacy windows-programvare. 

Gode eksempler er musikere (som allerede bruker iPads på scenen og setter pris på et bunnsolid OS som ikke plutselig finner på tull), folk som trenger tilgang til dokumentasjon (nsb har standardisert på iPad, det samme har mange flyselskaper), BIM-brukere, alle som benytter tynne terminaler til å aksessere web etc.  For ikke å snakke om alle som egentlig bare bruker de enklere funksjonene i Office.

 

For disse er batterilevetid, letthet, brukervennlighet, stabilitet og tilgjengelighet langt viktigere enn pris, ytelse og win32-apier. 

 

En iPad med iOs vil nok alltid være ubrukelig for mange profesjoner. Det vil ikke si at den ikke er god til profesjonell bruk.

 

Jeg tror du leser noe annet i det en folk mener, jeg mener ikke "Profesjonell" på annen måte enn "det beste redskapet for å utøve et arbeid". Det finnes som du er inne på allerede i dag noen yrker (men kanskje hovedsaklig noen av arbeidsoppgavene i noen yrker) som dekkes best av en tablet. Men jeg ser ikke helt at disse kommer til å øke nevneverdig av en ipad pro.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Litt vagt, har du noen eksempler på hva slags yrkesgrupper du tenker vil bli dekt, som ikke er dekt i dag?

 

AtW

Ja, den som vet det kan nok bli en rik mann. Da kan man investere i fremtidige løsninger man enda ikke vet hva er. Dessverre vet heller ikke jeg hva fremtiden vil bringe...

 

Mitt tips ER vagt, kun en magefølelse av at iPad Pro har et potensiale til å kunne dekke svært mange profesjonelle behov med de rette applikasjonene og løsningene.

 

Kanskje man også bør definere hva man legger i "profesjonelle behov". For det er fortsatt sånn, og vil jo være det en god stund, at dersom man i hovedsak PRODUSERER noe, så er en produksjonsmaskin som en PC antagelig det mest riktige verktøyet, men hvis man FORBRUKER innhold så er kanskje nettbrett det mest riktige verktøy. Man kan godt produserer med et nettbrett og forbruke med en PC, men hovedfokus på riktig verktøy til riktig bruk bør man uansett ha i bunn.

 

Med større skjerm og tilhørende løsninger vil antagelig nettbrettene kunne overta mer av produksjon, men ikke alt.

 

La oss ta en for i bakken om ett års tid, så ser vi hvordan dette ser ut da. Jeg tror altså at iPad Pro har en lang rekke applikasjoner og løsninger for svært mange yrkesgrupper innen den tid, du tror at det ikke vil komme i produktets levetid. Om en stund ser vi hvem av oss som er nærmest svaret...:-)

 

 

Jeg ba deg ikke vite hva fremtiden bringer, jeg ba deg utdype hva du tenker. Du skrev "Jeg har en følelse av at det vil komme mange applikasjoner innen mange bruksområder der iPad Pro kan brukes svært profesjonelt.", da skulle man tro du hadde en viss tanke om hva slags konkrete oppgaver det er snakk om.

 

Profesjonelle er folk som får penger for arbeidet sitt, jeg ser ikke helt denne store omveltningen, fordi ipad-proen ikke bringer så veldig mye nytt på banen, mye av det som ipad-proen faktisk er egent til av profesjonelt arbeid er en normal ipad omtrent like egnet til.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor bommer jeg totalt i forrige kommentar? http://www.itworld.com/article/3005717/consumer-electronics/apple-smart-keyboard-vs-logitech-create-which-keyboard-completes-the-ipad-pro.htmlhttp://www.engadget.com/2015/11/19/ipad-pro-review/http://www.techinsider.io/apple-ipad-pro-smart-keyboard-review-roundup-2015-11

At du som en eplegutt ikke har satt deg bedre inn i produktene til din foretrukne produsent finner jeg litt rart.

Her er det tydelig at apples smart keyboard langt i fra er et godt produkt, spesielt ikke om en tar hensyn til prisen.

Ja tek.no tok opp sp4, som et bedre alternativ til prisen du må ut med for en ipad pro. Og som sagt, det er kun prisen som kan sammenlignes da ipad pro fortsatt bare er en ipad. Ipad pro er fortsatt mye tyngre enn sp4 om du bundler den med et tastatur som faktisk er bra. Kjøper du apples smart keyboard er den ca 80gr lettere enn sp4 men har et myyyyyye dårligere tastatur.

"når Apple tastaturet er tungt, dyrt og direkte elendig i tillegg så ser jeg godt hvorfor den får trekk"

 

Det bommet du med, for de testet ikke Apple tastaturet...

 

BTW, alle er opphengt i at Apple-tastaturet ikke har pekeplate og mangler en del, vi snakker jo om ett nettbrett med touch, hvis alt skal gjøres via tastaturet (slik mange testere tydeligvis mener), så trenger man jo ikke touch og kan bruke en vanlig laptop av ett eller annet slag, som vil gjøre en bedre jobb enn uansett hybrid/nettbrett...

Endret av LiamH
Sitatpyramide fjernet.
Lenke til kommentar

 

"når Apple tastaturet er tungt, dyrt og direkte elendig i tillegg så ser jeg godt hvorfor den får trekk"

 

Det bommet du med, for de testet ikke Apple tastaturet...

 

BTW, alle er opphengt i at Apple-tastaturet ikke har pekeplate og mangler en del, vi snakker jo om ett nettbrett med touch, hvis alt skal gjøres via tastaturet (slik mange testere tydeligvis mener), så trenger man jo ikke touch og kan bruke en vanlig laptop av ett eller annet slag, som vil gjøre en bedre jobb enn uansett hybrid/nettbrett...

Er naturlig at folk er opphengt i dette da Tim Cook fronter brettet som en pc erstatter. Apple tastaturet har ikke engang dedikerte ios taster slik logitech har. Så har det også kanskje noe med at folk forventer mer fra et produkt når det kalles pro, jeg mener, tom samsungs aldrende 12" note serie støtter mus. Poenget er ikke at alt skal gjøres via tastaturet eller touchpad, men at muligheten burde vert der, spesielt når det kalles pro og Tim Cook sier det er en pc erstatter. Slik den fremstår i dag så er det ikke mer enn en ipad plus.

Endret av LiamH
Sitatpyramide fjernet.
Lenke til kommentar

Er naturlig at folk er opphengt i dette da Tim Cook fronter brettet som en pc erstatter. Apple tastaturet har ikke engang dedikerte ios taster slik logitech har. Så har det også kanskje noe med at folk forventer mer fra et produkt når det kalles pro, jeg mener, tom samsungs aldrende 12" note serie støtter mus. Poenget er ikke at alt skal gjøres via tastaturet eller touchpad, men at muligheten burde vert der, spesielt når det kalles pro og Tim Cook sier det er en pc erstatter. Slik den fremstår i dag så er det ikke mer enn en ipad plus.

 

Vil ikke produsenter alltid hevde både ditt og datt bare for å få solgt ting da?

De lyver jo så mye at de neppe tror det selv engang der de står oppe på scenen i lanseringer, litt av et show de fremfører.

Endret av LiamH
Sitatpyramide fjernet.
Lenke til kommentar

Vil ikke produsenter alltid hevde både ditt og datt bare for å få solgt ting da?

De lyver jo så mye at de neppe tror det selv engang der de står oppe på scenen i lanseringer, litt av et show de fremfører.

Alle produsenter av alle mulige produkter gjør lanseringer til en blanding av show og informasjon. Noen lykkes bedre enn andre, men alle forsøker så godt de kan. Å påstå at alle lyver er drøyt, det tror og håper jeg du innser selv.

Lenke til kommentar

 

Alle produsenter av alle mulige produkter gjør lanseringer til en blanding av show og informasjon. Noen lykkes bedre enn andre, men alle forsøker så godt de kan. Å påstå at alle lyver er drøyt, det tror og håper jeg du innser selv.

 

Og du bare sluker det rått og ukritisk.

Sukk.

Jah...

Sukk.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...