Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Om de ikke kom til å bruke HBM2 så vil jeg vel tro det.

 

Angående effektivitet så blir det vel bare spekulasjoner, tviler vel egentlig at det er pga. W, men heller pcb størrelse bl.a.

 

Vega får i utgangspunktet ikke lavere båndbredde, men lik. (512GB/s), du tenker kanskje på bussbredden (2048 vs. 4096)? Her kjører nok mest sannsynlig HBM2 på 1GHz og ikke 500MHz, ihvertfall på "store" Vega.

 

Vega er vel mer enn en nodekrymping og, de går fra GCN3 (Fiji) -> GCN4 (Polaris) -> GCN5 (Vega).

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På netonnet så er det nå flere rx580 som har så du kan legge de i handlevognen og på noen av de står det 13 og 14 juni og idag er det jo 11 så bare ett par dager om det stemmer, kanskje du har flaks.

Kan jo prøve å "reservere" ett kort å se om det kommer inn eller ikke, får tilbake pengene om man kanselerer bestillingen om man bruker kort uansett.

Endret av meg0709
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På netonnet så er det nå flere rx580 som har så du kan legge de i handlevognen og på noen av de står det 13 og 14 juni og idag er det jo 11 så bare ett par dager om det stemmer, kanskje du har flaks.

Kan jo prøve å "reservere" ett kort å se om det kommer inn eller ikke, får tilbake pengene om man kanselerer bestillingen om man bruker kort uansett.

Done ;) Takker :)

Lenke til kommentar

Lurer på når Vega hadde kommet om det ikke brukte HBM2..... Oktober 2016 som først antatt?

 

Og hvorfor dette vanvittige presset for hbm2? Er energieffektiviteten på Vega så dårlig at de på død og liv må true frem en minneteknologi som ikke er klar? Og i tillegg får Vega lavere båndbredde enn forrige generasjon. (Ihvertfall av det vi har sett av specs)

Er som regel ganske lett begeistret når AMD kommer med nye produkter men her er jeg ekstremt skeptisk. Å krympe en Fiji brikke bør ikke ta så lang tid (Pascal)

Hva får deg til å tro at det tar 3 mnd. å få ut en ny arkitektur ut på markedet etter at den ble ferdigstilt på papiret? 1 år er vanlig, og Vega er ikke noe unntak her! Midten av 2017 har alltid vært datoen for Vega, og gudene vet hvor du har oktober 2016 i fra...

 

Vega er en helt ny arkitektur som har over 200 forbedringer i fra Polaris, som er en mye bedre utgave av Fiji! Kan jeg spørre deg hvor du har denne krympingen i fra? 

 

Tror du skal google litt om Vega før du poster usannheter om Vega! Bare HBC vil gi en 50% økning i FPS, og 100% i minimum FPS^^ Og pga. HBC, så tilsvarer 4 GB minne på Vega det samme som 8 GB minne på Polaris!

Endret av Koven
Lenke til kommentar

Nåda, det er faktisk sånn at selve brikken var klar for masseproduksjon i fjor, hva som skjedde etter dette vet jeg ikke, men antageligvis ble den både utsatt og kanskje finpusset nettopp pga prisen og tilgjengeligheten på HBM2...

 

Mener det finnes en artikkel om dette en eller annen plass, skal se om jeg finner den.

Lenke til kommentar

Hva får deg til å tro at det tar 3 mnd. å få ut en ny arkitektur ut på markedet etter at den ble ferdigstilt på papiret? 1 år er vanlig, og Vega er ikke noe unntak her! Midten av 2017 har alltid vært datoen for Vega, og gudene vet hvor du har oktober 2016 i fra...

 

Vega er en helt ny arkitektur som har over 200 forbedringer i fra Polaris, som er en mye bedre utgave av Fiji! Kan jeg spørre deg hvor du har denne krympingen i fra?

 

Tror du skal google litt om Vega før du poster usannheter om Vega! Bare HBC vil gi en 50% økning i FPS, og 100% i minimum FPS^^ Og pga. HBC, så tilsvarer 4 GB minne på Vega det samme som 8 GB minne på Polaris!

Ut fra det jeg har lest hadde Vega 10 tapeout for et snaut år siden, så tilgjengeligheten på HBM2 et definitivt en avgjørende faktor for lanseringen av Vega 10.

 

High Bandwidth Cache vil kun hjelpe når skjermkortet for tom for VRAM ut fra det vi har blitt fortalt, det står AMD måtte begrense demoen til 4K og 2GB VRAM for å vise frem effekten betyr bare at det ikke har stort for seg i dagens spill og oppløsninger.

 

Jeg har fortsatt til gode å høre at Vega er en helt ny arkitektur, meg forstått er det fortsatt GCN med kraftig forbedret rasterisering.

Lenke til kommentar

 

Hva får deg til å tro at det tar 3 mnd. å få ut en ny arkitektur ut på markedet etter at den ble ferdigstilt på papiret? 1 år er vanlig, og Vega er ikke noe unntak her! Midten av 2017 har alltid vært datoen for Vega, og gudene vet hvor du har oktober 2016 i fra...

 

Vega er en helt ny arkitektur som har over 200 forbedringer i fra Polaris, som er en mye bedre utgave av Fiji! Kan jeg spørre deg hvor du har denne krympingen i fra?

 

Tror du skal google litt om Vega før du poster usannheter om Vega! Bare HBC vil gi en 50% økning i FPS, og 100% i minimum FPS^^ Og pga. HBC, så tilsvarer 4 GB minne på Vega det samme som 8 GB minne på Polaris!

Ut fra det jeg har lest hadde Vega 10 tapeout for et snaut år siden, så tilgjengeligheten på HBM2 et definitivt en avgjørende faktor for lanseringen av Vega 10.

 

High Bandwidth Cache vil kun hjelpe når skjermkortet for tom for VRAM ut fra det vi har blitt fortalt, det står AMD måtte begrense demoen til 4K og 2GB VRAM for å vise frem effekten betyr bare at det ikke har stort for seg i dagens spill og oppløsninger.

 

Jeg har fortsatt til gode å høre at Vega er en helt ny arkitektur, meg forstått er det fortsatt GCN med kraftig forbedret rasterisering.

 

Det tar ca 1 år fra tapeout til ferdigprodukt... AMD kjørte demoen med 4GB HBM2, og Vega brukte bare 2GB minne på demoen! 

 

Helt ny arkitektur er det ikke, men forbedringene er utrolige store sammenlignet med polaris, som igjen er en stor forbedring i fra Fiji.

 

Ganske så utrolig at en så gammel arkitektur holder tritt med pascal, og AMD har enda ikke lansert gen.9^^

Lenke til kommentar

Nåda, det er faktisk sånn at selve brikken var klar for masseproduksjon i fjor, hva som skjedde etter dette vet jeg ikke, men antageligvis ble den både utsatt og kanskje finpusset nettopp pga prisen og tilgjengeligheten på HBM2...

 

Mener det finnes en artikkel om dette en eller annen plass, skal se om jeg finner den.

Vega ble ferdig på tegnebrettet sensommeren 2016! Så du antyder at masseproduksjonen vare klar noen mnd etter det? Du er vel klar over at AMD flyttet nesten hele sitt driverteam over til vega tidlig 2017? Vega har aldri vært klar for lansering i 2016! Veikartet har alltid vist midten av 2017 :)

 

Dårlige rykter har påstått 2016 lansering.

 

Selv NVidia og Intel bruker ca. 1 år fra papir til lansering^^

Endret av Koven
Lenke til kommentar

Det tar ca 1 år fra tapeout til ferdigprodukt... AMD kjørte demoen med 4GB HBM2, og Vega brukte bare 2GB minne på demoen!

Tape-out tid varierer veldig bra brikke til brikke, men la oss ta GP100 fra Nvidia, siden den har mye til felles med Vega 10 (første Nvidia brikke med HBM2)

Den hadde tape-out i slutten av august 2015, ble annonsert i april 2016 og produkter begynte å shippe i juni 2016.

 

GPU'en de brukte hadde 16GB med HBM2 minne, men for Tomb Raider benchmark hadde de begrenset til 2GB for å kunne demonstrere caching med HBC.

 

https://www.techpowerup.com/233388/amd-announces-radeon-vega-frontier-edition-not-for-gamers 

 

Helt ny arkitektur er det ikke, men forbedringene er utrolige store sammenlignet med polaris, som igjen er en stor forbedring i fra Fiji.

Den største endringen i grafikkarkitekturen er at de endrer til tiled rendering. Det er en teknikk som PowerVR fra Imagination har brukt veldig lenge, og Nvidia implementerte med Maxwell.

 

Ganske så utrolig at en så gammel arkitektur holder tritt med pascal, og AMD har enda ikke lansert gen.9^^

Vanskelig å svare på uten å bli kalt AMD-hater og fanboy, men det stemmer overhodet ikke...

 

Nå har ikke AMD noen produkter som kan sammenlignes med high-end Pascal foreløpig, så vi kan ta Polaris 10 (RX 480) versus GP106 (GTX 1060). Der er ytelsen ganske lik, AMD vinner noen tester, og Nvidia vinner andre. La oss se på noen teoretiske tall:

 

Antall ALU'er:

Polaris 10: 2304

GP106: 1280

 

Teoretisk regnekraft (uten boost):

Polaris 10: 5,161 TFLOPS

GP106: 3,855 TFLOPS

 

Areal på brikke:

Polaris 10: 232 mm2

GP106: 200 mm2

 

Antall transistorer:

Polaris 10: 5,7 milliarder

GP106: 4.4 milliarder

 

TPD:

Polaris 10: 150W

GP106: 120W

 

Så selv om AMD har nesten dobbelt så mange ALUer, 15% større areal, 25% flere transistorer og 30% høyere energiforbruk så klarer de bare å matche Nvidia sin brikke.

De "holder tritt" fordi de kaster mye mer resurser på problemet.

Lenke til kommentar

Det kan nok stemme det du sier HKS, men med fare for å sparke i gang en annen diskusjon så må vi kanskje også se på GPUOpen vs GameWorks og hvor mye de forskjellige der gagner de forskjellige produsentene?

 

I tillegg så er vel ikke en AMD ALU = nVidia ALU? I så fall ville ytelsen der være proporsjonalt høyere dess flere ALUer det er?

Lenke til kommentar

For å dra tråden tilbake til topic...

 

Prisene for Radeon Vega Frontier Edition er nå klare (prisene er i US dollar, men kan vel gange med 10 for å få bra estimat på norsk pris):

 

$1200 for standard utgave

$1800 for closed loop vannkjøling

 

Kortene har 16GB med HBM2 minne og skal shippe 30. juni.

Så er det bare å vente på at konsumentkortene blir tilgjengelig i august... :)

Lenke til kommentar

 

Det tar ca 1 år fra tapeout til ferdigprodukt... AMD kjørte demoen med 4GB HBM2, og Vega brukte bare 2GB minne på demoen!

Tape-out tid varierer veldig bra brikke til brikke, men la oss ta GP100 fra Nvidia, siden den har mye til felles med Vega 10 (første Nvidia brikke med HBM2)

Den hadde tape-out i slutten av august 2015, ble annonsert i april 2016 og produkter begynte å shippe i juni 2016.

 

GPU'en de brukte hadde 16GB med HBM2 minne, men for Tomb Raider benchmark hadde de begrenset til 2GB for å kunne demonstrere caching med HBC.

 

https://www.techpowerup.com/233388/amd-announces-radeon-vega-frontier-edition-not-for-gamers 

 

Helt ny arkitektur er det ikke, men forbedringene er utrolige store sammenlignet med polaris, som igjen er en stor forbedring i fra Fiji.

Den største endringen i grafikkarkitekturen er at de endrer til tiled rendering. Det er en teknikk som PowerVR fra Imagination har brukt veldig lenge, og Nvidia implementerte med Maxwell.

 

Ganske så utrolig at en så gammel arkitektur holder tritt med pascal, og AMD har enda ikke lansert gen.9^^

Vanskelig å svare på uten å bli kalt AMD-hater og fanboy, men det stemmer overhodet ikke...

 

Nå har ikke AMD noen produkter som kan sammenlignes med high-end Pascal foreløpig, så vi kan ta Polaris 10 (RX 480) versus GP106 (GTX 1060). Der er ytelsen ganske lik, AMD vinner noen tester, og Nvidia vinner andre. La oss se på noen teoretiske tall:

 

Antall ALU'er:

Polaris 10: 2304

GP106: 1280

 

Teoretisk regnekraft (uten boost):

Polaris 10: 5,161 TFLOPS

GP106: 3,855 TFLOPS

 

Areal på brikke:

Polaris 10: 232 mm2

GP106: 200 mm2

 

Antall transistorer:

Polaris 10: 5,7 milliarder

GP106: 4.4 milliarder

 

TPD:

Polaris 10: 150W

GP106: 120W

 

Så selv om AMD har nesten dobbelt så mange ALUer, 15% større areal, 25% flere transistorer og 30% høyere energiforbruk så klarer de bare å matche Nvidia sin brikke.

De "holder tritt" fordi de kaster mye mer resurser på problemet.

 

Du selv bekrefter at det tar ca 1 år her! HBCC er også en veldig stor endring i arkitekturen! Kanskje den største? Uansett så holder GCN pascal i tøyene, selv om AMD ikke har laget noen high-end av polaris! AMD viser at en gammel arkitektur fint matcher Pascal i mellomklassen, og det til en billigere pris^^

Endret av Koven
Lenke til kommentar

AMD viser at en gammel arkitektur fint matcher Pascal i mellomklassen

Gammel og gammel... Polaris er 4. generasjon GCN. Vega blir 5. generasjon.

 

Til sammenligning er Pascal Nvidia sin 5. generasjon compute-arkutektur (Også ofte kalt CUDA-arkitektur).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...