Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

For de med planer om å overkloke RX 480 så bør dere se videoen under. Kort oppsummert er det kjøler som er største problemet sammen med at du trenger mer volt og powerlimit. Det er dette AIB må løse om det skal være noe håp om overklok over 1400MHz.

 

Endret av Gralle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Tenker jeg bare legger denne her, sammen med denne. :p

 

Kommer ikke Nitro-utgaven på lager før 6. august? 

 

 

Jeg skal ikke si det 100% sikkert, men jeg innbiller meg lagerstatus når jeg sjekket var 100+ og levering var beregnet til 2.Aug. I så fall er det mulig det er første batch som allerede er utsolgt. Jeg la merke til på TPU at de har en poll gående på forsiden der de spør om man ville valgt RX480 eller GTX1060. Til min forbauselse svarer bare 27% GTX1060, mens 40% svarer RX480. Det er vel de amerikanske prisene som slår ut i full blomst. Men at RX480 er et populært kort over dammen kan det altså være liten tvil om. Jeg har aldri fått inntrykk av at TPU var en spesielt "pro AMD" webside.

Lenke til kommentar

 

Jeg la merke til på TPU at de har en poll gående på forsiden der de spør om man ville valgt RX480 eller GTX1060. Til min forbauselse svarer bare 27% GTX1060, mens 40% svarer RX480. Det er vel de amerikanske prisene som slår ut i full blomst. Men at RX480 er et populært kort over dammen kan det altså være liten tvil om. Jeg har aldri fått inntrykk av at TPU var en spesielt "pro AMD" webside.

 

 

Helt riktig. Fra min egen erfaring er RX480 (referanseutgaven så langt) det mest foretrukne kortet av den enkle grunn at den er vesentlig billigere enn 1060. Her i Norge, derimot, er de 8GB-utgaven og 1060en priset helt likt. Da sier det seg selv at folk velger 1060en; den er rett og slett et bedre valg (i dag) enn 8GB-utgaven.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

 

Helt riktig. Fra min egen erfaring er RX480 (referanseutgaven så langt) det mest foretrukne kortet av den enkle grunn at den er vesentlig billigere enn 1060. Her i Norge, derimot, er de 8GB-utgaven og 1060en priset helt likt. Da sier det seg selv at folk velger 1060en; den er rett og slett et bedre valg (i dag) enn 8GB-utgaven.

 

 

Kommer ikke som en overraskelse for meg.

Når kjeder som Digital Impuls nesten ikke har Amd kort inne i butikkene sine, og når man nesten får merksnodige blikk fra de ansatte fra slike butikker når man handler Amd komponenter, så sier det seg selv at fokuset ligger på Intel / Nvidia og sånn har det vært lenge i Norge.

 

Har noen venner i Usa og de kjøper hovedsakelig Nvidia kort pga rollespillet de spiller ( som har en helt elendig koding, Wurm Online / wurm unlimited ) men til og med et par av dem har nå rett og slett kjøpt seg et Amd kort siden de føler de fikk mye for pengene sine , 199$ for et 4Gb kort som kan gi ytelse på nivå med 970 / 980 er ikke så dårlig , spesielt når de hadde budsjettkort som ble kjøpt for 2-3 år siden.

 

Så her I Norge bør prisene synke et par hundrelapper om Amd skal greie å selge flere kort.

Lenke til kommentar

Prisene i Norge stinker kartellvirksomhet. Noen må kikkes i kortene da prisene ikke henger på greip sammenlignet med resten av verden.

Altså, ikke ta dette som guds ord eller noe lignende, men jeg har en teori:

AMD har vært veldig obs på at prisen på RX 480 skal være veldig lav, det kan godt hende at norske butikker ikke har noe fortjeneste per salg til referanseprisen grunnet den ekstra marginen ITEGRA må ha for å dekke de tre-fire årene med reklamasjonsrett som garantien til ASUS/MSI/Gigabyte/etc. ikke dekker, eller at AMD rett og slett ikke har gitt retailere marginer som de kan leve med i kombinasjon med sine ekstra tjenester/garantier i Norge (45 dager åpent kjøp f. eks.)

 

Det kan også være tilfelle at Nvidia sin foreslåtte pris tar utgangspunkt i at retailere skal ha en høyere margin per salg enn AMD, ettersom Nvidia selger vesentlig flere kort og i dette tilfellet har et billigere kort å produsere er ikke det utrolig. Dessuten vil de oppmuntre retailere til å selge Nvidia om retailere tjener mest på å selge Nvidia.

 

Dette er kun min spekulasjon, men det gir i hvert fall noe mening.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og den aller største faktoren for hardware priser her til lands nå er ei veldig svak krone målt opp i mot US dollars som som er valutaen importører må betale med.

 

Poenget her er at RX 480 koster mer i NOK/Dollar vs. GTX 1060/1070/1080 i NOK/Dollar. Det er det folk klager over. Der GTX 1060 er like billig som 8GB-utgaven av 480 her i Norge, er den visstnok en del dyrere i utlandet. Nå er det snakk om bare et par hundre kroners forskjell, med 11 kroner per dollar for det ene kortet mot 12-13 kroner per dollar for det andre. Men lell...

Endret av La Menthe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Mange klager på det ja, men de glemmer selv hva de har i lønn, så kommer arbeids avgift + forsikringer osv. 250kr du har i timen koster bedriften du jobber for ca 500 ++, det glemmer syte pavene :)

 

Og som noen skrev: 2-3års reklamasjon betaler vi for, ingenting er free i denne verden.

Det forklarer ikke hvorfor kort fra to forskjellige produsenter som skal prises nesten likt prises viden forskjellig. Prisforskjellen er så stor mellom Norge og utlandet at jeg har bedt en kompis om å kjøpe et RX 480 over disk i UK og ta med seg hjem til meg i oktober en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...