Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

På så lavt budsjett som dette, om man følger rådene om å "legge i litt ekstra" og heller kjøpe GTX1070. Så har man ikke råd til en G-Sync skjerm. ;)

Har man ikkje råd, så sparer man litt til. *Spise havregrøt*

Jaha? Hva skjedde med:

:roll:

Noen liker kredittkort også. Selv sparer jeg opp frem til release. Ikkje begynner å spare når korta er i butikkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Smarteste er vel å starte med sparing når kortene er ute, da når man har spart nok så har man kanskje sluppet å betale overpris for første batch.

De siste 2 åra har vel hardware økt i pris jevnt, så det stemmer vel ikkje helt. :p

 

 

Øh, nå snakker jeg ikke om generell prisvekst fra år til år, men heller prisutvikling på ett bestemt produkt fra release og lenger ut i livssyklusen til produktet. Erfaring vil tilsi at prisene synker jo eldre det bestemte produktet blir.

Lenke til kommentar

 

 

Smarteste er vel å starte med sparing når kortene er ute, da når man har spart nok så har man kanskje sluppet å betale overpris for første batch.

De siste 2 åra har vel hardware økt i pris jevnt, så det stemmer vel ikkje helt. :p

 

 

Øh, nå snakker jeg ikke om generell prisvekst fra år til år, men heller prisutvikling på ett bestemt produkt fra release og lenger ut i livssyklusen til produktet. Erfaring vil tilsi at prisene synker jo eldre det bestemte produktet blir.

 

Prisene synker ikke før produktet er utdatert, og da har man ventet for lenge.

Lenke til kommentar

 

Prisene synker ikke før produktet er utdatert, og da har man ventet for lenge.

Da anbefaler jeg deg å følge litt mer med på prisutvikling, med mindre du mener at produkter er utdaterte over 6 måneder etter release, uten noen erstatter.

All prishistorikk:

 

https://www.prisguide.no/produkt/amd-radeon-r9-fury-x-231954

 

Sett inn flere skjermkort, og fortell hva historien sier. Verre er det ikkje ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nizzen skriver at han sparer til release og kjøper da (slik jeg tolker hans innlegg):

 

Noen liker kredittkort også. Selv sparer jeg opp frem til release. Ikkje begynner å spare når korta er i butikkene.

 

Hvorpå jeg kommer med dette:

 

Smarteste er vel å starte med sparing når kortene er ute, da når man har spart nok så har man kanskje sluppet å betale overpris for første batch.

Og så er det bare "bevisføring" for våres argumenter i de senere postene. Hvorpå han bruker AMDs (ATis) daværende dyreste prod. som eksempel på at pris ikke synker sånn veldig, mens jeg viser til nVidias Fuck All-edition (ikke bli fornærmet) 1080 som hadde sunket med 1 000,- på 8 dager-ish.

Endret av ExcaliBuR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hele poenget mitt er jo at batchene, ut i livssyklus, går som regel ned i pris. Jeg snakker om å gjøre det beste kjøpet i den serien man ønsker, og utgiftsmessig så er det sjeldent lurt å kjøpe release.

 

Da ser man klart at de som hoppet på FE edition betalte 1000-ish kroner mer. Og, FE var vel først? Les innlegget mitt en gang til, så kanskje du skjønner hva jeg mente.

Lenke til kommentar

En annen måte å se det på er også hvor mye man har investert i et kort per dag i den perioden man eier det. Om man vil vente i et halvt år på å spare noen hundrelapper, så er det greit, men man har da ligget etter en god stund og er villig til å akseptere det, samt man kan forvente dårligere bruktpris om man bruker samme taktikk ved neste GPU-kjøp. De som selger korta sine her rett før en ny launch får solgt for ganske gode penger i forhold til de som venter.

Tipper at når alt kommer til alt så er man omtrent på stedet hvil - altså, GPU-kjøp er aldri noen god butikk og de samme pengene går ut enten man kjøper på launch eller velger og vente :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå ble det veldig mange faktorer som å selge og en gitt levetid på kortene, ikke alle må kjøpe nytt når det kommer en ny generasjon.

 

At enkelthendelser gjør at pris kan hoppe opp vil selvfølgelig skje, dollarkurser osv. Absolutt, men som markedshistorikk forteller oss, så går prisene samlet sett nedover fra utgangspunktet.

 

Men, man kan alltids legitimere sine kjøp med å se på fakta som kun bekrefter det man selv mener, mitt skjermkort kostet nærmere 7 500,- kroner da det ble lansert, og ikke lenge etterpå (innen 6 måneder), slik nizzen viste, så var det under 7 000,-, nærmere 6 500,-.

 

Liten disclaimer: Jeg tenker ikke *kun* på skjermkort når jeg skriver om dette! Om det skulle være noe forvirring rundt det.

Endret av ExcaliBuR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neida, men det er en interessant tanke likevel :)

Jeg kan lage to scenarioer, en person som kjøper nytt ved hver launch, og en som kjøper hvert tredje år, som ikke er veldig urealistisk.
Tallene jeg bruker er "bare tall" for enkelhetsskyld, så ikke legg for mye i akkurat det.

Bruker nr en:
Bruker 5000,-  på GPU for hver generasjon, og det er ca en gang i året. Denne brukeren selger også kortet sitt i passelig tid, slik at brukeren greier å få igjen 3500,- for det på brukt'n. I tre år så taper han 1500 per år som igjen gjør at han/hun har tapt tilsammen 4500,- tredje året. 

 

Bruker nr to:
Bruker 4500,- på samme GPU bare at han/hun venter 6mnd etter release. Dette kortet får brukeren 1000,- for på brukt'n etter tre år. Tapet står til 3500,- over disse tre årene. Kan også legge til at jeg tror mange av disse brukerne tar det gamle kortet sitt og legger det på boden, da de tenker at det "utdatert likevel", men for regnestykket mitt så antar vi at alt blir alltid solgt på finn.no eller her inne.

Bruker nr to sitter igjen med meste penger, men ikke veldig mye mer, og bruker nr en sitter med bedre spillopplevelse - særlig fra år to til tre. 


Så nå kan man tenke at 5000,- er dyrt for en GPU, men legg til de samme faktorene for billigere kort så skal man se at regnestykket egentlig blir ganske likt i enden  :)

Nytt eksempel:
Første år: 2500,- nytt (selges 1500 brukt)
Andre år: 2500,- nytt (selges 1500 brukt) 

Tredje år: 2500,- nytt (selges 1500 brukt)

 

Tapet her er nesten det samme over disse tre årene, 3000,- som bare er et par turer ekstra avisrunder i forhold til 4500,-. I tillegg så vil denne brukeren ha dårligere ytelse hele tiden - uansett, i alle generasjoner.

Spørsmålet er heller "Vil du ha dagens ytelse?" Hvis ja, så veit du hva du skal gjøre, ingenting er pose og sekk her i livet, og det er i min mening at de som refresher seg hvert år mtp på GPU'er er de som er nærmere "pose-sekk" enn de som sitter å venter.

Faktorer som dollarkursen osv har jeg ikke tatt med her, da det ikke er noe vi kan råde over. Men kan nevne at folk solgte brukte 970'er for mer enn jeg gav for det ene mitt nytt. Likevel så blir det irrelevant.
Andre faktorer har jeg heller ikke tatt med, som f.eks hvor "heite" de forskjellige korta er på bruktmarkedet eller om man får en god deal på nytt kort på Black Friday, men det er også en ting å tenke på, men mye vanskeligere å forutsi

Matten min er absolutt ikke perfekt, men det er i alle fall et annet perspektiv å se det på.
Siden Nizzen blir dratt inn i diskusjon hver gang (både av seg selv og av andre) så kan jeg godt forstå hvordan han tar seg råd til hobby'en sin :)

En digresjon altså, men interessant for meg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...