Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

19. var 1060 vel.

 

Helt sløvt at partnerkortene ikke er ute ennå. Kommer de grønne med 1060 partnerkort før amd gjør er det krise spør du meg.

Da skjedde vel akkurat det... GTX 1060 partnerkort fra kroner 2799 og oppover...

 

https://www.komplett.no/kampanje/11222/datautstyr/nvidia-geforce-gtx-1070-gtx-1080

 

I tillegg så er GTX 1060 raskere i de fleste benchmarks, og Pascal er fremdeles i en klasse for seg selv når det gjelder strømforbruk og energieffektivitet.

 

 

Så får vi se om prisene til Amd nå justerer seg ned til hvor de bør være eller om webshoppene i Norge kommer til å prøve å tjene mest mulig på dem. Om de kan ta mest avanse for Amd sine kort vil trolig disse få mer "reklame"...

Lenke til kommentar

 

 

19. var 1060 vel.

 

Helt sløvt at partnerkortene ikke er ute ennå. Kommer de grønne med 1060 partnerkort før amd gjør er det krise spør du meg.

Da skjedde vel akkurat det... GTX 1060 partnerkort fra kroner 2799 og oppover...

 

https://www.komplett.no/kampanje/11222/datautstyr/nvidia-geforce-gtx-1070-gtx-1080

 

I tillegg så er GTX 1060 raskere i de fleste benchmarks, og Pascal er fremdeles i en klasse for seg selv når det gjelder strømforbruk og energieffektivitet.

 

 

Så får vi se om prisene til Amd nå justerer seg ned til hvor de bør være eller om webshoppene i Norge kommer til å prøve å tjene mest mulig på dem. Om de kan ta mest avanse for Amd sine kort vil trolig disse få mer "reklame"...

 

 

Det er nå begrenset hvor mye ned de kan gå på AMD i forhold til på Nvidias kort. Med større volum faller innkjøpsprisene, og de kan selges billigere og likevel tjene "greit". De små volumene med AMD kort gir ikke mye å gå på.

Lenke til kommentar

Greia er vel at amd selger så mye ref kort at de ikke får laga partnerkort ennå. Amd er vel happy uansett men de har ikke klart å levere etter forespørselen. Fail.

 

Hadde AIB kort vært tilgjengelig, hadde de ikke solgt så mange referansekort.. Er vel folk som er utålmodig..

De kommer garantert til å tape en del på dette når GTX 1060 launcher med AIB kort fra dag 1..:/

Lenke til kommentar

Allerede bestilt. GTX 1060 er et ganske overvurdert skjermkort, slik jeg ser det. Den er i gjennomsnitt 7% bedre enn RX480 (om man sammenligner referanse mot referanse). Da tar jeg utgangspunkt i Techpowerups test, og ikke de mange andre benchmarks-nettsted der ute som, som AdoredTV så fint nevner, viser OpenGL- og ikke Vulkan-benchmark av Doom, eller massevis av GameWorks-spill i sine tester. Videre er det verdt å nevne at disse 7% vil være ikke bare ikke-eksisterende, men sannsynligvis også peke den andre veien, om 1 års tid. En bruker her inne snakket om at han ønsket et kort som ga god ytelse "her og nå" -- men når forskjellen i ytelse "her og nå" er så liten allerede, er det da et godt argument?

1060 er i uansett tilfelle et kjempebra kort, og med de høye norske prisene på RX 480, er Nvidia-kortet i dag et bedre alternativ: litt bedre ytelse, lavere strømforbruk, temperatur og lyd.

Nå gjenstår det selvsagt å se hvordan aftermarket-utgavene av RX 480en gjør det, og hvor de priser seg. Men hvis RX 480 Nitro 4GB koster ca. 2500,- (eller 3000,- for 8GB), og hvis den yter slik noen tidlige benchmarks har vist, så er valget ganske opplagt for meg. Da er den i så fall på nivå med en aftermarket-1060, med spådom om bedre ytelse i framtiden. Det er AMD som nå har overtaket mtp. drivere (og slik deres eldre kort har holdt seg kontra Nvidia understreker dette tydeligere).

Endret av La Menthe
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det tyske nettstedet Golem.de testet RX480 og 1060 på nytt på 7 stk. DX12/Vulkan-spill (inkludert Doom): 

 

http://imgur.com/a/AtDcb

 

Her ser vi at 1060 gjør det bedre i et par tilfeller, mens 480en gjør det best i de fleste og sammenlagt yter 5% bedre enn 1060. Fra Golems opprinnelige test av GTX 1060 var 1060 ~6% raskere. Forspranget er altså ca. like stor, men byttet om.

 

Oppsummering av prosentvis bedre/dårligere ytelse for RX480 i forhold til GTX 1060:

 

AOTS -- -3%
Doom -- +21% 
Forza 6 -- +16%
GoW -- +3%
Hitman -- +17%
Quantum Breakt (Pt. 1 + Pt. 2) -- +3%
ROT Tomb Raider -- -21%
Total War: Warhammer -- +3%
Endret av La Menthe
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har man ingen planer om å overklokke og kommer til å spille en del av de DX12 titlene som kommer er ikke 480 et dårlig valg , jeg ser et par fordeler som Nvidia sine kort ikke kommer til å ha :

 

*Spill som porteres fra PS4 og Xbox One vil trolig fungere mer problemfritt og trolig med god ytelse fra dag 1 på Amd kortene.

*Måten arkitekturen er laget på ser ut til å nå bli utnyttet bedre i DX12 og Vulkan , selv om Nvidia også deler mye her så er det to forskjellige framgangsmåter der Nvidia benytter seg av rå styrke og fart for å få til høy ytelse mens Amd sine kort ser ut til å få til nesten samme ytelse med hele 300 til 500Mhz tregere transistorer.

 

Og så spørs det da om de nye kortene til Amd som blir lansert av tredejeparts som Sapphire vil komme med både bedre kjøleløsning og bedre strømstyring , noe som igjen kan føre til bedre ytelse. En liten overklokk av kortene til Amd viser jo faktisk at det skal lite til for å slå Nvidia sine kort på stock hastighet.

 

Så egentlig litt hipp som happ , men hovedsakelig bør kortene til Amd nå ned i pris for at jeg personlig skal anbefale dem ( noe jeg gjør om man også ønsker seg en skjerm som støtter freesync g-sync og har ikke så mye penger) .

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er noen som er komt fra Sappire RX 480 Nitro, pris ligger på 200£ før skatt?. Så rundt -+ 3000 her da? Gibbo fra overclockers-co-uk skal visst ta legge ut noen tester i morgen fra kortet i DX12/vulkan. Men fant noen andre under her.
Ligger tester av Asus 480X Strix ute og, men de har visst brukt samme kjøler som er på 1070,1080 uten å gjøre noe.. så bare 2 av 5 varmerør som treffer gpu. Se første bilde..snakk om fail =p
Litt forvirrende med fargene..Grønn er alltid først osv

 

 

JsgarHI.jpg


w8NAN3k.png


rfPxYci.png


4AcDL5D.png


PSkmOZQ.png




 

Endret av -=HellBound=-
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det tyske nettstedet Golem.de testet RX480 og 1060 på nytt på 7 stk. DX12/Vulkan-spill (inkludert Doom): 

 

http://imgur.com/a/AtDcb

 

Her ser vi at 1060 gjør det bedre i et par tilfeller, mens 480en gjør det best i de fleste og sammenlagt yter 5% bedre enn 1060. Fra Golems opprinnelige test av GTX 1060 var 1060 ~6% raskere. Forspranget er altså ca. like stor, men byttet om.

 

Oppsummering av prosentvis bedre/dårligere ytelse for RX480 i forhold til GTX 1060:

 

AOTS -- -3%
Doom -- +21% 
Forza 6 -- +16%
GoW -- +3%
Hitman -- +17%
Quantum Breakt (Pt. 1 + Pt. 2) -- +3%
ROT Tomb Raider -- -21%
Total War: Warhammer -- +3%

 

Tomb Raider er den eneste DX12 testen jeg har sett der Radeon får lavere ytelse enn DX11... Tomb Raider er bortkastet å teste i DX12 etter min mening, da det ikke gir riktig bilde av DX12 kontra alle de andre DX12 testene . Jeg er ikke overrasket at det er den eneste DX12 testen Tek.no har :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

-Snip

 

Er jo ikke akkurat så veldig høy overklokk før RX 480 kortet virkelig skinner , ser man i samme slengen på 1600 kortet så ser man jo at selv på 2,1 Ghz så greier RX 480 å yte bedre enn det i flere av testene som du har linket til.

 

RX 480 med et moderat overklokk slår et høyt overklokket 1060 jevnt over! Valget er enkelt for meg, og ikke minst når man ser på DX12/Vulkan resultatene^^ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nåvel, jeg refererte til kjøleren på RX480 Strix. Asus har bare brukt en kjøler fra et annet kort og klattet det på RX480. Man ser på bildet at chip'en bare er i kontakt med 2 av 5 heatpipes. Om Asus i tillegg har skimpet på komponentene for å holde prisen på kortet nede. Ja, så ender vi opp med et kort som knapt er bedre enn referansen.

 

Jeg er redd for at AMDs fokus på at dette skal være et budsjett kort forhindrer tredjepartene i å lage skreddersydde løsninger. Selv om RX480 kan bli en storselger for AMD, er det tenkelig at de lave markedsandelene oversettes til for lave volum. Der igjen så kan det selvfølgelig være at RX480 chip'en rett og slett er pushet til grensen allerede..

 

Vi har fremdeles Sapphires Nitro+ som kanskje kan redde AMDs ære. Og Powercolor har endog annonsert at det kommer en "Red Devil" versjon. Men jeg tror litt sunn skepsis er på sin plass nå...

Lenke til kommentar

Dette "heatpipes er ikke i kontakt" greiene har jo blitt bevist at har 0 innvirkning på temperaturen til kjernen whatsoever. Ser jo i anmeldelsen at temperaturen er LANGT under det referansekortet har?

 

At kortet overklokker rævva er ikke kjøleren sin feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...