Gå til innhold

KOMMENTAR: – Den har ikke 4K, men det gjør ingenting


Anbefalte innlegg

De som har erfaring med å produsere innhold veit hvor overrated 4K er. På lik linje med filmer i 3D. Eller silikonpupper og botox fylling - hverken dama eller filmen blir bedre.

 

Så er det dette med pris, f.eks. 48"-ish pakken som inkluderer apple tv og ny tv kan man få for ca. 5k., den samme pakken med 4k tv hadde kostet det dobbelte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gjør ingenting?

 

La meg da minne på disse teknologiene som Apple var først ute med (eller i noen tilfeller populariserte bruken av):

 

-Mobilskjerm med høy pikseltetthet

-PC skjerm med det samme

-Bruk av fastmonterte batterier i laptoper, telefoner etc tross tap av enklere reparasjonsmuligheter

-Utstyr med utradisjonell layout eller utrsdisjonell funksjonalitet (Mac Pro, store innebygde eller eksterne touchpad med multitouch og ingen knapper, Unibody ad nauseum)

-Overgang til fullverdig skuløsning og trådløse tilkoblinger (USB-C)

-Tablets. Vennligst ikke hat meg for denne påstanden, men før første iPad hadde alle andre produsenter ikke fjerneste peiling på hvordan en tablet skal egentlig være.

 

Og listen går videre og videre. Mye av denne teknologibruken er foran konkurrentene og er et direkte produkt av Apples filosofi som heter at man skal lage et produkt som kunden selv ikke enda har forestilt seg i fantasien sin.

 

Og tross alle disse fakta, i en alder det selv alle flaggskip-mobilene kommer med 4k opptak og alle TV produsenter gjør alt de kan for å gi massene 4k TVer... så sier dere at "det gjør ingenting"? Snakk om fullstendig svada. Lever dere i 2005 eller slutten av 2015?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

"Karakteren vi gir må reflektere hvordan produktet er å bruke for folk flest, og ikke bare for de av oss som er litt ekstra opptatt av spesifikasjonslisten og tidlige kjøpere av alt som er nytt. Testen må kunne være gyldig for langt flere enn dere som faktisk leser den."

 

- Den var ny. Kan ikke si at jeg har opplevd å se dette noen gang!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Selv er jeg mer interisert i høyere bitrate. Samt HDR og HFR. 

 

Men at en ikke ser forskjell og må sitte så nærme og må ha en 80" TV. Det vet jeg er feil, mine egne øyne lyver ikke. 

Det sagt så så ser jeg ikke noe problem med at den ikke har 4K støtte. Når det er innhold og det er noe hvermannsen tar ibruk så vil Apple komme med en oppdatert versjon.

 

Akkurat som dem gjorde med 720p og 1080p. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En artikkel som ikke tar for seg viktige ting dessverre.

For det første så er det ekstrem merkbar forskjell på en 4k sending og en 1080p sending, det vil hvem som helst merke. For det andre må du tenke deg at hvis apple hadde ledet veien med 4k apple tv og 4k filmer tligjengelig via iTunes, kunne de fremskyndet overgangen drastisk...Det de i praksis gjør er å fortelle alle som lager stream apps at de kan vente i mange år før de må investere i infrastruktur. Veldig veldig dumt

 

Ikke hvem som helst som merker forskjell. Men enig i at de som er ledende i IT verden må gå i forveien for å modne denne teknologien.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

 

 

– Den har ikke 4K, men det gjør ingenting

Det kan være jeg tar feil, men jeg tipper artikkelforfatter til daglig bruker en iPhone.

 

Det kan være jeg tar feil, men jeg tipper at du til daglig bruker en Androidtelefon.

Lenke til kommentar

du kan fortelle fanboy kundene at dem ikke ser forskjell hele dagen lang men dem kommer til å kjøpe 4K uansett hva du sier. DERFOR er mangel på 4K et stort MINUS for appleTV.... ikke fordi at det betyr noe, men fordi at det gjør produktet mindre salgbart. At tek.no's "senior former chief elkjøp journalist" ikke skjønner dette er veldig merkelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

du kan fortelle fanboy kundene at dem ikke ser forskjell hele dagen lang men dem kommer til å kjøpe 4K uansett hva du sier. DERFOR er mangel på 4K et stort MINUS for appleTV.... ikke fordi at det betyr noe, men fordi at det gjør produktet mindre salgbart. At tek.no's "senior former chief elkjøp journalist" ikke skjønner dette er veldig merkelig.

 

Produktet blir bittelitt mindre salgbart til en mikroskopisk kundegruppe. Jeg tror ikke det betyr all verden...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

du kan fortelle fanboy kundene at dem ikke ser forskjell hele dagen lang men dem kommer til å kjøpe 4K uansett hva du sier. DERFOR er mangel på 4K et stort MINUS for appleTV.... ikke fordi at det betyr noe, men fordi at det gjør produktet mindre salgbart. At tek.no's "senior former chief elkjøp journalist" ikke skjønner dette er veldig merkelig.

 

Produktet blir bittelitt mindre salgbart til en mikroskopisk kundegruppe. Jeg tror ikke det betyr all verden...

 

Vel, når selgeren på elkjøp står og skryter av 4K tvene i butikken og jobber hardt for et 4K salg til en kunde så skal han pushe ekstraprodukter som f.eks appletv etterpå og så mangler appletvn 4K så kan han ikke bare si "4K er ikke så farlig" plutselig til kunden han har pushet 4K TV på for 5 minutter siden. Nei dette var en total bom for apple, fadeseprodukt fra første sekund. Garantert. 

Endret av Henrik2k
  • Liker 4
Lenke til kommentar

...Nei dette var en total bom for apple, fadeseprodukt fra første sekund. Garantert. 

 

 

Tja...lurer på om det er så garantert...mitt tips er at det kommer til å gå helt fint med Apple-TV og at kunder over hele verden vil være mer enn godt fornøyde med det.

 

Selgere på Elkjøp er ikke veldig representative for dette...:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vær så snill tek. Kan dere ikke stoppe med dette? Jeg hadde en diskusjon her tidligere i en annen sak der dere påstå en ikke kunne se forskjell i oppløsning. Jeg fikk da svar her i kommentarfeltet, og det var den samme regningen for å komme frem til at det ikke var mulig å se forskjell, og her har vi den igjen(!). Jeg brukte da 2 minutter og fant en høyst vitenskapelig test som beviser tydelig at folk lett kan se forskjell på 1080p og 1440p på en mobilskjerm. Og nå forteller du meg at du ikke kan se forskjell på 1080p og 2160p på en gigantisk flatskjerm? Helt ærlig tek? Fra nå av får jeg mest lyst å skippe alt dere skriver om skjermer. Dere er åpenbart mest opptatt av å skrive hva enn dere vil om oppløsning, og ikke fakta. Bare skrive masse tull. Jeg forstår virkelig ikke. 

 

Og de eksemplene dere bruker? At Apple TV kunne opplevd mye feil ved 4K støtte? Er dette en spøk? Virkelig?......

 

Ellers Audun, Apple kunne gjort det samme som Sony, så hadde alt unntatt 4K content vært 1080p uansett. Så hadde ikke påvirket ytelsen. 

 

 

En god artikkel som faktisk tar for seg realiteter. Bare fint at de teknisk spesifikasjonsnerdene dropper å kjøpe denne boksen...:-)

Bortsett fra at artikkelen er fullt med feilaktige påstander, merkelige eksempler med ingen relevans, og "fakta" som bare er galt.

 

Enig med deg at apple kunne fremskyndet utvikling om de hadde hoppet på nå, men jeg tror de venter til at innholdet er der. Tror også de venter på neste hdmi versjon slik at høyere fps og hdr er støttet.

 

Høyere fps hadde vært noe! Men hjelper lite når alt content er 24 fps....... Da må jo Apple TV bare kopiere og legge inn frames. Det gjør jo 120 Hz TVer uansett, så lite vits med 120 fps støtte for Apple TV.

 

En annen ting. Det virker som at det er mye fokus på oppløsning når det gjelder skjermer fra IT-journalister, så fremt det ikke gjelder Apple-produkter.

Hvis du ser på artiklene deres og hva de skriver om oppløsning er det utrolig inkonsistent. Hva de skriver er opp til hva de har lyst å skrive, og ofte uten at det de skriver stemmer. Tek skriver mye bra, men når det kommer til skjermer og spesielt oppløsning, så ikke stol på dem.

 

 

Produktet blir bittelitt mindre salgbart til en mikroskopisk kundegruppe. Jeg tror ikke det betyr all verden...

 

Er det derfor alle TV produsenter pusher 4K? Fordi det gjør at de selger bittelitt mer? Jeg tror du må lese deg opp på litt marketing her. 4K er ekstremt viktig for de store LCD produsentene. Både for å gi folk en grunn til å kjøpe ny TV, og for å holde unna LG OLED. LG har blitt tvunget inn i 4K OLED av de andre aktørene for å selge TVer. Det har Ført til langt dyrere produksjon. Vi kunne sikkert hatt strålende, nydelige 1080p OLED TVer fra LG til ~15.000 kr i dag. Det hadde vært ille for resten av bransjen. Spesielt med tanke på at WebOs er svært bra. Nå derimot må de drive å produsere en 4K OLED modell med 40% feilrate.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Apple vet jo godt at 4K er et godt salgsargument selvfølgelig, selv om mange andre ikke gjør. Apple vet og en annen ting. Timing er viktig. Ok de kunne lansert med 4K nå og fått flere kjøpere av produktet sitt, men hva gjør de med ATV 5 og 6 da? Hvis 4K kommer i ATV 5 eller 6 så blir nok salgsbonusen av 4K langt større enn nå. så de har nok funnet ut at det er best å vente med dette for å maksimere salget. Det blir jo "endelig har Apple TV 4K støtte" og så må alle gå å kjøpe Apple TV, så holder Apple neste styremøte i et stor basseng med penger og svømmer rundt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

 

 

 

du kan fortelle fanboy kundene at dem ikke ser forskjell hele dagen lang men dem kommer til å kjøpe 4K uansett hva du sier. DERFOR er mangel på 4K et stort MINUS for appleTV.... ikke fordi at det betyr noe, men fordi at det gjør produktet mindre salgbart. At tek.no's "senior former chief elkjøp journalist" ikke skjønner dette er veldig merkelig.

Produktet blir bittelitt mindre salgbart til en mikroskopisk kundegruppe. Jeg tror ikke det betyr all verden...

Vel, når selgeren på elkjøp står og skryter av 4K tvene i butikken og jobber hardt for et 4K salg til en kunde så skal han pushe ekstraprodukter som f.eks appletv etterpå og så mangler appletvn 4K så kan han ikke bare si "4K er ikke så farlig" plutselig til kunden han har pushet 4K TV på for 5 minutter siden. Nei dette var en total bom for apple, fadeseprodukt fra første sekund. Garantert.

Han hadde sagt, det er ikke så farlig fordi 4k tv'en oppskalerer alt til 4k ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...