Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fikk brev om forsvaret, er 17 år


danielsc

Anbefalte innlegg

..., forsvaret representerer en særs stor fordel i arbeidsmarkedet etter endt verneplikt.

 

Tøv. Med mulig unntak for jobber som involverer vasking, dreping av andre mennesker med gevær, skopussing, eller liknende militære kjerneferdigheter, så foretrekker naturligvis de fleste arbeidsgiverer utdannelse og/eller arbeidserfaring over avtjent førstegangstjeneste. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På sesjon del 1 (som du nå må gjennomføre), får du spørsmål om blant annet problemer med migrene, allergier, osv. Om du virkelig ikke ønsker deg inn, så kryss av "ja" for migrene og slike medisinske spørsmål. Forsvaret har så mange som ønsker seg inn nå, at de uansett ikke trenger deg om du ikke har motivasjonen.

Lenke til kommentar

 

..., forsvaret representerer en særs stor fordel i arbeidsmarkedet etter endt verneplikt.

 

Tøv. Med mulig unntak for jobber som involverer vasking, dreping av andre mennesker med gevær, skopussing, eller liknende militære kjerneferdigheter, så foretrekker naturligvis de fleste arbeidsgiverer utdannelse og/eller arbeidserfaring over avtjent førstegangstjeneste. 

 

Ledelsestrening er ikke å foretrekke? 

Jeg skjønner ikke retorikken din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at du kan skaffe deg mye kompetanse gjennom forsvaret. Spesielt sertifikater og slikt er kjekt å ha. Men i dag er det vel heller slik at det er konkurranse om plassene. Tror det holder i lange baner å uttrykke manglende motivasjon, så slipper du. Da jeg var på sesjon kom jeg med noen halvhjertede klager om vondt i ryggen, og spurte om de trengte dokumentasjon (noe jeg ikke hadde). Neida, det gikk fint. Ikke tjenestedyktig, hadetbra. Dette er femten år siden, på en tid det faktisk var god sjanse for at du måtte inn. Faen om jeg skulle bruke et år på å følge ordre fra en jevnaldrende løk med overdreven selvtillit. Fem år etter angret jeg. Tror jeg kunne hatt det kjekt i militæret, men som attenåring var jeg rett og slett ikke moden. På den alderen føles det gjerne som man maksimalt (hva nå det måtte være) ut av hvert minste lille øyeblikk, og at et år i forsvaret er bortkastet tid. Ti år senere var det bare et år.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Sesjon 1 er en nettbasert spørreundersøkelse om medisisk tilstand, fysiske mål, ønske om avtjening, evt hvilken avdeling osv.

Dette er obligatorisk.

 

Etter det er det to muligheter, enten får du beskjed om å komme på sesjon 2 (fysisk og mental test) eller (som jeg) får du pent beskjed om at "du rakk desverre ikke opp i konkuransen" og slipper alt videre.

 

Hva som skjer under sesjon 2 (som er obligatorisk vist du blir innkalt) er jeg litt usikker på. Men det er ett sett av fysiske tester, og en samtale med en offiser. Har vel også hørt at det er en liten IQ test av et eller annet slag underveis. 

 

Men som sagt, det var kun meg. Hva som sjer videre på sesjon 2 og evt innkalling vet ikke jeg siden jeg ikke ble kalt inn til sesjon.

Lenke til kommentar

 

..., forsvaret representerer en særs stor fordel i arbeidsmarkedet etter endt verneplikt.

 

Tøv. Med mulig unntak for jobber som involverer vasking, dreping av andre mennesker med gevær, skopussing, eller liknende militære kjerneferdigheter, så foretrekker naturligvis de fleste arbeidsgiverer utdannelse og/eller arbeidserfaring over avtjent førstegangstjeneste. 

 

Rellevant utdannelse og arbeidserfaring er sjølvsagt veldig bra, men ein del arbeidsgiverar ser fortsatt på om søkaren har gjennomført verneplikta (men færre no en før). Ikkje fordi arbeidsgiver vil ha ein arbeidstakar som er kjempeflink på skopuss, men fordi arbeidsgiver helst vil ansette ein person som plutselig stikker i militæret før dei har fått skikkelig opplæring i arbeidet og som pga verneplikta har rett til å få igjen jobben sin om eit år, noke som betyr at arbeidsgiver får utfordringa med å ansette og lære opp ein vikar.

Etter eit år kjem den vernepliktige tilbake og har då sjølvsagt gløymt all jobbopplæringa, så då må arbeidsgiver igjen bruke ressursar på å gi den same opplæringa igjen.

 

Så det å kunne seie til arbeidsgiver at du er ferdig med militærtjenesta vil absolutt telle positivt, men det er sjølvsagt ikkje det einaste som betyr noke.

I dag er ikkje behovet for å kunne vise til avtjent fyrstegongstjeneste like viktig sidan det ikkje er like mange som må avtjene, men for arbeidsgiver er det veldig trygt å vite at militærtjeneste ikkje er noke som ein må legge til rette for til denne arbeidssøkaren.

 

 

 

@Trådstarter:

Du må møte opp på både sesjon og eventuell innkalling til fyrstegongstjeneste. Det å ikkje møte opp er straffbart.

Men fordi forsvaret er nedbygd så er det ganske få som forsvaret har bruk for. Og sidan forsvaret helst vil ha motiverte soldatar så er sannsynlegheita lav for at du blir tvinga igjennom dersom du gir signal på at du ikkje er særlig motivert.

 

Mykje av fyrstegongstjenesta har også blitt meir spesialisert i dag, så det å avtjene fyrstegongstjeneste betyr ikkje nødvendigvis at du må bu 200 døgn i knappetelt. Særlig innanfor fly- og sjøforsvaret er det mange forskjellige type tjenester.

Lenke til kommentar

Ledelsestrening er ikke å foretrekke?

 

Hva slags "ledelsestrening" snakker du om? Vernepliktige er ikke ledere. Og militær "ledelse" er basert på at de fleste underordnede er skremte ungdommer som blir holdt fanget på "arbeidsplassen" og bøtelagt eller kastet i fengsel hvis de ikke adlyder. En slik mentalitet bør man holde langt unna en sivil arbeidsplass hvis man vil beholde de ansatte.

Lenke til kommentar

Utover sesjonen(e) som man MÅ møte opp på, så er det fullt mulig å søke om utsettelse for selve tjenesten pga utdannelse (Høgskole/Universitet) f.eks. - ulempen er da at man blir litt eldre enn de andre og ikke er helt på bølgelende med den mest banale humoren osv...

 

Befal:"Jeg trenger noen ingeniører! Hvem er det?"  ...venter på at noen rekker opp hånda... Befal:"Fint, dere kan grave groper her!" Soldater:"Men hva har det med ingeniørkunnskaper å gjøre?"  .... Befal:"Ingenting!"

 

Ellers påsto et par i klassen at de hadde kastet terning for hvilket svaralternativ de skulle krysse av for i IQ-testen.  Han ene (en veltrent kraftig kar) ble likevel spurt om han ville bli befal.   Den varianten tror jeg ikke funker lenger...  :rofl:

 

Ad ledelsestrening: Det blir mest for de som kommer inn på løpet for utskrevet befal med pliktår - og gjerne fortsetter 3 årig utdannelse på Krigsskolen og tilsvarende mange pliktår.   Denne er anerkjent for å ha en god lederutdanning som teller positivt både for privat og offentlig ansettelse. MEN, det er mye mer omfattende enn førstegangstjeneste - korrekt.  http://utdanning.no/tema/utdanningsintervju/kadett_pa_krigsskole

Lenke til kommentar

Kjenner jeg blir litt frustrert. Her sitter jeg. Har ADHD og nedsatt syn (-2,25) kommer mest sansynnelig ikke inn, og som ikke ønsker noe annet. Og du som helt sikkert kommer inn, men som ikke vil.  :confused:  Urettferdig liv gitt. 

 

føler med deg.

hadde en kompis der som hadde LITT dårlig hørsel. han ville være der og jeg ville ikke. 

han ble sendt hjem og jeg måtte bli. han gråt faktisk når han dro derifra.

jeg haltet og hadde vondt i foten i 3 til 4 mnd(bruskbetennelse). merkelig at det skal være sånn. og dette var garden.

 

jeg vil heller ha en soldat som hører LITT dårligere enn alle andre som VIL være soldat til å passe på Norge, enn en som syter å halter og IKKE vil være soldat.

Lenke til kommentar

Jeg husker første dag på rekruttskolen på Evjemoen for mange år siden, på et informasjonsmøte for hundrevis av nye rekrutter i kantinen;

 

Befal på scenen: Er det noen her som har motorsykkelsertifikat? , noen titalls personer rakte opp hånden,

 

- Ok, kan én av dere slukke lyset!       (han skulle bare vise en film...)  :tease:

 

Og sånn kan jeg vel egentlig oppsummere mitt år i hæren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Glad jeg slapp militæret. Har hørt så sykt mye dritt om militæret. Overgrep, seksuell trakassering, humor på jenters vegne og dårlig holdninger mot jenter. Glad jeg var over 18 år da de forandret regelene. 

 

Ellers hadde jeg en kompis som huket av på at han brukte dop. Da slapp han med en gang! De gjorde en venninne av meg også. De vil ikke ha dophuer i militæret uansett.

Lenke til kommentar

Ellers hadde jeg en kompis som huket av på at han brukte dop. Da slapp han med en gang! De gjorde en venninne av meg også. De vil ikke ha dophuer i militæret uansett.

På sesjon så spurte jeg på gøy om tobakk var dop. Så spurte sersjanten om jeg drakk øl i helgene. Isåfall så måtte jeg krysse av for at jeg brukte dop. 

 

Så jeg var dopmissbruker, dog kun på papiret, inntil jeg skulle sikkerhetserklæres i forbindelse med en stabs-stilling. Da var det en lege som måtte undersøke meg, og avhøre meg, før jeg fikk fjernet stempelet som dopmissbruker. 

Lenke til kommentar

En klassisk historie jeg har hørt er om ferskingen som smurte inn toalettet med nygatti.. Under inspeksjon ble befalet tilkalt og refset.. "Er dette rent" Befalet dro fingeren langs de brune flekkene og puttet den i munnen.. og ropte fint "Nei det smaker bæsj" Han ble vistnok sendt hjem for å være psykisk ustabil :p

 

Men det er bare en vandrehistorie...

Lenke til kommentar

 

Ledelsestrening er ikke å foretrekke?

 

Hva slags "ledelsestrening" snakker du om? Vernepliktige er ikke ledere. Og militær "ledelse" er basert på at de fleste underordnede er skremte ungdommer som blir holdt fanget på "arbeidsplassen" og bøtelagt eller kastet i fengsel hvis de ikke adlyder. En slik mentalitet bør man holde langt unna en sivil arbeidsplass hvis man vil beholde de ansatte.

 

Illuminati confirmed....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...