Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøreforbud fra psykolog


Jockee

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg fikk idag en tlf fra min psykolog hvor jeg fikk beskjed att jeg har fått kjøreforbud på uvisst tid, til grunnet att jeg er til behandling pga mitt sinne og bruken av cannabis. Har derimot aldri kjørt i ruset tilstand. Og lurte på om det var noen som kunne litt om reglene rundt dette. Hvor lenge er det til jeg kan kjøre sånn ca? Hva er straffen for og kjøre selvom jeg ikke er ruset eller aggressiv når jeg kjører? Hvordan får jeg førerkort tilbake?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke hjelpe deg med det juridiske, men jeg regner med du får en form for dokument hvor det står beskrevet hvorfor du har mistet kjøreretten og når/hvordan du får denne tilbake igjen. Er tross alt Norge det er snakk om.

Av nysgjerrighet, kan du gå mer i detalj på hvorfor du fikk forbud? Hvor mye skyldes cannabis og hvor mye skyldes aggressivitet, etc? Hvor mye cannabisbruk er det snakk om? 

Lenke til kommentar

Hun vet jeg bruker cannabis daglig. Og aggressivitet vet Hun at jeg forsøkte og kræsje i en Annen bil

Og du lurer på hvorfor du fikk kjøreforbud? Sånne som deg utgjør en fare for deg selv og andre. Selv bruker jeg sykkel som kjøretøy, og det siste jeg vil møte på veien er rusa, aggressive sjåfører.

 

Er dette en trolletråd?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mistet lappen selv på en liknende måte. Du har ingenting du skulle ha sagt og selv om du ikke har tatt en pipe når du kjører så henger fortsatt virkningen i, på samme måte som at man er bakfull.

 

Du må antagelig gå på urinprøver (to ganger i uken tror jeg) i et år for å kunne vise til rusfrihet, hvertfall det jeg måtte gjennom. Ta dette som en mann og slutt med cannabis hvis billappen er viktig for deg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Psykologer har meldeplikt dersom de avdekker forhold som gjør deg uskikket til å kjøre bil. Det er opp til psykologen å vurdere om de helsemessige kravene til å kjøre bil er til stede. Så lenge psykologen mener du ikke bør kjøre bil skal du la være. Det er imidlertid ikke sikkert at psykologen mener at tilstanden din vil ha en slik varighet at psykologen har meldt fra til Fylkesmannen (slik at du plikter å gi fra deg førerkortet til Politiet, jf. førerkortforskriften vedlegg 1 § 1).

 

 

Hjemmel i helsepersonelloven

§ 34.Opplysninger i forbindelse med førerkort og sertifikat

Lege, psykolog eller optiker som finner at en pasient med førerkort for motorvogn1 eller sertifikat for luftfartøy,2 ikke oppfyller de helsemessige kravene som stilles, skal oppfordre pasienten til å innlevere førerkortet eller sertifikatet. Dersom pasientens helsetilstand antas ikke å være kortvarig, skal helsepersonell som nevnt gi melding til offentlige myndigheter etter nærmere regler fastsatt av departementet i forskrift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

lappen er levert og bilen til salgs. men egentlig det litt vittige med det hele er jo att siden jeg ikke trenger og kjøre bil trenger jeg ikke og være edru hele tiden.

 

Det er sjølvsagt synd for deg personleg om kjøyreforbudet fører til meir bruk av rusmiddler, men for alle oss andre i samfunnet så er det betre at du sitter igjen og sliter med eigne rusproblemer enn at du beveger deg i trafikken der du utgjer ein fare for andre.

Lenke til kommentar

jeg forsøkte og kræsje i en Annen bil

Da er det jo kjempeflott at du har fått kjøreforbud! Takk og pris for det.

Du forsøker å skade andre med vilje, kan ikke skylde på rusen - og likevel syns du du fortjener å være på veien? Spør om ikke psykologen kan hjelpe deg litt med egoismen og neste gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Psykologer har meldeplikt dersom de avdekker forhold som gjør deg uskikket til å kjøre bil. Det er opp til psykologen å vurdere om de helsemessige kravene til å kjøre bil er til stede. Så lenge psykologen mener du ikke bør kjøre bil skal du la være. Det er imidlertid ikke sikkert at psykologen mener at tilstanden din vil ha en slik varighet at psykologen har meldt fra til Fylkesmannen (slik at du plikter å gi fra deg førerkortet til Politiet, jf. førerkortforskriften vedlegg 1 § 1).

 

 

Hjemmel i helsepersonelloven

§ 34.Opplysninger i forbindelse med førerkort og sertifikat

Lege, psykolog eller optiker som finner at en pasient med førerkort for motorvogn1 eller sertifikat for luftfartøy,2 ikke oppfyller de helsemessige kravene som stilles, skal oppfordre pasienten til å innlevere førerkortet eller sertifikatet. Dersom pasientens helsetilstand antas ikke å være kortvarig, skal helsepersonell som nevnt gi melding til offentlige myndigheter etter nærmere regler fastsatt av departementet i forskrift.

 

Tusen takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...