Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tatt for nasking (30kr)


cooldude727384232

Anbefalte innlegg

Så jeg ble tatt for nasking av varer med en verdi av ca. 30kr og politianmeldt. Jeg vet dette er ekstremt idiotisk og alt det der så ikke kom med noen moralsk preken. Jeg fikk idag brev at jeg ble inkallt til avhør på politihuset, og må møte der en gang neste uke. Noen tips om hvordan jeg burde oppføre meg eller hva jeg burde si der? Noen måte å unngå hele greia?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La være å møte opp og se hva som skjer?

Kan ikke tenke meg det er noe særlig straff for sånt.

Det sto på arket at om man ikke møter opp blir man hentet dit, men jeg kan ikke tenke meg at de virkelig bruker ressurser på å hente en som stjal for en verdi av 30kr...

 

Men selv om jeg ikke møter kan jeg tenke meg at jeg bare får bot elns i posten?

Lenke til kommentar

Det sto på arket at om man ikke møter opp blir man hentet dit, men jeg kan ikke tenke meg at de virkelig bruker ressurser på å hente en som stjal for en verdi av 30kr...

 

Men selv om jeg ikke møter kan jeg tenke meg at jeg bare får bot elns i posten?

 

Dersom du ikke møter opp er du ikke "en som stjal for en verdi av 30 kr". Du er "en som stjal for en verdi av 30 kr og deretter ikke fulgte opp pålegg om å møte til avhør". Da taler plutselig hensynet til respekten for politiets innkallingsbrev for å bruke ressurser på å hente deg. 

 

Sannsynlig utfall her er et forelegg på noen tusenlapper. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Det sto på arket at om man ikke møter opp blir man hentet dit, men jeg kan ikke tenke meg at de virkelig bruker ressurser på å hente en som stjal for en verdi av 30kr...

 

Men selv om jeg ikke møter kan jeg tenke meg at jeg bare får bot elns i posten?

 

Dersom du ikke møter opp er du ikke "en som stjal for en verdi av 30 kr". Du er "en som stjal for en verdi av 30 kr og deretter ikke fulgte opp pålegg om å møte til avhør". Da taler plutselig hensynet til respekten for politiets innkallingsbrev for å bruke ressurser på å hente deg. 

 

Sannsynlig utfall her er et forelegg på noen tusenlapper. 

 

Men er det ikke det bare for naskingen uansett?

Lenke til kommentar

Har butikken noe som helst bevis? Hvis de ikke har det, anbefaler jeg deg å bruke din rett til å ikke forklare seg. Møt opp uansett hva, men ikke fortell mer enn det som er lovpålagt. I avhør kan du lyve så mye du vil så lenge du ikke inkriminerer andre, lykke til!

Altså, jeg ble jo tatt utenfor butikken med en vare jeg ikke hadde betalt for så det er vel bevis? 

Endret av TyskMuntlig
Lenke til kommentar

Dra på avhør, enten bare vær stille og om du må si noe så bare nekt, og ikke signer på noe som helst.

 

Da blir det en papirmølle om de skal gi deg noe straff og så blir alt lagt i glemmeboka. (Er min erfaring med politi iallefall)

 

Edit: bare for morro skyld, ble du tatt av politi, vekter eller en ansatt hos butikken?, fordi butikker sliter veldig (I realiteten klarer de ikke/har ikke resurser.) til/med å finne deg kun ut ifra kameraene sine så kommer du deg unna er du home-free, (Bortsett fra at du ikke kan handle der lengre, kan sees bort ifra om det er på en liten plass.) 

 

Ansatte går det fint å bare ignorere mens man går bort i gangtempo, kommer det en smålubben vekter småjoggende etter deg er det er det bare å løpe 200-300 meter så gidder de ikke mer.

Endret av Primer4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

La være å møte opp og se hva som skjer?

Kan ikke tenke meg det er noe særlig straff for sånt.

 

Å ikke møte opp kan gjøre saken verre. 

 

 

Det finnes kun tre råd. 

- Still opp!

- Hold deg langt unna en advokat!

-Fortell den fulle og hele sannhet!

 

Forsto ikke helt hvorfor han skal holde seg unna en advokat..? 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Hjemmelen for å hente deg er i straffeprosessloven § 230 (4). Hvis du vil benytte deg av retten til å ikke forklare deg bør du slippe å møte ved å informere politiet om det.

 

Jeg vet ikke hvordan politiet pleier å håndtere naske-saker i praksis der du er. Hvis det er første gang du er tatt er det visst en sjanse for at det blir "påtaleunnlatelse" selv om politiet anser det som bevist at du har nasket.

 

(Jeg vil tro at det kan være skummelt å "stå på krava" i en, for politiet, fillesak som dette. Da risikerer du for det første å irritere de som i praksis bestemmer hva som blir straffen, og for det andre at saken trekker ut.)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dra på avhør, enten bare vær stille og om du må si noe så bare nekt, og ikke signer på noe som helst.

 

Da blir det en papirmølle om de skal gi deg noe straff og så blir alt lagt i glemmeboka. (Er min erfaring med politi iallefall)

 

Edit: bare for morro skyld, ble du tatt av politi, vekter eller en ansatt hos butikken?, fordi butikker sliter veldig (I realiteten klarer de ikke/har ikke resurser.) til/med å finne deg kun ut ifra kameraene sine så kommer du deg unna er du home-free, (Bortsett fra at du ikke kan handle der lengre, kan sees bort ifra om det er på en liten plass.) 

 

Ansatte går det fint å bare ignorere mens man går bort i gangtempo, kommer det en smålubben vekter småjoggende etter deg er det er det bare å løpe 200-300 meter så gidder de ikke mer.

Det var to ganske veltrente vektere, men de utga seg for å være politi så jeg tenkte det ikke var så smart å løpe... (Vet det er ulovlig å utgi seg for å være politi, men gidder ikke å anmelde dem..)

Lenke til kommentar

Når politiet har identiteten din, må du finne deg i en moralpreken fra dem.

Ifølge "ung.no" kan du unngå å få det på politiattesten din hvis du møter opp og framstår som angrende.

Det vil i tillegg være bra for deg hvis saken går videre til konfliktrådet, uten at du får straff.

 

Men slik du framstår i åpningsinnlegget, vil jeg tro du heller vil flykte til Timbuktu enn å møte butikkeieren personlig i konfliktrådet.

Men det er ikke sikkert det er noen annen utvei... Du gjorde en feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare si at du "glemte" å betale varen..  eller noe annet fjas.. Å få noe på rullebladet for noe slikt er iallefall veldig ødeleggende om du skal få deg jobb hvor de krever vandelattest/politiattest.. Og ikke minst utreise til eksempelvis USA eller andre land som kan kreve slike attester for innreise visum..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare si at du "glemte" å betale varen..  eller noe annet fjas.. Å få noe på rullebladet for noe slikt er iallefall veldig ødeleggende om du skal få deg jobb hvor de krever vandelattest/politiattest.. Og ikke minst utreise til eksempelvis USA eller andre land som kan kreve slike attester for innreise visum..

Innreise til USA er kun et problem om du har noe på rullebladet som har en strafferamme på over 5 måneder i fengsel. Og de eneste jobbene som krever full politiattest er jobber i politiet/militæret og dommer.

Lenke til kommentar

 

Bare si at du "glemte" å betale varen..  eller noe annet fjas.. Å få noe på rullebladet for noe slikt er iallefall veldig ødeleggende om du skal få deg jobb hvor de krever vandelattest/politiattest.. Og ikke minst utreise til eksempelvis USA eller andre land som kan kreve slike attester for innreise visum..

Innreise til USA er kun et problem om du har noe på rullebladet som har en strafferamme på over 5 måneder i fengsel. Og de eneste jobbene som krever full politiattest er jobber i politiet/militæret og dommer.

 

Korrekt det, men det er jo uansett veldig kjedlig å ha på rullebladet..

Lenke til kommentar

Kjedelig og lukke så mange dører likevel, hvordan vet du at du ikke får lyst til å søke på for eksempel en sivil stilling i forsvaret en dag?

 

Gjør som Krozmar sa, kom på en eller annen unnskyldning som for eks. var stresset& glemte betale eller noe lignende og for all del ikke godta straffeskyld, ikke signer på det arket som sier at du går god for det du sier på avhøret engang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...