Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tatt for nasking (30kr)


cooldude727384232

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du vet du er skyldig trenger du ikke advokat. Vær en mann og ta konsekvensene av det du har gjort.

Etter min mening er man ganske tilbakestående om man VIL ha noe på rullebladet, når det er såpass stor sannsynlighet for å ikke få noen straff overhode. Jeg tenker meg at han allerede har fått straff nok, han vil neppe gjøre noe lignende igjen.

Lenke til kommentar

Om man ikke forklarer seg, vil ikke det ganske enkelt gjøre at butikkeier/vekters versjon blir stående uimotsagt? Ikke at det er et problem i denne saken, siden butikkeier/vekters versjon er korrekt, men jeg ser ikke helt hvordan det skal hjelpe mistenkte

Nei, hvis man lyver/nekter i avhør, må politiet etterforske saken. Dette har de mest sannsynlig ikke ressurser til. Man kan lyve så mye man vil så lenge man ikke inkriminerer andre, man har ingenting å tape.

Endret av iFire
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

Om man ikke forklarer seg, vil ikke det ganske enkelt gjøre at butikkeier/vekters versjon blir stående uimotsagt? Ikke at det er et problem i denne saken, siden butikkeier/vekters versjon er korrekt, men jeg ser ikke helt hvordan det skal hjelpe mistenkte

Nei, hvis man lyver/nekter i avhør, må politiet etterforske saken. Dette har de mest sannsynlig ikke ressurser til. Man kan lyve så mye man vil så lenge man ikke inkriminerer andre, man har ingenting å tape.

 

Det er jo ikke så mye å etterforske når man fant bevismaterialet på kroppen til ts. Hadde ts kastet tyvgodset og løpt hadde situasjonen vært en annen, men her er saken helt opplagt, jeg ser ikke poenget med å ta personen inn til avhør engang, men det er vel prosedyrene i slike saker.

Lenke til kommentar

"Må politiet etterforske"? Nei, de ikke etterforske noe mer. De sender saken til påtalejuristen, og vedkommende vurderer om bevisene holder til forelegg eller tiltale. Det er først hvis bevisene ikke holder at saken blir videre etterforsket eller henlagt. 

 

Forklarer du deg ikke blir fornærmedes forklaring stående uimotsagt. Det du da gjør er å stole på at det finnes elementer av rimelig tvil i fornærmedes forklaring.

 

Lyver du, vel. Du ødelegger ikke noen andres sak, bare din egen troverdighet. Det finnes ikke noe som heter "ord mot ord". 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vektere har jo ingen myndighet så OT ødela for seg selv ved at han viste fram den stjålte tingen

Nå står det ikke noe om hvilken butikk eller hva som ble stjelt, men er det f.eks. en vanlig sjokolade så kunne den ha vært kjøpt i en annen butikk

Hva legger du i ingen myndighet? I relasjon til visse former for pågripelse har de tilnærmet samme myndighet som alle andre. Utgangspunktet er at påtalemyndigheten beslutter at noen skal pågripes. Men enhver kan utføre en pågripelse uten avgjørelse av påtalemyndighet på nærmere angitte vilkår, det gjelder for både sivile personer, vektere og politibetjenter. Et typisk eksempel vil være ved butikktyveri. Alternativet hadde vært at vekter pågrep TS og tilkalte politiet. Jeg kan vanskelig se hvordan TS ødela noe for seg selv.

 

Forslaget om å si at tingen er kjøpt et annet sted høres ut som et produkt av for mye hasjrus og tv-spill, og litt for lite kontakt med det virkelige liv.

Endret av coffeee
Lenke til kommentar

 

Vektere har jo ingen myndighet så OT ødela for seg selv ved at han viste fram den stjålte tingen

Nå står det ikke noe om hvilken butikk eller hva som ble stjelt, men er det f.eks. en vanlig sjokolade så kunne den ha vært kjøpt i en annen butikk

Hva legger du i ingen myndighet? I relasjon til visse former for pågripelse har de tilnærmet samme myndighet som alle andre. Utgangspunktet er at påtalemyndigheten beslutter at noen skal pågripes. Men enhver kan utføre en pågripelse uten avgjørelse av påtalemyndighet på nærmere angitte vilkår, det gjelder for både sivile personer, vektere og politibetjenter. Et typisk eksempel vil være ved butikktyveri. Alternativet hadde vært at vekter pågrep TS og tilkalte politiet. Jeg kan vanskelig se hvordan TS ødela noe for seg selv.

 

Forslaget om å si at tingen er kjøpt et annet sted høres ut som et produkt av for mye hasjrus og tv-spill, og litt for lite kontakt med det virkelige liv.

 

Ja de kan holde igjen personen til politiet kommer, men ikke noe annet og har han ikke gjort noe galt kan han anmelde de som holdt han igjen for frihetsberøvelse

 

Så, om jeg kjøper en Snickers på Rema og blir anklaget om å stjelt den på Prix så har jeg for lite kontakt med det virkelige liv?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Da har du jo også mulighet til å si det, ta med deg vekteren bort til gjeldene butikk og snakke med kassapersonalet. Kan du derimot ikke gjøre dette så kan det by på problemer.

Lenke til kommentar

 

Hvis du vet du er skyldig trenger du ikke advokat. Vær en mann og ta konsekvensene av det du har gjort.

Etter min mening er man ganske tilbakestående om man VIL ha noe på rullebladet, når det er såpass stor sannsynlighet for å ikke få noen straff overhode. Jeg tenker meg at han allerede har fått straff nok, han vil neppe gjøre noe lignende igjen.

 

Det er dessverre en feil ved samfunnet vårt. Kjeltringer slipper unna tiltale fordi det er for mange av dem.

 

Hvorfor er det så mange her som synes det er greit for kjeltringer å slippe straff - så lenge de er (eller man tror at de er) etnisk norske?

Endret av Thonord
Lenke til kommentar

 

 

Hvis du vet du er skyldig trenger du ikke advokat. Vær en mann og ta konsekvensene av det du har gjort.

Etter min mening er man ganske tilbakestående om man VIL ha noe på rullebladet, når det er såpass stor sannsynlighet for å ikke få noen straff overhode. Jeg tenker meg at han allerede har fått straff nok, han vil neppe gjøre noe lignende igjen.

 

Det er dessverre en feil ved samfunnet vårt. Kjeltringer slipper unna tiltale fordi det er for mange av dem.

 

Hvorfor er det så mange her som synes det er greit for kjeltringer å slippe straff - så lenge de er (eller man tror at de er) etnisk norske?

 

Problemet er straffeloven... Den er svart og hvit.. har noen nasket en brusflaske i en alder av 14-15 år og en annen begikk litt heftigere planlegging og stjal en halv million fra en butikk på natterstid...  Så har de samme begått samme lovbrudd og vil virke identisk like kriminelle på rullebladet..

 

Jeg liker å gi noen en sjangse for en brusflaske på Rema 1000..  Gidder ikke å ødelegge fremtiden de har for slikt fjas..  Mulig det er bare meg....

Lenke til kommentar

Det er derfor det er forskjell på nasking og butikktyveri, og innbrudd. Enda verre er vel væpnet ran?

 

I våre dager vil det ofte finnes et video-opptak av at man stikker en vare inn i innerlomma, mens man går videre og later som ingenting.

 

Det er mange som har historier om at de stjal en liten ting som barn, og det ble slått ned på. Dermed bestemte de seg for å aldri stjele noe igjen.

De som ikke har slike virksomme opplevelser, vil måtte konfronteres av politiet.

Som ganske lite barn hadde jeg faktisk planer om å stjele et drops fra en åpen hylle. De så meget fristende ut. Men da jeg gikk helt nærme, så jeg at det var såper. Æsj... Den episoden har vært med å sikre meg mot nasking senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er dessverre en feil ved samfunnet vårt. Kjeltringer slipper unna tiltale fordi det er for mange av dem.

 

 

 

Hvorfor er det så mange her som synes det er greit for kjeltringer å slippe straff - så lenge de er (eller man tror at de er) etnisk norske?

 

Problemet er straffeloven... Den er svart og hvit.. har noen nasket en brusflaske i en alder av 14-15 år og en annen begikk litt heftigere planlegging og stjal en halv million fra en butikk på natterstid...  Så har de samme begått samme lovbrudd og vil virke identisk like kriminelle på rullebladet..

 

Jeg liker å gi noen en sjangse for en brusflaske på Rema 1000..  Gidder ikke å ødelegge fremtiden de har for slikt fjas..  Mulig det er bare meg....

 

Jeg vil si at straffeloven og hvordan dens brudd markeres på rullebladet fungerer utmerket. Det er ikke sånn at det skal være formidlende hvis en person gjør seg til kjeltring over 30kr kontra en halv million. Det bør faktisk være omvendt. Hvis en person er villig til å bli kriminell over noe så lite som 30kr så vitner det om at denne personens terskel for å gjøre noe ulovlig er veldig lav. Det går det ikke ann å vinkle positivt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det er dessverre en feil ved samfunnet vårt. Kjeltringer slipper unna tiltale fordi det er for mange av dem.

 

 

 

Hvorfor er det så mange her som synes det er greit for kjeltringer å slippe straff - så lenge de er (eller man tror at de er) etnisk norske?

 

Problemet er straffeloven... Den er svart og hvit.. har noen nasket en brusflaske i en alder av 14-15 år og en annen begikk litt heftigere planlegging og stjal en halv million fra en butikk på natterstid...  Så har de samme begått samme lovbrudd og vil virke identisk like kriminelle på rullebladet..

 

Jeg liker å gi noen en sjangse for en brusflaske på Rema 1000..  Gidder ikke å ødelegge fremtiden de har for slikt fjas..  Mulig det er bare meg....

 

Jeg vil si at straffeloven og hvordan dens brudd markeres på rullebladet fungerer utmerket. Det er ikke sånn at det skal være formidlende hvis en person gjør seg til kjeltring over 30kr kontra en halv million. Det bør faktisk være omvendt. Hvis en person er villig til å bli kriminell over noe så lite som 30kr så vitner det om at denne personens terskel for å gjøre noe ulovlig er veldig lav. Det går det ikke ann å vinkle positivt.

 

Tankevekkende!

 

Jeg har levert inn en lommebok med alle pengene i, men hva hadde jeg gjort om det var en koffert med en million i?

Stor fristelse hadde nok vært formildende - dersom jeg beholdt den.

Lenke til kommentar

Oi oi oi.... her er det mange som ikke heeelt vet hva de snakker om.

 

En full, uforbeholden tilståelse gir strafferabatt. Jeg vil anta at en full, uforbeholden tilståelse med ekte anger for nasking av 30kr vil føre til henleggelse.

 

Wanna play tough? Mange politifolk elsker å svare med samme mynt...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oi oi oi.... her er det mange som ikke heeelt vet hva de snakker om.

 

En full, uforbeholden tilståelse gir strafferabatt. Jeg vil anta at en full, uforbeholden tilståelse med ekte anger for nasking av 30kr vil føre til henleggelse.

 

Wanna play tough? Mange politifolk elsker å svare med samme mynt...

Hvorfor vil en sak bli HENLAGT når politiet har en tilståelse på svart og hvitt? Da trenger de ikke å evt. etterforske, og man har mye større sannsynlighet for å få naskeriet på rullebladet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oi oi oi.... her er det mange som ikke heeelt vet hva de snakker om.

 

En full, uforbeholden tilståelse gir strafferabatt. Jeg vil anta at en full, uforbeholden tilståelse med ekte anger for nasking av 30kr vil føre til henleggelse.

 

Wanna play tough? Mange politifolk elsker å svare med samme mynt...

Det lureste er å gjøre seg nyttig for politiet. Bli informant, samarbeid med politiet for å hjelpe dem å ta større fisk som feks andre naskere som stjeler for summer som tangerer tresifrede beløp.

 

Ts bør tilby seg å sikre dem en større arrestasjon ved å sette en nasker opp med et kilogram boller eller noen sjokoladeplater på tomtegrensen til butikken.

 

Anonymous poster hash: 07d6e...2d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Oi oi oi.... her er det mange som ikke heeelt vet hva de snakker om.

 

En full, uforbeholden tilståelse gir strafferabatt. Jeg vil anta at en full, uforbeholden tilståelse med ekte anger for nasking av 30kr vil føre til henleggelse.

 

Wanna play tough? Mange politifolk elsker å svare med samme mynt...

Det lureste er å gjøre seg nyttig for politiet. Bli informant, samarbeid med politiet for å hjelpe dem å ta større fisk som feks andre naskere som stjeler for summer som tangerer tresifrede beløp.

 

Ts bør tilby seg å sikre dem en større arrestasjon ved å sette en nasker opp med et kilogram boller eller noen sjokoladeplater på tomtegrensen til butikken.

 

Anonymous poster hash: 07d6e...2d8

 

....... :glare:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...