Gå til innhold

Oktoberfest 2015 - k.n.b - Reflex-Nikkor 500mm f/8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

7. Oktober

Ved Myradammen

 

post-166172-0-67469200-1444319666_thumb.jpg

 

Ved demningen som danner Myradammen på oppsiden av Myrens Verksted (Akerselva).

 

 

RandiA: Takk for det. "Creepyfiseringen" kommer nok fra at bildet er tatt i fart.

 

osmoen: Ja, den bygger på den versjonen fra 1971, men mitt eksemplar har multicoating. Den har et sent serienummer, noe som antakelig plasserer produksjonsdatoen til tidlig 80-tall. Men altså før den nyeste versjonen som ble produsert fra høsten 1983. Takk for kommentar.

 

Juliess: Takker. Jeg eksperimenterte litt for å få med de mest interessante delene av fjellet. Så kom solen og lyste opp den nederste rekken av trær, pluss at fuglene fløy opp. Det måtte derfor bli dette bildet.

 

smort1: Mange takk. Bildet fra 5. oktober kom (som ofte) litt tilfeldig. Jeg skulle ta et helt annet bilde, men det fungerte ikke. Så flyttet jeg meg litt rundt, og plutselig fant jeg en vinkel som fungerte for meg.

 

BjørnÅgeS: Takk for oppsummert kommentar. Som nevnt over, så var fuglene en medvirkende årsak til at jeg valgte akkurat dette bildet (av som vanlig mange varianter av  motivet).

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

8. Oktober

Panserbygg

 

post-166172-0-03614800-1444321467_thumb.jpg

 

Slitsom fotodag der jeg måtte gå hele 5 meter fra ytterdøra for å få denne speilingen.

 

 

Bykatt: Takk for det. Jeg kjørte rundt i området da sola plutselig stakk gjennom det temmelig ustadige været. Det var vanskelig å la være å knipse dette da.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Her var det mye nytt og variert

 

Fast forest hadde jeg veldig sans for, men jeg er litt bekymret over at du sitter og tar bilder når du kjører bil. Riktignok er det mange lange rette strekninger gjennom Østerdalen og mye skog å sikte på, men biltelefonbruk virker uskyldig i sammenligning.

 

Litt av en regnbue, så myk og diffus over de skarpt tegnede løvtrærne

 

Ferist/reinrist, jammen ble det ikke en fin komposisjon av dette også, det svingte av den gule stripen

 

Snøgrense var praktfull, høsten på sitt beste

 

Myradammen gir meg av en eller annen grunn assosiasjoner til mer eksotiske strøk, som Assuandammen (som jeg ikke har sett)

 

Det høyglanspolerte panseret var jo perfekt plassert, men det var godt gjort å oppdage noe slikt, du har øynene med deg!

Lenke til kommentar

9. Oktober

Høstmåke

 

post-166172-0-80248100-1444415688_thumb.jpg

 

Fugl i flukt med 500mm f/8 manuell fokus er ikke ideelt, og det synes vel også. Supernervøs bokeh fra speiltelen blir så det ekstra lille krydderet...

 

 

osmoen: Joda, den holder, men som du ser lekker det litt der inne. :hmm:

 

RandiA: Takker, og det stemmer nok at 8/10 ble et noe "bratt" perspektiv.

 

BjørnÅgeS: Spørs hva du sier om bokeh'en i dag da. Bilen var i alle fall ganske nyvasket, det er sikkert. Takk for kommentar.

 

Erlend Bjelland: Takk for det. Håper jeg klarer å følge opp etter hvert.

 

JorunT: Jeg tok ikke blikket fra veien da, skudd i blinde m.a.o. Aswandammen har jeg faktisk sett fra lufta, kan ikke si at den og Myrerdammen er som tvillinger å regne men... Takk for utførlige kommentarer.

 

tomsi42: Takk Tom. En speiltele er brukbar til noe, men ikke nødvendigvis til alt. Det er himmelvid forskjell opp til min 300mm f/2.8 f.eks., men det er vel ikke så overraskende.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

10. Oktober

Gjøvikbanen

 

post-166172-0-73665700-1444652262_thumb.jpg

 

Like sør for Movatn stasjon.

 

 

RandiA: Takk, det var en tykk "mur" av høst der.

 

BjørnÅgeS: Det er nok ikke til å unngå med en speiltele (på et slikt bilde i alle fall). Man må ha litt flaks med fokus på bevegelige mål med manuell fokus, i alle fall når man ikke er bedre trent på det enn meg.

 

iStereo: Takk for kommentarer.

Lenke til kommentar

Fast forest synes jeg ble en treffer. Fine linjer med akkurat passe uskarphet. Kunne vært omslaget til en guffen film.

 

Nok et blinkskudd av regnbuen. Her skulle man kanskje ønske man hadde en videre vinkel, men så bra det ble ved 500mm. 

 

Veldig snodig/morsomt resultat i bildet av rista.

 

Fantastisk tredeling i bildet av høstskauen som møter snaufjellet og tåka, perfekt krydret med fugl. Bildet gir et godt inntrykk av høyde.

 

Bildet av måka ble rett og slett kult med den rare bokeh`n

 

Kjempefin komposisjon av jernbanebuen og bra fokusvalg. Sliter med valg av fokus på sånne bilder selv. Man ser ofte om det blir bra på skjermen hjemme.

 

Herlig bilde av broen. Her var det godt lys og finfin utbrent bakgrunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...