Gå til innhold

Oktoberfest 2015 - k.n.b - Reflex-Nikkor 500mm f/8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

12. Oktober

Skygger i elva

 

post-166172-0-64074700-1444693342_thumb.jpg

 

Klarte ikke å komme meg ut med kameraet mens det var dagslys, så det blir noe mer eller mindre abstrakt fra Akerselva. Alternativet var å levere blankt i dag.

 

Rowdy: Takk for fyldig oppsummering. Kunne nok ønsket meg noe mer vidvinklet for regnbuen ja, men jeg må bare akseptere det valget jeg gjorde før festen. Bilde av broen skal ikke være utbrent (ok nesten, og kanskje noen få piksler faktisk er det), det var rett og slett en grå og tung himmel som speilet seg i vannet. Det skal være mulig å ane noen krusninger ute i Hakkloa øverst i bildet. EXIF på dette bildet illustrerer for øvrig problemet med å håndholde en så lyssvak tele i smådunkelt overskyet vær. ISO 3200 er ikke noe jeg normalt foretrekker, men heldigvis er dagens kameraer blitt ganske så bra til å håndtere høy ISO.

 

smort1: Takker og bukker.

 

RandiA: Takk for det Randi. Jeg vet ikke hvor mye denne broen er benyttet i våre dager akkurat, dette er temmelig langt til skogs. Men fin er den, så jeg kunne ikke la den passere...

 

BjørnÅgeS: Takker så mye. Må vel si meg enig i bokeh-kommentaren, i denne type bilder (med det fokusvalget som er gjort) så er det ikke til å unngå med dette objektivet. Broen så i alle fall idyllisk ut der den lå midt inne i marka, håper det var mulig å gjengi det til en viss grad.

Lenke til kommentar

13. Oktober

Hettemåke (vinterdrakt)

 

post-166172-0-26871400-1444830839_thumb.jpg

 

Jeg skal ikke påstå meg å være noen måkeekspert, men jeg tror i hvert fall dette er en hettemåke. Den tar gjerne av seg hetta i vinterhalvåret. Arrester meg gjerne om jeg tar feil her. Klarte ellers ikke å dy meg, siden dette objektivet jo er midt i blinken for fugler i flukt. :confused:

 

 

Jeg har byttet ut bildet med en noe skarpere måke etter konstruktiv input fra Thebon.

 

Originalt postet bilde:

post-166172-0-30184600-1444773633_thumb.jpg

 

 

osmoen: Jeg må bare bøye meg i støvet og takke for det.

 

Keyzer28: He, he. "Artig dysterhet" høres nesten ut som en selvmotsigelse. Men jeg tar gjerne selvmotsigende bilder jeg...

 

 

Edit: Bildet har blitt skiftet ut, det originale er lagt i spoiler.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Fin komposisjon på måken med fine bruntoner i bakgrunn.

Hadde kanskje gjort seg med en runde med oppskarping på den for å skille den enda mere ut fra bakgrunnen?

Takk for konstruktiv kommentar. Bildet er allerede skarpet opp, men jeg holder igjen litt for å unngå at det ser overoppskarpet ut. Kan forsøke en variant hvor jeg har tatt i litt mer, er det noe sånt du tenker på (se spoiler)?

 

 

post-166172-0-92231400-1444782428_thumb.jpg

 

 

 

Edit: Skal være med på at dette øker 3D-følelsen. Så er spørsmålet: er det nå passelig med oppskarping, eller er det for mye?

 

Edit 2: Har kommet til at denne litt kjappe versjonen tok det ørlitt for langt. Har oppdatert den opprinnelige posten med nytt bilde (som ligger mye nærmere denne versjonen enn den originale). Nok en gang takk til Thebon for at han hjelper meg til å bli bedre.

 

Edit 3: Legger bildet i spoiler for å unngå for mye rot.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

14. Oktober

Vannlekkasje

 

post-166172-0-49625800-1444854205_thumb.jpg

 

En stor vannlekkasje i løpet av natta rett nede i gata her. Det var gravearbeider i løpet av dagen for å få fikset problemet. En del av beboerne i området måtte hente vann fra en tank på et gatehjørne siden tilførselen var stengt mens lekkasjen ble fikset.

 

 

JorunT: Ja, en "smule" urolig blir det i bakgrunnen med dette objektivet. Ikke for enhver smak. Hakkloa er en av innsjøene i Nordmarka, men er jo en del av "vannveiene" der. Takk for kommentarer.

 

RandiA: Takker, det var ikke alle forsøkene som egnet seg for publisering kan du si...

 

BjørnÅgeS: Takk for det. "Smøremykt" blir det unsett ikke.

Lenke til kommentar

15. Oktober

Elvestryk

 

post-166172-0-56166300-1444946804_thumb.jpg

 

Detalj fra Akerselva.

 

 

Alternativ:

post-166172-0-14905900-1444946847_thumb.jpg

 

 

 

RandiA: Rørbiten var ganske oppskrapet, det gir jo en struktur. Formodentlig mer dekorativt enn om det hadde vært glatt som de nye rørene som skulle legges ned. Takk for kommentar.

 

iStereo: Takeh og bokeh.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott måke, regner med at det ligger en god plan bak å fange ankommende måke med manuell fokus. Det ligger en gooood del gamle rør i Oslos gater som gått kunne ha trengt en oppgradering. Mener å erindre at den eldste vannledningen i aktiv bruk er fra sent 1800-tall.

 

Jeg tar meg selv i å se på (overraskende interessant) male-TV fra tid til annen og disse to elvedetaljene ser svært så maleriske(?) ut!

Lenke til kommentar

16. Oktober

Frostrøyk over Maridalsvannet

 

post-166172-0-16753800-1445073083_thumb.jpg

 

Temperaturen falt som en stein etter at sola gikk ned. Her var det et par-tre minusgrader (i følge sykkelcomputeren).

 

 

osmoen: Jeg regner med det er noen tikkende bomber under gatelegemet rundt omkring ja. Men plan og plan når det gjelder måkebildet, det er vel mest "brute force". Dvs. skyte på alt som rører seg og satse på at det går bra (noe det som regel ikke gjør). Men øvelse gjør mester her som med så mye annet. Man kan i dag stusse på alle blinkskuddene som ble tatt før autofokus kom, men de som holdt på da fikk jo trening i det. Er for øvrig enig i at rennende vann med passelig lang lukkertid kan se malt ut (uten at det nødvendigvis blir så malerisk alltid). Takk for kommentarer.

 

RandiA: Takk for det, ikke rare stryket akkurat, men en 500mm forstørrer jo kraftig da.

 

smort1: Takker så mye.

 

iStereo: Hyggelig at du likte det.

Endret av k.n.b
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...