Gå til innhold

Selger mobil på FINN. Jeg får epost om at det er tyvegods!


elasticE

Anbefalte innlegg

I vår kjøpte jeg en mobil via FINN. Fyre som solgte mobilen, var i samme by, så vi møttes på et sted i sentrum. 

 

Nå nylig så streiket telefonen, og OS'et ble slettet ved en feil. Dette kan nok flashes på nytt, men jeg har fått tak i en bedre mobil fra min bror, så jeg trenger ikke den gamle lenger. Den som streiket, var rootet, og installert med custom rom.

 

Jeg legger den jeg kjøpte i vår ut på FINN, og får raskt en epost fra en mann som sier at "denne er prikk lik den jeg selv har eid, og at jeg vil gjerne møte deg for å se om det stemmer". Hvis ikke, så vil politi bli innblandet.

 

Jeg har allerede solgt den til noen som har overført penger i dag. Jeg tenkte å sende mobilen når jeg ser pengene på konto (i morgen eller tirsdag).

 

Hva kan egentlig politi gjøre? Det blir jo bare ord mot ord. Med mindre vedkommende har et serienummer e.l. å vise til, så er det vel ikke noe problem for meg å selge den videre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I vår kjøpte jeg en mobil via FINN. Fyre som solgte mobilen, var i samme by, så vi møttes på et sted i sentrum. 

 

Nå nylig så streiket telefonen, og OS'et ble slettet ved en feil. Dette kan nok flashes på nytt, men jeg har fått tak i en bedre mobil fra min bror, så jeg trenger ikke den gamle lenger. Den som streiket, var rootet, og installert med custom rom.

 

Jeg legger den jeg kjøpte i vår ut på FINN, og får raskt en epost fra en mann som sier at "denne er prikk lik den jeg selv har eid, og at jeg vil gjerne møte deg for å se om det stemmer". Hvis ikke, så vil politi bli innblandet.

 

Jeg har allerede solgt den til noen som har overført penger i dag. Jeg tenkte å sende mobilen når jeg ser pengene på konto (i morgen eller tirsdag).

 

Hva kan egentlig politi gjøre? Det blir jo bare ord mot ord. Med mindre vedkommende har et serienummer e.l. å vise til, så er det vel ikke noe problem for meg å selge den videre?

 

Med mindre det er noe spesilet særegent med mobilen som gjør den lett å kjenne igjenn får du bare spørre om han har noen som helst papirer med nummer du kan sjekke mot din mobil. Evt. Andre kjennetegn som ikke kommer fram av annonsen du la ut.

 

Om han ikke har dette kan han vanskelig bevise at det er hans mobil.

 

Nå er det mulig det varierer etter forholdene, og jeg er ingen jurist, så dette blir min forståelse av saken etter å ja sett diverse forbrukerprogrammer. kommer det fram at du her kjøpt tyvegods så har du en kinkig sak. Tidligere eier har i utgangspunktet rett til å få tilbake produktet, og du har i utgangspunktet tapt pengene. Du må i så fall kjøre sak mot de som solgte den til deg.

Lenke til kommentar

Be han komme med en beskrivelse som gjør at du kan gjenkjenne mobilen, at han vil møte deg for å se at den stemmer kan ende med i at han bare sier de merkene og ripene som er der og sier "de merkene er akkurat de jeg hadde".

Få han til å komme med evt. detaljer som ikke fremgår av annonsen eller på en eller annen måte bevise at det er hans mobil, uten at han selv kan sjekke dette. At han påpeker at det er en ripe i skjermen når annonsen viser denne ripen er ingen form for bevis.

 

Hvem som helst kan påstå det er sin mobil og bekrefte dette når de ser den.

 

Vanskelig å si, men kan være svindel fra hans side også, 

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har den noen kjennemerker? De fleste mobiler av samme type ser jo identiske ut med mindre det er noe spesifikt som lar den skille seg ut. Høres ut som bullshit spør du meg. Spør han når den angivelig ble stjålet. Ble den stjålet på samme tid som du eide den så kan du bare si det som det er. Mobilen er kjøpt før han fikk sin stjålet så beklagelig nok er det ikke han sin mobil. Er det slik at det faktisk er hans telefon (noe han kan bevise med den orginale eske og likt serie nummer) får du bare si at du handlet i god tro. Det at noen selger den samme telefon typen på finn som en selv akkuratt har blitt frastjålet betyr ikke at det er nettopp sin frastjålne mobil, selv om skulle overbevise seg selv om det.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest medlem-169651

Hva kan han si da? Hvis du har solgt telefonen og "tidligere eier" påstår at den er hans. Hvordan kan han bevise det? Du selger telefonen og sier til han at "beklager den er solgt". Skal ha da gå til politiet på det grunnlag at den telefonen du hadde lignet på hans?

 

Tror politiet henlegger en eventuell anmeldelse før han får skrevet under på den.

Endret av medlem-169651
Lenke til kommentar

Om han er rettmessig eier, klarer han nok å hoste opp serienummer fra garantibevis, kvittering, emballasje osv.

Om han har rotet bort dette, har kanskje butikken som solgte varen alt på data.

 

Å påstå at telefonen er identisk med hans egen er lett. Den er jo masseprodusert. Selvsagt er de identiske.

Med noenlunde lik bruk kan det også oppstå noenlunde lik skade som riper osv.

 

Ikke møt ham. Han kan være farlig. Krev IMEI-nummeret og/eller serienummeret, og sammenlikn med din enhet.

Om det stemmer, så har han kanskje rett.

Om ikke, så er han uærlig.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg legger den jeg kjøpte i vår ut på FINN, og får raskt en epost fra en mann som sier at "denne er prikk lik den jeg selv har eid, og at jeg vil gjerne møte deg for å se om det stemmer". Hvis ikke, så vil politi bli innblandet.

 

Her ringer varselklokkene så jeg får skallebank av det. Ikke møt denne personen. Dette høres veldig ut som en eller annen type svindel, eller så planlegger han noe annet.

 

Nå er det vel uansett en måned siden dette skjedde, så kanskje du har en oppdatering?

Lenke til kommentar

VELDIG Enkel løsning her :)

Enten finner du IMEI-nr ved å gå til settings, about og ser rundt der om du finner IMEI-nummeret.

Eller se under batteriet

Kan du ikke ta ut batteriet, så se bakerst, nederst på telefonen.

Er det ikke der? Se på simkort-tray om det er et slikt et. 

 

Finnes det INGEN fysiske steder å finne IMEI - så er saken biff, og telefonen er din - IMEI er den eneste "personlige" koden som alltid registreres ved salg av tlf. (Serienr er og "personlig" med er ikke registreringspliktig ved salg)

 

Finner du IMEI-nummeret på apparatet, så ber du vedkommende vise til kvittering med et imei-nummer på.

Viser det seg at det ER vedkommenes telefon, så MÅ du gi telefonen tilbake, og du har desverre tapt de pengene. (med mindre du finner han du kjøpte det av,og krever pengene av han)

Lenke til kommentar

I vår kjøpte jeg en mobil via FINN. Fyre som solgte mobilen, var i samme by, så vi møttes på et sted i sentrum. 

 

Nå nylig så streiket telefonen, og OS'et ble slettet ved en feil. Dette kan nok flashes på nytt, men jeg har fått tak i en bedre mobil fra min bror, så jeg trenger ikke den gamle lenger. Den som streiket, var rootet, og installert med custom rom.

 

Jeg legger den jeg kjøpte i vår ut på FINN, og får raskt en epost fra en mann som sier at "denne er prikk lik den jeg selv har eid, og at jeg vil gjerne møte deg for å se om det stemmer". Hvis ikke, så vil politi bli innblandet.

 

Jeg har allerede solgt den til noen som har overført penger i dag. Jeg tenkte å sende mobilen når jeg ser pengene på konto (i morgen eller tirsdag).

 

Hva kan egentlig politi gjøre? Det blir jo bare ord mot ord. Med mindre vedkommende har et serienummer e.l. å vise til, så er det vel ikke noe problem for meg å selge den videre?

Så, hva fant du ut?

Alltid mer morro å svare folk når de oppdaterer saken etterpå...

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

I vår kjøpte jeg en mobil via FINN. Fyre som solgte mobilen, var i samme by, så vi møttes på et sted i sentrum. 

 

Nå nylig så streiket telefonen, og OS'et ble slettet ved en feil. Dette kan nok flashes på nytt, men jeg har fått tak i en bedre mobil fra min bror, så jeg trenger ikke den gamle lenger. Den som streiket, var rootet, og installert med custom rom.

 

Jeg legger den jeg kjøpte i vår ut på FINN, og får raskt en epost fra en mann som sier at "denne er prikk lik den jeg selv har eid, og at jeg vil gjerne møte deg for å se om det stemmer". Hvis ikke, så vil politi bli innblandet.

 

Jeg har allerede solgt den til noen som har overført penger i dag. Jeg tenkte å sende mobilen når jeg ser pengene på konto (i morgen eller tirsdag).

 

Hva kan egentlig politi gjøre? Det blir jo bare ord mot ord. Med mindre vedkommende har et serienummer e.l. å vise til, så er det vel ikke noe problem for meg å selge den videre?

Så, hva fant du ut?

Alltid mer morro å svare folk når de oppdaterer saken etterpå...

 

Jeg har enda ikke hørt noe, og det begynner å bli en stund siden nå. Skal kontakte han snart og høre om status.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...