Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Nye venner som røyker weed


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er student og flyttet i august til en helt ny by uten å kjenne noen. Kom inn i en gjeng, som jeg ikke vet om jeg fungerer med. Inngangsbilletten til dop og helvete er tydeligvis veldig enkel, og mange av gutta i gjengen røyker fast ukentlig.

 

Her er det snakk om å reise til Amsterdam, samt hvordan man skal få tak i det beste shittet til den beste prisen, og hvem som skal ordne og hvor mye det skal koste. 

 

Jeg er fast bestemt, og jeg har gjort det helt tydelig ovenfor resten at jeg er helt avhold når det gjelder dop, der jeg poengterer at jeg ikke har noe i mot det i den forstand at folk for drive på med sine greier...

 

Jeg kom hit uten noen form for connection til weed og dop, men har nå blitt kastet inn i det og blitt introdusert for mye dritt allerede.

 

Hva er egentlig greia her? Er det så populært å røyke, at jeg nærmest vil bli den loneren om jeg er avhold? Forstå meg rett her  :confused:



Anonymous poster hash: 51475...7b6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Respekter at de kan bestemme over eget liv, og dersom de viser deg den samme respekten så er alt bra.

 

Du er ikke nødvendigvis en loner, men den fornuftige i gjengen. Dere kan komme godt overens og ha mye til felles, bare ikke røykinga.

 

Problemet med folk som røyker for mye, er at de havner i ei boble og kan gå glipp av mye, ikke bli dratt ned i den fellen. Vær sosial og søk nye kjennskap, samtidig som du pleier forholdet til de som tok deg i mot da du var ny på en fremmed plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en del erfaring på det området, men det er ikke noen vits å komme med en lang regle. Du får bare stole på meg når jeg sier at det fungerer veldig sjelden å være den eneste avholdsmannen i gruppa. Det går selvfølgelig å la seg gjøre, men de gangene jeg har opplevd det så har avholdsmannen blitt med i greiene i løpet av 6mnd til et år.

 

Du får vurdere hva du skal gjøre i forhold til din egen styrke (viljestyrke, tenk gruppepress selv om de ikke aktivt maser på deg), hvordan personene er å henge sammen med, hvordan du passer sammen med dem etc. Tenk også på dine mål med livet og hvordan disse personene påvirker dem. Sett røykinga til siden når du vurderer i første omgang, så tar du en omgang til og inkluderer røykingen.

 

Det er desverre (?) slik at "alle" røyker nå til dags, kommer ikke unna det. Før man sier noe om hvor farlig cannabisbruk er og om det er inngangsdop så bør man lese litt og vite litt mer om situasjonene som fører til andre ting.

 

Når du sier at du har opplevd/ introdusert for mye dritt alerede så vil jeg tro at du ikke ønsker å være med på det. Basert på den lille informasjonen så høres det ut som du vil/ bør droppe ut av den gjengen, det er enklere enn du tror. Det er ekstremt liten sjanse for at de "følger etter deg" eller liknende da dophuer stort sett respekterer andres valg om å holde seg unna.

 

For å repetere meg selv; Eneste avholdsmann i gruppa fungerer sjelden og man vil mest sannsynlig prøve selv på et tidspunkt, da er det en mulighet for at man gjør det mer enn en gang og blir lik som de andre på det feltet. Du får også velge selv om du vil stole på det jeg sier om saken og hvordan man bør tenke når man tar et valg, men jeg har en god del erfaring med dette.

 

Lykke til :)

 

Edit; Folk som kun røyker og er i "populære" kretser, de kule i gata, har mer sannsynlighet for å plage deg når du dropper ut, men det bør du klare å takle.

 

Edit2; Dette ble kanskje en lang regle alikevel :p

Endret av Belphegor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der er da ditt valg hva du vil gjøre, si nei om du ikke vil ha, si ja om du vil.

 

Du må nesten bare respektere at andre bruker cannabis, på samme måte som de må respektere at du er avholds.

 

Vil også anbefale deg å ikke forhåndsdømme folk for noe som du tilsynelatende ikke vet så mye om - noe som er helt greit at du ikke gjør.

 

Det er ingen nødvendighet å ha rusmidler i livet sitt, men noen velger dette enten det gjelder alkohol, cannabis, LSD, Psilocybin eller MDMA. Og som sagt så er det noe en bare må respektere. Finn nye venner om du ikke vil være med de som bruker cannabis.

 

Jeg har inntrykk av at majoriteten har prøvd cannabis, og et enda større flertall drikker alkohol (dvs. de aller fleste). Av de to er faktisk alkohol mye, mye mer skadelig - tro det eller ei (mannen i gata gidder ikke å lese seg opp på fakta uansett).

 

Om du sliter med å finne andre som er avholds, så er det bare en realitet du må gjøre det beste ut av. Har selv vært avholds og vet hvor "ensomt" det kan bli, og hvor lite interessant det er å være på fest når alle er dritings og maser om hvorfor du ikke drikker og ser ned på deg. De snakker akkurat likt som de som er avholds snakker til de som drikker, bare at bordet er snudd. Like trangsynte og respektløse begge sider (dog alltid unntak).

 

I senere tid har jeg erfaring og en del kunnskap om bl.a. cannabis, så jeg er altså ikke avholds lenger. Når du sier "inngangsbillett til dop og helvete" så er det tydelig du er preget av stereotypisk tankegang og myter. Sier ikke at det ikke finnes mørke sider i rusmiddelmiljøet (det samme kan sies uavhengig av rus), men de fleste er faktisk ikke kriminelle rusmisbrukere.

 

TLDR; Gjør hva du vil, det høres ikke ut som rus er ønskelig for deg, gjerne let etter andre venner men vit at avholds er et fåtall. Slik er det bare. Anbefaler å ikke prøve noe som du ikke vet hva er (alle uvitne går inn med feil forventninger), og ihvertfall ikke si ja til noe om du er usikker på. Krev at folk respekterer ditt valg på samme måte som du respekterer deres. Det er mitt svar.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

For 20 år siden var jeg i kontakt med et sånt miljø du beskriver, men min kontakt med det var nok mer på sidelinjen enn det du opplever. I løpet av de siste 20 årene har jeg sett og hørt hvordan det har gått med personene i det miljøet. Det varierer veldig. En er død av overdose, en har blitt politiker, en holder på som for 20 år siden er helt fjern og på sosialen, en kom seg ut av det for ca 5 år siden og er på slutten av en høy utdannelse nå, en kom seg ut av det for ca 10 år siden, men fikk psykiske senskader og er i dag ufør og har veldig dårlig økonomi, en kom seg tidlig ut av det og har en helt vanlig jobb og vanlige venner i dag. To av de kvinnlige har familie og vanlige jobber. Noen av de har mistet kontakt med meg og de jeg har kontakt med så de vet jeg ikke noe om lengre.

 

Det er ikke uten grunn at det kalles et belastet miljø. Høy risiko for et videre dårlig liv. En ting er hva det kan gjøre med deg om du faller for fristelsen til å bruke dop, da havner du i samme gruppe. En annen ting er hvordan miljøet påvirker ditt omdømme og påvirker de folkene du møter. Jeg kan se for meg at en del streite ikke ønsker mer kontakt med deg når de finner ut hvilke venner du henger med. Sånn sett vil du bli presentert for et "filtrert" utvalg av folk og kanskje få inntrykk av at "alle" har samme holdninger som dette miljøet. Det kan altså lønne seg å holde kontakten med miljøet under radaren for nye bekjentskaper slik at du får fotfeste i gjenger med sunnere vaner. Jeg sier ikke at du bør kutte all kontakt med det miljøet, men du kan godt begrense kontakten av hensyn til ditt eget omdømme og holde nok avstand til at du ikke faller i de samme uvanene eller at din karriere eller utdanning påvirkes av det miljøet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange har prøvd cannabis på et tidspunkt, men det er svært få som røyker jevnlig. Som student i en ny by bør det derfor være fullstendig mulig å finne en gruppe venner der det ikke er et tema.

 

Om du derimot er fullstendig avholds og heller ikke drikker alkohol, som er langt mer vanlig, kan det være vanskelig å finne likesinnede.

Lenke til kommentar

Nå blir det kastet mye begrep rundt her. I motsetning til hva media og folk som ikke har peiling sier så greier de aller fleste som ruser seg på andre ting enn alkohol en gang i blant seg veldig bra på alle arenaer. Det er ikke nødvendigvis et "belastet miljø" eller en "inngang til dophelvete" av den grunn.

 

Når du sier at "mange av gutta røyker fast ukentlig" betyr det at det er en daglig greie? Alkoholbruk er en grei målepinne i forhold til forbruk av cannabis, veldig mange unge drikker fast ukentlig uten at det øyenbryn skytes igjennom taket av den grunn. Dersom det er en daglig greie og alt av aktiviteter preges av cannabis bør du nok dra din vei, dette er ikke bra i det hele tatt på samme måte som å drikke hver dag slettes ikke er bra.

 

Dersom det er en mer avslappet greie hvor man samles på en lørdag, noen tar seg et par øl og noen tar seg en blås så kan du nok trygt slappe av. Nøkkelen her er vel hvor stort fokuset er på røykingen og om gruppen fungerer fint uten også.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Hei,

 

Her er det snakk om å reise til Amsterdam, samt hvordan man skal få tak i det beste shittet til den beste prisen, og hvem som skal ordne og hvor mye det skal koste. 

Anonymous poster hash: 51475...7b6

 

 

 

Det er desverre (?) slik at "alle" røyker nå til dags, kommer ikke unna det. Før man sier noe om hvor farlig cannabisbruk er og om det er inngangsdop så bør man lese litt og vite litt mer om situasjonene som fører til andre ting.

 

Etter min mening er det veldig stor forskjell på å røyke litt avogtil, og til at man planlegger turer utenlands for å få tak i best mulig vare.

 

En person som røyker avogtil hadde ikkje eg hatt noen problemer med å omgås, men i ett miljø der det er dopen det handler om og som man snakker om ville eg aldri blitt med. Det er bedre å ikkje ha noen venner enn å ha dårlige venner.

Lenke til kommentar

Det finnes to typer Cannabisplanter, sativa (grønt-weed) og indica (hasj-brunt). Ofte er det riktignok en miks av disse to det er snakk om. Sativaplantene blir veldig høye, og er vanskeligere å dyrke innendørs (plasskrevende).

Hasj (brunt) dyrkes typisk i Midtøsten, Marokko, osv. Er det som er lettest å få tak i på gata i Norge, pga det kan komprimeres inn i blokker, og dermed er lettere å få inn i landet. Kjøper man rett på gata, så er det ofte at den ikke er helt ren, pga å blande den ut gir høyere fortjeneste. Hasj inneholder typisk en høyere konsentrasjon av psykoaktive stoffer (THC). Personlig er jeg ikke så glad i å bruke dette, da det gir en litt tyngre rus. Da det gjerne er laget av indica dominerte strains, så en blir ofte mer daff, sliten, trøtt/stein.

Weed (grønt) er det som er mest vanlig i USA, pga det dyrkes lokalt/ute. Er Sativa dominert eller ren sativa strains. Her blir man det en kaller for "høy",

 

Kjøper man hasj eller weed i Amsterdam / når man vet at begge deler er topp vare, så er det ikke alltid at forskjellen på rusen er like forskjellig, da kan man vite hva slags plante( r ) det kommer fra. Men som sagt, på gata i Norge så kan hasjen ofte være så som så. Mens weeden er man mer garantert er ordentlig, pga man "får det man ser".

Endret av blured
Lenke til kommentar

Litt forskjellig:

- Spise (bake inn i mat)

- Røyke (med eller uten tobakk)

- Vanndamp (bruke bong eller vaporizer).

 

Ikke så glad i å røyke det, greit å ikke ta lungene. Ellers så har du det mer i "medisinform", mot angst eller PTSD, kroniske smerter (ved kreft blant annet), epilepsi, osv. Da kan en få det i tablettform, som krem man smører på huden, osv.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...