Gå til innhold

Sparer du egentlig penger på å kjøpe en TV uten tuner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har en Samsung LCD kjøpt for en del år siden hos deal.no tror jeg det var.

Den er med en tuner som ikke funker her i landet.

Britisk modell.

Noe som passet meg ganske fint :D

Men klarer lisensfolka å gi meg TV signaler på den, skal jeg med glede betale lisens.

Inviterte faktisk lisensfolka inn for å se på den når de var på døra den gangen den var ny :p

Lenke til kommentar

 

NRK er ikke reklamefri lengre så hvorfor skal vi fortsatt betale for kanalen?

Tänker du på "sponsat av".....?

Det är lovverket som avgör om det är reklam eller inte. Inte du eller jag.

 

Betalar NRK lisensen jag...alltför glad i vinteridrott på tv. Försvinner den blir det nog annorlunda.

 

"Sponset av" ER reklame

Flere år siden jeg så på NRK hjemme, da jeg ikke har bruk for kanaler, da en kan få alt en trenger, til mye bedre kvalitet andre plasser

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Kjøpe en svindyr TV med tuner eller en grisebillig uten?  Det er ikke verre.

De som skrev denne artikkelen, og forsåvidt de som satte prisene på TVer uten tuner, ser ut til å fortelle en litt annen historie enn deg. Jeg tror det må ligge noe mer bak påstanden din. Mener du faktisk en TV når du sier "en grisebillig uten", eller har du regna inn kostnaden med lisensen i "svindyr TV" og kommet til at type 8995 for en 55-tommer er grisebillig fordi du slipper lisensen?

 

Jeg motsier ikke påstanden din, jeg prøver bare å forstå den. Såvidt jeg kan se, gir ruten via plombering adskillig mer TV for pengene enn å kjøpe en TV uten tuner.

 

Regner selvsagt med lisensen, det er jo en del av prisen for en TV med tuner, med mindre man har en fra før som man betaler lisens for.  Da må man sikkert dele lisensen på to.

Lenke til kommentar

Man kan se NRK i NRK-appen på f.eks Apple TV, også direkte TV.

Så hvis man absolutt synes man må se på den dustekanalen, trenger man ikke tuner, kabel eller betale lisens.

Da er det billigere med en streaming-dings med en slik app.

 

Lurer på hvor lenge dette varer, forresten.

 

 

I alle fall ut stortingsperioden, det står i stortingsmeldinga. Det står også at regjeringa synes nåværende løsning fungerer god fortsatt og de føler ikke det er blitt et problem enda med husholdninger som velger bort lisensen. Det står at en av løsningene som utvalget skal vurdere er videre drift som i dag. Men så består jo utvalget av endel representanter som etter egne uttalelser konkurrerer mot NRK, så jeg tror ikke konklusjonen til utvalget blir business as usual.

 

Også verd å vite er at stortingsmeldinga strammer inn på at NRK ikke skal ha betalingstjenester og være restriktive på sponsorbruk. Stortingsmeldinga er en god kilde for informaskjon om hva som kommer.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Ønsker at tek.no i slike saker informerer riktig.

Det er ikke noe krav å plombere selv for å slippe NRK-lisens når man ikke bruker TV-delen. Det står klart i Forskrift om fjernsynsmottagere §9:

"Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak."

 

Det tullet med at du må ta med TVen til Elkjøp og betale en tusenlapp for å plombere, er det bare å droppe. Om NRK vil, kan de komme plombere TVen(for sin egen regning). Ut over det, har de ingen krav til at noe må gjøres om du sier opp lisensen.

Lenke til kommentar

Ønsker at tek.no i slike saker informerer riktig.

Det er ikke noe krav å plombere selv for å slippe NRK-lisens når man ikke bruker TV-delen. Det står klart i Forskrift om fjernsynsmottagere §9:

"Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak."

 

Det tullet med at du må ta med TVen til Elkjøp og betale en tusenlapp for å plombere, er det bare å droppe. Om NRK vil, kan de komme plombere TVen(for sin egen regning). Ut over det, har de ingen krav til at noe må gjøres om du sier opp lisensen.

 

Bortsett fra kravet om at apparatet må settes bort og ikke brukes som du selv skriver i innlegget.

Lenke til kommentar

Har du prøvd fremgangsmåten? Den virker nemlig ikke. Nrk krever attest på plombering for å avslutte lisensen, også om man henviser til forskriften.

 

Man kan selvsagt være uenig i NRK sin tolkning, men da må man gå til retten, for de praktiserer ikke reglene sånn som du sier.

Det stemmer, fordi NRK tolker hele TVen som "mottaker" så lenge den har en fungerende tuner. Jeg skulle gjerne ført en sak selv om jeg hadde hatt tid og penger, men inntil videre får NRK fortsette sin utpressing.

 

-----

 

Den egentlige løsningen er naturligvis at statsmonopolet avskaffes. Det eneste rettferdige er at folk får selv velge hva de ønsker å kjøpe av kanalpakker. Det kan ikke forsvares at folk i et "fritt" land skal tvinges til å betale for et kanaltilbud de ikke ønsker.

 

Løsningen er faktisk rimelig enkel; skill ut all den kommersielle virksomheten til NRK i et eget selskap med abonnentsvirksomhet og eventuelt behold et lite "kulturtilbud" som NRK dersom befolkningen ønsker det (som får noen titalls millioner over kulturbudsjettet). Slik det er i dag så er det meste av det NRK bedriver en kommersiell virksomhet, som finansieres fordi NRK skal bedrive "kultuformidling". Løsningen jeg foreslår burde gjøre alle parter fornøyde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du prøvd fremgangsmåten? Den virker nemlig ikke. Nrk krever attest på plombering for å avslutte lisensen, også om man henviser til forskriften.

 

Man kan selvsagt være uenig i NRK sin tolkning, men da må man gå til retten, for de praktiserer ikke reglene sånn som du sier.

Jeg sa opp på denne måten ja. Måtte sitere forskriften 5 ganger før de til slutt ga opp, men ja.

Hadde de tatt meg til retten, so be it. Jeg kommer aldri til å godta å måtte betale for å SLIPPE å være noens kunde. Da bruker jeg heller tid og energi på å kjempe mot de i rettsystemet.

 

Jeg har egentlig ikke noe imot NRK eller lisensen, bortsett fra at jeg aldri bruker noen av tjenestene fra de, og derfor ikke vil betale for det. Den dagen jeg vil se på NRK eller høre på P3, skal jeg med glede betale. Men denne modellen er så gammeldags og forferdelig at det er på trynet. Få NRK på skatteseddelen! Kanskje de har råd til OL til og med.

 

Bortsett fra kravet om at apparatet må settes bort og ikke brukes som du selv skriver i innlegget

 

Poenget her er at du skal stille apparatet tilgjengelig for plombering om NRK ønsker det. Med andre ord, de kan komme plombere den. De kan ikke kreve at du skal betale for å gjøre det.

Endret av Gnerevo
Lenke til kommentar

Njei. Det har stor verdi å ha et sterkt NRK. Problemet er at de er på så mange plattformer nå at lisensmodellen som har blitt benyttet er meningsløs. Å direktefinansiere Nrk via skatt ville vært bedre, gjerne med svært langsiktige planer sånn at ikke populistiske politikere får gjort altfor mye skade.

Hvordan klarer du å rettferdiggjøre at NRK sløser bort 5.2 milliarder kroner i år? (av et samlet kulturbudsjett på 12.5 milliarder kroner)

Det er forskrekkelig lite kultur for pengene.

En rekke populære programmer som "Skavlan" er kjøpt inn for store summer. Og slik kan de holde på siden de har "garanterte" inntekter.

 

At alle som har TV skal betale for NRK er like dumt som at alle som har PC skal betale meg et gebyr fordi de kan lese dette innlegget. Dette hører ikke hjemme i et "fritt" land, men derimot gamle Soviet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har dere som anbefaler public display prøvd public display?

 

Jeg kjøpte nylig en sånn en på Komplett, og ville aldri i livet hatt den som tv. Tykk, tung, stygg, blass og med en haug tilkoblinger og software man aldri vil få nytte av, til en pris som helt fint gir deg en god tv.

 

Public Display er laget for én ting, og det er å stå på 24/7 i årevis. Derfor har de heavy duty-komponenter som varer i evigheter, solid kjøling, backlight som tåler år på år med bruk og masse andre features for den bruken de er ment for. Det de ikke er laget for er å være tv i noens stue.

Det er stor forskjell på de. Noen er ment for å stå i "luksusbutikker" hvor de skal reklamere så bra som overhodet mulig for det de selger. Du trenger ikke samme skjermen over Esso sitt iskremskap som i en smykkeforretning på Akerbrygge eller Ferrari-sjappe i Dubai.

 

Men de er svinedyre! Har selv hatt en slik skjerm. Den var 3 ganger så dyr som en vanlig TV (og var alikevel rimelig i forhold til de andre) men hadde en fantastisk billedkvalitet. Måtte over på Plasma for å få noe bedre til en "normal" pris.

 

Men er enig i at det ikke er noe bra alternativ. Du får mer for pengene ved å plombere en vanlig TV. Du mister kanskje garanti men beholder reklamasjonsretten hvis du får det utført profesjonelt.

Lenke til kommentar

 

Like greit å kjøpe en skikkelig tv og plombere denne selv ja, ikke noe nytt det.

men om du plomberer din egen tv hvordan slipper du nrk lisensen? må man ikke sende inn en regning eller noe lignede fra et godkjent verksted som et bevis på at plomberings-jobben er utført?

 

 

Ja, jeg mente at man selv må sørge for å få den plombert ordentlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...