Gå til innhold

Sparer du egentlig penger på å kjøpe en TV uten tuner?


Anbefalte innlegg

 

Skjønner ikke helt hvorfor TVen må plomberes da det kreves TVkort i Norge?

Alt er jo digitalt

 

Du kan fremdeles ta inn NRK med en gammeldags bordantenne

Nei, du må ha en dekoder boks fra riks tv med tv-kort + en bordantenne, du slipper ikke dekoder etter vi i Norge slo av analoge signal for å få 4g i stede.

 

men du kan få en dekoder med tilgang på NRK TV2 etc. veldig billig hvis ikke gratis

 

Blucoll

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg betaler gledelig litt mer for en TV uten tuner bare jeg slipper å bli flådd av NRK to ganger i året.

 

Hvis du blir flådd av å måtte ut med knappe 2800 kroner i året har du sannsynligvis allerede betalt de få hundrelappen det koster for å plombere den TV-en du har.

 

Men det har du vel ikke, eller hva?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Skjønner ikke helt hvorfor TVen må plomberes da det kreves TVkort i Norge?

Alt er jo digitalt

Du kan fremdeles ta inn NRK med en gammeldags bordantenne

Nei, du må ha en dekoder boks fra riks tv med tv-kort + en bordantenne, du slipper ikke dekoder etter vi i Norge slo av analoge signal for å få 4g i stede.

 

men du kan få en dekoder med tilgang på NRK TV2 etc. veldig billig hvis ikke gratis

 

Blucoll

 

Ehm?

 

Tuneren er jo bygget inn i tven. NRK er "gratis", man trenger ikke noe boks og kort fra Riks TV for å se på NRK 1-3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel stort sett kvisete, single, bleikfeite menn i starten av tjueårene som klager på NRK lisensen. Mange av oss setter pris på at man får reklamefri tv til bla barn, samt et tv/radio/nettavis som ikke er kommersielt styrt.

 

Jeg skjønner godt mange ikke vil betale nesten 3 tusen i året for noe de ikke bruker. Må være temmelig kvisete, singel og bleikfeit for å ikke skjønne noe så simpelt.  

  • Liker 7
Lenke til kommentar

"– Per dags dato har vi ingen planer om å lansere en TV uten tuner-del, men vi følger jo kontinuerlig med på endringer i markedet, forteller Knut E. Rørnes i Samsung til Tek.no."

 

Til å jobbe i Samsung har han overraskende lite peiling. Knut: Foreslår at du tar en tur til Google og skriver inn "Samsung public display". Vil du kjøpe en? Ok, ta turen til f.eks komplett.no..

Lenke til kommentar

 

 

Skjønner ikke helt hvorfor TVen må plomberes da det kreves TVkort i Norge?

Alt er jo digitalt

Du kan fremdeles ta inn NRK med en gammeldags bordantenne

Nei, du må ha en dekoder boks fra riks tv med tv-kort + en bordantenne, du slipper ikke dekoder etter vi i Norge slo av analoge signal for å få 4g i stede.

 

men du kan få en dekoder med tilgang på NRK TV2 etc. veldig billig hvis ikke gratis

 

Blucoll

 

 

Hvorfor motsier du personer, angående noe du tydeligvis ikke har peiling på? Jeg gjorde dette senest i går. Plugga i en Clas Ohlson bordantenne til en hundrings. Ikke noe TV-kort, ingen dekoder, kun TV og antenne. Og jaggumeg fikk jeg se Jonas Gahr Støre likevel.

 

 

 

Like greit å kjøpe en skikkelig tv og plombere denne selv ja, ikke noe nytt det.

men om du plomberer din egen tv hvordan slipper du nrk lisensen? må man ikke sende inn en regning eller noe lignede fra et godkjent verksted som et bevis på at plomberings-jobben er utført?

 

 

Ja, du må sende inn kvittering fra godkjent verksted. Det er iallefall det jeg har lest på tek.no, dinside.no etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg betaler gledelig litt mer for en TV uten tuner bare jeg slipper å bli flådd av NRK to ganger i året.

Du kan betale for å få tuneren plombert. Sist jeg gjorde det kostet det ~1.800 kr(du kan nok få det billigere fra butikk), det tilsvarer omtrent 8 måneder med kommunistskatt. Det er ikke nødvendig å velge en annen TV for å slippe unna.

1800? Betalte 700, og da kom han hjem til meg og ordnet det her.

Lenke til kommentar


 

 

 

Alt nytt er dyrt i starten...

Etter som etterspørselen øker så vil nok prisen synke...

Så før eller siden så blir det nok ikke så veldig stor forskjell på skjermene som eksempelet i artikkelen viser.

Hvem vet kanskje over tid så vil de tuner-frie skjermene bli billigere enn skjermene med tuner...,uavhengig av størrelsen på skjermen?

Da mener jeg selvfølgelig...over disk...ikke...over tid.

 

 
 
Det der er jeg enig i. Kanskje de bare designer kretser og layout annerledes i de neste modellene. Slik at den tunerdelen blir modulbasert. Som man kan få kjøpe for 200-300 kr i tillegg for de som fremdeles har et "skrikende behov"..
 
Man har jo lenge eksempelvis sett CAM-modul eller hva det heter, til sin respektive funksjon/bruk. TV'ene er jo ofte så gørrstygge bak likevel, dersom man ikke går for en lattis designerbombe.

 

 

 

Det første som slo meg når jeg leste kommentaren din var "Bang & Olufsen"...he he...
Det finnes nok mer fancy designer-bomber som du så fint kalte det...,men det var altså de føsrte som slo meg.

Det der med modulare skjermer høres ut som et veldig bra konsept...
Jeg personlig synes godt at de kunne ha tatt det mye lengre enn bare en Tuner-modul.
F.eks. en Smart-modul og Lydplanke.

Ja,jeg er klar over at lydplanker allerede finnes som en oppgradering til de interne-høytalerne...,men jeg tenker mer på det som et alternative...,enn en mulig oppgradering.

På den måten så kan produsentene av skjermene sin hoved-avdeling...bruke mer tid og penger på best mulig bilde...,mens andre respektive avdelinger kan ta seg av utvikklingen av Smart-moduler og Lydplanker.

Som igjen betyr at dem som bare trenger en god basis-skjerm kan få det til en billigere penge.

Mens dem som ønsker seg Smart-TV-funksjonaliteten kan kjøpe seg en Smart-modul utenom.
Og for dem som ikke ønsker eller kan kobble A/V-anlegget sitt til skjermen...,de kan i så tilfelle kjøpe seg en lydplanke.

Lydplanker har i de aller fleste tilfeller langt bedre lyd enn de interne-høytalerne som TVene har i dag.

Her er en tanke til...

Skjerm-produsentene kan for den sakens skyld lage modulare skjermer som ikke er basert på proprietær-tilkobbling.

På den måten så kan forbrukerene velge og vrake(No Pun Intended...!!!) i valg av den skjermen med den beste bilde-kvaliteten...,og pare den med den Smart-modulen som best passere en i form av funksjonalitet.
Og selvsagt enten kobble skjermen til sitt A/V-anlegg eller å kjøpe den lydplanken med best lyd.

På den måten så får man både i pose og sekk...,samme hvordan man velger og se på det.

For basis-skjermer kan ikke ta inn TV-signaler...,og ikke spille av lyd heller for så vidt...

Endret av BizzyX78
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg betaler gledelig litt mer for en TV uten tuner bare jeg slipper å bli flådd av NRK to ganger i året.

Du kan betale for å få tuneren plombert. Sist jeg gjorde det kostet det ~1.800 kr(du kan nok få det billigere fra butikk), det tilsvarer omtrent 8 måneder med kommunistskatt. Det er ikke nødvendig å velge en annen TV for å slippe unna.

 

1800? Betalte 700, og da kom han hjem til meg og ordnet det her.

 

Ja, men han var tilreisende. Selv med den høye prisen var det verdt det.
Lenke til kommentar

Det er vel stort sett kvisete, single, bleikfeite menn i starten av tjueårene som klager på NRK lisensen. Mange av oss setter pris på at man får reklamefri tv til bla barn, samt et tv/radio/nettavis som ikke er kommersielt styrt.

 

Ikke har jeg kviser og ikke er jeg bleikfeit og i starten av tjueårene. Har netflix og youtube til ungen som ho liker like godt som barnetv.

 

Mange aleneforsørgere som har det stramt nokk økonomisk om ikke NRK skal ta sin bit av kaka. Latterlig post fra en latterlig person.. selv om du liker NRK og ikke har noe problemer med å betale de betyr ikke det at alle som ikke ønsker å betale NRK er feite ungdommer... Blir som jeg skulle skalle deg for en borkjemt dritt unge fordi du velger å betale linsens (og se på nrk)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har dere som anbefaler public display prøvd public display?

 

Jeg kjøpte nylig en sånn en på Komplett, og ville aldri i livet hatt den som tv. Tykk, tung, stygg, blass og med en haug tilkoblinger og software man aldri vil få nytte av, til en pris som helt fint gir deg en god tv.

 

Public Display er laget for én ting, og det er å stå på 24/7 i årevis. Derfor har de heavy duty-komponenter som varer i evigheter, solid kjøling, backlight som tåler år på år med bruk og masse andre features for den bruken de er ment for. Det de ikke er laget for er å være tv i noens stue.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...