Gå til innhold

Liveblogg fra 19:00: Apple lanserer iPhone 6S


Anbefalte innlegg

 

 

 

Når kan vi forvente levering i Norge? Har Apple gjort dette før, og henger Norge ofte etter fra Apple sin side?

Tja, si det. Jeg håper på slutten av oktober eller begynnelsen av november, men krysser fingrene for at jeg blir positivt overrasket med tilgjengelighet før det...:-)
Håper på det jeg også. :)

Ser at folk på finn.no tror de selger gull når de prøver å få flytta unna sin gamle modell. Hvor mye er den verdt etter at SS har kommeti hyllene? Apple produkter holder seg jo bra i pris

jeg har allerede solgt min for 5000kr. iphone 6 pluss 64 GB.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fornøyd med 3D/Force-touch. Men skulle ønske at de i stedet gjorde telefonen litt tykkere, slik at de fikk plass til litt mer batteri, og fikk til å skjule den ytterste delen av kameraet samtidig...

Enig i denne.

 

Smarttelefoner har blitt for tynne. Synes godt de kan legge på seg litt til fordel for batterikapasitet :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Helt enig. Litt synd at det har gått såpass prestisje i dette at det går ut over designflauser som utstikkende kamera, batteri og rett og slett ergonomi. Nitrist. I det minste slipper vi unna all den hardware onaneringen som skjer på Android da, som ikke akkurat drar batteritiden opp.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Setter virkelig spørsmålstegn ved hvorfor de valgte å redusere batterilevetiden fremfor å øke den. Et klart problem med iPhone 6 var at den lå veldig langt bak mange av konkurrentene under mer intensiv bruk (videoinnhold, spill etc., men mest merkbart under videoavspilling). 

Greit nok at de kunne kompensere for kjempesmå batterier ved hjelp av optimalisering av maskinvare og programvare, men det er tåpelig at man ikke kan gjøre annet enn å surfe og bruke lette applikasjoner uten å tømme batteriet på et blunk.

 

Når det er sagt ser det ut til å være intet mer enn "nok en iPhone-lansering". 

Lenke til kommentar

Nå er det vel tvilsomt at batterilevetiden er dårligere? iOS 9 skal jo gi 1-time bedre batteritid i seg selv visstnok + at det er snakk om 14nm produksjonsteknikk som normalt slår positivt ut på strømforbruker osv osv..

 

Tipper vi snakker ca samme batterilevetid, skulle naturligvis ønsket bedre.. iOS er veldig bra på standbytid, men ved aktiv bruk så kan det gå fort unna. Anbefaler iPhone 6 Plus om man ønsker batteritid, jeg må aldri lade oftere enn annenhver dag og det med aktiv bruk av blåtann mot Apple Watch + GPS hver dag.

Lenke til kommentar

1 Nå er det vel tvilsomt at batterilevetiden er dårligere? iOS 9 skal jo gi 1-time bedre batteritid i seg selv visstnok + at det er snakk om 14nm produksjonsteknikk som normalt slår positivt ut på strømforbruker osv osv..

 

2 Tipper vi snakker ca samme batterilevetid, skulle naturligvis ønsket bedre.. iOS er veldig bra på standbytid, men ved aktiv bruk så kan det gå fort unna. Anbefaler iPhone 6 Plus om man ønsker batteritid, jeg må aldri lade oftere enn annenhver dag og det med aktiv bruk av blåtann mot Apple Watch + GPS hver dag.

 

1 : Vanligvis så betyr krymping av nm produksjonsprosess at man får pakket inn flere transistorer på det samme området og kan derfor tilby en kraftigere cpu , med mindre man kun lager en ny cpu som er bygd på lavere nm for å tjene enda mer uten at dette gir noen andre fordeler enn redusert strømforbruk.

Siden jeg antar at det forbrukerne vil få er en kraftigere mobil cpu, så vil man trolig ikke merke noe til lavere effektforbruk om noe. Selvsagt bedre optimaliserte hardware (som wifi , 3g/4g , mobilt nettverk osv ) med litt bedre software kan gjøre underverker for strømforbruket og er selvsagt en av mange områder der man bør fortsette å optimalisere.

 

2 Det har faktisk skjedd en del forbedringer innen batteri teknologien også , dermed kan et batteri ofte levere litt bedre selv om det er både smalere enn et tilsvarende batteri. Generelt dog er jeg helt enig i at på dette punktet så burde Apple og andre aktører faktisk la kundene selv få lov til å endre litt på enheten ved å kjøpe en som har ekstremt god batteritid eller en enhet som er noe tjukk til en slank og lett enhet. Men jeg tviler på at det skjer med det første selv om det ikke burde være så vanskelig selv med Apple sin innestenging av batterier.

Lenke til kommentar

Nå er det vel tvilsomt at batterilevetiden er dårligere? iOS 9 skal jo gi 1-time bedre batteritid i seg selv visstnok + at det er snakk om 14nm produksjonsteknikk som normalt slår positivt ut på strømforbruker osv osv..

 

Tipper vi snakker ca samme batterilevetid, skulle naturligvis ønsket bedre.. iOS er veldig bra på standbytid, men ved aktiv bruk så kan det gå fort unna. Anbefaler iPhone 6 Plus om man ønsker batteritid, jeg må aldri lade oftere enn annenhver dag og det med aktiv bruk av blåtann mot Apple Watch + GPS hver dag.

 

Det stemmer...nesten. De har lovet lengre batterilevetid med en del iOS-versjoner i det siste, men denne optimaliseringen har man for det meste kun sett nytten av ved stand-by eller lite krevende oppgaver. Ingenting tyder på at den neste modellen kommer til å holde det gående så veldig mye lengre under krevende oppgaver, og der håper jeg at jeg tar feil.

 

Hvorvidt de satser gevinsten fra krympingen på ytelse eller levetid er risikabelt å svare på. Apple har som regel satset alt på ytelse i likhet med mange av de andre. Vi så Samsung gjøre det med Exynos 7420, og vi vil sannsynligvis se Apple gjøre det samme.

Endret av GXT
Lenke til kommentar

Setter virkelig spørsmålstegn ved hvorfor de valgte å redusere batterilevetiden fremfor å øke den. Et klart problem med iPhone 6 var at den lå veldig langt bak mange av konkurrentene under mer intensiv bruk (videoinnhold, spill etc., men mest merkbart under videoavspilling). 

Greit nok at de kunne kompensere for kjempesmå batterier ved hjelp av optimalisering av maskinvare og programvare, men det er tåpelig at man ikke kan gjøre annet enn å surfe og bruke lette applikasjoner uten å tømme batteriet på et blunk.

 

Når det er sagt ser det ut til å være intet mer enn "nok en iPhone-lansering". 

Synes absolutt ikke dette med batterikapasitet er en iPhone issue men en generell issue for alle toppmodeller i dag.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Den store forskjellen på Surface og iPad Pro er at Apple sitt produkt kommer med programvare som utnytter de nye mulighetene. Hva var det MS slapp Surface med igjen?

 

Spesifiser.

 

Win8 uten muligheter for eget desktop og programmer, alt måtte gå via en rimelig sketchy app store. og et touch surface som fungerte bare sånn passelig i mine øyne.

Og at du kan gratis oppgrade til Windows10 er vel helt ukjent? :D

Surface pro gir begge deler, mens Ipod pro.. fremdeles bare er et nettbrett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Merk deg "Hva var det MS slapp Surface med igjen?" Og det var Windows 8 RT eller hva den het. Win10 har vært snart 2mnd, og jeg har ikke testet noen nyere utgaver av Surface med win10 så hvordan det fungerer aner jeg ikke. Det er jeg er spent på å se derimot er ipro vs spro og hvilken modell som er på høyde eller danker ut ipro. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Den store forskjellen på Surface og iPad Pro er at Apple sitt produkt kommer med programvare som utnytter de nye mulighetene. Hva var det MS slapp Surface med igjen?

 

Spesifiser.

 

Win8 uten muligheter for eget desktop og programmer, alt måtte gå via en rimelig sketchy app store. og et touch surface som fungerte bare sånn passelig i mine øyne.

Og at du kan gratis oppgrade til Windows10 er vel helt ukjent? :D

Surface pro gir begge deler, mens Ipod pro.. fremdeles bare er et nettbrett.

 

Opplys meg gjerne om akkurat hva du får når du "Oppgraderer gratis til Windows 10". Kan du det? Har hørt at man eks. mister masse funkasjonalitet og i praksis havner på en "Basis" windows og må betale for å låse opp enkeltfunksjonaliteter som å spille av en DVD etc. Ganske kjipt når du sitter på en Pro lisens før du  oppgraderer.  Men du kan vel gi oss detaljene på dette "Gratis" greiene? Etter min erfaring er dette en liten "honeypot" strategi fra Microsoft hvor brukere skynder seg å oppgradere for så å finne ut at de må begynne å betale for ymse ting, forsøker så å nedgradere/reversere oppgraderingen igjen som da feiler hos veldig mange. Then your stuck...

 

Når det gjelder iPad Pro. Skillelinjene mellom mobil og desktop OS blir stadig mindre og desktop applikasjoner som Office osv. er tilgjengelig. Man ser at hele bransjen jobber seg mot dette og dermed er det ikke lenge til at man fra brukerens ståsted bare har en dings uten å forholde seg til om OSet er laget for mobil, nettbrett, laptop, desktop osv. Microsoft har dette som strategi med 10'er plattformen og har nå et lite forsprang her, men de andre jobber tett i hælene. Apple har også hatt dette som strategi lenge og konsoliderer stadig mer.

 

Unisone plattformer med skybaserte tjenester er det alle jobber mot.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Windows 10 er en forbedring på pc-siden fra 8.1, tablet-delen av operativsystemet var allerede bra. Problemet er at det rett og slett ikke finnes noe poeng ved tabletdelen pga manglende software, og at laptopdelen ikke funker godt nok pga. crappy tastatur og Win32-programvare som ikke takler høy oppløsning på noen god måte. Når Microsoft i tillegg virker å være tilbake i "fuck kundene, vi gjør det som er best for oss"-modus frister surface fint lite. Og jeg har altså hatt en.

Lenke til kommentar

...tror nok jeg forsøksvis konkluderer for min egen del, det blir Apple fortsatt i mange år fremover til jeg eventuelt opplever at dingser og løsninger fra dem ikke lenger svarer til forventningene. Skulle det skje at de ikke lenger fungerer, kommer jeg nok til å vurdere andre ting som er i markedet.

 

Slik det ser ut nå er det ingen grunn til bytte hvert fall...:-)

Endret av rogkas
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...