Gå til innhold

Liveblogg fra 19:00: Apple lanserer iPhone 6S


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jo bare å se på Apple Watch i Rose Gold, ser temmelig annerledes ut enn nye iPhone 6S og 6S Plus i Rose Gold. Hadde den sett ut som Apple Watch i Rose Gold så hadde jeg nok vurdert en selv, om de hadde gått for sort foran. Men nå blir det nok Rose Gold på madammen og tilbake til Space Grey for meg seg selv (har Silver i dag og liker ikke hvit farge foran på telefonen).

Lenke til kommentar

For de som er opptatt av rå ytelse er nå Geekbench3-tallene for iPhone 6s ute.

 

TEST	        5S	        6	        6S	        6S VS. 6 FACTOR
Single Core	1360	        1610	        2500	        1.6×
Multi-Core	2430	        2890	        4340	        1.5×
Memory (Single)	1420	        1650	        2540	        1.5×
Memory (Multi)	1770	        1840	        2560	        1.4×
Den raskeste Android-telefonen er for øyeblikket Samsung S6 Edge med en Multi-core-score på 4395 (med fire raske cores) og en single-core score på 1310, mens den raskeste Single-core-ytelsen man får fra en Android-enhet er 1887 fra HTC Nexus 9.

 

Ingen er dermed i nærheten av Apple på single-core-ytelse (som teller mest for flyt i brukergrensesnitt etc.), mens toppen er tett på multicore (som mest påvirker rå kalulering).

 

Så da kan man vel si at Apple igjen har den beste SOCen for telefoner igjen, selv om jeg regner med at det ikke varer særlig lenge.

 

(det oppgis ikke power draw, men batterilevetiden på 6s rapporteres å være ca. identisk med 6 og batteriet er litt mindre, så man kan anta at den trekker ca. like mye strøm som forrige generasjon)

 

((Laptopen fra 2015 jeg skriver dette på scorer 2631 single core og ca. 5000 multi. Intel burde være nervøse))

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Det er interessant hvordan motstandere av Apple basher deres produkter for "svakere ytelse enn alternativene" inntil Apple produkter yter bedre. Da er ikke ytelse så viktig lenger :p. Godt å se at mobilchipene til Apple holder mål da disse vil brukes i mange type enheter og ikke bare mobil. Dette markedsjiktet og produktpotensialet blir også bare større og større. Intel har hatt hovedfokuset mot dette området siste årene, derfor gøy at Apple gjør det så bra og er klar for fremtidens marked.

 

6S var en god lansering (som forventet av S iterasjonene) men jeg er mest spent på hvor retningen tas med 7ern.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er interessant hvordan motstandere av Apple basher deres produkter for "svakere ytelse enn alternativene" inntil Apple produkter yter bedre. Da er ikke ytelse viktig lenger :p. Godt å se at mobilchipene til Apple holder mål da disse vil brukes i mange type enheter og ikke bare mobil. Dette markedsjiktet og produktpotensialet blir også bare større og større. Intel har hatt hovedfokuset mot dette området siste årene, derfor gøy at Apple gjør det så bra og er klar for fremtidens marked.

 

Omtrent like interessant som folkene som maser om at ytelsen ikke har noe å si, kun "opplevelsen", unntatt når apple er i front.

 

Fasiten er at ytelsen har noe å si stort sett alltid.

 

AtW

Lenke til kommentar

Omtrent like interessant som folkene som maser om at ytelsen ikke har noe å si, kun "opplevelsen", unntatt når apple er i front.

 

Fasiten er at ytelsen har noe å si stort sett alltid.

Det er klart ytelsen har noe å si på opplevelsen. Det som ikke har noe særlig å si er mhz, ram og kjerneantall.

 

Geekbench er på grensa, men benchmarks som Sunspider og liknende viser jo faktisk ytelse i reelle applikasjoner og er definitivt interessante.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Omtrent like interessant som folkene som maser om at ytelsen ikke har noe å si, kun "opplevelsen", unntatt når apple er i front.

 

Fasiten er at ytelsen har noe å si stort sett alltid.

Det er klart ytelsen har noe å si på opplevelsen. Det som ikke har noe særlig å si er mhz og kjernetall.

 

 

Mhz og kjernetall sier med de andre spesifikasjonene noe om ytelsen til hardwaren.

 

AtW

Lenke til kommentar

Mhz og kjernetall sier med de andre spesifikasjonene noe om ytelsen til hardwaren.

Nå slår du inn åpne dører igjen. Selvsagt gjør de det. Men å sammenlikne enkeltspecs mellom forskjellige systemer er veldig sjelden en meningsfylt øvelse. F.eks har Galaxy S6 åtte kjerner og iPhone 6s to. Allikevel er iPhone raskere.

 

Det eneste som er relevant er totalpakka, med både hardware og operativsystem. Men da er ytelse relevant (selv om for mye ytelse er meningsløst for de som ikke bruker den).

Endret av Audun_K
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Mhz og kjernetall sier med de andre spesifikasjonene noe om ytelsen til hardwaren.

Nå slår du inn åpne dører igjen. Selvsagt gjør de det. Men å sammenlikne enkeltspecs mellom forskjellige systemer er veldig sjelden en meningsfylt øvelse. F.eks har Galaxy S6 åtte kjerner og iPhone 6s to. Allikevel er iPhone raskere.

 

Det eneste som er relevant er totalpakka, med både hardware og operativsystem. Men da er ytelse relevant (selv om for mye ytelse er meningsløst for de som ikke bruker den).

 

 

Takk det samme, det er vel ikke akkurat ny og revolusjonerende info at man ikke kan telle anntallet kjerner og kun utifra det si noe om ytelse.

 

Ja, om man har perfekt informasjon om totalpakka i alle situasjoner, det har man gjerne ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Vi er fortsatt på et nivå hvor vi nærmest måler reell ytelse ved å se hvor fort man klarer å åpne en app...Den dagen bruksområdet utvikler seg drastisk så blir det mer interessant

Lenke til kommentar

Ja, om man har perfekt informasjon om totalpakka i alle situasjoner, det har man gjerne ikke.

Stemmer, men man trenger heller ikke perfekt info, det eneste man trenger er gode tester som f.eks Sunspider (for webytelse) eller diverse 3d-tester (for spill).

 

Vi er fortsatt på et nivå hvor vi nærmest måler reell ytelse ved å se hvor fort man klarer å åpne en app...Den dagen bruksområdet utvikler seg drastisk så blir det mer interessant

Hvilke ytelseskrevende bruksområder savner du på telefonen?

 

Min laptop gjør det dårligere på Geekbench3 enn de nyeste telefonene til Apple, og allikevel savner jeg svært sjelden kraft. Det skal sies at jeg ikke spiller på den, men ellers duger den til alt. Tung fotobehandling inkludert.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Ja, om man har perfekt informasjon om totalpakka i alle situasjoner, det har man gjerne ikke.

Stemmer, men man trenger heller ikke perfekt info, det eneste man trenger er gode tester som f.eks Sunspider (for webytelse) eller diverse 3d-tester (for spill).

 

Jepp! Og andre ting som er sammenlignbart er jo UI og hvor raskt det er. Lett å sjekke både oppstartstid, lås-opp-tid +++. 

Lenke til kommentar

På Apple-telefoner er det faktisk ganske vanskelig å sjekke oppstartstid på apper da de har et triks for å føles raskere. Mange apper lagrer nemlig et skjermbilde når man stenger dem ned, og viser dette mens de starter opp igjen. I og med at bildet som regel kun vises et sekund eller så rekker uansett ikke brukeren å posisjonere fingeren for å trykke videre før bildet umerkelig er byttet ut med live brukergrensesnitt, så selv om appen har brukt et sekund på å starte opp føltes det som om den starta umiddelbart.

 

Noen kaller det juks, jeg kaller det brilliant UX-design (når det funker).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

Ja, om man har perfekt informasjon om totalpakka i alle situasjoner, det har man gjerne ikke.

Stemmer, men man trenger heller ikke perfekt info, det eneste man trenger er gode tester som f.eks Sunspider (for webytelse) eller diverse 3d-tester (for spill).

 

Vi er fortsatt på et nivå hvor vi nærmest måler reell ytelse ved å se hvor fort man klarer å åpne en app...Den dagen bruksområdet utvikler seg drastisk så blir det mer interessant

Hvilke ytelseskrevende bruksområder savner du på telefonen?

 

Min laptop gjør det dårligere på Geekbench3 enn de nyeste telefonene til Apple, og allikevel savner jeg svært sjelden kraft. Det skal sies at jeg ikke spiller på den, men ellers duger den til alt. Tung fotobehandling inkludert.

 

 

Poenget mitt var helst dette med bruksområder og ytelse. Hvis vi får en utvikling hvor telefoner i større grad kan dokkes og brukes mot større skjermer til mer kompliserte oppgaver, så er det supert med fokus på bedre ytelse. 

 

Men i disse dager føles det ganske meningsløs å i praksis ha en bærbar pc i lommen med touchskjerm, som hovedsaklig brukes til enkle apper som ytelsesmessig oppleves på samme måte som de gjorde for 3 år siden.

Lenke til kommentar

For de som er opptatt av rå ytelse er nå Geekbench3-tallene for iPhone 6s ute. 

TEST	        5S	        6	        6S	        6S VS. 6 FACTOR
Single Core	1360	        1610	        2500	        1.6×
Multi-Core	2430	        2890	        4340	        1.5×
Memory (Single)	1420	        1650	        2540	        1.5×
Memory (Multi)	1770	        1840	        2560	        1.4×
Den raskeste Android-telefonen er for øyeblikket Samsung S6 Edge med en Multi-core-score på 4395 (med fire raske cores) og en single-core score på 1310, mens den raskeste Single-core-ytelsen man får fra en Android-enhet er 1887 fra HTC Nexus 9.Ingen er dermed i nærheten av Apple på single-core-ytelse (som teller mest for flyt i brukergrensesnitt etc.), mens toppen er tett på multicore (som mest påvirker rå kalulering).Så da kan man vel si at Apple igjen har den beste SOCen for telefoner igjen, selv om jeg regner med at det ikke varer særlig lenge.(det oppgis ikke power draw, men batterilevetiden på 6s rapporteres å være ca. identisk med 6 og batteriet er litt mindre, så man kan anta at den trekker ca. like mye strøm som forrige generasjon)((Laptopen fra 2015 jeg skriver dette på scorer 2631 single core og ca. 5000 multi. Intel burde være nervøse))

Kult at 5s er med i oversikten, da er det vel sånn at når jeg får min 6s så er den "dobbelt så kjapp" som min 5s. Jeg er godt fornøyd med ytelsen på 5s, så da er det vel grunn til å tro at jeg fortsatt blir fornøyd med en 6s...:-)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...