Gå til innhold

Liveblogg fra 19:00: Apple lanserer iPhone 6S


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

7-10.000,- er prissjiktet for toppmodeller nå (uavhengig av merke) så da får man bare gjøre et valg hvorvidt man ønsker å bruke så mye penger på en mobiltelefon eller ikke. Jeg har gjort mitt og kjøpte en 640XL til 2000,-. Men ser helt klart at andre har mer glede av de dyre toppmodellene. For min del er smertegrensen passert.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

7-10.000,- er prissjiktet for toppmodeller nå (uavhengig av merke) så da får man bare gjøre et valg hvorvidt man ønsker å bruke så mye penger på en mobiltelefon eller ikke. Jeg har gjort mitt og kjøpte en 640XL til 2000,-. Men ser helt klart at andre har mer glede av de dyre toppmodellene. For min del er smertegrensen passert.

 

La oss drodle litt rundt dette med mobiltelefon eller bærbar datadings, for å kalle moderne smartmobiler for "telefon" syns jeg nok blir noe begrensende...:-)

 

For å ta bruksmønsteret på en smartmobil først; for egen del står telefoni for godt under 10% av bruken, kanskje til og med under 5%. Resten er all annen type kommunikasjon eller bruk av ulike applikasjoner. Jeg antar at jeg ikke er spesielt unik på dette, så for min del går jeg ut fra at det er ganske typisk bruksmønster.

 

Teknologien inne i en smartmobil er svært sammenlignbar med bærbare PC. Kanskje til og med den er mer avansert siden komponenter må konstrueres slik de må. I tillegg skal den ha massevis av ulike teknologier for kommunikasjon, alt trådløst.

 

Det er i mitt hode ikke noe spesiell grunn at en avansert smartmobil skal koste noe mindre enn en bærbar PC når man ser på selve teknologien. 

 

Det samme gjelder egentlig for nettbrett også.

 

 

Alle setter sin egen økonomiske smertegrense når det gjelder å prioritere sine innkjøp. Den vil uansett være svært individuell. Men som jeg viste til i mitt regnestykke litt tidligere i denne tråden (tror jeg, det er mange tråder...:-)) så skiller det ikke mange kronene pr dag i ren kostnad/avskriving mellom de billige og de dyre telefonene.

Lenke til kommentar

Ordbruken er ikke bevisst, jeg ser absolutt på smarttelefon (som jeg hovedsaklig kaller det) som en liten bærbar datadings. Men jeg bruker fortsatt PCer mer enn mobiler til en del ting og vil derfor ikke bruke mer penger på en smarttelefon enn jeg gjør på eks. en laptop med tastatur. Men som jeg også sier er dette individuelt. Jeg kjenner flere som ikke bruker PC annet enn på jobb.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ordbruken er ikke bevisst, jeg ser absolutt på smarttelefon (som jeg hovedsaklig kaller det) som en liten bærbar datadings. Men jeg bruker fortsatt PCer mer enn mobiler til en del ting og vil derfor ikke bruke mer penger på en smarttelefon enn jeg gjør på eks. en laptop med tastatur. Men som jeg også sier er dette individuelt. Jeg kjenner flere som ikke bruker PC annet enn på jobb.

 

Jeg er ikke uenig med deg, ville bare kaste et litt annet perspektiv på dette...:-)

 

Siden du skriver litt om ditt bruksmønster av andre dingser enn smartmobil, så kan jeg jo jeg dele mitt eget, selv om det kanskje er av begrenset interesse...:

 

iPad, brukes desidert mest, brukes til omtrent alt hjemme

iPhone, på alle oppgaver som er svært bærbare når jeg ikke har med iPad

MacBook (på jobb) til alt som omfatter arbeidsdagen

iMac (hjemme) stort sett til foto, men også litt annet forefallende som er enklest med PC

Lenke til kommentar

Rose gold er mange ting. Fra nesten gult til knall rosa. Antar Apple satser på fjortiser og kinesere med denne fargen, så de har gått for den aller mest tacky fargen som man med et nødskrik kan kalle "rose gold".

 

Teknisk sett har de sikkert rett i å kalle den det, men alle med øyne i hodet ser jo at den telefonen der er rosa. Spør du hundre mennesker på gata om fargen tipper jeg 100 av dem sier "rosa".

 

(Det er selvsagt fullstendig OK å lage en rosa telefon, men man trenger ikke være så jævla uptight at man ikke kan si det)

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Rose gold er mange ting. Fra nesten gult til knall rosa. Antar Apple satser på fjortiser og kinesere med denne fargen, så de har gått for den aller mest tacky fargen som man med et nødskrik kan kalle "rose gold".

 

Teknisk sett har de sikkert rett i å kalle den det, men alle med øyne i hodet ser jo at den telefonen der er rosa. Spør du hundre mennesker på gata om fargen tipper jeg 100 av dem sier "rosa".

 

(Det er selvsagt fullstendig OK å lage en rosa telefon, men man trenger ikke være så jævla uptight at man ikke kan si det)

De kunne sikkert kalt den Rosa, men har kalt den Rose Gold. Jeg kjenner at jeg ikke helt klarer å hisse meg veldig opp over det...:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes den i grunn ligner litt på rødt gull så jeg synes Apple er helt innafor med å kalle den "Rose gold". Den minner meg også om champagne farge med rosa skjær.

Ellers har absolutt Apple god smak når det gjelder valget.

 
Rose gold is a gold and copper alloy widely used for specialized jewelry. Rose gold, also known as pink gold and red gold, was popular in Russia at the beginning of the nineteenth century, and was also known as Russian gold although this term is now obsolete. Rose gold jewelry is becoming more popular in the 21st century and is commonly used for wedding rings, bracelets, and other jewelry.
Rose gold
 
See also: Crown gold
The highest karat version of rose gold is also known as crown gold, which is 22 karat. Eighteen karat red gold may be made of 25% copper and 75% gold. For 18 karat rose gold, typically about 4% silver is added to 75% gold and 21% copper to give a rose color. 14 karat red gold is often found in the Middle East and contains 41.67% copper.
High-end flutes are very commonly made of solid rose gold, the most common alloy being 14K.[5]
Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...