Gå til innhold

'Forenklet forelegg'


Nicuu

Anbefalte innlegg

Hei,

 

For ca. 5 mnd siden kjørte jeg omtrent 2 km etter en som holdt seg 10-20 km under fartsgrensen. På den aktuelle strekningen var det forbikjøring forbudt, og heltrukken linje. Strekningen med forbikjøring forbudt er omtrent 1 km lang. I det den ble ferdig, la jeg meg ut og kjørte forbi han. Sivilpolitiet lå 3-5 biler bak og filmet. De mente at jeg hadde rørt linjen, og det hadde egentlig ikke noe si om jeg hadde kjørt 50 meter eller 20 cm over den. Skjønner jo at jeg ikke skal kjøre på den, og det var vel derfor jeg ventet til den var slutt, hadde jeg vært likegyldig til den hadde jeg lagt meg ut lenge før den var slutt.

 

Vel, diskuterte vel halvtime/trekvarter og vedtok forelegget siden jeg går på utdanning der jeg helst skal unngå vandel. Han som jeg kjørte forbi kjørte jo under fartsgrensen, som er ulovlig, og jeg argumenterte med at jeg selvfølgelig ikke ville ventet til forbikjøring forbudt var over hvis jeg var likegyldig til det. Han ene politimannen virket litt velvillig og hadde sikkert gitt meg advarsel, mens han andre egentlig kun ønsket å fylle ut skjemaet og brydde seg ikke om hva jeg sa selv om videoen aldri direkte beviste at jeg rørte linjen. 

 

Nå etter et par mnder er forbikjøring forbudt fjernet fra den strekningen. Er det mulighet for å klage? Jeg ville aldri kjørt forbi personen hadde han overholdt fartsgrensen til en viss grad, og det er ekstremt tullete å få en bot på 5200 når videoen i bilen deres viser at jeg kjører og venter med å forbikjøre helt til forbikjøring forbudt avsluttes, og jeg legger meg deretter ut. Videoen viser jo at jeg velger å vente med å forbikjøre i nærmere 1 km grunnet forbikjøringsforbudet. 

 

Takker for innspill. Vet det ikke er så mye å gjøre når det er snakk om individ vs politi, men litt spesiell og kjedelig sak det her. 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg tror du har misforstått totalt.   Fartsgrenser er maxgrenser...ikke minimum.  Husk at du skal kjøre etter forholdene...ikke etter fartsgrensene.

Man kan uansett få bot, altså brudd på lovverk pga for lav fart

 

Kan man?

Er det ikke for å ikke utvise hensyn, samt å hindre annen trafikk man da kan få bot?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aldri vedta forelegg, slik at svina får mer papirarbeid og må være innendørs i stedet for å plage bilister.

 

Det blir nok ikke så mye mer papirarbeid på politifolkene som er ute på patrulje. Derimot blir det kanskje mer jobb på advokatene deres som allerede sitter inne på kontoret og kanskje må bruke tid på dette i sted for å oppklare alvorligere saker.

 

Deg om det.

 

Det man også risikerer er jo bot + saksomkostninger, samt at man må bruke av egen tid på å stille opp i rettssalen, m.m.

 

Moralen er: Vær forsiktig med "lure tips" fra tilfeldige forumbrukere som åpenbart har en annen agenda enn å hjelpe deg (f.eks. svært negative holdninger overfor politiet som de ønsker å uttrykke både i tide og utide).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Aldri vedta forelegg, slik at svina får mer papirarbeid og må være innendørs i stedet for å plage bilister.

 

Det blir nok ikke så mye mer papirarbeid på politifolkene som er ute på patrulje. Derimot blir det kanskje mer jobb på advokatene deres som allerede sitter inne på kontoret og kanskje må bruke tid på dette i sted for å oppklare alvorligere saker.

 

Deg om det.

 

Det man også risikerer er jo bot + saksomkostninger, samt at man må bruke av egen tid på å stille opp i rettssalen, m.m.

 

Moralen er: Vær forsiktig med "lure tips" fra tilfeldige forumbrukere som åpenbart har en annen agenda enn å hjelpe deg (f.eks. svært negative holdninger overfor politiet som de ønsker å uttrykke både i tide og utide).

 

Din moral er ikke så innmari interessant.

 

Dersom man nekter å vedta forelegget får også tjenestemannen/kvinnen ekstra papirarbeid. Det er derfor de bruker hersketeknikker for å få deg til å vedta. 

En potensielt uskyldig person som tilstår er bedre enn en som nekter straffeskyld. Det er bedre for statistikken, de sparer tid, og de håver inn ekstra kroner uten å anstrenge seg.

Grisene blir trent opp til å bruke ymse teknikker for å knekke personer mentalt slik at de tilstår, selv noe de ikke har gjort.

Ikke ta tilfeldige forumbrukere som tror at kotelettene er der for å beskytte deg seriøst, de er der for å ta deg.

Oink oink

Endret av Pinng
Lenke til kommentar

Gjør du deg vanskelig nå? Videoopptaket kunne kanskje bevist at han ikke kjørte forbi før etter at forbikjøring forbudt var oppheva.

Han innrømte vel strengt tatt i den andre tråden at han la seg ut før skiltet "forbikjøring forbudt opphevet". Riktignok bare noen meter, men likevel. Dashcam ville neppe vist noe annet...

 

(edit: i denne konkrete saken, altså.)

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...