Gå til innhold

Hvilken vogn skal man sitte i når man kjøper billetter på automatene?


Fallacious

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Billettsalg-vogna. Billetten er ikke "gyldig" før den er stemplet av konduktør,

 

Hvis du bruker NSB-appen kan du sitte hvor som helst.

Hvis du har kjøpt billett for en bestemt avgang så trenger du ikke stempel.
Pleier å gå av i Lier. Det står også på billettene, trenger jeg da ikke stempel? Og betyr det at billetten er gyldig?
Lenke til kommentar

 

Hva mer står på billetten? Står det klokkeslett for hvilken avgang det er?

Nei. Det jeg gjør på automaten er å taste inn hvor jeg reiser fra og til hvor. Deretter trykker jeg på "reise innen en time".

Da har Bytex rett. Da må du få billetten stemplet. Får du en konduktør til å gjøre det utenfor toget kan du sitte på ubetjent. Det enkleste er dog å kjøpe billett via nsb-appen på mobilen.

Lenke til kommentar

Ganske sinnssykt system det der..har kjørt tog daglig i 10 år og skjønner meg enda ikke på hvorfor de har det slik.

Skulle vel holde å ha kjøpt billett i automat. Har hørt mange som har satt seg på bakbeina når de får bot for å sitte i "feil vogn" med ustempla billett. Nytter ikke å bare si "jamen da flytter jeg meg til riktig vogn da". Nope. NSB antar du er kjeltring uansett.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Dette har jeg fått vite av konduktører: Betjent til billetten er stemplet, når billetten er stemplet kan du sette deg hvor du vil, f.eks på ubetjent. Dette gjelder ihvertfall lokaltoget mellom Kongsberg<->Eidsvoll (L12). Biletten er ikke gyldig før den er stemplet.

 

Jeg får alltid billetten stemplet først, før jeg setter meg på ubetjent, jeg venter gjerne også over 10 minutter til konduktør kommer til den betjente betjente vogna jeg sitter i (hvis det er et langt tog og det er mange å ekspedere), i værste fall så oppsøker jeg konduktør selv og får billetten stemplet så raskt som mulig.

 

Jeg sitter alltid på ubetjent etter at billetten har blitt stemplet, da det er mye stillere og roligere der.

Lenke til kommentar

Vogna heter jo "billettsalg", og i den andre vogna står det "i denne vogna må du forhåndskjøpt billett". Jeg har jo forhåndskjøpt billett i automaten?? Skjønner meg virkelig ikke på dette.

 

Jeg går på videregående, kan jeg betale for student eller er det kun for de som betaler semesteravgift??

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Når jeg kjøper togbilletten i automatene, skal jeg da sitte på "kun gyldig billett" vogna eller "billettsalg" vogna?

 

Hvis du kjøper en billett som ikke kan refunderes, kan du sette deg overalt. Problemet er altså at man kan kjøpe en billett, så blir det ikke kontroll dermed kan du ha mulighet for å få den refundert* (innen en gitt tidsfrist) - hvis du ikke er en ærlig og hederlig innbygger i norges land. 

 

*På mobilen heter det vel annulert. Jeg bruker stort sett mobilapper til tog/buss.

Endret av Fjellvåken
Lenke til kommentar

 

 

Hvis du bruker NSB-appen kan du sitte hvor som helst.

 

Har du spurt? Jeg mener nei - inntil billetten er aktivert. Men på toget Lillehammer - Drammen, som jeg bruker, er ikke dette aktuelt. 

 

PS: Når jeg tenker meg om så blir billetten trukket (på kredittkortet) FRA tidspunktet man har kjøpt billett for.

Endret av Fjellvåken
Lenke til kommentar

 

 

Hva mer står på billetten? Står det klokkeslett for hvilken avgang det er?

Nei. Det jeg gjør på automaten er å taste inn hvor jeg reiser fra og til hvor. Deretter trykker jeg på "reise innen en time".

Da har Bytex rett. Da må du få billetten stemplet. Får du en konduktør til å gjøre det utenfor toget kan du sitte på ubetjent. Det enkleste er dog å kjøpe billett via nsb-appen på mobilen.

 

 

Hva er poenget med at de selger ugyldige billetter? Da kunne man vel like gjerne kjøpt på toget. Glad jeg bor et sted der det ikke går lokaltog.

Lenke til kommentar

Det har aldri jeg heller skjønt. At billetten man allerede HAR kjøpt er ugyldig til en konduktør har stemplet den er totalt ulogisk. Og det tror mange andre også. Har sett mye rart de 10 årene jeg har tatt lokaltoget i oslo området. Folk misforstår men blir behandlet som kjeltringer. NSB har nulltoleranse. Det kan ha noe med falske billetter å gjøre, men jeg vet ikke.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det har aldri jeg heller skjønt. At billetten man allerede HAR kjøpt er ugyldig til en konduktør har stemplet den er totalt ulogisk. Og det tror mange andre også. Har sett mye rart de 10 årene jeg har tatt lokaltoget i oslo området. Folk misforstår men blir behandlet som kjeltringer. NSB har nulltoleranse. Det kan ha noe med falske billetter å gjøre, men jeg vet ikke.

Det gjør det ikke så lett å reise uten bekymringer :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...