Gå til innhold

Tapte 180 milliarder i fjor på grunn av AdBlock


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, et live uten adblock er vanskelig å forestille seg.

Reklame er dyrt og virkelig irriterende.

 

Likevel så er reklame et nødvendig onde. Hvis ikke hadde avisen og videoene kostet penger. Og vi betaler jo for nettleie. Jeg ser gjerne femten sekunder av reklamen og så skipper jeg den. Men jeg vil heller ha flere korte enn få og lange reklamer.

Lenke til kommentar

 

Hmm, et live uten adblock er vanskelig å forestille seg.

Reklame er dyrt og virkelig irriterende.

Likevel så er reklame et nødvendig onde. Hvis ikke hadde avisen og videoene kostet penger. Og vi betaler jo for nettleie. Jeg ser gjerne femten sekunder av reklamen og så skipper jeg den. Men jeg vil heller ha flere korte enn få og lange reklamer.

 

 

Er det? Høres ikke ut som alternativet er av en slik art at reklame er nødvendig.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

De eneste det er litt synd på er gamle aviser som sliter med overgangen til en digital hverdag. Starter man som innholdsleverandør i dag må man regne med at folk blokkerer annonser.

Internett fungerte helt fint ganske lenge uten reklame over alt. Dette problemet skyldes først og fremst at noen ville gjøre det til big business, og ikke at folk er kjipe som blokkerer annonser. Det entusiaststyrte Internett fra gammelt av var vel så nyttig, og mye mindre plagsomt, enn spetakkelet vi har i dag.

 

Hvis jeg ser bort fra det økte volumet av reklamer, så liker jeg Internett mye bedre nå enn jeg gjorde i den noe vaklende, delvis innholdsløse, starten. Det var kanskje mer sjarmerende, men det er betydelig bedre i dag etter min mening.

 

Men liker du best den !entusiaststyrte" delen av nettet i dag?

 

AtW

Tja, si det. Det blir vel færre og færre av de, men de som er igjen har også utviklet seg til å bli bedre og bedre. De som har blitt kjøpt og kommersialisert er det ikke fullt så bra med...

 

 

Jeg tenker vel mer på det store bildet. Det mangfoldet av ulike nettbaserte tjenester ingen engang ante at kunne lages for 20-30 år siden, men som nå er en helt naturlig (og god) del av våre daglige gjøremål. Det finnes ikke rom for tvil om at nettet totalt sett har utviklet seg, og vokst, til å bli en voksen og god tjeneste.

 

Men at det finnes mye rart i et verdensomspennende nett er vel kanskje ikke så merkelig...:-)

Lenke til kommentar

 

 

 

De eneste det er litt synd på er gamle aviser som sliter med overgangen til en digital hverdag. Starter man som innholdsleverandør i dag må man regne med at folk blokkerer annonser.

Internett fungerte helt fint ganske lenge uten reklame over alt. Dette problemet skyldes først og fremst at noen ville gjøre det til big business, og ikke at folk er kjipe som blokkerer annonser. Det entusiaststyrte Internett fra gammelt av var vel så nyttig, og mye mindre plagsomt, enn spetakkelet vi har i dag.

Hvis jeg ser bort fra det økte volumet av reklamer, så liker jeg Internett mye bedre nå enn jeg gjorde i den noe vaklende, delvis innholdsløse, starten. Det var kanskje mer sjarmerende, men det er betydelig bedre i dag etter min mening.

 

Men liker du best den !entusiaststyrte" delen av nettet i dag?

 

AtW

Tja, si det. Det blir vel færre og færre av de, men de som er igjen har også utviklet seg til å bli bedre og bedre. De som har blitt kjøpt og kommersialisert er det ikke fullt så bra med...

 

 

Jeg tenker vel mer på det store bildet. Det mangfoldet av ulike nettbaserte tjenester ingen engang ante at kunne lages for 20-30 år siden, men som nå er en helt naturlig (og god) del av våre daglige gjøremål. Det finnes ikke rom for tvil om at nettet totalt sett har utviklet seg, og vokst, til å bli en voksen og god tjeneste.

 

Men at det finnes mye rart i et verdensomspennende nett er vel kanskje ikke så merkelig...:-)

 

 

Joda, selvfølgelig, det har utviklet seg, men jeg tviler på at Isbilen med "fra gammelt av", mente 20-30 år siden, 30 år siden er før www ble oppfunnet, og 20 år siden er jo helt helt i starten for reell tilgjengelighet for vanlige folk. Men jeg er nok enig i at internett fungerer bedre i dag som helhet, mye av entusiastgenerert content er jo fortsatt godt tilgjengelig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Greit nok med et par reklamer, men for å lese denne artikkelen må jeg akseptere 55 trackere. Er det virkelig nødvendig ?

 

Hei, Eyvind1!

 

Det hørtes ganske mye ut. Har du en liste/skjermbilde av trackerne, så skal jeg sjekke at alt stemmer med utviklerne våre? 55 hørtes altfor mye ut.

 

- Niklas

Lenke til kommentar

De eneste det er litt synd på er gamle aviser som sliter med overgangen til en digital hverdag. Starter man som innholdsleverandør i dag må man regne med at folk blokkerer annonser.

Internett fungerte helt fint ganske lenge uten reklame over alt. Dette problemet skyldes først og fremst at noen ville gjøre det til big business, og ikke at folk er kjipe som blokkerer annonser. Det entusiaststyrte Internett fra gammelt av var vel så nyttig, og mye mindre plagsomt, enn spetakkelet vi har i dag.

Man kan jo spørre seg om vi egentlig trenger 247 ulike aviser i Norge. Mye av det som står i de er jo ren copy paste fra avisene til nabokommunene. Særlig i disse internett-tider burde det være en smal sak å samkjøre flere aviser og lage brukertilpassede sider der lokalstoffet til leser A prioriteres øverst hvis leseren er betalende, samt mulighet for å betale bort all eller noe av reklamen.

 

Jeg har inntrykk av at det er for mange aviser og for mange journalister. Journalist-korpsene som sitter på et hvert ness kappes om å kopiere det naboen skrev for å holde oppe takten av antall artikler og antall sider per avis. Ofte dobles antallet sider i avisene på grunn av reklame slik at kundene skal føle de kjøper en tykk og fyldig avis som det sikkert står mye fornuftig i. Hadde flere aviser slått seg sammen hadde vi sluppet artikler om hvem som har glemt å lukke soveromsvinduet og kunne heller tålt at det ikke finnes noe å skrive om denne uka fra fjordhull nr A. (Så vidt jeg husker var det Sørreisa-avisa som kjørte saken om gardinene som flagret fra soveromsvinduet på forsiden for et par år siden).

 

Hvis jeg ser bort fra det økte volumet av reklamer, så liker jeg Internett mye bedre nå enn jeg gjorde i den noe vaklende, delvis innholdsløse, starten. Det var kanskje mer sjarmerende, men det er betydelig bedre i dag etter min mening.

Inkluderer du da alt rent teknisk om hvordan nettsider fungerer eller bare innholdsmessig? Personlig vil jeg heller ha et innhold som minner mer om 10-15 år tilbake, men med nye presentasjonsmetoder og bedre interaktivitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, selvfølgelig, det har utviklet seg, men jeg tviler på at Isbilen med "fra gammelt av", mente 20-30 år siden, 30 år siden er før www ble oppfunnet, og 20 år siden er jo helt helt i starten for reell tilgjengelighet for vanlige folk. Men jeg er nok enig i at internett fungerer bedre i dag som helhet, mye av entusiastgenerert content er jo fortsatt godt tilgjengelig.

 

AtW

Jøss, tiden flyr. For 30 år siden het det vel Arpanett og var bare en forløper til det som skulle komme...

Lenke til kommentar

 

Greit nok med et par reklamer, men for å lese denne artikkelen må jeg akseptere 55 trackere. Er det virkelig nødvendig ?

Hei, Eyvind1!

 

Det hørtes ganske mye ut. Har du en liste/skjermbilde av trackerne, så skal jeg sjekke at alt stemmer med utviklerne våre? 55 hørtes altfor mye ut.

 

- Niklas

 

Jeg får 10 på artikkelen

Adform

ADTECH

AppNexus

Audience Science

Crazy Egg

cXense

Google Adsense

Google Analytics

Sizmek

TNS

 

Og på denne siden 4:

Facebook connect

Google analytics

Gravatar

TNS

Lenke til kommentar

 

Greit nok med et par reklamer, men for å lese denne artikkelen må jeg akseptere 55 trackere. Er det virkelig nødvendig ?

Hei, Eyvind1!

 

Det hørtes ganske mye ut. Har du en liste/skjermbilde av trackerne, så skal jeg sjekke at alt stemmer med utviklerne våre? 55 hørtes altfor mye ut.

 

- Niklas

 

 

 

Når jeg går tilbake til artikkelen nå får jeg kun 18, så det er mere normalt. 

Lenke til kommentar

Etter at det ble slutt på blinkende flash-bannere med lyd har ikke reklamer på nettsider plaget meg nevneverdig. Det mest plagsomme nå til dags er helsideannonsene som dukker opp før jeg får lov til å lese artikkelen jeg kom for å lese, men de aller fleste av disse har en "skip now" knapp som gjør at jeg kan hoppe rett til artikkelen så det kan jeg leve med.

 

Når ble det slutt på blinkende bannere? Ser de ofte jeg..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hmm, et live uten adblock er vanskelig å forestille seg.

 

Lese tabloider f.eks er helt umulig uten, eller bare vandre rundt å surfe. For ikke minst å nevne youtube der det av og til popper opp en 3 min reklame som ikke kan skippes og man refresher flere ganger for å få den bort eller en man kan skippe.

 

Reklamer er waste of time. Og i mitt liv er deeneste reklamene jeg har sett og tent 'huh detta var halveis interesant' reklamer for andre spill på en produsents hjemmeside. Eller generellt produkts artikkler og reviews.

 

Reklame er dyrt og virkelig irriterende.

 

Jeg har et triks på lur for deg. Men, jeg tviler på at diskusjon.no-drift vil bli særlig happy. Du kan kopiere youtube-lenken, og poste det i et innlegg under f.eks. off-topic test. Når du så kikker på videoen der, så er den ofte helt reklamefri. Selv i fullskjerm-modus. Det tar meg noen sekunder å poste noe slikt på forumet, framfor å måtte pese meg igjennom 3 minutter med reklame.

 

Men, jeg har ikke brukt diskusjon.no til slik søppelposten for det formålet. Ville bare gi tipset, om at dette stripper youtube-videoen for mye reklame. Man behøver jo ikke Poste det, for det holder å trykke på Forhåndsvisning. Man kan se video i forhåndsvisningen også.

 

Kan hende det går an å ta "kildekoden", altså HTML-koden og det tilhørende rælet, også rette litt opp i koden. Også kjøre den off-line hos seg selv på egen nettleser, og sånn unngå reklamen på samme vis som diskusjon.no-tjenesten er i stand til. Å vise kildekode i Chrome f.eks.:

 

Streamkeys-for-Chrome.png

 

 

Eksempel, som serverte meg reklame, men som forsvant med metoden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1678273

Endret av G
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...