Gå til innhold

Tapte 180 milliarder i fjor på grunn av AdBlock


Anbefalte innlegg

jeg var uten internett en helg, så jeg var tvunget til å se TV (grøss)

Fikk meg en fin påminnelse om hvor jævlig destruktiv for brukeropplevelsen reklamer kan være. Takk og pris for adblock som tar vekk det verste faenskapet på internett iallefall.

 

etter helga var over så har nå blant annet onecall, chess, talkmore og vitapro havna på lista over produkter jeg for alltid kommer til å boikotte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg var uten internett en helg, så jeg var tvunget til å se TV (grøss)

Fikk meg en fin påminnelse om hvor jævlig destruktiv for brukeropplevelsen reklamer kan være. Takk og pris for adblock som tar vekk det verste faenskapet på internett iallefall.

 

etter helga var over så har nå blant annet onecall, chess, talkmore og vitapro havna på lista over produkter jeg for alltid kommer til å boikotte.

 

Du er ferdig utlært på deres produkter da?  :green:

Lenke til kommentar

 

 

 

Greit nok med et par reklamer, men for å lese denne artikkelen må jeg akseptere 55 trackere. Er det virkelig nødvendig ?

Hei, Eyvind1!

 

Det hørtes ganske mye ut. Har du en liste/skjermbilde av trackerne, så skal jeg sjekke at alt stemmer med utviklerne våre? 55 hørtes altfor mye ut.

 

- Niklas

 

 

 

Når jeg går tilbake til artikkelen nå får jeg kun 18, så det er mere normalt. 

Phew, da får vi det samme!

 

Takk for at du sjekket :)

 

- Niklas

Lenke til kommentar

 

Greit nok med et par reklamer, men for å lese denne artikkelen må jeg akseptere 55 trackere. Er det virkelig nødvendig ?

55 trackere? Ifølge Ghostery så er det 19 trackere her.

 

 

 

Jepp. Det ser ut til at første gangen jeg går inn på en artikkel så er der 55 trackere. Hvis jeg reloader siden er der kun 18. Dette gjelder andre artikler også. 

post-56782-0-56418200-1439485573_thumb.jpg

Endret av eyvind1
Lenke til kommentar

Har blokkert 110 000 irriterende annonser på 1 år.

Jeg skal aldri ta av adblocken min <3

 

 

Jeg liker ingen reklamer. Og ihvertfall ikke stalkinga til google som følger med på hva du søker etter og viser masse reklame av dette produktet over hele nettet.

Da er dere dessverre en del av problemet. Innholdsskaperne trenger også lønn. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

 

Har blokkert 110 000 irriterende annonser på 1 år.

Jeg skal aldri ta av adblocken min <3

 

 

Jeg liker ingen reklamer. Og ihvertfall ikke stalkinga til google som følger med på hva du søker etter og viser masse reklame av dette produktet over hele nettet.

Da er dere dessverre en del av problemet. Innholdsskaperne trenger også lønn. Enkelt og greit.

 

 

Endel av hvilket problem?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Har blokkert 110 000 irriterende annonser på 1 år.

Jeg skal aldri ta av adblocken min <3

 

 

Jeg liker ingen reklamer. Og ihvertfall ikke stalkinga til google som følger med på hva du søker etter og viser masse reklame av dette produktet over hele nettet.

Da er dere dessverre en del av problemet. Innholdsskaperne trenger også lønn. Enkelt og greit.

 

 

Endel av hvilket problem?

 

AtW

 

Greit nok, jeg var litt uklar. Jeg synes det er et tveegget problem. På den ene siden har reklame de siste årene blitt mer og mer pågående og irriterende (og påvirker batteritid i tillegg), som fordrer til bruk av AdBlock og lignende. På den andre siden mener jeg imidlertid at innholdsskaperne helt klart trenger å få betalt, enten gjennom abonnenter, donasjoner, eller reklameinntekter. Derfor mener jeg at å blokkere alle annonser fra alle kilder, uten filter, men samtidig forvente å få kvalitetsinnhold gratis, inneholder en logisk brist.

 

Derfor synes jeg heller kampen bør dreie seg om å tvinge aktørene som lever av reklame til å innføre mer relevant reklame, og på en mindre invasiv og ressurskrevende måte.

Lenke til kommentar

Greit nok, jeg var litt uklar. Jeg synes det er et tveegget problem. På den ene siden har reklame de siste årene blitt mer og mer pågående og irriterende (og påvirker batteritid i tillegg), som fordrer til bruk av AdBlock og lignende. På den andre siden mener jeg imidlertid at innholdsskaperne helt klart trenger å få betalt, enten gjennom abonnenter, donasjoner, eller reklameinntekter. Derfor mener jeg at å blokkere alle annonser fra alle kilder, uten filter, men samtidig forvente å få kvalitetsinnhold gratis, inneholder en logisk brist.

 

Derfor synes jeg heller kampen bør dreie seg om å tvinge aktørene som lever av reklame til å innføre mer relevant reklame, og på en mindre invasiv og ressurskrevende måte.

Jeg skjønner poenget ditt. Men ingen jeg vet ser frivillig på reklame og videoannonser på f.eks youtube for å støtte google når man kan slippe. Tror nok du er enig der ;) Endret av Christopher99
Lenke til kommentar

 

Innholdsskaperne trenger også lønn. Enkelt og greit.

Eller, de kan slutte å lage innhold som folk ikke vil betale for, og gjøre noe helt annet. Personlig vil jeg ikke merke det om én av VG eller Dagbladet legger ned.

 

Jeg synes ikke det er så lett. Kanskje i debatten om alle landets aviser. Som Simen1 sa, vi trenger ikke flere hundre forskjellige aviser. Det er heller ikke mitt engasjement ligger. Men for eksempel YouTube synes jeg er et godt eksempel på en arena hvor reklame er absolutt nødvendig. Jeg vet selv at det er svært mange kanaler jeg ville savnet dypt om de forsvant, og som gjør et arbeid og en jobb som er svært viktig, på en langt bedre måte enn de  fleste TV-kanaler, nettaviser og lignende. De skaper interresse for vitenskap, forskning, evnen til å tenke kritisk, og generell nysgjerrighet. Faktum er at disse kanalene har en svær seermasse, men altfor få som er villige, eller har midler til, å betale for innholdet. Da synes jeg reklame er helt greit, og innenfor. Og ved å blokkere dette, begrenser man også deres ressurser.

 

Men ja, det er alltid nyanser. Uansett så mener jeg at det er naivt å tenke at andre vil bruke store mengder tid og ressurser på å skape underholdning, uten å få noe som helst igjen for dette. Og det er mye som har livets rett, selv om folk ikke er villige (eller har muligheten) til å betale for det.

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

 

Greit nok, jeg var litt uklar. Jeg synes det er et tveegget problem. På den ene siden har reklame de siste årene blitt mer og mer pågående og irriterende (og påvirker batteritid i tillegg), som fordrer til bruk av AdBlock og lignende. På den andre siden mener jeg imidlertid at innholdsskaperne helt klart trenger å få betalt, enten gjennom abonnenter, donasjoner, eller reklameinntekter. Derfor mener jeg at å blokkere alle annonser fra alle kilder, uten filter, men samtidig forvente å få kvalitetsinnhold gratis, inneholder en logisk brist.

 

Derfor synes jeg heller kampen bør dreie seg om å tvinge aktørene som lever av reklame til å innføre mer relevant reklame, og på en mindre invasiv og ressurskrevende måte.

Jeg skjønner poenget ditt. Men ingen jeg vet ser frivillig på reklame og videoannonser på f.eks youtube for å støtte google når man kan slippe. Tror nok du er enig der ;)

 

Både ja og nei. Jeg gjør det ikke for å støtte Google, men for å støtte de forskjellige kanalene. Det kan være det er dobbeltmoralsk, men selv om jeg ikke bruker AdBlocker, så skipper jeg reklame med en gang jeg får muligheten til det. Reklame på 15-20 sekunder, ser jeg ferdig, og har blitt vandt til det. Jeg ser imidlertid reklame, eller sponsing som er bygget inn i selve produksjonene. Et eksempel på dette er for eksempel på teknologikanalen LinusTechTips, hvor hver video har et 10-15 sekunders innlegg om en sponsor. Disse spoler jeg bevisst ikke forbi. Årsaken til dette er at jeg liker innholdet godt, men jeg er samtidig ikke villig til å betale noe for innholdet. De 10-15 sekundene per video, som ofte har en humoristisk preg over seg, synes jeg er helt greit.

 

Ellers har jeg vurdert å begynne å støtte de kanalene jeg liker aller best, gjennom Patreon, men dog med et veldig lite beløp. Beløpet kan være så lite man bare vil, men skaperne vil uansett motta mer penger om du støtter dem med én krone per måned, enn om du ser en video av dem, hver eneste dag. Dette er kun fordi jeg mener jeg har råd til det, og fordi skaperne fortjener det.

Endret av Reeve
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...