Gå til innhold

KOMMENTAR: Tek.no 2007: –Derfor er iPhone uinteressant


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv har jeg klart å få folk over til android og ios. hvilken er det personens bruk, interesser og evner som styrer hva jeg anbefaler, windows phone har jeg aldri følt behov for å anbefale ennå. selv on svigers gikk til anskaffelse av 2 lumia 920, mot mine råd. de var litt lange i maska når mange av appsene jeg anbefalte ikke var å finne, og at alarm systemet deres ikke gikk ann å styre på telefonen. mulig de angret litt etterhvert.

Lenke til kommentar

 

Han synes vel det er fint fordi han tror det er et bedre valg for de det gjelder.

 

AtW

Han gjør nok det, men det er nok bedre å spørre de andre og respektere svaret, enn å skulle overbevise om at ens egen preferanse også er best for andre...

 

 

Ja, men nå setter du opp et falsk dilemma, det er enda bedre å høre på andres behov, og komme med en anbefaling basert på det. Som kan godt hende er det han har gjort, endel folk spør om råd fordi de ikke har satt seg inn i ting så nøye, å gi de råd om det som passer de best kan da være svært fornuftig.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, men nå setter du opp et falsk dilemma, det er enda bedre å høre på andres behov, og komme med en anbefaling basert på det. Som kan godt hende er det han har gjort, endel folk spør om råd fordi de ikke har satt seg inn i ting så nøye, å gi de råd om det som passer de best kan da være svært fornuftig.

 

AtW

Jeg er enig med deg i at å gi råd basert på de andres behov er akkurat det man bør gjøre. Men slik han skrev det kunne det virke som han er litt glad for at han har klart å få noen over til "sin" plattform, det syns jeg virker som en ide om at han syns han trenger å frelse noen. Det var bare det jeg kommenterte på, altså at han ikke trenger å "frelse" noen.

 

Da er det bedre å lytte til hva andre vil ha, eller "behovsanalyse" som det kalles i salg, også handle deretter i respekt for den andres ønsker og behov.

Lenke til kommentar

 

 

Ja, men nå setter du opp et falsk dilemma, det er enda bedre å høre på andres behov, og komme med en anbefaling basert på det. Som kan godt hende er det han har gjort, endel folk spør om råd fordi de ikke har satt seg inn i ting så nøye, å gi de råd om det som passer de best kan da være svært fornuftig.

 

AtW

Jeg er enig med deg i at å gi råd basert på de andres behov er akkurat det man bør gjøre. Men slik han skrev det kunne det virke som han er litt glad for at han har klart å få noen over til "sin" plattform, det syns jeg virker som en ide om at han syns han trenger å frelse noen. Det var bare det jeg kommenterte på, altså at han ikke trenger å "frelse" noen.

 

Da er det bedre å lytte til hva andre vil ha, eller "behovsanalyse" som det kalles i salg, også handle deretter i respekt for den andres ønsker og behov.

 

 

Eller kanskje han bare er glad fordi de har hørt på hans råd, som er basert på deres behov?

 

Ja, det er bedre, men det du forfektet var ikke det, du forfektet å spørre andre hva de har tenkt å velge og "respektere svaret". Underforstått, ikke argumentere for eller imot det de tenker.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker godt da iPhone kom på markedet og det var skandaløst at den ikke hadde 3G. Jeg også var litt skeptisk da jeg hørte dette. Så fikk jeg prøve en iPhone av en ansatt fra adressa som skulle ha PCen sin på service. Da fikk jeg se at den var jo raskere på edge enn hva alle andre mobiler var på 3G på den tida. Dette var nok ikke fordi Edge på iPhone var raskere enn 3G, men fordi iPhone hadde raskere prosessor og Safari fungerte mye bedre enn de andre mobile nettleserene på den tida (ingen andre nettlesere hadde bla. pinch to zoom osv). 

 

Forøvrig stemmer det ikke at iPhone ikke fungerte med GSM-nettverket i Norge. Man måtte som andre her har påpekt, sørge for å kjøpe riktig versjon i USA. Kjøpte du riktig versjon, kunne du fint oppdatere den som du ville.

Lenke til kommentar

 

 

 

Ja, men nå setter du opp et falsk dilemma, det er enda bedre å høre på andres behov, og komme med en anbefaling basert på det. Som kan godt hende er det han har gjort, endel folk spør om råd fordi de ikke har satt seg inn i ting så nøye, å gi de råd om det som passer de best kan da være svært fornuftig.

 

AtW

Jeg er enig med deg i at å gi råd basert på de andres behov er akkurat det man bør gjøre. Men slik han skrev det kunne det virke som han er litt glad for at han har klart å få noen over til "sin" plattform, det syns jeg virker som en ide om at han syns han trenger å frelse noen. Det var bare det jeg kommenterte på, altså at han ikke trenger å "frelse" noen.

 

Da er det bedre å lytte til hva andre vil ha, eller "behovsanalyse" som det kalles i salg, også handle deretter i respekt for den andres ønsker og behov.

 

 

Eller kanskje han bare er glad fordi de har hørt på hans råd, som er basert på deres behov?

 

Ja, det er bedre, men det du forfektet var ikke det, du forfektet å spørre andre hva de har tenkt å velge og "respektere svaret". Underforstått, ikke argumentere for eller imot det de tenker.

 

AtW

 

 

Tror vi gir oss der, AtW. Jeg har gått ned endeløse gater med deg før, tror ikke jeg gidder det igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå har Iphone gådd fra å være en liten klumpete telefon tom 5+ og til å bli lik alle de andre tlf. sliter fremdeles med å forst¨å hvorfor disse selger :)

Svaret ligger i at Iphone er mote.

Iphone er en veldig bra telefon, men eple produkter har blitt til noe man må ha, fordi det er det er.

I ble jeg fortalt en historie om en sønn til en mor som absolutt ville ha Iphone 5s. Iphone 5c var ikke bra nok.

Han hadde Samsung i dag, men alle kompisene hans hadde Iphone. Så han ville derfor ha en Iphone

 

Hvem betalte , og hadde de nokk penger ?

Da finnes det jo ikke noe valg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Svaret ligger i at Iphone er mote.

 

...men alle kompisene hans hadde iPhone, derfor ville han også ha...

 

Det er mye mulig at noen kjøper iPhone (eller andre produkter) fordi det er en slags mote, men hvis det betyr noe for noen, gjør det noe?

 

...og det at gutten ville ha det samme som de andre er jo helt forståelig. Det er ganske mange ting de andre kan gjøre innenfor infrastrukturen som han ikke like enkelt kan være med på, selv om gutten kanskje ikke hadde det som sine ønsker. Dessuten liker stort sett ikke unger å være "utenfor", sånn har det alltid vært.

 

Fint at jeg har klart å fått over mange iphone brukere til Windows Phone selv om app utvalget er litt dårligere... Men ser fremgang nå med Project Astoria osv :)

Hvorfor er det fint? Du har vel ingen oppgave i å "frelse" eller "omvende" noen? La folk få kjøpe og bruke det de selv vil, du trenger ikke jobbe for å få flere over på noe du kanskje liker, men som kanskje andre ikke liker så godt.

Jeg jobber ikke for å få noen over til Windows Phone, men når folk spør om tips og råd så gir jeg dem råd om android telefoner og iphoner, men sier i tillegg at de heller burde prøve ut Windows Phone hvis de kan vente litt på apper... Uansett så vil apputvalget bedre seg med Windows 10 mobile... Til mange android brukere så har jeg anbefalt Windows Phone fordi de klager over batteritid, lag og treghet. Selvfølgelig har jeg da vist dem mange ting som dem vil like med Windows Phone og spurt om de kan vente litt på apper osv...

Lenke til kommentar

Jeg jobber ikke for å få noen over til Windows Phone...

Well...

 

...men når folk spør om tips og råd så gir jeg dem råd om android telefoner og iphoner, men sier i tillegg at de heller burde prøve ut Windows Phone hvis de kan vente litt på apper... Uansett så vil apputvalget bedre seg med Windows 10 mobile... Til mange android brukere så har jeg anbefalt Windows Phone fordi de klager over batteritid, lag og treghet. Selvfølgelig har jeg da vist dem mange ting som dem vil like med Windows Phone og spurt om de kan vente litt på apper osv...

Lenke til kommentar

Det er bare å krype til korset – ikke alle våre spådommer har vært like treffsikre.

 

KOMMENTAR: Tek.no 2007: –Derfor er iPhone uinteressant

 

Nei, det er kanskje sant det, Espen. Dere traff jo 100% på påstanden om at Iphone er uinteressant, men man kan jo helt riktig ikke treffe like godt som det hver gang. I ettertid gikk dere for eksempel bort fra den redaksjonelle begrunnelsen om at egennavn skal ha stor forbokstav uansett hvor opphypa firmaet bak var. Det var nok ikke helt innertier, at dere slapp grepet på den og begynte å spesialbehandle Iphone, mener jeg. Men likevel, det står fortsatt stor respekt av at dere på det tidspunktet ikke var revet med av mediehypen og faktisk vurderte Iphone for hva den var. 

 

Det var dager, det. Integritet og greier. 

Lenke til kommentar

I ettertid gikk dere for eksempel bort fra den redaksjonelle begrunnelsen om at egennavn skal ha stor forbokstav uansett hvor opphypa firmaet bak var. Det var nok ikke helt innertier, at dere slapp grepet på den og begynte å spesialbehandle Iphone, mener jeg. Men likevel, det står fortsatt stor respekt av at dere på det tidspunktet ikke var revet med av mediehypen og faktisk vurderte Iphone for hva den var. 

 

Det var dager, det. Integritet og greier.

 

Du har rett i at egennavn skal skrives med stor forbokstav. Men navnet på en merkevare skal skrives slik produsenten har bestemt seg for, og Apple har bestemt seg for at de mobile produktene deres skal skrives med liten forbokstav; altså iPhone, iPad, iPod...

 

Å skrive ting riktig, det er integritet det.

Lenke til kommentar

 

Det er bare å krype til korset – ikke alle våre spådommer har vært like treffsikre.

 

KOMMENTAR: Tek.no 2007: –Derfor er iPhone uinteressant

 

Nei, det er kanskje sant det, Espen. Dere traff jo 100% på påstanden om at Iphone er uinteressant, men man kan jo helt riktig ikke treffe like godt som det hver gang. I ettertid gikk dere for eksempel bort fra den redaksjonelle begrunnelsen om at egennavn skal ha stor forbokstav uansett hvor opphypa firmaet bak var. Det var nok ikke helt innertier, at dere slapp grepet på den og begynte å spesialbehandle Iphone, mener jeg. Men likevel, det står fortsatt stor respekt av at dere på det tidspunktet ikke var revet med av mediehypen og faktisk vurderte Iphone for hva den var. 

 

Det var dager, det. Integritet og greier. 

 

 

 

Sist jeg sjekket så var det vel sånn at produktnavn skrives slik produsenten selv har bestemt at det skal skrives? Eller føler du deg selv såpass høytidelig at du skal heve deg over de generelle normene vi har i vårt eget språk?

 

Skal vi dra denne litt lenger så skal vi altså slutte å skrive Damm forlag og heller skrive Dam, ettersom språket vårt er temmelig klar på at vi ikke kan ende ord med dobbel m? Hva med Fatal1ty? Vi skal vel strengtatt ikke blande tall og bokstaver på denne måten, så da skriver vi Fatality istedenfor? Eller kanskje vi skal begynne å oversette produktnavn når vi først er i gang? Da blir det vel hetende dødsulykke istedenfor da..

 

 

At du kan sidestille sånn tullball med integritet er jo ganske så fantastisk.. Og du kan mislike iPhone så mye du bare vil, men et mestselgende produkt som det faktisk er vil jo aldri kunne bli sett på som "uinteressant", da må du i så fall ha en veldig merkelig oppfatning av begrepet interessant/uinteressant.

Lenke til kommentar
Du har rett i at egennavn skal skrives med stor forbokstav. Men navnet på en merkevare skal skrives slik produsenten har bestemt seg for, og Apple har bestemt seg for at de mobile produktene deres skal skrives med liten forbokstav; altså iPhone, iPad, iPod...

 

Å skrive ting riktig, det er integritet det.

 

 

Nei, å bestemme seg for noe, og så følge det opp konsekvent, det er integritet. Å bestemme seg for noe, men så la det skli ut til man tilslutt må gjøre et unntak for noen og ikke for andre, det er noe annet.

 

 

Sist jeg sjekket så var det vel sånn at produktnavn skrives slik produsenten selv har bestemt at det skal skrives? Eller føler du deg selv såpass høytidelig at du skal heve deg over de generelle normene vi har i vårt eget språk?

 

 

Det var Tek-nettverket (Amobil) som tvert i mot sa at Apple ikke kunne heve seg over de generelle normene vi har i vårt eget språk. Det var Tek som lagde en regel for hvordan produktnavn skulle følge reglene for egennavn. 

 

hitokiri
hitokiri

Bruker

  • av-86706.png?_r=0
  • Medlemmer
  • 2 594 innlegg
  •   13. oktober 2005

Skrevet 5. februar 2008 - 18:25

CissaM, den 05/02-2008 : 16:47, sa:snapback.png

Litten "i" og stor "P" er en fin ting. smile.gif

På Amobil.no må selv Apple følge rettskrivingsregler wink.gif

Vår offisielle linje er at logo i tekst er en uting, som iPhone, NetCom, RAZR, StatoilHydro eller Subutex®.

 

Dersom man skal tillate at produsenter krever spesielle skrivemåter som avviker fra normal rettskriving, skal man ta også godta for eksempel at noen krever å få logoen sin skrevet i en spesiell farge? Kanskje Microsoft vil ha sitt navn skrevet MiCRoSoft™.

 

Vi gjør det enkelt, og skriver alle navn med stor forbokstav, og tillater ikke logoer i tekstene våre. Dette gir bedre lesbarhet, siden man ikke må senke lesehastigheten hver gang man kommer til et navn.

  • rep_up.png
  • rep_down.png
  • 0
Marius Valle, ansvarlig redaktør, Mobili.no

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=906741&p=10503401​

 

Det er ikke jeg som hever meg over de generelle normene i vårt eget språk, det er disse produsentene. Det var offisiell policy på at produsentene ikke fikk heve seg over de generelle normene i vårt eget språk. Det har ingenting med meg å gjøre annet enn at jeg bare påpeker at Tek gav opp sitt standpunkt. Inkonsekvent, ikke for alle produkter. 

 

Det er en fase som redaksjonen sikkert selv husker, i alle fall de som var i den enheten. Nå har de jo Mobilen og ikke Amobil. 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...