Gå til innhold

KOMMENTAR: Tek.no 2007: –Derfor er iPhone uinteressant


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok også en fase jeg antar at tek-redaksjonen ikke er spesielt stolte av. De kan ikke bestemme seg for hvordan en merkevare skal skrives.

 

Det er godt mulig. Det var vel dette jeg påpekte, siden de nå engang brukte et illustrasjonsbilde fra tiden der de fortsatt skrev Iphone med stor I. Og iEn ble liten når entusiasmen for produktet økte. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

Mitt tips er at det antagelig ikke hadde så mye med entusiasmen å gjøre, men mer med at de kanskje oppdaget at en merkevare skal skrives riktig. 

 

 

Oppdaget? 

 

Dette var noe de hadde gjort en seriøs vurdering på og begrunnet.

 

http://www.tek.no/artikler/naar_ipod_faar_stor_i/51389

 

De begrunnet det også når de gikk bort fra policyen. 

 

http://www.tek.no/artikler/vi_endrer_spraakprofilen/80802

 

Da er begrunnelsen noenlunde som din, at Språkrådet har anbefalt at man skal respektere varemerker og andres navnevalg. 

 

I den grad de først gjorde det ene, så det andre etter endringen, hadde de vært konsekvente, men det var de dessverre ikke. Men whatever. Jeg sa at jeg hadde respekt for det opprinnelige standpunktet og måten det ble tatt på. Det er også verd å respektere at de endret standpunkt og begrunnet det like faglig. 

Lenke til kommentar

 

De begrunnet det også når de gikk bort fra policyen. 

 

http://www.tek.no/artikler/vi_endrer_spraakprofilen/80802

 

Da er begrunnelsen noenlunde som din, at Språkrådet har anbefalt at man skal respektere varemerker og andres navnevalg. 

 

 

 

Se der ja, takk for linken. Det var en fin endring den gangen det ble gjort. Også fra Språkrådet som ga gode føringer for å respektere navn på merkevare.

Lenke til kommentar

Synes det passer like bra i dag som i 2007, jeg.

Fortsatt like lite aktuelt med en iphone for min del iværtfall.

Apple har rundt 15% global markedsandel, antagelig en god del høyere i det norske markedet. Dermed vil det enn så lenge være et flertall som finner iPhone uinteressant. Men samtidig blir det flere og flere som finner den interessant nok til å kjøpe den, og også sette sammen en komplett pakke med Apple sine dingser.

 

Så på generelt grunnlag å si at Apple er uinteressant nå i 2015 er nok mildt sagt en feilvurdering. Den skaper tross alt en ganske omfattende interesse rundt hver eneste lansering av nye modeller...:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så på generelt grunnlag å si at Apple er uinteressant nå i 2015 er nok mildt sagt en feilvurdering. Den skaper tross alt en ganske omfattende interesse rundt hver eneste lansering av nye modeller...:-)

 

 

Det er faktisk ikke min oppfatning. Det virker som hysteriet rundt lanseringer er mye lavere nå, mens det er mange flere vanlige halv-uinteresserte personer som kjøper en sånn. 

Lenke til kommentar

Interessen rundt smarttelefoner generelt har dalt de siste årene, det er hvertfall min oppfatning og erfaring. Og det er jo egentlig ikke så rart så fryktelig liten utvikling vi har sett de siste årene, og mange telefoner mottar de fleste nye finesser og funksjoner via programvareoppdateringer osv uansett. Fart og ytelse har for lengst kommet seg på et såpass godt nivå at folk føler seg mer enn komfortable nok med å beholde telefonene sine i flere år, og nye modeller ser såpass marginale forbedringer i praksis at det blir jo et eneste stort gjesp for alle andre enn de som sitter å sammenligner spesifikasjoner opp og ned og får ereksjon av hver minste lille MHz-ekstra.

Lenke til kommentar

 

 

Så på generelt grunnlag å si at Apple er uinteressant nå i 2015 er nok mildt sagt en feilvurdering. Den skaper tross alt en ganske omfattende interesse rundt hver eneste lansering av nye modeller...:-)

 

 

Det er faktisk ikke min oppfatning. Det virker som hysteriet rundt lanseringer er mye lavere nå, mens det er mange flere vanlige halv-uinteresserte personer som kjøper en sånn. 

 

 

Den oppfatningen må du få lov til å ha. Kanskje du har rett og, det er kanskje ikke så alt for mange som interesserer seg så alt for mye om nitty gritty forskjeller på moblitelefoner, de fleste vil antagelig bare ha en som fungerer godt innenfor de behovene og ønskene de måtte ha.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...