Gå til innhold

Intel har lansert «Skylake»


Anbefalte innlegg

Jeg ser det er mange som bygger "value"-maskiner som får et kort liv før de erstattes. Hvis det kjøpes en CPU til 2-3k, og deretter denne byttes til en tilsvarende ny etter 2-3 år så kan dere banne på at den trenger nytt hovedkort. De som har pengene liggende burde heller investere i en kraftigere maskin i utgangspunktet, det er faktisk billigere i det lange løp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du lavenergi CPU'ene greier å dra virtuelle maskiner like godt som disse overklokkingsmodellene. Tenker på de som ender i 35-ish Watt land da.

 

Jeg har jo en Intel Core2Duo som drar et stykk VM med 4 Gigabyte virtuell RAM nokså bra. Vil ytelsen på tilsvarende Skylake 35-ish Watt'er føles lynkjapt i forhold med 4 Gigabyte virtuell RAM? Tenk litt i 64-bit Windows 8.0-aktig opplevelsesbaner da..

 

Tidligere så har jeg hatt VMware kjørende på en lavenergi bærbar Pentium-prosessor, og så på en CoreDuo bærbar. Det gikk jo rundt, selv om oppstart var litt sirup.

 

Og når kommer lavenergi-utgavene av Skylake, og hva vil de koste?

Endret av G
Lenke til kommentar

Tenker du på å kjøre en desktop som du bruker (til lette oppgaver) og kjører virtuelle maskiner samtidig, eller som en dedikert server som kjører virtuelle maskiner for seg selv?

 

Nå kjører jeg mest Linux til slikt, men så lenge du ikke skal bruke noe GUI på toppen så burde selv dagens E3-1240L v3 gjøre en grei jobb.

Hvis du tenker å bruke maskinen som "fullblods" desktop samtidig som den kjører tunge virtuelle maskiner så trenger du 6+ kjerner.

 

Min i7-3930K kjøerer som regel 1-2 virtuelle maskiner til enhver tid; noen til utviklingsformål og én til flash og annen dritt. En i5-4690K som står ved siden av blir straks tregere av en virtuell maskin med f.eks. Windows.

Lenke til kommentar

Med 14 nanometer kan man overklokke mye høyere med lavere temperaturer. Regner med at 5-5,5GHz er fullt mulig å oppnå med dagens kit, stabilt. Isåfall prater vi mer enn 10% økning i ytelse.

 

10% stock er mer enn bra nok når man ser hvor kjappe forrige generasjon er. Når det er sagt så skal Intel tjene penger, så selv om de kan produsere kjappere prosessorer så går det i små steg. Samme gjelder Nvidia med sine skjermkort.

 

Så derfor håper jeg at AMD kan komme med noe sinnsykt bra, slik at Intel og Nvidia kan lansere noe enda bedre. :)

Lenke til kommentar

Med 14 nanometer kan man overklokke mye høyere med lavere temperaturer. Regner med at 5-5,5GHz er fullt mulig å oppnå med dagens kit, stabilt. Isåfall prater vi mer enn 10% økning i ytelse.

Er du sikker på det? En mindre kjerne er vanskeligere å kjøle. Mange har påstått at Sandy-Bridge var de beste til å overklokke så langt.

Lenke til kommentar

Hiver meg på her jeg også, selv om jeg har null overklokkingserfaring selv. Kjører med stock-innstillinger..
 
Men, når man øker spenningen litt for litt, så blir vel potensiale for lekkasjestrøm betydelig større, og spesiellt på en så liten kjerne som 14 nm? Tipper ihvertfall at det kan bli en utfordring, selv om jeg har lite greie på dette. Synsing rett og slett fra meg.
 
 
 

Tenker du på å kjøre en desktop som du bruker (til lette oppgaver) og kjører virtuelle maskiner samtidig, eller som en dedikert server som kjører virtuelle maskiner for seg selv?
 
Nå kjører jeg mest Linux til slikt, men så lenge du ikke skal bruke noe GUI på toppen så burde selv dagens E3-1240L v3 gjøre en grei jobb.
Hvis du tenker å bruke maskinen som "fullblods" desktop samtidig som den kjører tunge virtuelle maskiner så trenger du 6+ kjerner.
 
Min i7-3930K kjøerer som regel 1-2 virtuelle maskiner til enhver tid; noen til utviklingsformål og én til flash og annen dritt. En i5-4690K som står ved siden av blir straks tregere av en virtuell maskin med f.eks. Windows.

 
Ja det rimer godt med hva jeg hadde tenkt. Siden det er en rimelig måte å få virtualisert litt på. Og smålekt seg litt.
 
Jeg har ingen serverprosjekter jeg ønsker å materialisere i nær framtid. Jeg har vel svidd av nok penger på dyre avleggs hardware-komponenter i fortiden. Så dersom det blir noe seriøse prosjekter, så må de være godt gjennomtenkt ihvertfall.
 
Synd å se at man må vente, eller ta til takke med eldre arkitektur for å få 6 kjerner.
 
Det kommer vel neppe noe serverhovedkort med 2 sokler basert på socket LGA1151 likevel i nær framtid?
 

post-30484-0-40863700-1439035266_thumb.jpg
 

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvordan har det seg at prisene stiger såpass som de gjør? Sett bort ifra ræva kronekurs så har vel prosessorene blitt stadig dyrere for hver generasjon? Med tanke på at man til stadighet krymper produksjonsteknikken, burde ikke Intel få flere prosessorer per waffer sammenligner med tidligere? Burde ikke da prisene gå nedover, og ikke oppover?

Lenke til kommentar

Jeg gleder meg faktisk til å kjøpe rikeslig med RAM denne gangen, men så synes jeg det muligens kan være verdt det å endelig skulle kunne ha mange VM'er oppe samtidig da.

 

Derfor synes jeg det er stusselig å se Komplett.no kun ha maks 16 Gigabyte enkelt-RAM-brikkestørrelse i kit'ene sine foreløpig:

https://www.komplett.no/subcategory/11209?cnet=Teknologi_A00056%20%20%C2%A7DDR4%20SDRAM&cnet-A00062-queryfacet=%5B68709476736%20TO%2068739476736%5D&cnet-A00062-queryfacet=%5B34349738368%20TO%2034369738368%5D

 

Selv om lommebok kanskje vil lande på maks 32 Gigabyte total mengde, så hadde det vært artig å se hva en enkeltbrikke på 32 Gigabyte hadde kostet.

 

Ærlig talt så synes jeg ikke 3 til 4 lakser er dyrt for RAM-brikkene på 32 Gigabyte kits. Uuuh, men så er jeg fra en generasjon som måtte se seg snurt over at en enslig brikke med 8 Megabyte RAM kostet minst 3 lakser, da  :wee:

Enkeltbrikker pleier å være billigere en kit med flere brikker. En 8GB RAM brikke koster mindre enn 2X4GB RAM gjør.

 

Ellers så overklokker Skylake bra ifølge denne testen:

http://www.techspot.com/review/1041-intel-core-i7-6700k-skylake/page12.html

Problemet er derimot varme, og det kan godt være at disse utfordringene med varme vil gjøre at du ikke klarer å oppnå de veldig høye klokkefrekvensene. De har jo ikke testet noe videre. Vi får jo se når ekstrem-overklokkerene får brukt litt tid med deres custom kjøleløsninger. Likevel tyder nok resultatene så langt på at 5 Ghz ikke vil være lett å oppnå med vanlige kjøleløsninger. Muligens en god chip sammen med god vannkjøling.

 

Gode overklokkere er jo som NVIDIA sine Maxwell kort. Kjølige og stille på stock. Oppnår veldig god forbedring med overklokk, og holder seg fortsatt ganske kjølige. Med Skylake må du jo investere en del i god kjøleløsning for å få høye frekvenser.

Lenke til kommentar

Hvordan har det seg at prisene stiger såpass som de gjør? Sett bort ifra ræva kronekurs så har vel prosessorene blitt stadig dyrere for hver generasjon? Med tanke på at man til stadighet krymper produksjonsteknikken, burde ikke Intel få flere prosessorer per waffer sammenligner med tidligere? Burde ikke da prisene gå nedover, og ikke oppover?

Hvis du ser på Samsung sin Exynos 7420 er den dyrere å produsere for Samsung, enn det hadde vært å kjøpe en SD 810 f.eks. De har altså ikke kommet langt nok med 14 nm til at den kan konkurrere økonomisk med 22 nm. Hvis jeg har forstått det riktig så er 28 nm spesielt kost-effektiv. (Som tilfeldigvis alle GPUer har vært på en stund nå, og de har hoppet over 22nm). Så det er ikke nødvendigvis billigere. Likevel er jo Intel foran Samsung på dette området, de er jo verdensledende. Så jeg vil anta at de ikke har like store ekstrakostnader som Samsung, om de har noen i det hele tatt.

 

Det er jo en ting at de får plass til mer per wafer, men hvis de har en del flere chips som ikke er brukbare blir det jo dyrere. Likevel har jeg en følelse av at Intel øker prisene litt fordi det er en ny CPU og de vet at folk kommer til å betale litt ekstra for den nyeste. Nvidia priset jo GTX 780/780 Ti veldig høyt. Så kom AMD med sine kort, og da kom GTX 970 som var mellom de to kortene, men til en langt lavere pris. NVIDIA kunne lett ta den prisen. Intel kan fint øke prisen på CPU litt år etter år. i5-3570K kostet jo 1700 kr ved launch. Nå koster det altså 900 kr mer etter to generasjoner. i5-3570K koster nå 2000 kr.

Lenke til kommentar

Så god inndeling har jeg sjelden sett fra noen webshop før. Man kan sortere på chipset og "all verdens":

 

http://www.frys.com/search?cat=-69574&pType=pDisplay&fq=100343%20Intel

 

 

Gjorde en test for moroskyld. Siden man kan søke på så mangt. Så ble jeg nysgjerrig på hva slags kort det var som tilbød 14x USB 3.0  :p Ikke at jeg har bruk for det med det første da..

 

http://www.frys.com/product/8258706?site=sr:SEARCH:MAIN_RSLT_PG

 

 

Dette kommer til å bli mitt nye "detektiv"-verktøy når jeg skal lete fram hovedkort for framtiden. Garantert  :D

 

 

Man må vente til 2016 for å få hovedkort som støtter PCIe 4.0?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_chipsets#LGA_1151

 

Union Point chipset

 

Kommer det ikke noen nye chipset utover Z170 før den tid, og før Cannonlake CPU'ene?

 

 

Interessant detalj om 512-bit instruksjonsett mangel i denne konsumentutgaven av Skylake:

http://www.kitguru.net/components/cpu/anton-shilov/intel-skylake-processors-for-pcs-will-not-support-avx-512-instructions/

 

intel_skylake_instructions.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Tenker du på å kjøre en desktop som du bruker (til lette oppgaver) og kjører virtuelle maskiner samtidig,

Ja det rimer godt med hva jeg hadde tenkt. Siden det er en rimelig måte å få virtualisert litt på. Og smålekt seg litt.

 

Til lette oppgaver vil en firekjerne kunne gå, men husk at hver VM eter litt CPU-kapasitet selv ved idle, så hvis du ønsker å gjøre tyngre oppgaver bør du ha minst 6 kjerner. Merk også at tunge GUI-oppgaver i VM ikke er spesielt bra.

 

Synd å se at man må vente, eller ta til takke med eldre arkitektur for å få 6 kjerner.

Jeg ville brydd meg mer om hva en arkitektur gir enn datostemplingen på den.

Det koker egentlig ned til et spørsmål om hva du ønsker. Hvis taket på 35W er viktigst så får du en low-end-maskin. Skal du ha god ytelse så må du opp på i7-5820K. Hvis det er støy og temperatur du er bekymret for, så er det fullstendig mulig å kjøle en slik og et kraftig skjermkort uten nevneværdig støy med luftkjøling.

 

Det kommer vel neppe noe serverhovedkort med 2 sokler basert på socket LGA1151 likevel i nær framtid?

Det kommer ikke med Skylake. Jeg ser ingen grunn til at det skulle komme med LGA1151. Dual socket vil kreve QPI links, noe Skylake og andre LGA115x ikke har.

 

Hvordan har det seg at prisene stiger såpass som de gjør? Sett bort ifra ræva kronekurs så har vel prosessorene blitt stadig dyrere for hver generasjon? Med tanke på at man til stadighet krymper produksjonsteknikken, burde ikke Intel få flere prosessorer per waffer sammenligner med tidligere? Burde ikke da prisene gå nedover, og ikke oppover?

Gjør de virkelig det?

 

Det spørs vel litt hvordan du ønsker å se på det.

 

Billigste "tilsvarende" sekskjerne:

i7 970 $583 (248 mm²)

i7 980 $583 (248 mm²)

i7-3930K $583 (416 mm²)

i7-4930K $583 (256.5 mm²)

i7-5820K $389 (356 mm²?)

(i7-5930K $583 (356 mm²?))

 

Toppmodell:

i7 980X $999 (248 mm²)

i7 990X $999 (248 mm²)

i7-3960X $999 (416 mm²)

i7-3970X $999 (416 mm²)

i7-4960X $999 (256.5 mm²)

i7-5960X $999 (356 mm²)

 

Så vidt jeg kan se er det blitt billigere eller holdt samme pris.

 

Forklaringen er at for ytelsesplattformene(-E, -EP...) så brukes rommet fra krympingen til å legge til ny funksjonalitet. På den andre siden bruker LGA115x plassen til stadig større integrert grafikk.

 

Man må vente til 2016 for å få hovedkort som støtter PCIe 4.0?

Trenger du PCIe 4.0?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser det er mange som bygger "value"-maskiner som får et kort liv før de erstattes. Hvis det kjøpes en CPU til 2-3k, og deretter denne byttes til en tilsvarende ny etter 2-3 år så kan dere banne på at den trenger nytt hovedkort. De som har pengene liggende burde heller investere i en kraftigere maskin i utgangspunktet, det er faktisk billigere i det lange løp.

 

Joa, men hvor godt passer det hos den gjengse bruker? Jeg ser ikke særlig mange som gjør det, jeg ser derimot mange som kjøper en CPU til 2-3k som er nesten like god som vesentlig dyrere CPUer, og beholder CPUen i år etter år.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Jeg ser det er mange som bygger "value"-maskiner som får et kort liv før de erstattes. Hvis det kjøpes en CPU til 2-3k, og deretter denne byttes til en tilsvarende ny etter 2-3 år så kan dere banne på at den trenger nytt hovedkort. De som har pengene liggende burde heller investere i en kraftigere maskin i utgangspunktet, det er faktisk billigere i det lange løp.

Joa, men hvor godt passer det hos den gjengse bruker? Jeg ser ikke særlig mange som gjør det, jeg ser derimot mange som kjøper en CPU til 2-3k som er nesten like god som vesentlig dyrere CPUer, og beholder CPUen i år etter år.

 

Jeg snakker ikke om den typiske bruker i befolkningen, men ganske typiske brukere på dette og tilsvarende forum.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg ser det er mange som bygger "value"-maskiner som får et kort liv før de erstattes. Hvis det kjøpes en CPU til 2-3k, og deretter denne byttes til en tilsvarende ny etter 2-3 år så kan dere banne på at den trenger nytt hovedkort. De som har pengene liggende burde heller investere i en kraftigere maskin i utgangspunktet, det er faktisk billigere i det lange løp.

Joa, men hvor godt passer det hos den gjengse bruker? Jeg ser ikke særlig mange som gjør det, jeg ser derimot mange som kjøper en CPU til 2-3k som er nesten like god som vesentlig dyrere CPUer, og beholder CPUen i år etter år.

 

Jeg snakker ikke om den typiske bruker i befolkningen, men ganske typiske brukere på dette og tilsvarende forum.

 

 

Jeg også, dvs den gjengse bruker i betydningen "den gjengse selvbygger", som er de som henger på slike forum.

 

AtW

Lenke til kommentar

Intel Core i7 6700K: 3600 kr, https://prisguiden.no/produkt/intel-core-i7-6700k-237776

Intel Core i5: 2590 kr, https://prisguiden.no/produkt/intel-core-i5-6600k-237777

Kjølevifte: 312 kr, https://prisguiden.no/produkt/cooler-master-hyper-212-evo-152853

16 GB 2400 Mhz RAM: 1198 kr, https://prisguiden.no/produkt/crucial-ddr4-ballistix-2400mhz-16gb-2x8gb-217710

8 GB 2400 Mhz RAM: 599 kr, https://prisguiden.no/produkt/crucial-ballistix-sport-ddr4-2400mhz-8gb-2x4gb-214955

Hovedkort: 1090 kr, https://prisguiden.no/produkt/asus-z170-p-d3-237890

 

Med

i5 + 8 GB RAM:   4591 kr

i5 +16 GB RAM:  5190 kr

i7 + 8 GB RAM:   5601 kr

i7 + 16 GB RAM: 6200 kr

 

Det regnestykket så litt penere ut :) Men du glemmer en liten ting, det er at de fleste på forumet har allerede bra DDR3 minne fra før. Man hadde spart minne kostnaden hvis den nye plattformen hadde støttet det. Fullt klar over at de beste DDR4 minne brikkene kan dra opp til 3200MHZ stock men de koster skjorta.

 

For min del vurderer jeg 5820k som er Haswell-E hvis jeg ikke husker feil. Tror det er en CPU som kan holde noen år :)

Lenke til kommentar

 

Man må vente til 2016 for å få hovedkort som støtter PCIe 4.0?

Trenger du PCIe 4.0?

 

 

 

Om jeg spesifikkt trenger det, nei sannsynligvis ikke.

 

https://en.wiki2.org/wiki/PCI_Express_4.0#PCI_Express_4.0

 

On November 29, 2011, PCI-SIG announced PCI Express 4.0, providing a 16 GT/s bit rate that doubles the bandwidth provided by PCI Express 3.0, while maintaining backward and forward compatibility in both software support and used mechanical interface. Additionally, active and idle power optimizations are to be investigated. Final specifications are expected to be released in 2017.

 

Men, siden folk klager på at man får mindre mulighet for ordentlig SLI-oppsett med den lanserte Skylake-CPU'en, så vil jeg tro at 16 GT/s er en velkommen endring, når det evt. måtte komme til markedet en gang i 2017 kanskje??

 

 

Tror det var her jeg så påstanden:

http://www.kitguru.net/components/cpu/luke-hill/intel-core-i7-6700k-i5-6600k-skylake-cpu-review/

 

Altså:

 

 

There’s still the same set of sixteen PCIe 3.0 lanes built into the CPU.

 

KitGuru.net sitt ønske (i Considerations (Cons)-kategorien):

 

 

  • 20 PCIe 3.0 lanes on the CPU would have been better for two graphics cards and a low-latency PCIe SSD.
Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

 

Joa, men hvor godt passer det hos den gjengse bruker? Jeg ser ikke særlig mange som gjør det, jeg ser derimot mange som kjøper en CPU til 2-3k som er nesten like god som vesentlig dyrere CPUer, og beholder CPUen i år etter år.

 

AtW

 

 

Jeg har jo holdt litt på tømmene jeg også, når man beveget seg utover 2000-tallet bittelitt. Før det var jeg en hardware-hore. Som ønsket, og brukte litt mer penger enn nødvendig på PC-selvbygging.

 

Men, de delene er jo i dag ganske absurde å sette i en ny PC. Noe passer ikke i porter/slotter lengre. Kapasitet og ytelse står ikke i stil med dagens hardware.

 

Noen bruker penger på bil og andre forlystelser, jeg brukte sparepenger på hardware mot slutten av 90-tallet og begynnelsen på 2000-tallene.

 

Men, så fant jeg også ut at laptop var kjekkt. Så det ble innkjøp av 2 forskjellige laptop'er i løpet av noen få år. Tror den første laptop'en min ble kjøpt ca. 2005 og den andre ca. 2008.

 

Også kom jeg over en skrotet Core2Duo. Nappet ut den og kjøpte rimelig hovedkort pluss 8 Gigabyte RAM i mitt neste byggeprosjekt som jeg enda sitter og bruker daglig til litt av hvert. Det ble mitt første billigbyggverk av en PC.  :)

 

Jeg er til dels enig med ATWindsor i at man ikke lenger behøver det sterkeste for å klare seg sånn passe. Men, det blir sånn passe, og innimellom så lurer man på om det hadde vært gøy å kastet seg inn i rotteracet igjen.

 

Men, den som venter lengst, sparer også mest i komponentutgifter. Nye komponenter har ihvertfall i butikk vært betydelig rimeligere enn å kjøpe avleggs komponenter. Fordi butikkene ønsker å selge det som er nyest, også ruger de heller på det gamle, og det blir støvende ned i hyllene til blodpriser. Før de enten kaster det på søppla, eller legger det ut til halv pris, som etter alle årene fremdeles er blodpris  :rofl:

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Man må vente til 2016 for å få hovedkort som støtter PCIe 4.0?

Trenger du PCIe 4.0?

 

Om jeg spesifikkt trenger det, nei sannsynligvis ikke.

https://en.wiki2.org/wiki/PCI_Express_4.0#PCI_Express_4.0

 

PCI Express 4.0 kommer ikke før med Skylake-E, 2017 høres nok riktig ut. 4.0 spesifikasjonene er heller ikke klare enda.

 

 

On November 29, 2011, PCI-SIG announced PCI Express 4.0, providing a 16 GT/s bit rate that doubles the bandwidth provided by PCI Express 3.0, while maintaining backward and forward compatibility in both software support and used mechanical interface. Additionally, active and idle power optimizations are to be investigated. Final specifications are expected to be released in 2017.

Men, siden folk klager på at man får mindre mulighet for ordentlig SLI-oppsett med den lanserte Skylake-CPU'en, så vil jeg tro at 16 GT/s er en velkommen endring, når det evt. måtte komme til markedet en gang i 2017 kanskje??

 

Med dagens implementasjon av SLI så spiller ikke forskjellen fra 3.0 til 4.0 så mye rolle.

 

Nå planlegger Nvidia en alternativ ny SLI implementasjon som kommer til å bruke NVLink som er Nvidia sitt eget GPU-GPU (i første omgang) interconnect. Da kommer selv ikke PCIe 4.0 til å gi nok båndbredde.

 

 

Tror det var her jeg så påstanden:

http://www.kitguru.net/components/cpu/luke-hill/intel-core-i7-6700k-i5-6600k-skylake-cpu-review/

 

Altså:

There’s still the same set of sixteen PCIe 3.0 lanes built into the CPU.

 

KitGuru.net sitt ønske (i Considerations (Cons)-kategorien):

  • 20 PCIe 3.0 lanes on the CPU would have been better for two graphics cards and a low-latency PCIe SSD.

 

Skader aldri med flere PCIe lanes! :)

Problemet er at hvis du ønsker å kjøre to grafikkort med fulle x16 lanes og en NVMe disk så mener Intel at du heller bør kjøpe LGA-2011.

Skylake kan konfigureres med x8/x4/x4.

Lenke til kommentar

 

 

 

Om jeg spesifikkt trenger det, nei sannsynligvis ikke.

https://en.wiki2.org/wiki/PCI_Express_4.0#PCI_Express_4.0

 

PCI Express 4.0 kommer ikke før med Skylake-E, 2017 høres nok riktig ut. 4.0 spesifikasjonene er heller ikke klare enda.

 

 

Var vel bare jeg som var forhåpningfull før man så hva som virkelig kom. Det lå jo på Wikipedia lenge i forkant, at de har ment Skylake-E kommer kanskje ikke som en stor overraskelse nå etter at K-modellene på 1151 ble sluppet.

 

De der nye mobile Xeon-variantene man leste om i dag, når kommer de? Må man vente til avsløringen for å få vite det, eller har noen synset? Passer de i en stasjonær PC sokkel, og vil hovedkortets BIOS ha støtte for dem?

 

Er det snakk om 1,5 Gigahertz?

 

 

 

That’s why Intel is excited to announce plans to bring the power of Intel® Xeon® processors to notebook PCs for the first time. Designed for the professional who needs workstation-class capabilities in a portable device, Intel will soon be launching the Intel® Xeon® Processor E3-1500M v5 Product Family.
Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...