Gå til innhold

Du kan oppgradere til Windows 10 å få aktivert uten å reservere deg med RTM .iso/DVD/minnepenn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg angrer som en hund for at jeg ikke kjøpte en pall Windows 8 Pro pakker når Expert solgte de til rett under 400kr.

 

Reservasjonsknappen min kom forøvrig av seg selv forrige uke. Testa alle triks i boka for å få den frem for en mnd siden men uten hell, så jeg ga opp og satsa på at MS kom med en oppdatering og det gjorde de jaggu.

Lenke til kommentar

Takker :)

 

Da prøver jeg som alt er tipset om. Oppdaterer, så clean direkte til win 10.

 

Jeg trenger å få alt fra grunn av likevel etter et lite uhell ved installering av et program her tidligere :D Slik går det når en tar første treff på google uten å lese videre.

 

Når du oppdaterer, velg det nederste valget du får opp (et er grået ut om du går fra norsk til engelsk) et er behold filer, og det siste valget er ikke behold noe. Da formaterer den faktisk disken, og du starter helt på nytt. Trenger ikke å installere Win10 enda en gang da, for du har allerede en clean install, samt en aktivert Windows (om du legger inn samme versjon osv, og den gamle er aktivert....)

 

290715win10_clean.jpg

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Jeg har et ekstra problem, Windows 8.1 på ene maskinen min er 32 bits. Kan jeg oppgradere fra 32 bits Win 8.1 Pro til 64 bits Win 10 Pro, eller får jeg feilmelding?

Skal uansett velge å slette alt innhold, men håpet å slippe å installere ny 64 bits Win 7 først.

Lenke til kommentar

Jeg har et ekstra problem, Windows 8.1 på ene maskinen min er 32 bits. Kan jeg oppgradere fra 32 bits Win 8.1 Pro til 64 bits Win 10 Pro, eller får jeg feilmelding?

Skal uansett velge å slette alt innhold, men håpet å slippe å installere ny 64 bits Win 7 først.

 

Man kan ikke oppgradere fra 32-bit til 64-bit, en ny (ren) installasjon må gjøres.

Du må først oppgradere eksisterende installasjon med metoden som nå er nevnt ørten ganger på forumet her: Start oppgraderingen innefra Windows for at Windows 10 skal aktiveres.

Så kan du ta en ny installasjon av 64-bit Windows 10 og hoppe over inntasting av produktnøkkelen. Da skal Windows 10 bli aktivert, siden lisensen er knyttet til maskinen.

Lenke til kommentar

Så den sikreste teknikken er to rene Win 10 oppdateringer, først 32 bits, deretter 64 bits?
Hvis dette er garantert å fungere er det mye enklere enn å installere eldre versjoner av Windows og oppgraderinger av disse.

 

Edit: Nå er det blitt bekreftet av Microsoft at dette er rette prosedyre for å endre fra 32 bits til 64 bits Win 10. Riktignok kan den første være en vanlig oppgradering slik at man kan verifisere at Win 10 er blitt aktivert, og man kan angre seg. Når man går fra 32 til 64 må systempartisjonen slettes og man må legge inn alt på nytt.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/wiki/windows_10-win_upgrade/how-to-switch-from-32-bit-versions-of-windows-to/40d90c4e-8845-4bcb-bb2f-aeab312caf74

 

Jeg antar at man kan gå andre veien også, og det ser ikke ut til å være begrensninger på hvor ofte man skifter mellom 32 og 64 bits installasjoner av Win 10 så lenge det er på en og samme maskin.

Dermed er det kun Home og Pro-utgavene av Win 10 man ikke kan bytte gratis mellom så lenge man starter med en godkjent Win 7 eller 8.1-utgave.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Så den sikreste teknikken er to rene Win 10 oppdateringer, først 32 bits, deretter 64 bits?

Hvis dette er garantert å fungere er det mye enklere enn å installere eldre versjoner av Windows og oppgraderinger av disse.

 

Jeg tror ikke du kan oppgradere fra Win10 32bit direkte til Win10 64bit. Det som bl.a. Pey'J nå sa er at du kan oppgradere din eksisterende Win8.1 32bit til Win10 32bit. Da blir din HW ID sendt til MS når Win10 blir aktivert. Det du så kan gjøre er en fresh install av Win10 der du velger 64bit under installasjonen. Win10 64bit skal da forhåpentligvis være aktivert etter installasjon..

Lenke til kommentar

Da ser det ut som om jeg må utsette oppgraderingen av denne 32 bits-utgaven på min T60 til senere. Har også prøvd å Google, men ingen klare svar basert på aktivisering av den lanserte utgaven. Det er tydelig at jeg ikke er alene om denne problemstillingen...

 

Edit: Nå har jeg i mellomtiden oppgradert reservemaskinen (T520) til Win 10. Siden den var 64 bits 8.1 fra før burde det være plankekjøring, men den skjulte systempartisjonen var for liten (100MB), og å justering av størrelsen på denne partisjonen gav meg en del knot og krevde bruk av både Linux minnepinne og Win 8.1 bootdisk.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Har funnet ulike svar på om det er mulig å gå fra 32-bit Windows 10 til 64-bit Windows 10 og fortsatt beholde aktiveringen / lisensen. Det er rett og slett for tidlig å konkludere med noe så kort tid etter lanseringen.

 

Grunnen til at jeg skrev nevnte metode, er fordi Windows 7 / 8 / 8.1 sine produktnøkler lot seg aktivere uavhengig av hvilket språk og bit-versjon man valgte å installere. Jeg brukte samme nøkkel til å installere / aktivere Windows 7 32-bit på norsk og 64-bit på engelsk.

 

Så mitt tips vil være å først installere den Windows 7 versjonen du ønsker (norsk eller engelsk 64-bit), aktivere denne og så oppgradere til Windows 10 (du trenger ikke å kjøre Windows Update 100 ganger først, bare installer fra ISO / USB / DVD) innefra Windows 7.

 

Jeg bruker for tiden Mac og kjører Windows 10 Insider virtuelt (VMware Fusion). Installert på "blank" disk. Kommer til å fortsette som Insider (fast ring) siden det kun er for test / lek.

Endret av Pey'J
Lenke til kommentar

Har funnet ulike svar på om det er mulig å gå fra 32-bit Windows 10 til 64-bit Windows 10 og fortsatt beholde aktiveringen / lisensen. Det er rett og slett for tidlig å konkludere med noe så kort tid etter lanseringen.

 

Grunnen til at jeg skrev nevnte metode, er fordi Windows 7 / 8 / 8.1 sine produktnøkler lot seg aktivere uavhengig av hvilket språk og bit-versjon man valgte å installere. Jeg brukte samme nøkkel til å installere / aktivere Windows 7 32-bit på norsk og 64-bit på engelsk.

 

Så mitt tips vil være å først installere den Windows 7 versjonen du ønsker (norsk eller engelsk 64-bit), aktivere denne og så oppgradere til Windows 10 (du trenger ikke å kjøre Windows Update 100 ganger først, bare installer fra ISO / USB / DVD) innefra Windows 7.

 

Jeg bruker for tiden Mac og kjører Windows 10 Insider virtuelt (VMware Fusion). Installert på "blank" disk. Kommer til å fortsette som Insider (fast ring) siden det kun er for test / lek.

 

Jeg kan bekrefte at også Windows 10 er språk og bit uavhengig, så nøkkelen vil fungere uansett hvilken bit versjon eller språkversjon du velger. Så teorien din skal funke bra den.

Lenke til kommentar

 

Så den sikreste teknikken er to rene Win 10 oppdateringer, først 32 bits, deretter 64 bits?

Hvis dette er garantert å fungere er det mye enklere enn å installere eldre versjoner av Windows og oppgraderinger av disse.

 

Jeg tror ikke du kan oppgradere fra Win10 32bit direkte til Win10 64bit. Det som bl.a. Pey'J nå sa er at du kan oppgradere din eksisterende Win8.1 32bit til Win10 32bit. Da blir din HW ID sendt til MS når Win10 blir aktivert. Det du så kan gjøre er en fresh install av Win10 der du velger 64bit under installasjonen. Win10 64bit skal da forhåpentligvis være aktivert etter installasjon..

 

 

Takk, dette er både enkleste løsningen for meg, og samme oppskrift for 32 til 64 bits-endring som Microsoft nå har lagt ut: 

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/wiki/windows_10-win_upgrade/how-to-switch-from-32-bit-versions-of-windows-to/40d90c4e-8845-4bcb-bb2f-aeab312caf74

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...