Gå til innhold

Kjøretimer (bil)


Fallacious

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde 0 timer utenom det man måtte ha. Da ble altså den første dobbelttimen omgjort til veiledningstime trinn 2 etter at jeg kjørte for første gang med kjørelæreren. Så var det vel glattkjøring og to langkjøringer i tillegg til oppvarmingstime til oppkjøring, som i og for seg var egentlig en 15 min kjøretur til trafikkstasjonen.

Lenke til kommentar

Ganske urealistisk med bare obligatorisk undervisning, i så tilfelle ein mindre seriøs skule.

 

Det høyrer til sjeldenhetene at bare obligatorisk undervisning er nok. At folk går igjennom er ein ting, men det som er enklest for ein sensor å vurdere på ein førerprøve er tekniske ferdigheter (trinn 2). Siden sensor ikkje kan stille spørsmål på samme måte som trafikklærer er det litt vanskligere å bedømme trafikal forståelse på ein førerprøve, så det er mange som har hatt for få timer pga god teknisk ferdighet.

 

E.C hadde forøvrig 1 time meir enn obligatorisk ved første dobbeltime (2 timer), der ein av dei to blei om til ein veiledningstime med ein varighet på 45 minutt (1 time). Eg var i pirkehumør idag..

Endret av HiAceRobin
Lenke til kommentar

Det stemmer nok det du pirker på, men om jeg husker rett så tror jeg at jeg slapp å betale for et eller annet så det ble tilsvarende 0 ekstratimer pengemessig. Skolen var seriøs nok den, kjørelæreren lovte at det ikke ville bli flere timer enn nødvendig og holdt ordet sitt.

 

Når det er sagt så kjørte jeg en god del privat i den perioden. Jeg var også over 20 da jeg tok lappen. Jeg hadde for øvrig lest godt gjennom teoriboka for første gang allerede da jeg var 12. Ellers har jeg vært opptatt av bil og hvordan det fungerer fra ung alder og kunne hovedprinsippene bak motor, clutch og girkasse fra jeg var rundt 10 år. Kjørelæreren nevne at det ikke hadde vært noen på 7-8 år som har glidd like enkelt gjennom, så det er ikke akkurat noe å satse på.

 

Så for all del, om man er veldig godt forbredt er det mulig å greie seg med et minimalt antall kjøretimer. Kjøring privat hjelper veldig godt på. Hvis man setter seg inn i teorien for trafikk og kan litt fysikk og hvordan bil fungerer så er det bare å sette det ut i praksis når man starter å kjøre.

Lenke til kommentar

Så for å svare på spørsmålet til TS så er det ikke sånn at man MÅ ha noen ekstra kjøretimer, men da må man legge et grunnlag for det på forhånd. Høres kanskje ikke særlig fristende å sitte og lese i flere timer, men det kan jo hjelpe litt å tenke på hvor mye penger man kan spare kontra det å møte uforbredt.

 

Det er vel ikke helt uvanlig med både 10 og 20 timer. Gitt at strykeprosenten er relativt høy så ender mange med en del ekstra timer enn først påtenkt.

Lenke til kommentar

Som eg nevnte, det høyrer til sjeldenhetene..

 

Derfor skaper det eit skeivt bilde til dei som ikkje har samme interesse/forståelse som deg. Men du har nok skapt eit godt grunnlag for deg sjølv.

 

 

 

Vil ikke si at det hører med til sjeldenhetene. Dersom man fra før av har førerkort på moped/lett mc, og har tilgang til mye øvelseskjøring hjemme er det mer vanlig. Alle i min familie + de fleste av mine venner har tatt førerkort med et minimum ekstra timer. Selvfølgelig har vell mange av de hatt et par ekstra 45 min som ditt pirkehumør poengterte, men uten om dette kun det mest nødvendige. 

 

Tilbake til topic trenger du 2 veiledningstimer som et minimum. (Pluss sikkerhetskurs på både vei og bane ). 

Endret av Läkerol
Lenke til kommentar

Jo, det høyrer til sjeldenhetene med bare obligatorisk opplæring, pluss 1 og 2 timer.

 

Kva eg, du, din familie og venner har gjort er ein liten del i den store sammenheng.

 

Så for å være litt 'on-topic' så stemmer det at det er 2x veiledningstimer, sikkerhetskurs på bane og veg som er eit krav for å stille til førerprøve.

 

Så kan man ta å lese gjennom læreplanen og sjå på samtlige mål og om dei er oppnådd.

 

Det er eit minimum som faktisk klarer å nevne kva mål som skal være på plass gjennom ei opplæring, og samtidig har oppnådd dei måla med privat øving, mopedlappen/lett-mc osv osv.

Lenke til kommentar

Når jeg kjørte opp var veiledende cirka 10 timer, eller til læreren mente du var god nok til å kunne kjøre opp. Endte på 5-6 tror jeg, altså ganske lite. Mye handler jo om å bli trygg på seg selv og fjerne usikkerheten i trafikken, vite hvordan du skal ligge på veien og hvordan du takler ulike situasjoner, ha fokus på de riktige tingene.

Lenke til kommentar

Som eg nevnte, det høyrer til sjeldenhetene..

 

Derfor skaper det eit skeivt bilde til dei som ikkje har samme interesse/forståelse som deg. Men du har nok skapt eit godt grunnlag for deg sjølv.

Tviler jeg på. Gikk selv på en kjøreskole som var kjent for å få gjennomført alt obligatorisk raskt. Jeg fikk på første time beskjed om at jeg måtte kjøre litt mer privat og hva jeg måtte øve på. Resten, utenom dobbelttimen før oppkjøring, var obligatorisk. Og skolen hadde ikke høy strykprosent på elevene.

 

Greia er vel at de hadde verken fancy biler eller kjekkaser tidlig i 30-årene som tiltrekker seg ungdom som vil kjøre tøff bil eller flørte med kjørelæreren. De var dønn ærlige. På alle måter. Kanskje litt frekke i kjeften og. Og det virket jo. De tiltrakk seg de som allerede hadde øvd nok og de som lærer fort og tåler å høre det når de gjør feil.

 

Og jeg var aldri spesielt interessert i bil. Men tok heller ikke lappen som 20-åring. Derimot fulgte jeg med på kjøring da jeg satt på med folk. Så jeg kunne teorien. Både i praksis, nok til å stå på prøven og til å kjøre bil uten å gjøre feil fra første teoritime. (Og jeg har aldri pugget mer enn noen timer på teoriprøver. Og jeg har snart tatt alle biltilsynet tilbyr.)

 

Kjøring er lett og logisk og det er enkelt å ta lappen raskt med rett kjørelærer, privat kjøring og litt interesse for trafikkteori i praksis.

Lenke til kommentar

Når jeg kjørte opp var veiledende cirka 10 timer, eller til læreren mente du var god nok til å kunne kjøre opp. Endte på 5-6 tror jeg, altså ganske lite. Mye handler jo om å bli trygg på seg selv og fjerne usikkerheten i trafikken, vite hvordan du skal ligge på veien og hvordan du takler ulike situasjoner, ha fokus på de riktige tingene.

Hvordan var det med teoriprøven? Må jeg ta den før jeg får kjøre rundt på veiene?? Eller holder det med trafikalt grunnkurs + mørkekjøring?

 

Er teoriprøven vanskelig? Hører så mye forskjellig at jeg tror jeg blir gal.

Lenke til kommentar

Trinn 2 er når du har funnet ut av det hvordan gir og pedaler fungerer i bilen, ergo ikke kveler bilen hele tiden og kan velge passende gir. Trinn 3 inkluderer glattkjøring og at du har skjønt noelunde hvordan trafikken rundt deg fungerer. Trinn 4 blir da litt som finnpuss mtp trafikkforståelse.

Lenke til kommentar

 

 

Når jeg kjørte opp var veiledende cirka 10 timer, eller til læreren mente du var god nok til å kunne kjøre opp. Endte på 5-6 tror jeg, altså ganske lite. Mye handler jo om å bli trygg på seg selv og fjerne usikkerheten i trafikken, vite hvordan du skal ligge på veien og hvordan du takler ulike situasjoner, ha fokus på de riktige tingene.

Hvordan var det med teoriprøven? Må jeg ta den før jeg får kjøre rundt på veiene?? Eller holder det med trafikalt grunnkurs + mørkekjøring?

 

Er teoriprøven vanskelig? Hører så mye forskjellig at jeg tror jeg blir gal.

 

Nei, teoriprøven kan du ta når du vil, så lenge du har tatt trafikalt grunnkurs. I tillegg hvis du ikke har fylt 18 år så må du være 17 1/2 før du tar denne. (Må også søke om førerkort og få denne godkjent).

 

Altså kan du kjøre så lenge du har tatt trafikalt grunnkurs.

 

Med lesing, øving og litt engasjement pleier teoriprøven å være en grei skuring.

Lenke til kommentar

Jeg vil tippe jeg hadde bestått om jeg så hadde gått rett til oppkjøring pga mye kjøring privat. Allikevel måtte jeg ha en god del timer fordi vi måtte gå gjennom alt.

 

Så varierer nok fra skole til skole. Bestod ihvertfall med glans.

Lenke til kommentar

 

Holder på med lappen nå. Tok to kjøretimer, på 90 min, det blir altså i teorien 4 kjøretimer da. Kjørelæreren sa det holdt med kjøretimer, så han begynner på neste trinn med meg nå.

Hva er de trinnene for noe? Skjønner ikke helt det der  :hmm:

 

Vanskelig å forstå selv, men fikk beskjed jeg skulle på trinn 4.1.1. Haha tror de enkelte trinnene er sånn "teknisk bil" "forbiforkjøringer" osv. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...