Gå til innhold

Hvor gammel er jorden vår i følge Bibelen og Koranen?


Anbefalte innlegg

Hvem prater du til? Jeg vil ikke tro det var så mye mindre kriminalitet for 15-20 år siden. Jeg har alltid sørget for låste dører, men jeg vet at selv om jeg glemmer det kommer det sannsynligvis ikke til å skje noe. Naboer og eldre er vel samme situasjon nå som da vil jeg si. "Alt var mye bedre før" er en gammalmanns-klisje, og er beviselig feil på mange måter. Kommer helt an på hva som menes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem prater du til? Jeg vil ikke tro det var så mye mindre kriminalitet for 15-20 år siden. Jeg har alltid sørget for låste dører, men jeg vet at selv om jeg glemmer det kommer det sannsynligvis ikke til å skje noe. Naboer og eldre er vel samme situasjon nå som da vil jeg si. "Alt var mye bedre før" er en gammalmanns-klisje, og er beviselig feil på mange måter. Kommer helt an på hva som menes.

Jeg må først si at du stadig imponerer meg med gode kommentarer det skal du ha , men at det ikke er er mer kriminalitet nå en tidligere er jeg veldig uenig med. Jeg husker som barn (jeg er snart 60 år) så var det mest kriminelle jeg kan huske min bestefar opplevde og fortalte meg om var at en nabo hadde vert og tatt fisk i garnet hans ( tatt på fersk gjerning) . Det blir jo litt bagateller mot alt man ser og hører om i dag. Men for all del vi kan jo bare være enig om å være uenig ?

Endret av Gilmour
Lenke til kommentar

 

Hvem prater du til? Jeg vil ikke tro det var så mye mindre kriminalitet for 15-20 år siden. Jeg har alltid sørget for låste dører, men jeg vet at selv om jeg glemmer det kommer det sannsynligvis ikke til å skje noe. Naboer og eldre er vel samme situasjon nå som da vil jeg si. "Alt var mye bedre før" er en gammalmanns-klisje, og er beviselig feil på mange måter. Kommer helt an på hva som menes.

Jeg må først si at du stadig imponerer meg med gode kommentarer det skal du ha , men at det ikke er er mer kriminalitet nå en tidligere er jeg veldig uenig med. Jeg husker som barn (jeg er snart 60 år) så var det mest kriminelle jeg kan huske min bestefar opplevde og fortalte meg om var at en nabo hadde vert og tatt fisk i garnet hans ( tatt på fersk gjerning) . Det blir jo litt bagateller mot alt man ser og hører om i dag. Men for all del vi kan jo bare være enig om å være uenig

 

 

Jeg kommenterte i forhold til det tidsperspektivet som ville vært dersom kommentaren var myntet på meg, jeg var barn for 15-20 år siden, og jeg kan ikke si at det lokalt hender noe mer nå enn det gjorde da. Joda, det kan jo såklart hende at antall saker har økt med årene, men hvordan er det sammenlignet med prosentandel i befolkning samt justering for lovverk og etteretning?

 

Mitt hovedpoeng er i hvert fall at "alt var bedre før"-klisjeet må nesten underbygges mer, for vi lever vel i historiens beste tid å være menneske i på mange måter, i hvert fall her i lille Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man bare har bestefar og nabogården og prate med så hører man heller ikke om så mye mer bekymringsverdig enn at en i bygda stjal fisk.. I dag har alle telefon, kamera og opptakmuligheter som man lett kan formidle ugjerninger til hele verden.

 

Jeg tror også folk kom seg unna med mer før i tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må først si at du stadig imponerer meg med gode kommentarer det skal du ha , men at det ikke er er mer kriminalitet nå en tidligere er jeg veldig uenig med. Jeg husker som barn (jeg er snart 60 år) så var det mest kriminelle jeg kan huske min bestefar opplevde og fortalte meg om var at en nabo hadde vert og tatt fisk i garnet hans ( tatt på fersk gjerning) . Det blir jo litt bagateller mot alt man ser og hører om i dag. Men for all del vi kan jo bare være enig om å være uenig

Anekdotiske historier sier oss lite. La oss se om vi kan finne noe empiri på dette. SSB kan oppgi at generelt så har vi mindre kriminalitet nå enn noensinne de siste 20 årene. Det er jo noe.

 

Men samtidig så ser vi at det har vært en stadig stigende andel av befolkningen som sitter i fengsel. Det er jo mindre positivt. I tillegg så har antallet etterforskede saker økt frem til rundt 2000, for så å starte å gradvis synke frem til nå.

 

Så det kan godt hende at den anekdotiske historien din er representativ. Men det er allikevel verdt å huske på at slike anekdotiske historier ikke er et godt grunnlag for å mene noe om slike høyst empiriske emner.

 

Når det er sagt, det mest kriminelle jeg har blitt fortalt av slektninger som de opplevde i Norge var andre verdenskrig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvem prater du til? Jeg vil ikke tro det var så mye mindre kriminalitet for 15-20 år siden. Jeg har alltid sørget for låste dører, men jeg vet at selv om jeg glemmer det kommer det sannsynligvis ikke til å skje noe. Naboer og eldre er vel samme situasjon nå som da vil jeg si. "Alt var mye bedre før" er en gammalmanns-klisje, og er beviselig feil på mange måter. Kommer helt an på hva som menes.

Jeg må først si at du stadig imponerer meg med gode kommentarer det skal du ha , men at det ikke er er mer kriminalitet nå en tidligere er jeg veldig uenig med. Jeg husker som barn (jeg er snart 60 år) så var det mest kriminelle jeg kan huske min bestefar opplevde og fortalte meg om var at en nabo hadde vert og tatt fisk i garnet hans ( tatt på fersk gjerning) . Det blir jo litt bagateller mot alt man ser og hører om i dag. Men for all del vi kan jo bare være enig om å være uenig ?

 

 

Jeg har postet denne videoen her på forumet flere ganger tidligere. Først og fremst fordi den avviser illusjonen om at kriminaliteten i verden bare blir høyere og høyere, men også fordi jeg føler den gir et (lite?) håp for fremtiden. :)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg må først si at du stadig imponerer meg med gode kommentarer det skal du ha , men at det ikke er er mer kriminalitet nå en tidligere er jeg veldig uenig med. Jeg husker som barn (jeg er snart 60 år) så var det mest kriminelle jeg kan huske min bestefar opplevde og fortalte meg om var at en nabo hadde vert og tatt fisk i garnet hans ( tatt på fersk gjerning) . Det blir jo litt bagateller mot alt man ser og hører om i dag. Men for all del vi kan jo bare være enig om å være uenig

 

Anekdotiske historier sier oss lite. La oss se om vi kan finne noe empiri på dette. SSB kan oppgi at generelt så har vi mindre kriminalitet nå enn noensinne de siste 20 årene. Det er jo noe.Men samtidig så ser vi at det har vært en stadig stigende andel av befolkningen som sitter i fengsel. Det er jo mindre positivt. I tillegg så har antallet etterforskede saker økt frem til rundt 2000, for så å starte å gradvis synke frem til nå.Så det kan godt hende at den anekdotiske historien din er representativ. Men det er allikevel verdt å huske på at slike anekdotiske historier ikke er et godt grunnlag for å mene noe om slike høyst empiriske emner.Når det er sagt, det mest kriminelle jeg har blitt fortalt av slektninger som de opplevde i Norge var andre verdenskrig.

Bra innlegg fra deg der :) når det gjelder skadeverk, trusler og tyveri så tror jeg personlig at mange har gitt opp å anmelde slike saker fordi de mener at slikt allikevel blir henlagt og derfor ikke kommer på noen statestikk, men igjen så blir det bare synsing fra min side.

Lenke til kommentar

Astronomen Robert Jastrow sier : Til sin ergelse har ikke vitenskapsmennene noe klart svar for kjemikerne har aldri lykkes i sine forsøk på å etterligne naturens eksperimenter med hensyn til å skape liv av livløst stoff. Vitenskapsmennene vet ikke hvordan det skjedde.

 

Evolusjonisten loren Eisely innrømmet: Etter å ha irettesatt teologene fordi de hadde satt sin lit til myter og mirakler, oppdaget vitenskapsmenne at de selv befant seg i den lite misunnelsesverdige stilling å måtte framsette sin egen mytologi, nemlig den antagelse at det som er en etter lang tids anstrengelser ikke har kunnet bevise finner sted idag.

 

Tidsskriftet New Scientist uttalte : Et økende antall vitenskapsmenn , særlig et økende antall evolusjonister hevder at Darwins utviklingsteori ikke er noen virkelig vitenskapelig teori i det hele tatt.

 

Fysikeren H.S.Lipson sa: Det eneste akseptable forklaringen er en skapelse. Jeg vet at dettee er bannlyst for fysikerne og det er det virkelig også for meg, men vi må ikke forkaste en teori som vi ikke liker, hvis kjensgjerninger som er blitt brakt for dagen ved forsøk, støtter den.

Ja ha så har du hostet opp noen vitenskapsmenn som gikk over til å tro på gud og alt det røretder, men har du sjekket hvor troverdige forskere disse er? Hva sier andre forskere om deres verk o.l. Når gjennomførte de sin forskning? Hva av det de fant ut er bevist feil i dag? Og sist men ikke minst hva med de mange hundretusener av forskere som ikke er enige med dem? Tar de alle feil? For husk at et av grunnprinsippene i forskning er at for at et funn skal bli akseptert må andre forskere kunne gjennomføre de samme eksperimenter med samme utstyr som forskeren som påstår å ha oppdaget noe, og komme frem til samme resultat som han/hun. Hvis ikke kan ikke funnet aksepteres. Tror neppe at mange forskere vil komme frem til det samme som de fu har hostet opp her Sony77.

Lenke til kommentar

Hvem prater du til? Jeg vil ikke tro det var så mye mindre kriminalitet for 15-20 år siden. Jeg har alltid sørget for låste dører, men jeg vet at selv om jeg glemmer det kommer det sannsynligvis ikke til å skje noe. Naboer og eldre er vel samme situasjon nå som da vil jeg si. "Alt var mye bedre før" er en gammalmanns-klisje, og er beviselig feil på mange måter. Kommer helt an på hva som menes.

Faktisk for 25-30 år siden var det MYE mer kriminalitet. 80 og tidlig 90tallet, var en dyster tid i alle vestlige land. Og siden den tid har nesten all type kriminalitet gått ned (samt overdose dødsfall, som var epidemisk i oslo på den tiden. Norge er et mye tryggere og friskere land nå enn for 20-30 år siden.

Lenke til kommentar

 

Hvem prater du til? Jeg vil ikke tro det var så mye mindre kriminalitet for 15-20 år siden. Jeg har alltid sørget for låste dører, men jeg vet at selv om jeg glemmer det kommer det sannsynligvis ikke til å skje noe. Naboer og eldre er vel samme situasjon nå som da vil jeg si. "Alt var mye bedre før" er en gammalmanns-klisje, og er beviselig feil på mange måter. Kommer helt an på hva som menes.

Faktisk for 25-30 år siden var det MYE mer kriminalitet. 80 og tidlig 90tallet, var en dyster tid i alle vestlige land. Og siden den tid har nesten all type kriminalitet gått ned (samt overdose dødsfall, som var epidemisk i oslo på den tiden. Norge er et mye tryggere og friskere land nå enn for 20-30 år siden.

 

111230.png?_encoded=2f66666666666678302f

Lenke til kommentar

 

 

Hvem prater du til? Jeg vil ikke tro det var så mye mindre kriminalitet for 15-20 år siden. Jeg har alltid sørget for låste dører, men jeg vet at selv om jeg glemmer det kommer det sannsynligvis ikke til å skje noe. Naboer og eldre er vel samme situasjon nå som da vil jeg si. "Alt var mye bedre før" er en gammalmanns-klisje, og er beviselig feil på mange måter. Kommer helt an på hva som menes.

 

Faktisk for 25-30 år siden var det MYE mer kriminalitet. 80 og tidlig 90tallet, var en dyster tid i alle vestlige land. Og siden den tid har nesten all type kriminalitet gått ned (samt overdose dødsfall, som var epidemisk i oslo på den tiden. Norge er et mye tryggere og friskere land nå enn for 20-30 år siden.

111230.png?_encoded=2f66666666666678302f
I tillegg så kommer all skadeverk, trusler, tyveri ol. Som ikke lenger blir anmeldt fordi det blir henlagt og derfor ikke kommer på noen statistikk. Mange folk har gitt opp å få hjelp av politiet i mindre saker, så da blir det finere statistikker.

 

Statistikken din viser jo at kriminalitet har økt, men det har jo befolkningen også. Dersom en ikke lever på en øde øy så er det ikke så vanskelig å få inntrykk av at respekt for andre mennesker er blitt mindre og kriminaliteten har økt synest nå jeg.

Lenke til kommentar

Statistikken din viser jo at kriminalitet har økt, ...

Ja det var det som var poenget, da Gunfreak mente det motsatte. Ikke dermed sagt at videoen tar feil om at det er mindre vold i dagens Europa og USA, enn det var i steinalderen.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

En av de grunnleggende tanker i utviklingslæren er at utviklingen forklarer menneskenes fremskritt, det at vi har kommet dit hvor vi er i dag.

 

Du har jo levd noen år. Husker du hvordan det var da du var barn. Var det like mye kriminalitet da som det er nå ? Måtte dere alltid sørge for at døren var låst. Synes du at folk på den tiden brydde seg mer om sine naboer og om de eldre enn de gjør idag.

 

Selv om det har vært gjort store fremskritt på det tekniske område, ser det ut at menneskene er i ferd med å miste noen av de egenskapene som betyr mest. Hva kommer det av. Jeg syns at de faktiske forhold, som vi begge har iakttatt, stemmer med det som står i bibelen. Egentlig har det gått nedover med menneskene. Men bibelen viser at det vil skje en forandring.

 

Håvar Hedde ble beskyldt for å ha hatt sex med ei ku, på vage grunnlag. Likevel så ble hele hans livskarriere ødelagt pga. av dette og skjebnen hans ble fattige dårlige kår til han døde.

 

Så ja, jeg synes absolutt at vi har evolvert til noe mer vettugt nå i moderne tid enn på f.eks. 17-tallet eller når dette var Hedde levde.

 

I dag møter du kanskje psykiatrisk om du puler kyr, ikke vet jeg. Men den gang så møtte du rettsvesenet. Og på tross av at rettsvesenet stillet vitnene om at Hedde hadde hatt seg med ei ku i skammekroken og han ble frifunnet, så lå hele samfunnets øyne på han ut livet. Han måtte flytte vekk og greier, men likevel så greide han aldri å reise seg på tross av at han stod på og prøvde iherdig. Nei, jeg tror samfunnet har blitt bedre på mange måter nå i dag jeg.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Gjest Slettet+513

Bibelen regner alderen fra Adam ble født, og da er det tiden etter Adam de egentlig snakker om, ikke jorda's alder. Adam var nemlig ikke det første mennesket, men han var den første inkarnasjonen av Kristus, ifølge Edgar Cayce: 
http://edgarcayce.libsyn.com/the-past-lives-of-jesus-with-patrick-belisle
Det at det allerede var mennesker på jorda er logisk i og med at det faktisk står om andre mennesker som Adam umulig kan ha avlet.

Ifølge Cayce så inkarnerte Gud i form av Kristus for å hjelpe mennesket ut av materien som de var blitt for knyttet til, og Jesus rotet det til i flere inkarnasjoner, helt til han faktisk ble født av en kvinne og levde livet sitt som alle andre mennesker, som den vi kjenner som Jesus. I de tidligere inkarnasjonene gjorde han ikke det. En av inkarnasjonene er Enok: 
"Henok sies å ha vært en rettskaffen mann som «vandret med Gud». Det sies at han profeterte for menneskene. Til sist fortelles det at han ble rykket bort (altså uten å dø), så folk ikke så ham lenger."
https://no.wikipedia.org/wiki/Henok_(Noahs_oldefar)

Ifølge Vedaene så er jorda veeeldig gammel. Jeg vet ikke en gang hva dette tallet betyr: 
"So, the Earth is 195,58,85,119195,58,85,119 years old as of 2018CE2018CE according to the ancient Indian astronomy."
https://www.quora.com/According-to-Hinduism-how-old-is-earth

Det som er interessant er at både Bibelen og Veda-tekstene bruker ordet "dag". Ifølge Vedaene er en "Brahma-dag" milliarder av år lang, så kanskje det er dette som menes i Bibelen også.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
On 1/11/2020 at 7:40 AM, Hapi70 said:

Bibelen regner alderen fra Adam ble født, og da er det tiden etter Adam de egentlig snakker om, ikke jorda's alder. Adam var nemlig ikke det første mennesket, men han var den første inkarnasjonen av Kristus, ifølge Edgar Cayce: 
http://edgarcayce.libsyn.com/the-past-lives-of-jesus-with-patrick-belisle
Det at det allerede var mennesker på jorda er logisk i og med at det faktisk står om andre mennesker som Adam umulig kan ha avlet.

Ifølge Cayce så inkarnerte Gud i form av Kristus for å hjelpe mennesket ut av materien som de var blitt for knyttet til, og Jesus rotet det til i flere inkarnasjoner, helt til han faktisk ble født av en kvinne og levde livet sitt som alle andre mennesker, som den vi kjenner som Jesus. I de tidligere inkarnasjonene gjorde han ikke det. En av inkarnasjonene er Enok: 
"Henok sies å ha vært en rettskaffen mann som «vandret med Gud». Det sies at han profeterte for menneskene. Til sist fortelles det at han ble rykket bort (altså uten å dø), så folk ikke så ham lenger."
https://no.wikipedia.org/wiki/Henok_(Noahs_oldefar)

Ifølge Vedaene så er jorda veeeldig gammel. Jeg vet ikke en gang hva dette tallet betyr: 
"So, the Earth is 195,58,85,119195,58,85,119 years old as of 2018CE2018CE according to the ancient Indian astronomy."
https://www.quora.com/According-to-Hinduism-how-old-is-earth

Det som er interessant er at både Bibelen og Veda-tekstene bruker ordet "dag". Ifølge Vedaene er en "Brahma-dag" milliarder av år lang, så kanskje det er dette som menes i Bibelen også.

"for å hjelpe mennesket ut av materien som de var blitt for knyttet til" ? Dette høres litt gnostisk ut ?

Men det er riktig at Adam og Eva ikke var de første menneskene på jorden, kun de første menneskene i paradis på jorden.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Anders78 skrev (På 7/19/2015 den 8.59):

Dette har kanskje vert diskutert her på forumet tidligere, men jeg er ganske ny her så har i såfall ikke fått det med meg.

Til spørsmålet: Hvor gammel er jorden vår i følge Bibelen og Koranen?

Mener jeg har lest noe en gang i tiden om 6-7000 år, men vil gjerne ha det fortalt fra noen som vet og ikke tror.

Bibelen sier ingenting om alder på jorden,  det er en tro og en tolkning mange kristne og menigheter har prøvd og regne ut  i Bibelen derfor er jeg som kristen veldig forsiktig med sette alder på jorden,    men den har auriotet til og tolke at Gud skapte på 6 bokstavlig dager og hvilte på den syvende og velsignet den syvende dagen.      Legge mere til når leser skapelse berettningen at det står det ble kveld og det ble morgen mellom hver skapelsedag   å dermed kan man med sikkerhet si at Gud velsignet sabbatsdagen den 7.dag .

Folk har til og med forskjellige meninger om alder på jorden i menigheten jeg er medlem i fordi hele troen i blandt oss i menigheten er basert på Bibelen aleine så har ei trosøster som tror på det 6000år svaret , men veldig mange søsken tørr ikke si ja når ikke det står skrevet rett frem i Bibelen. 

Vi går i kirken på lørdag da vi mener når det står sabbat i det 4.bud så er det den dagen som er fra solnedgang fredag til solnedgang lørdag... 

Paven og katolske kirke skryter jo av at de flyttet helligdagen til søndag noen egentlig bare Gud har autoritet til derfor mener jeg/vi soldag/søndag er avgudsdyrende tilbedelse ved helleigholdelse for Gud....    har ingen ting mot ha søndag som vanlig fridag så er ikke det som er problemet er heller ikke problematisk å be til Gud på lik linje med mandag eller andre vanlig ukedager...    men er Gudshelligholdelsen som er problemet ved heldigholdelsen av feil dag også følger jo med forsømmelse av sabbatsdagen som Gud faktisk har satt som en evig pakt mellom Gud og menneske  .  

Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (På 8/11/2015 den 21.56):

Hvem prater du til? Jeg vil ikke tro det var så mye mindre kriminalitet for 15-20 år siden. Jeg har alltid sørget for låste dører, men jeg vet at selv om jeg glemmer det kommer det sannsynligvis ikke til å skje noe. Naboer og eldre er vel samme situasjon nå som da vil jeg si. "Alt var mye bedre før" er en gammalmanns-klisje, og er beviselig feil på mange måter. Kommer helt an på hva som menes.

Ja, og landet hadde mer kristendom i  seg og løftet de ti bud høyt .   Er brudd på budene og gjøre de kriminelle handlingene derfor turte ikke folk gjøre det under Guds øyene.  

Da skaperen ser oss 24/7 , noen jeg er glad for Gud gjør er derfor jeg lever og universet opprettholdes for det er i Guds kraft...

Endret av pilsner1985
Lenke til kommentar
pilsner1985 skrev (13 minutter siden):

Bibelen sier ingenting om alder på jorden,  det er en tro og en tolkning mange kristne og menigheter har prøvd og regne ut  i Bibelen derfor er jeg som kristen veldig forsiktig med sette alder på jorden,    men den har auriotet til og tolke at Gud skapte på 6 bokstavlig dager og hvilte på den syvende og velsignet den syvende dagen.      Legge mere til når leser skapelse berettningen at det står det ble kveld og det ble morgen mellom hver skapelsedag   å dermed kan man med sikkerhet si at Gud velsignet sabbatsdagen den 7.dag .

Folk har til og med forskjellige meninger om alder på jorden i menigheten jeg er medlem i fordi hele troen i blandt oss i menigheten er basert på Bibelen aleine så har ei trosøster som tror på det 6000år svaret , men veldig mange søsken tørr ikke si ja når ikke det står skrevet rett frem i Bibelen. 

Vi går i kirken på lørdag da vi mener når det står sabbat i det 4.bud så er det den dagen som er fra solnedgang fredag til solnedgang lørdag... 

Paven og katolske kirke skryter jo av at de flyttet helligdagen til søndag noen egentlig bare Gud har autoritet til derfor mener jeg/vi soldag/søndag er avgudsdyrende tilbedelse ved helleigholdelse for Gud....    har ingen ting mot ha søndag som vanlig fridag så er ikke det som er problemet er heller ikke problematisk å be til Gud på lik linje med mandag eller andre vanlig ukedager...    men er Gudshelligholdelsen som er problemet ved heldigholdelsen av feil dag også følger jo med forsømmelse av sabbatsdagen som Gud faktisk har satt som en evig pakt mellom Gud og menneske  .  

Er du adventist? :) Jeg tviler på om den katolske kirke skryter av at de flyttet denne dagen, korriger meg gjerne om jeg tar feil. Imidlertid synes jeg å huske noe om at tidlige kristne endret dagen, fordi de ikke ønsket å bli assosiert med jøder som hadde sabbat på lørdager. Dette er det jo jo lett å kritisere i dag, men om jeg husker rett var det knyttet til en mulighet om å slippe forfølgelse, noe som strengt talt er vanskelig å kritisere. Men ikke siter meg på det, hadde vært bedre å finne noen gode kilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...