Gå til innhold

Hva kom du inn på?


Anbefalte innlegg

Jeg kom inn på årsenheten i statsvitenskap på UiO. Jeg hadde som ventet god margin i forhold til opptaksgrensa i ordinærkvota. Men jeg er fortsatt ikke sikker på om jeg kommer til å gjennomføre noen kurs, i og med at jeg allerede har en bachelor og skal jobbe fulltid ved siden av.

 

Hei! Jeg er nr 4 på venteliste på barnevernspedagog i Lillehammer. Det er 90 studieplasser... er det da stor eller liten sjanse for at jeg kommer inn? 

 

Det er umulig å si uten å vite noe mer om studiet. Noen skoler innvilger flere plasser enn de har allerede ved hovedopptaket fordi de forventer at en del trekker seg, og innvilger derfor få eller ingen flere plasser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Noen som vet hva poenggrensen på primærvitnemål på nanoteknologi på NTNU ble?

Jeg vil tro rundt 61.5 til 63.0
Jeg får ikke sjekka enda, fordi jeg ikke har dekning, men har 63,9 poeng på førstegangsvitnemål, så det holder? :-)
Hvilket fag fikk du ikke 6 i?

Spansk II, R1 og 2, nynorsk og bokmål(skriftlig-eksamen). Har fire realfagspoeng, og jeg er jente.

 

Får du to poeng for å være jente på nano på førstegangsvitnemål??? Bare lurer.  :)  Uansett, gratulerer så masse! Du er nok sikra plass!! :w00t:

 

Edit: Leste lenger ut i tråden. Gratulerer så masse! Måtte du få igjen for alt strevet på vgs!

Endret av Meridies
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Noen som vet hva poenggrensen på primærvitnemål på nanoteknologi på NTNU ble?

Jeg vil tro rundt 61.5 til 63.0
Jeg får ikke sjekka enda, fordi jeg ikke har dekning, men har 63,9 poeng på førstegangsvitnemål, så det holder? :-)
Hvilket fag fikk du ikke 6 i?

Spansk II, R1 og 2, nynorsk og bokmål(skriftlig-eksamen). Har fire realfagspoeng, og jeg er jente.

 

Får du to poeng for å være jente på nano på førstegangsvitnemål??? Bare lurer.  :)  Uansett, gratulerer så masse! Du er nok sikra plass!! :w00t:

 

Jenter får +2 på alle siv. ing studier :-)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Noen som vet hva poenggrensen på primærvitnemål på nanoteknologi på NTNU ble?

Jeg vil tro rundt 61.5 til 63.0
Jeg får ikke sjekka enda, fordi jeg ikke har dekning, men har 63,9 poeng på førstegangsvitnemål, så det holder? :-)
Hvilket fag fikk du ikke 6 i?

Spansk II, R1 og 2, nynorsk og bokmål(skriftlig-eksamen). Har fire realfagspoeng, og jeg er jente.

 

Får du to poeng for å være jente på nano på førstegangsvitnemål??? Bare lurer.  :)  Uansett, gratulerer så masse! Du er nok sikra plass!! :w00t:

 

Jenter får +2 på alle siv. ing studier :-)

 

Redigerte innlegget nettopp. Takk uansett! Men er ikke det litt urettferdig? Er jente selv, men jeg vet ikke helt hva jeg synes.

Lenke til kommentar

 

 

Redigerte innlegget nettopp. Takk uansett! Men er ikke det litt urettferdig? Er jente selv, men jeg vet ikke helt hva jeg synes.

 

Jepp, på førstegang også.

 

Kvotering er noe ordentlig dritt ja, men det er ikke noe vi får gjort noe med det første... medisin og helsefag generelt har f. eks stor overvekt av kvinnelige studenter, men likevel får ikke menn kjønnspoeng. 

Lenke til kommentar

 

Jepp, på førstegang også.

 

Kvotering er noe ordentlig dritt ja, men det er ikke noe vi får gjort noe med det første... medisin og helsefag generelt har f. eks stor overvekt av kvinnelige studenter, men likevel får ikke menn kjønnspoeng. 

 

Ser den! Og jeg tenker å søke medisin til neste år(må jo følge med på årets poeng), så om det hadde vært slik at menn fikk kjønnspoeng, hadde jeg selvfølgelig syntes at det var urettferdig. Det viktigste er jo å få de best kvalifiserte søkerne, om det er mann eller kvinne skal vel ikke spille noen rolle i dagens samfunn. Skjønner ikke hvorfor det skal være så himla viktig at det er lik fordeling av kjønn på studiene. Er menn mer interessert i en eller annen studie enn kvinner, så får de være det. Da skal ikke en kvinne komme og ta plassen hans fordi hun er kvinne.

 

Kan jeg bare spørre om en ting generelt: Ønsker å studere medisin ved UiO høsten 2016. Så at poenggrensen økte med 0,1 fra ifjor, til tross for at kullet er mindre. Jeg begynner i 3.klasse til høsten, og har foreløpig to 5'ere på vitnemålet(1T og engelsk), noe som betyr at jeg nå har 5,8(uten poeng) i snitt. Bør jeg ta opp 1T/1P til høsten? Kan snittet øke så mye til neste år?

Endret av Meridies
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jepp, på førstegang også.

 

Kvotering er noe ordentlig dritt ja, men det er ikke noe vi får gjort noe med det første... medisin og helsefag generelt har f. eks stor overvekt av kvinnelige studenter, men likevel får ikke menn kjønnspoeng. 

 

Ser den! Og jeg tenker å søke medisin til neste år(må jo følge med på årets poeng), så om det hadde vært slik at menn fikk kjønnspoeng, hadde jeg selvfølgelig syntes at det var urettferdig. Det viktigste er jo å få de best kvalifiserte søkerne, om det er mann eller kvinne skal vel ikke spille noen rolle i dagens samfunn. Skjønner ikke hvorfor det skal være så himla viktig at det er lik fordeling av kjønn på studiene. Er menn mer interessert i en eller annen studie enn kvinner, så får de være det. Da skal ikke en kvinne komme og ta plassen hans fordi hun er kvinne.

 

Kan jeg bare spørre om en ting generelt: Ønsker å studere medisin ved UiO høsten 2016. Så at poenggrensen økte med 0,1 fra ifjor, til tross for at kullet er mindre. Jeg begynner i 3.klasse til høsten, og har foreløpig to 5'ere på vitnemålet(1T og engelsk), noe som betyr at jeg nå har 5,8 i snitt. Bør jeg ta opp 1T/1P til høsten? Kan snittet øke så mye til neste år?

 

3. klasse har jo like mange fag som vg2 og vg3 til sammen, så det skader ikke å ta opp fagene. Det viktigste er å gjøre det bra i vg3 og eksamenene. Kullet mitt (= kullet i år) var forresten største noensinne. Jeg tror 97-kullet blir litt mindre, og kanskje litt mindre konkurranse også. Men har sett at studier som jus f.eks har økt betraktelig fra et år til annet selv om søkertallet har gått ned. Jeg tviler snittet i UiO/NTNU kommer til å forandre seg mye, den har sittet ganske stabilt, men UiT/UiB derimot...

 

Lykke til med søknaden neste år! Jeg kom ikke inn på medisin i år, så vi blir nok konkurrenter neste år, hehe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Jepp, på førstegang også.

 

Kvotering er noe ordentlig dritt ja, men det er ikke noe vi får gjort noe med det første... medisin og helsefag generelt har f. eks stor overvekt av kvinnelige studenter, men likevel får ikke menn kjønnspoeng. 

 

Ser den! Og jeg tenker å søke medisin til neste år(må jo følge med på årets poeng), så om det hadde vært slik at menn fikk kjønnspoeng, hadde jeg selvfølgelig syntes at det var urettferdig. Det viktigste er jo å få de best kvalifiserte søkerne, om det er mann eller kvinne skal vel ikke spille noen rolle i dagens samfunn. Skjønner ikke hvorfor det skal være så himla viktig at det er lik fordeling av kjønn på studiene. Er menn mer interessert i en eller annen studie enn kvinner, så får de være det. Da skal ikke en kvinne komme og ta plassen hans fordi hun er kvinne.

 

Kan jeg bare spørre om en ting generelt: Ønsker å studere medisin ved UiO høsten 2016. Så at poenggrensen økte med 0,1 fra ifjor, til tross for at kullet er mindre. Jeg begynner i 3.klasse til høsten, og har foreløpig to 5'ere på vitnemålet(1T og engelsk), noe som betyr at jeg nå har 5,8 i snitt. Bør jeg ta opp 1T/1P til høsten? Kan snittet øke så mye til neste år?

 

3. klasse har jo like mange fag som vg2 og vg3 til sammen, så det skader ikke å ta opp fagene. Det viktigste er å gjøre det bra i vg3 og eksamenene. Kullet mitt (= kullet i år) var forresten største noensinne. Jeg tror 97-kullet blir litt mindre, og kanskje litt mindre konkurranse også. Men har sett at studier som jus f.eks har økt betraktelig fra et år til annet selv om søkertallet har gått ned. Jeg tviler snittet i UiO/NTNU kommer til å forandre seg mye, den har sittet ganske stabilt, men UiT/UiB derimot...

 

Lykke til med søknaden neste år! Jeg kom ikke inn på medisin i år, så vi blir nok konkurrenter neste år, hehe.

 

Japp, det er sykt mange karakterer som settes neste år! Betryggende å vite at kullet var stort, har alltid trodd at 96'kullet var mindre, takk for info! Altså, jeg satser jo på å ikke få 5 i noen andre fag enn gym neste år, :p og dermed  kjøre samme stil som i år, men man vet jo aldri med eksamen. Har jo hørt om folk som alltid har fått 6 på eksamen i norsk, men endt opp med 4! Det skjedde jo med meg i 10.klasse, men i 3.klasse er det ekstremt, spesielt med tanke på høyere utdanning. Får håpe det ikke endrer seg så mye!

 

Huff, så dumt å ikke komme inn! Søker du på UiO neste år? Og kommer du til å ta opp fag, eller satser du på å komme inn med førstegangsvitnemål neste år?

Endret av Meridies
Lenke til kommentar

 

 

Japp, det er sykt mange karakterer som settes neste år! Betryggende å vite at kullet var stort, har alltid trodd at 96'kullet var mindre, takk for info! Altså, jeg satser jo på å ikke få 5 i noen andre fag enn gym neste år, :p og dermed  kjøre samme stil som i år, men man vet jo aldri med eksamen. Har jo hørt om folk som alltid har fått 6 på eksamen i norsk, men endt opp med 4! Det skjedde jo med meg i 10.klasse, men i 3.klasse er det ekstremt, spesielt med tanke på høyere utdanning. Får håpe det ikke endrer seg så mye!

 

Huff, så dumt å ikke komme inn! Søker du på UiO neste år? Og kommer du til å ta opp fag, eller satser du på å komme inn med førstegangsvitnemål neste år?

 

Tar et år på NHH for å se om jeg liker meg der, samtidig som jeg søker medisin egentlig alle steder i Norge, men helst i Bergen jeg vil. Får satse på førstegang igjen, var jo kun 0.02 unna i år, så alt kan jo skje.

 

Norskeksamen er litt spesiell ja, fikk 6, men alltid ligget mellom 4 og 5. Skjønner meg ikke helt på språk og samfunnsfaglige fag. Liker læreren det du skriver, så er du sikra en god karakter. Det finnes ikke en objektiv vurderingsmetode... :\

Lenke til kommentar

 

 

 

Japp, det er sykt mange karakterer som settes neste år! Betryggende å vite at kullet var stort, har alltid trodd at 96'kullet var mindre, takk for info! Altså, jeg satser jo på å ikke få 5 i noen andre fag enn gym neste år, :p og dermed  kjøre samme stil som i år, men man vet jo aldri med eksamen. Har jo hørt om folk som alltid har fått 6 på eksamen i norsk, men endt opp med 4! Det skjedde jo med meg i 10.klasse, men i 3.klasse er det ekstremt, spesielt med tanke på høyere utdanning. Får håpe det ikke endrer seg så mye!

 

Huff, så dumt å ikke komme inn! Søker du på UiO neste år? Og kommer du til å ta opp fag, eller satser du på å komme inn med førstegangsvitnemål neste år?

 

Tar et år på NHH for å se om jeg liker meg der, samtidig som jeg søker medisin egentlig alle steder i Norge, men helst i Bergen jeg vil. Får satse på førstegang igjen, var jo kun 0.02 unna i år, så alt kan jo skje.

 

Norskeksamen er litt spesiell ja, fikk 6, men alltid ligget mellom 4 og 5. Skjønner meg ikke helt på språk og samfunnsfaglige fag. Liker læreren det du skriver, så er du sikra en god karakter. Det finnes ikke en objektiv vurderingsmetode... :\

 

Det høres jo ut som om du fortsatt har mulighet til å komme inn, om du takket ja til venteliste. Uansett, du får ha masse lykke til neste år. Håper du trives på NHH, men gjør du ikke det så holder jeg en knapp på at du kommer inn på drømmestudiet! :)

 

Nå skal jeg ikke spamme denne tråden lenger. Så at dette ble litt off-topic! :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Får du to poeng for å være jente på nano på førstegangsvitnemål??? Bare lurer. :) Uansett, gratulerer så masse! Du er nok sikra plass!! :w00t:

 

Edit: Leste lenger ut i tråden. Gratulerer så masse! Måtte du få igjen for alt strevet på vgs!

 

Tusen takk :-) Syns selv at jentepoeng er skikkelig teit, skulle ønske det ble fjernet. Jeg har ikke lyst til å komme inn på noe fordi jeg er jente, men fordi jeg er god nok.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Norskeksamen er litt spesiell ja, fikk 6, men alltid ligget mellom 4 og 5. Skjønner meg ikke helt på språk og samfunnsfaglige fag. Liker læreren det du skriver deg, så er du sikra en god karakter. Det finnes ikke en objektiv vurderingsmetode... :\

Ein må begynne slik i VG1, og ikkje slutte før ein står med vitnemålet i handa.

 

dog-ass.jpg

Endret av Magnus_L
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Får du to poeng for å være jente på nano på førstegangsvitnemål??? Bare lurer. :) Uansett, gratulerer så masse! Du er nok sikra plass!! :w00t:

 

Edit: Leste lenger ut i tråden. Gratulerer så masse! Måtte du få igjen for alt strevet på vgs!

 

Tusen takk :-) Syns selv at jentepoeng er skikkelig teit, skulle ønske det ble fjernet. Jeg har ikke lyst til å komme inn på noe fordi jeg er jente, men fordi jeg er god nok.

 

Ønsker ikke gjøre dette til en debatt om jentepoeng og om jeg liker det eller ikke, men jeg slenger inn en liten rapport om det fra NTNU så ting kan avklares litt.

 

http://www.ipt.ntnu.no/S5.15_Jentepoeng_ved_siving_studiene.pdf

 

Slik jeg forstod det avvikles jentepoeng for enkelte fag ved opptaket i 2017. Dette kommer av at inntakforholdet mellom gutter og jenter har vært relativt jevnt de siste årene. 

Lenke til kommentar

Noen som har søkt på ledig studieplass før?

Står at 

 

 

Frå 20. juli kl. 09.00 kan du søkje på ledige studieplassar. Det er løpande opptak til dei ledige plassane. Det vil seie at du må søkje så raskt som mogleg frå dette tidspunktet. Viss det er fleire søkjarar enn ledige studieplassar, vil ikkje alle få tilbod om studieplass.

Er det om å gjøre å trekke fortere enn Lucky Luke her? Står videre at man

 

Har du søkt tidlegare i år, må du logge deg inn på nettsøknaden din og gå til søknadsskjemaet for å legge til studieønsker.

 

Så... Bare logge inn, legge inn studiekoder, få svar senere på dagen.. Eller? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...