Gå til innhold

Hvor ble det av spillgleden?


Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så mange som tvilholder på PC for å få litt mer ytelse, selv om det krever mye mer arbeid

Akkurat ja. Jeg vet ikke helt hva du legger i "jobb", men jeg går ut ifra du mener det å bygge, og sette opp en gamingmaskin. Du har vel kanskje tenkt over at det er litt av poenget, at folk synes det er gøyt? Overklokking og bencmarking er det mange som liker, selv om andelen av lav. Likevel, å sette sammen det "beste" er tilfredsstillende i seg selv.

Skulle du mene at det er "jobb" å sette i gang maskinen og starte spill, så for det være så. Det er høyst individuelt på bruken og maskinen i seg selv.

 

 

Jeg kan fremdeles sette meg ned og bare kose meg med et spill, kan ikke du det? Det er heller ikke så mye poeng i å henge seg opp i hvor intense tilbakemeldingene fra de som sier ifra er, spesielt hvis du ikke er enig. De som sier ifra er dem som har de sterkeste meningene, det er ikke så mye å gjøre med det. Bortsett fra å lene seg tilbake og å ikke bry deg dersom det ikke affekterer deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FTL

 

Don't Starve

 

Bastion

 

Defense Grid

 

Unity of Command

 

Galactic Civilizations

 

Noen få tips for å få tilbake spillgleden uten å måtte tenke på FPS osv som folk er så forferdelig opptatt av.

 

Edit: Er vel pc-spill de fleste, veitafan men koser meg med disse uten noe særlig grafikk osv..

Endret av rosetta stoned
Lenke til kommentar
 

 

Selvsagt, alle har forskjellige krav. Men det er nettopp det denne tråden handler om. Hvorfor krever vi så fordømt mye av spill i dag? Hvorfor er det ikke mulig lengre å sette seg ned med et nytt spill man har gledet seg til lenge, og bare nyte spillet? Hvorfor er det så mange som plent nekter å kjøpe XBone bare fordi den har litt lavere oppløsning enn PS4? Hvorfor er det så mange som tvilholder på PC for å få litt mer ytelse, selv om det krever mye mer arbeid, og spesielt når vi vet at de aller fleste AAA multiplattformspill på PC er ræva?

Hvilke? De fleste multiplattform AAA spillene jeg har vært borti på PC har vært veldig gode. Så gi meg noen eksempler her, aldri vært borti noen. 

Dark Souls? Resident Evil 4 og oppover? GTA 4? Dead Space-serien? Saint's Row 2? Skal jeg fortsette?

 

 

*snip*

Men klarer du å spille et spill som er f.eks ti år gammelt uten å klage over grafikken?

Lenke til kommentar

FTL

 

Don't Starve

 

Bastion

 

Defense Grid

 

Unity of Command

 

Galactic Civilizations

 

Noen få tips for å få tilbake spillgleden uten å måtte tenke på FPS osv som folk er så forferdelig opptatt av.

 

Edit: Er vel pc-spill de fleste, veitafan men koser meg med disse uten noe særlig grafikk osv..

 

Kanskje det er derfor schreiber føler man må være positivt til alt i spill for å spillglede, det er såpass få artige spill å velge mellom til hans konsoll :)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Selvsagt, alle har forskjellige krav. Men det er nettopp det denne tråden handler om. Hvorfor krever vi så fordømt mye av spill i dag? Hvorfor er det ikke mulig lengre å sette seg ned med et nytt spill man har gledet seg til lenge, og bare nyte spillet? Hvorfor er det så mange som plent nekter å kjøpe XBone bare fordi den har litt lavere oppløsning enn PS4? Hvorfor er det så mange som tvilholder på PC for å få litt mer ytelse, selv om det krever mye mer arbeid, og spesielt når vi vet at de aller fleste AAA multiplattformspill på PC er ræva?

Hvilke? De fleste multiplattform AAA spillene jeg har vært borti på PC har vært veldig gode. Så gi meg noen eksempler her, aldri vært borti noen. 

Dark Souls? Resident Evil 4 og oppover? GTA 4? Dead Space-serien? Saint's Row 2? Skal jeg fortsette?

 

 

 

Alle de tre siste har jo PC-versjoner som er bedre en konsollversjonene ihvertfall?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Alle de tre siste har jo PC-versjoner som er bedre en konsollversjonene ihvertfall?

 

AtW

 

Skal ikke si noe om Dead Space eller Saints Row 2 på PC, men GTA4 på PC var et gedigent makkverk iallefall. Ble et vanvittig styr rundt det da det ble sluppet til PC.

 

 

Fortsatt bedre enn konsollversjonen, god port, nei, bedre enn konsoll? Ja.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Selvsagt, alle har forskjellige krav. Men det er nettopp det denne tråden handler om. Hvorfor krever vi så fordømt mye av spill i dag? Hvorfor er det ikke mulig lengre å sette seg ned med et nytt spill man har gledet seg til lenge, og bare nyte spillet? Hvorfor er det så mange som plent nekter å kjøpe XBone bare fordi den har litt lavere oppløsning enn PS4? Hvorfor er det så mange som tvilholder på PC for å få litt mer ytelse, selv om det krever mye mer arbeid, og spesielt når vi vet at de aller fleste AAA multiplattformspill på PC er ræva?

 

 

Alle har jo forskjellig preferanser på hva som er akseptabel ytelse. Det er derfor noen kun vil spille PC for de ønsker 60 fps og høyere enn 1080p oppløsning og det må jo være lov. Samt andre som er fornøyd med hva en PS4 og Xbox One yter. Den ene tingen er ikke feil, bare fordi den ikke er viktig for deg. 

Hva regner du som optimalt? For noen er det at spill flyter fint, og da holder 30fps helt fint. For noen er spill uspillbare selv på konstant 60fps, om det så er et turbasert spill eller kortspill.

 

 

Jeg tror du blander sammen forskjellige diskusjoner her. Feks så blander du sammen konstruktiv kritikk om feks dårlige porter med konsollkrig mellom fanbois. Det er IKKE det samme.

 

Men for å svare på det første du spør om. Hvorfor krever vi så mye av spill i dag? Fordi titler som GTA V koster 539 spenn på Steam. Derfor. Når du betaler såpass mye så forventer du i det minste et produkt som fungerer, eller synes du det også er urimelig? Man skal bare godta alt fordi man tilfeldigvis er fan av tittelen på spillet? Eller fordi man har ventet x antall år på det? Jeg skjønner fortsatt ikke denne tankegangen om at vi skal "nyte spillet" uansett om det er et makkverk eller ikke. Hva er poenget med det?

 

Og du sier det jo selv. Alle har forskjellige preferanser for hva de mener er akseptabelt, så hvorfor skal du diktere hva andre skal mene? Jeg vet ikke hvor mange innlegg du har i Batman tråden hvor du nærmest forteller folk hva de skal mene om spillet, og hva de skal få lov til å diskutere. Hva vet vel du om hva slags problemer andre har? Vil minne deg på at det var du som begynte med denne "heksejakten" på de av oss som ikke aksepterer dårlige produkter. Jeg skjønner ikke dette voldsomme behovet du har for at alle skal holde kjeft og nyte spillene sine, spesielt med tanke på at du ikke følger dine egne oppfordringer.

 

Som et lite ps på slutten her så vil jeg forøvrig si at det er forskjell på 30 og 60 fps. Selv jeg som ikke er så veldig opptatt av grafikk ser forskjell, og spesielt i actionspill. At noen synes det er greit med 30 fps endrer ikke det faktumet, og at PC spill skal være låst til 30 fps er ikke annet enn totalt unødvendig. Du kan godt si hvorfor ditt og hvorfor datt, men hvorfor skal en AAA-tittel begrense seg? Etter min mening er konsoller som PS4 og Xbone helt unødvendige. Hva slags fordeler gir de egentlig? De hindrer utvikling og har skapt enda mer oppsplitting av produkter, som møkka DLC og eksklusive spill som ikke er annet enn forbrukerfiendtlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

Alle de tre siste har jo PC-versjoner som er bedre en konsollversjonene ihvertfall?

 

AtW

 

Skal ikke si noe om Dead Space eller Saints Row 2 på PC, men GTA4 på PC var et gedigent makkverk iallefall. Ble et vanvittig styr rundt det da det ble sluppet til PC.

 

 

Fortsatt bedre enn konsollversjonen, god port, nei, bedre enn konsoll? Ja.

 

AtW

 

Det du sier nå stemmer faktisk ikke, og er kun basert på din egen mening. At du ikke liker konsoll betyr ikke at spillene på konsollene er dårligere enn på PC. Når det er snakk om GTA4, så kjørte det dårlig på PC grunnet vanvittig dårlig optimalisering, og hadde mange bugs og feil som ikke fantes på konsollversjonen. Dette korstoget ditt mot konsoller blir for dumt når du ikke baserer kommentarene dine på fakta, og viser at du er en av de med minst innsikt i spill på spillforumet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja vi er blitt mer kravstore. Og grunnen er ikke bare internett men også at teknologien forandrer seg til det bedre. Husker kassettene til spill på Commodore 64, de tok lang ting å laste inn spillene. Pluss at det bare var en eneste knapp på joysticken. Så kom den første Nintendo. Og den var bra helt til man ikke fikk på plass spillene fordi den var slitt den dingsen man måtte trykke ned. Så til Nintendo 64. Bra grafikk og 3D. Men etter å ha spilt fotballspillene i kjempelang tid så ble det til at de kunne være bedre. Og sånn blir det. Ting utvikler seg nesten alltid til det bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja vi er blitt mer kravstore. Og grunnen er ikke bare internett men også at teknologien forandrer seg til det bedre. Husker kassettene til spill på Commodore 64, de tok lang ting å laste inn spillene. Pluss at det bare var en eneste knapp på joysticken. Så kom den første Nintendo. Og den var bra helt til man ikke fikk på plass spillene fordi den var slitt den dingsen man måtte trykke ned. Så til Nintendo 64. Bra grafikk og 3D. Men etter å ha spilt fotballspillene i kjempelang tid så ble det til at de kunne være bedre. Og sånn blir det. Ting utvikler seg nesten alltid til det bedre.

Noen visdomsord fra flua der, vi har vel alle noe å lære av den karen.

 

Som det meste så kan det best sies med Marley:

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Alle de tre siste har jo PC-versjoner som er bedre en konsollversjonene ihvertfall?

 

AtW

 

Skal ikke si noe om Dead Space eller Saints Row 2 på PC, men GTA4 på PC var et gedigent makkverk iallefall. Ble et vanvittig styr rundt det da det ble sluppet til PC.

 

 

Fortsatt bedre enn konsollversjonen, god port, nei, bedre enn konsoll? Ja.

 

AtW

 

Det du sier nå stemmer faktisk ikke, og er kun basert på din egen mening. At du ikke liker konsoll betyr ikke at spillene på konsollene er dårligere enn på PC. Når det er snakk om GTA4, så kjørte det dårlig på PC grunnet vanvittig dårlig optimalisering, og hadde mange bugs og feil som ikke fantes på konsollversjonen. Dette korstoget ditt mot konsoller blir for dumt når du ikke baserer kommentarene dine på fakta, og viser at du er en av de med minst innsikt i spill på spillforumet.

 

 

Jo, det stemmer, og det er ikke basert kun på min egen mening, ja, gta iv er svært dårlig optimaisert, men xbox/ps-versjonen kjører rundt 30 fps på 720p, PC-versjonen kjører bedre enn det. Det er godt underbygd. Og hvilke konkrete bugs er det du snakker om? Alle spill har bugs på PC som ikke er på konsoll og motsatt, men jeg kan ikke se at dette er noe ekstremt skeivfordelt på akkurat GTA IV.

 

Forøvrig er det for dumt å kale det et "korstog", enkelte ting er bare fakta, feks at PC-versjoner så godt som alltid er teknisk bedre,at PC har mye mye flere spill osv. Alle som er noenlunde objektive i sitt syn på dette tåler at det er slik verden er istedet for å late som noe annet er tilfellet.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

 

 

 

Kanskje det er derfor schreiber føler man må være positivt til alt i spill for å spillglede, det er såpass få artige spill å velge mellom til hans konsoll :)

 

AtW

 

Skal ikke være noe problem det. Begge de nye konsollene har masse fine spill, og kommer enda flere. PC har flere ja, men de de aller fleste klarer seg med utvalget på konsoll.

 

 

Tror heller det er det at Schreiber ikke forstår helt hvordan spillsamfunnet fungerer, og kanskje forumer spesielt. At mange klager på et spill som har feil, ja det tyder på at det er mye feil med spillet. Det betyr dog ikke at alle er "sytepaver" eller misfornøyde med alt eller har mistet spillgleden. De aller fleste som er fornøyde med spillene sitter og spiller spillet, de er ikke på forumet for å klage over spillet.

 

Og så virker det som Schreiber mistolker frustrasjonen over at et spill ikke leverer det det burde som at folk ikke er glad i å spille. Hele diskusjonen her virker litt kunstig og minner meg heller om det Dagbladet og VG prøver å få til med sensasjonsjournalistikken deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For en tråd.... Snakker om spillglede og nevner Batman, Evil Within og Fallout 4, spill som konkurrerer med hverandre i å fjerne det som gjør spill til spill. Det du tydeligvis ikke har forstått er at det folk er opptatt av når det gjelder slike spill er grafikken. Hva skulle man ellers vært opptatt av? Ikke prøv å si at det ligger bra gameplay et sted nedi der. Grafikken er X-faktoren til slike AAA-spill. De er ment til å appellere til folk som vil ha en cinematisk opplevelse, fulle av mellomsekvenser og litt lett knappetrykking uten at de må tenke spesielt mye. "Kose seg" er et begrep som går igjen i alle slike tråder, og folk koser seg når de slipper å gjøre noe, slipper å tenke, og ting ser bra ut.

 

Hvis ikke du forstår det, så tror jeg enten at du er litt fanboy, som prøver å kamuflere det i form av en slik tråd, siden du er sint for at folk kritiserer spill du heier på, eller så får du glede av absolutt alle opplevelser som involverer knappetrykking, og at du dermed prøver å påtvinge en "alle spill er bra, og all klaging er urimelig"-tankegang. Hvis det er tilfellet, så er det.... fullstendig urimelig.

 

Spillgleden er absolutt overalt, hvis ikke hadde vel ikke folk spilt spill. For noen er spillglede å "kose seg" med AAA-spill med fin grafikk (og det er vel også bekreftet nå at de liker at spillene faktisk virker), for andre er spillglede å spille bra spill. Det er ikke noe nytt fenomen.

Lenke til kommentar

(...)Batman(...)Det du tydeligvis ikke har forstått er at det folk er opptatt av når det gjelder slike spill er grafikken. Hva skulle man ellers vært opptatt av? Ikke prøv å si at det ligger bra gameplay et sted nedi der. Grafikken er X-faktoren til slike AAA-spill. De er ment til å appellere til folk som vil ha en cinematisk opplevelse, fulle av mellomsekvenser og litt lett knappetrykking uten at de må tenke spesielt mye. "Kose seg" er et begrep som går igjen i alle slike tråder, og folk koser seg når de slipper å gjøre noe, slipper å tenke, og ting ser bra ut.

Jeg er i utgangspunktet enig i at at spillergleden er her fortsatt, og at det gjelder både for bra grafikk og bra gameplay. Pene spill er en kunst, og det er lov å ha glede for kunst.

 

Det jeg ikke er enig i er at spill som Batman (og Fallout, uten at jeg har spilt det) er populære på grunn av grafikken. Er det noe som er bra med Batman og spillene der så er det selve gameplayet og følelsen når man spiller det. Historien i Arkham City var også bra (Smaksak, men jeg likte den) med tanke på alt de klarte å få med. Om Arkham Knight er like bra eller bedre er det kanon. Vet ikke om det er mellomsekvenser med knappetrykking der, men om man har vanskelighetsgraden litt oppe er Batman absolutt utfordrende.

 

Grafikken i AK skal visst være kanonbra, uten at jeg har sett noen gameplay-videoer, men jeg tror det er gameplayet som trekker folk flest og så er den pene grafikken (kontra ok grafikk) en stor bonus.

Jeg går utifra at mye gjelder for Fallout også da grafikken der ikke er ultrapen og det da må være noe i gameplayet. Spillene ser bra ut, men begrenses i grafikk av selve størrelsen på spillet.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Kanskje det er derfor schreiber føler man må være positivt til alt i spill for å spillglede, det er såpass få artige spill å velge mellom til hans konsoll :)

 

AtW

 

Skal ikke være noe problem det. Begge de nye konsollene har masse fine spill, og kommer enda flere. PC har flere ja, men de de aller fleste klarer seg med utvalget på konsoll.

 

 

Tror heller det er det at Schreiber ikke forstår helt hvordan spillsamfunnet fungerer, og kanskje forumer spesielt. At mange klager på et spill som har feil, ja det tyder på at det er mye feil med spillet. Det betyr dog ikke at alle er "sytepaver" eller misfornøyde med alt eller har mistet spillgleden. De aller fleste som er fornøyde med spillene sitter og spiller spillet, de er ikke på forumet for å klage over spillet.

 

Og så virker det som Schreiber mistolker frustrasjonen over at et spill ikke leverer det det burde som at folk ikke er glad i å spille. Hele diskusjonen her virker litt kunstig og minner meg heller om det Dagbladet og VG prøver å få til med sensasjonsjournalistikken deres.

 

 

Var egentlig ikke så seriøst ment :) 

 

Men jeg er ellers enig med deg, det virker som Schreiber ikke helt forstår at man kan glede seg over et produkt selv om man kritisererer det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det du tydeligvis ikke har forstått er at det folk er opptatt av når det gjelder slike spill er grafikken. Hva skulle man ellers vært opptatt av? Ikke prøv å si at det ligger bra gameplay et sted nedi der. Grafikken er X-faktoren til slike AAA-spill. De er ment til å appellere til folk som vil ha en cinematisk opplevelse, fulle av mellomsekvenser og litt lett knappetrykking uten at de må tenke spesielt mye. "Kose seg" er et begrep som går igjen i alle slike tråder, og folk koser seg når de slipper å gjøre noe, slipper å tenke, og ting ser bra ut.

 

Jeg tror du har lett for å forveksle ditt spill-politiske manifest med virkeligheten. Hvordan kan du egentlig tro at du vet hva folk er ute etter i "slike" spill, har du tilgang på et gigantisk spørreundersøkelse der folk svarer på hva som er viktig for dem i "AAA-spill"? Jeg tror du selv burde tenke deg mer om, bli mer reflektert, sette deg inn i saker og ting før du poster innlegg om du vil at de skal bli tatt mer seriøst.

 

Jeg er sikkert ikke noe godt eksempel på hva flertallet er opptatt av, men for meg er grafikk like viktig når det gjelder gamle spill såvel som nye "AAA-spill". Forskjellen går vel heller på sjanger og spillets tematikk for meg. For eksempel har jeg lavere krav for grafikk når det gjelder historiske strategispill enn til fantasy strategispill eller science fiction strategispill. (Den tekniske kvaliteten på grafikken har veldig lite å si sammenlignet med alt det andre.)

 

Spillmekanikken i spill er for meg den ene halvdelen som bestemmer hvor godt et spill er, den andre er en kombinasjon av grafikk, musikk, annen lyd, tekst, bakgrunnshistorie, historie, realisme som bestemmer hvordan spillet oppleves. Akkurat hvor viktige de forskjellige elementene er for meg varierer fra spill til spill, men som regel er selve spillmekanikken (gameplay) kun halvparten av det som betyr noe.

 

Nå er det sikkert mange som er mindre opptatt av estetiske elementer ved spillene enn meg, men jeg tror mange ikke er reflekterte nok til å skjønne hvor viktige en del av disse elementene er for spillopplevelsene deres.

 

Og ja, AAA spill kan ha veldig godt gameplay, det er det veldig mange eksempler på. Nå er det riktig at mange gode ting har blitt ofret for å gjøre nye spill mer brukervennlige og enkle å sette seg inn i samt å for å gjøre et større publikum interessert i spillene. Men det har virkelig kommet veldig mye godt gameplay ut av det også, man må ha en overbevisning som grenser til det politiske eller religiøse for å benekte dette.

 

Alle de gode gamle spillene (nesten alle ihvertfall) er fullt spillbare i dag og lett å få tak i på lovlige (og mindre lovlige) måter så med mindre man lider av pixel-aversjon eller ikke har tid eller tålmodighet til å sette seg inn i gammeldagse brukergrensesnitt og spillmekanikk så er det jo bare å spille i vei! Ingen som nekter noen å gjøre det.

Kombinert med fremveksten til indie-scenen og Kickstarter så har man mange flere spill med gammeldags design filosofi å spille seg gjennom enn man noen gang vil komme til klare i løpet av et menneskeliv.

 

Så hvorfor klager du alltid over AAA spill? Disse spillene sammen med alle de andre bidrar jo bare til at spillmangfoldet i dag er større enn det har vært noen gang. Egentlig er det heller problem at folk spiller alt for mye (og bruker for mye tid på andre skjerm-aktiviteter) i forhold til andre ting, men det er et tema som passer bedre å ta opp i en annen tråd.

Endret av Mithridates VI
Lenke til kommentar

 

Jeg føler at med en gang man kommer med en mening om hvordan et spill yter, så klager man. Det må da væra lov å si i fra når et spill ikke yter optimalt?

Hva regner du som optimalt? For noen er det at spill flyter fint, og da holder 30fps helt fint. For noen er spill uspillbare selv på konstant 60fps, om det så er et turbasert spill eller kortspill.

 

1080P og 60fps på PC regner jeg som optimalt.

 

Har man først vendt seg til 60fps så er det vanskelig for både kropp og hode å omstille seg til 30fps igjen. Jeg tror at fps er litt viktigere på PC enn det er på en konsoll ettersom du kan bruke mus som gjør at du kan gjøre raskere bevegelser enn du kan med en kontroller.  På konsoller hvor du ikke har like raske bevegelser kan de slenge på motion blur og andre effekter som gjør at ting ser smoothere ut, på PC virker det litt mot sin hensikt å virker bare mere forstyrrende ettersom du kan snu kameraet på brøkdelen av et sekund.

Lenke til kommentar

Jeg vokste opp på det glade 80-tall, med ZX Spectrum, Commodoe 64 og Amiga, før vi tok turen over til PC. Hadde riktignok ikke Amiga selv, men hadde mange kompiser som hadde det, så fikk testet dem grundig. Amigaene, ikke kompisene. :p På den tiden var det stort å få et nytt spill, og vi tenkte sjelden lengre enn som så. Strengt tatt hadde vi bare tre kriterier for spill. Var det et bra spill? Hvis det var en oppfølger, var det bedre enn den forrige? (merk: de to utelukker ikke hverandre. En oppfølger kunne være dårligere enn det forrige, og likevel være svært bra.)

 

Spol frem til i dag, og hva sitter vi med? Jeg får stadig vekk et sterkt inntrykk av at spillgleden er borte hos de aller fleste. Joda, mange gleder seg til spill, og spesielt ting som E3 er fortsatt populære. Men for alt for mange virker det som om det beste med spill er forventningene til dem. Nå nylig kom Batman: Arkham Knight ut, og kritikerne skryter det opp i skyene. Mange av oss har gledet oss til dette siden Arkham City. Så nå da spillet endelig er ute, hva skjer? Jepp, forumer er fylt til randen av folk som klager over hvor dårlig det er. Svært få klarer å glede seg over at det faktisk er Arkham Knight man sitter og spiller. "Buuhuu, PS4-versjonen har ørsmå regndråper på hetten til Batman! XBone-versjonen har det ikke! Jeg vil ha pengene tilbake!".

 

Jeg lagde nylig en post her på forumet om at The Evil Within endelig har en offisiell patch som lar oss fjerne letterbox mode i spillet, og dermed la bildet fylle hele skjermen. Det burde jo være en bra ting, ikke sant? Feil. Det tok svært kort tid før det ble en hel masse klaging over hvor elendig bildekvaliteten er uten letterbox mode - til tross for at det knapt er merkbart for oss vanlige dødelige. Greit, tar du to skjermbilder, blåser dem opp i stor størrelse og sammenligner de side om side merker du forskjell, men hva har dette å si når man sitter og spiller?

 

Jeg kunne fortsatt i mange timer til med slike eksempler, men dere skjønner poenget. Hvor ble det av selve spillgleden? Når sluttet folk å glede seg over at de sitter og spiller et spill de har ventet på i månedsvis, eller til og med årevis, og i stedet ikke klarer å komme fort nok til et forum for å klage over hvor dårlig spillet er?

 

Mange har ventet på Fallout 4 i årevis, og bare det minste ryktet om at det var bekreftet eller hintet til fikk folk i ekstase. Fallout 4! Woohoo!!!!! Så ble det da til slutt endelig offentigjort, komplett med en trailer... og selvsagt, folk begynte automatisk å klage over hvor dårlig den så ut. WTF? Det er jo Fallout 4 vi snakker om. Spillet dere har gledet dere har gledet dere til i mange, mange år som ENDELIG er bekreftet, og det første dere gjør er å klage over hvor dårlig det ser ut? Basert på en svært kort trailer?

 

Er det i det hele tatt mulig å gi spillgleden tilbake til folket, eller er vi i ferd med å ødelegge hele industrien igjen? Ja, jeg sier igjen. Vi har allerede hatt et "crack" der hele industrien var så godt som død, og det er strengt tatt ikke mange år siden vi snakker om her. Hvis folk bare sitter og klager uansett, krever pengene tilbake (spesielt på Steam) for den minste bug osv, frykter jeg at vi får et nytt crack ganske snart. Forrige gang ble hele industrien reddet i stor grad takket være Nintendo, men denne gangen skal det nok mye til for å redde den. Hvis det da er mulig.

 

For all del, det vil fortsatt komme spill, men ikke i nærheten av kvaliteen vi snakker nå. Xbox er en rimelig ny konsoll. PS4 er rimelig ny. Store kjemper som Atari og Sega ble nødt til å gi seg, så hva skjer hvis Microsoft og Sony også bestemmer seg for at det ikke lengre er lønnsomt med konsoller? Hva hvis Nintendo dropper stuekonsoller, og utelukkende fokuserer på håndholdte konsoller og mobilspill?

 

Så alt i alt, det jeg vil frem til er at jeg savner spillgleden noe sykt. Folk i dag klarer ikke å glede seg ove noe nytt, men er alt for glade i å klage over alt mulig. Vi hadde en liten VR-revolusjon på 90-tallet, men teknologien da var for dårlig. Nå har vi endelig bra nok teknologi til å få VR hjemme, og vi har flere selskaper som konkurrerer om å levere den beste opplevelsen. Så hva skjer når folk endelig får VR hjemme i stua? jepp, så klart. "Det ser får dårlig ut." Sukk...

 

Jeg forstår meget godt det du refererer til at man ikke gleder seg så mye lengre, det er fordi spillene var mangfoldige og "kulturelt" rike på de eldre maskinene. I dag fins det bare 1 spill, og det er en first person skyter spill. Joda, du kan sikkert trekke inn en haug med andre sjangre. Noe av kreativiteten er borte og årsaken til at kreativiteten er borte er fordi vi ikke behøver kreativitet lengre, folk vil bare ha den realismen og det typiske innholdet som fyller opp hardware kapasiteten vi har. På gamle maskiner, de pionerene var like begeistret for det de kunne lage som de som kjøpte det. I dag er det ingen begeistring i industrien, og sjefen deres har organisert utviklerne i lange men fine rekker hvor hver av de gjør repetitive oppgavver som er så gørr kjedelige at de holder på å spy. Og de gjør alle det fordi det er et levebrød, og ikke så mye begeistring lengre, med unntak av han som designer spillet, han er begeistret fordi han får klapp på skuldrene av sjefen.

 

Men dette er også forståelig, at folk vil ha de samme skytespillene hvert eneste år, det er fordi en ny generasjon med spillere kommer hvert år så det er en nødvendighet at det aldri forandrer seg. Det har noe med å bli eldre å gjøre og med at der alltid er noen unge som trer frem, ved jevnlige sykluser.

 

Men ikke get stuck i en typisk sjanger av spill, prøv nye spill, prøv nye TYPER spill. Det er ekstremt lett å finne noe som man kan like som man trodde man ville spy av. Sett av en dag du har tid, last ned så mange spill du bare klarer, installer alle sammen, prøv hver og en av de, bare for utforskningens skyld.

Endret av Dungeon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...