Gå til innhold

Hvor ble det av spillgleden?


Anbefalte innlegg

Dark Souls? Resident Evil 4 og oppover? GTA 4? Dead Space-serien? Saint's Row 2? Skal jeg fortsette?

 

 

Men klarer du å spille et spill som er f.eks ti år gammelt uten å klage over grafikken?

Det er bare et av spillene du nevner her som jeg har hatt problemer med på PC, å det er GTA 4 som var utrolig dårlig optimalisert. Når spillet ble utgitt så slet selv de heftigste PCene med å klare å drive spillet.

 

Jeg spiller mange eldre spill uten å klage på grafikken. Transport Tycoon Deluxe er et spill som er 20 år gammelt som jeg enda koser meg med. Grafikken er ikke noe å rope hurra for, men gameplayet er utrolig bra i det spillet. Det er rett og slett det beste spillet jeg noen ganger har spilt å den troner fremdeles på min førsteplass selv om det begynner å dra på årene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Online spilling er dritt. Alle har lyst til å vinne, men når de taper så skylder de på hverandre. ALWAYS! Dette gjelder kun teamgames da. Dota 2, League of Lesbians, Hon, Battlefield, COD! Altså teamgames ødelegger spill gleden. Jeg føler at single player spill gir mer glede en teamgames :D

 

Teamgames ødelegger spill gleden :) Når du spiller med ukjente random mennesker.

https://www.youtube.com/watch?v=yNCjoG108Wc

Endret av Rioter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men dette er også forståelig, at folk vil ha de samme skytespillene hvert eneste år, det er fordi en ny generasjon med spillere kommer hvert år så det er en nødvendighet at det aldri forandrer seg. Det har noe med å bli eldre å gjøre og med at der alltid er noen unge som trer frem, ved jevnlige sykluser.

 

Jeg kan love deg at ting kommer til å forandre seg. Når du sitter på gamlehjemmet kommer hele spillindustrien til å være veldig forskjellig fra hva den er i dag. Til og med FPS sjangeren kommer til å være liten sjanger som er mest populær blant retro-folkene.

Lenke til kommentar

Online spilling er dritt. Alle har lyst til å vinne, men når de taper så skylder de på hverandre. ALWAYS! Dette gjelder kun teamgames da. Dota 2, League of Lesbians, Hon, Battlefield, COD! Altså teamgames ødelegger spill gleden. Jeg føler at single player spill gir mer glede en teamgames :D

 

Teamgames ødelegger spill gleden :)

Dette er jo din mening. Jeg opplever mest spill glede i online spill sammens med venner. Nå spiller jeg bare Battlefield av spillene du nevner her å det spillet har nå gitt meg mange artige timer online. I starten var det mye frustrasjon fordi nettkoden var helt bak mål å spillet kræsjet å styrte hele tiden som tok vekk litt av spill gleden, men det har heldigvis endret seg nå som spillet fungerer sånn nogenlunde som det skal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg forstår meget godt det du refererer til at man ikke gleder seg så mye lengre, det er fordi spillene var mangfoldige og "kulturelt" rike på de eldre maskinene. I dag fins det bare 1 spill, og det er en first person skyter spill. Joda, du kan sikkert trekke inn en haug med andre sjangre.

 

Ja, man kan trekke inn en haug med andre sjangere, og det viser at utsagnet ditt ikke representerer virkeligheten overhodet.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uavhengig av hvem som sier det må du vel være enig i at "I dag fins det bare 1 spill, og det er en first person skyter spill" i beste fall er en svært stor overdrivelse?

 

Helt enig! Innlegget mitt var ikke ment som sarkasme eller noe annet slemt selv om det var litt humoristisk formulert. Jeg bare ser at det er en god del av du gjør, påpeker logiske feil i andres innlegg og det er jo en bra ting :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Online spilling er dritt. Alle har lyst til å vinne, men når de taper så skylder de på hverandre. ALWAYS! Dette gjelder kun teamgames da. Dota 2, League of Lesbians, Hon, Battlefield, COD! Altså teamgames ødelegger spill gleden. Jeg føler at single player spill gir mer glede en teamgames :D

 

Teamgames ødelegger spill gleden :)

Dette er jo din mening. Jeg opplever mest spill glede i online spill sammens med venner. Nå spiller jeg bare Battlefield av spillene du nevner her å det spillet har nå gitt meg mange artige timer online. I starten var det mye frustrasjon fordi nettkoden var helt bak mål å spillet kræsjet å styrte hele tiden som tok vekk litt av spill gleden, men det har heldigvis endret seg nå som spillet fungerer sånn nogenlunde som det skal.

 

 

 

Les ordentlig :dribble:

 

Teamgames ødelegger spill gleden :) Når du spiller med ukjente random mennesker.

 

Lenke til kommentar

Synes man kan se denne "negativiteten" i andre sjangre også, som for eksempel med smarttelefoner. Alt handler om specs og at alt må støttes. Liker heller å oppføre meg litt "eplete" (som Apple) og ikke bry meg så mye om specs og heller fokusere på opplevelsen.

Jeg skjønner at spill som witcher kjører 30 fps på konsoller pga. de mener bedre grafikk gir bedre opplevelse enn bedre framerate.

Jeg skjønner at spill som cod kjører 60 med "dårlig" grafikk fordi det er viktig med bildeflyt.

Jeg tror kanskje dette fokuset på "specs" er en slags sykdom i bransjen som komme til å forsvinne etter hvert som det har gjort i smarttelefonmarkedet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

(...) de aller fleste AAA multiplattformspill på PC er ræva?

Hvilke? De fleste multiplattform AAA spillene jeg har vært borti på PC har vært veldig gode. Så gi meg noen eksempler her, aldri vært borti noen. 

Dark Souls? Resident Evil 4 og oppover? GTA 4? Dead Space-serien? Saint's Row 2? Skal jeg fortsette?

Så, du er av den oppfatning at spill til PC er ræva, men de som bare har PC å spille på bør holde kjeft og slutte å klage?

Lenke til kommentar

 

Fortsatt bedre enn konsollversjonen, god port, nei, bedre enn konsoll? Ja.

Det du sier nå stemmer faktisk ikke, og er kun basert på din egen mening. At du ikke liker konsoll betyr ikke at spillene på konsollene er dårligere enn på PC. Når det er snakk om GTA4, så kjørte det dårlig på PC grunnet vanvittig dårlig optimalisering, og hadde mange bugs og feil som ikke fantes på konsollversjonen. Dette korstoget ditt mot konsoller blir for dumt når du ikke baserer kommentarene dine på fakta, og viser at du er en av de med minst innsikt i spill på spillforumet.

 

Det var ikke noe problem å få GTA 4 til å kjøre på 30 FPS i 720p oppløsning, som var det konsollversjonen kjørte på (oppskalert fra 640p på PS3 visstnok). Problemet var at på PC er det standard med 1080p og 60 FPS, og det var det som ikke gikk så bra.

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

 

(...) de aller fleste AAA multiplattformspill på PC er ræva?

Hvilke? De fleste multiplattform AAA spillene jeg har vært borti på PC har vært veldig gode. Så gi meg noen eksempler her, aldri vært borti noen. 

Dark Souls? Resident Evil 4 og oppover? GTA 4? Dead Space-serien? Saint's Row 2? Skal jeg fortsette?

Så, du er av den oppfatning at spill til PC er ræva, men de som bare har PC å spille på bør holde kjeft og slutte å klage?

 

Før det andre kommaet så kan det være helt greit å mene, da vi PC-spillere må vente ganske lenge før (til og med på spesifikke PC-spill) at de faktisk fungerer. Etter kommaet, vel... Vi har jo tross alt et par hundre ganger flere spill å kose oss med, og et stort mod-miljø som gjør spill som etter hvert fungerer enda bedre (Fallout/GTA/Skyrim er vel de "største").

 

Å hevde at GTA4 til PC var bra, vel det er et utsagn som jeg ikke kan ta seriøst. Med mods, however, etter et par år med updates...omg..

Lenke til kommentar

Før det andre kommaet så kan det være helt greit å mene, da vi PC-spillere må vente ganske lenge før (til og med på spesifikke PC-spill) at de faktisk fungerer. Etter kommaet, vel... Vi har jo tross alt et par hundre ganger flere spill å kose oss med, og et stort mod-miljø som gjør spill som etter hvert fungerer enda bedre (Fallout/GTA/Skyrim er vel de "største").

 

Å hevde at GTA4 til PC var bra, vel det er et utsagn som jeg ikke kan ta seriøst. Med mods, however, etter et par år med updates...omg..

 

Siden det finnes flere spill som fungerer til PC, så burde ikke folk som spiller på PC klage over nye spill som fungerer dårlig?

 

Hvem har hevdet at GTA4 var bra (ytelsesmessig) itt?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Det du tydeligvis ikke har forstått er at det folk er opptatt av når det gjelder slike spill er grafikken. Hva skulle man ellers vært opptatt av? Ikke prøv å si at det ligger bra gameplay et sted nedi der. Grafikken er X-faktoren til slike AAA-spill. De er ment til å appellere til folk som vil ha en cinematisk opplevelse, fulle av mellomsekvenser og litt lett knappetrykking uten at de må tenke spesielt mye. "Kose seg" er et begrep som går igjen i alle slike tråder, og folk koser seg når de slipper å gjøre noe, slipper å tenke, og ting ser bra ut.

Jeg tror du har lett for å forveksle ditt spill-politiske manifest med virkeligheten. Hvordan kan du egentlig tro at du vet hva folk er ute etter i "slike" spill, har du tilgang på et gigantisk spørreundersøkelse der folk svarer på hva som er viktig for dem i "AAA-spill"? Jeg tror du selv burde tenke deg mer om, bli mer reflektert, sette deg inn i saker og ting før du poster innlegg om du vil at de skal bli tatt mer seriøst.

 

Jeg er sikkert ikke noe godt eksempel på hva flertallet er opptatt av, men for meg er grafikk like viktig når det gjelder gamle spill såvel som nye "AAA-spill". Forskjellen går vel heller på sjanger og spillets tematikk for meg. For eksempel har jeg lavere krav for grafikk når det gjelder historiske strategispill enn til fantasy strategispill eller science fiction strategispill. (Den tekniske kvaliteten på grafikken har veldig lite å si sammenlignet med alt det andre.)

 

Spillmekanikken i spill er for meg den ene halvdelen som bestemmer hvor godt et spill er, den andre er en kombinasjon av grafikk, musikk, annen lyd, tekst, bakgrunnshistorie, historie, realisme som bestemmer hvordan spillet oppleves. Akkurat hvor viktige de forskjellige elementene er for meg varierer fra spill til spill, men som regel er selve spillmekanikken (gameplay) kun halvparten av det som betyr noe.

 

Nå er det sikkert mange som er mindre opptatt av estetiske elementer ved spillene enn meg, men jeg tror mange ikke er reflekterte nok til å skjønne hvor viktige en del av disse elementene er for spillopplevelsene deres.

 

Og ja, AAA spill kan ha veldig godt gameplay, det er det veldig mange eksempler på. Nå er det riktig at mange gode ting har blitt ofret for å gjøre nye spill mer brukervennlige og enkle å sette seg inn i samt å for å gjøre et større publikum interessert i spillene. Men det har virkelig kommet veldig mye godt gameplay ut av det også, man må ha en overbevisning som grenser til det politiske eller religiøse for å benekte dette.

 

Alle de gode gamle spillene (nesten alle ihvertfall) er fullt spillbare i dag og lett å få tak i på lovlige (og mindre lovlige) måter så med mindre man lider av pixel-aversjon eller ikke har tid eller tålmodighet til å sette seg inn i gammeldagse brukergrensesnitt og spillmekanikk så er det jo bare å spille i vei! Ingen som nekter noen å gjøre det.

Kombinert med fremveksten til indie-scenen og Kickstarter så har man mange flere spill med gammeldags design filosofi å spille seg gjennom enn man noen gang vil komme til klare i løpet av et menneskeliv.

 

Så hvorfor klager du alltid over AAA spill? Disse spillene sammen med alle de andre bidrar jo bare til at spillmangfoldet i dag er større enn det har vært noen gang. Egentlig er det heller problem at folk spiller alt for mye (og bruker for mye tid på andre skjerm-aktiviteter) i forhold til andre ting, men det er et tema som passer bedre å ta opp i en annen tråd.

 

Amen!

 

Det verste jeg ser er personer her på forumet som liker å bruke ordet "grafikkhore" og sier ting som "grafikk betyr ikke noe" osv. Man kan umulig være særlig oppegående ved å si noe slikt i fullt alvor. Men, men, vi har nå en gjennomsnitts IQ i Norge på 98, så ingenting kommer som en overraskelse.

 

Se for deg Game of Thrones laget med hjemmekamera og null post-produksjon. Det hadde tatt seg ut. Hadde vel vært samme kvalitetsopplevelse da i følge disse anti-grafikk trollene. Nei, grafikk som i betydning det kunstneriske og visuelle inntrykket til ett media betyr laaaaaangt mer enn folk aner. Men det reduserer ikke viktigheten av andre elementer, noe disse anti-grafikk trollene ser ut til å tro at vi som uttrykker admirasjon over grafikken i ett spill, ikke bryr oss om de andre elementene som handling, gameplay osv.

Endret av Allostasis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...