Gå til innhold

RYKTE: Nesten alt har lekket foran AMDs store skjermkort-avsløring


Anbefalte innlegg

 

Hm, tyne 1 år til ut av X58 maskinen da tro...

Var ganske nær å gå for en X99/i7-5820 nå.

 

Skal man vente på AMD Zen så blir vel ikke den releaset før oktober 2016 og kombinert med at man vil ha entusiast oppsett med en god CPU og AM4 (Ikke FM3) er man heldig om det blir PC til julaften 2016. Samt når den tid kommer har Intel Cannonlake ute.

Zen blir mitt valg uansett :) Hva dere andre velger, får være opp til dere^^ Men når det gjelder grafikkort, så vil det skje store ting neste år :)

 

Jeg velger alltid det som gir mer mest for pengene når jeg må kjøpe, har ingen merketilhørighet :). Eneste som kanskje kan styre meg litt etterhvert er om jeg ender opp med å bytte ut min U2711 med en Gsync eller Freesync skjerm som da gir litt "lock-in" videre :/.

 

Når tror du R400 serien blir å finne i butikken? Spør bare fordi jeg forsøker å sette opp litt edruelige tidslinjer og ut i fra det vurdere hva jeg skal gjøre med min sterkt aldrende X58/HD6950 plattform.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når tror du R400 serien blir å finne i butikken? Spør bare fordi jeg forsøker å sette opp litt edruelige tidslinjer og ut i fra det vurdere hva jeg skal gjøre med min sterkt aldrende X58/HD6950 plattform.

 

Både AMD og nVidia er ventet å lansere vesentlig raskere GPU'er neste år. Vi vet jo ikke helt sikkert når disse kommer. Dessuten ny arkitektur = umodne drivere i starten.

 

Intel lanserer Skylake i August, så vent å se hvordan den blir før du handler. Angående skjermkort, så vent til tester av AMD sine nye er ute og se hva som eventuellt blir det beste kjøpet da. AMD vs nVidia. Som jeg skrev i en annen tråd, GTX 970 eller 980 Ti er de beste valga per i dag.  Dette kan endre seg etter AMD testene har kommet ut.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

 

Når tror du R400 serien blir å finne i butikken? Spør bare fordi jeg forsøker å sette opp litt edruelige tidslinjer og ut i fra det vurdere hva jeg skal gjøre med min sterkt aldrende X58/HD6950 plattform.

 

Både AMD og nVidia er ventet å lansere vesentlig raskere GPU'er neste år. Vi vet jo ikke helt sikkert når disse kommer. Dessuten ny arkitektur = umodne drivere i starten.

 

Intel lanserer Skylake i August, så vent å se hvordan den blir før du handler. Angående skjermkort, så vent til tester av AMD sine nye er ute og se hva som eventuellt blir det beste kjøpet da. AMD vs nVidia. Som jeg skrev i en annen tråd, GTX 970 eller 980 Ti er de beste valga per i dag.  Dette kan endre seg etter AMD testene har kommet ut.

 

290X er marginalt rimeligere, og yter ca likt...DVs bedre i noen titler, dårligere i andre. Altså man kan ikke utelukkende hevde av 970 er det beste valget i denne prisklassen.

Lenke til kommentar

 

Når tror du R400 serien blir å finne i butikken? Spør bare fordi jeg forsøker å sette opp litt edruelige tidslinjer og ut i fra det vurdere hva jeg skal gjøre med min sterkt aldrende X58/HD6950 plattform.

 

Både AMD og nVidia er ventet å lansere vesentlig raskere GPU'er neste år. Vi vet jo ikke helt sikkert når disse kommer. Dessuten ny arkitektur = umodne drivere i starten.

 

Intel lanserer Skylake i August, så vent å se hvordan den blir før du handler. Angående skjermkort, så vent til tester av AMD sine nye er ute og se hva som eventuellt blir det beste kjøpet da. AMD vs nVidia. Som jeg skrev i en annen tråd, GTX 970 eller 980 Ti er de beste valga per i dag.  Dette kan endre seg etter AMD testene har kommet ut.

 

Takk.

 

Da skal jeg omsider legge den usikre kjøpshånda i ro og smøre meg med tålmodighet til August/september. Om ikke annet, veldig bra for økonomien :p

Ser først ann tester av R9 390X vs. 970 og FuryX vs. 980ti og deretter tester av Skylake Z170 vs. x99. Så kan jeg igjen ta en ny vurderingsrunde på hva jeg gjør.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

290X er marginalt rimeligere, og yter ca likt...DVs bedre i noen titler, dårligere i andre. Altså man kan ikke utelukkende hevde av 970 er det beste valget i denne prisklassen.

 

Ytelse er ikke alt heller. 970 bruker mindre watt enn 290X. 

 

Ikke mer en at det er tilnærmet ubetydelig i denne sammenhengen.

 

Det blir litt som å kjøpe Ferrari Enzo, men tenke på forbruket kontra en Audi RS4.

Lenke til kommentar

Njah, watt=varme=støy, absolutt ikke irrelevant i enhver sammenheng. Returnerte Gainward GTX580 kort i sin tid pga. støy og kjøpte andre toppkort.

 

Høyt strømforbruk kombinert med en billig kjøleløsning kan utgjøre at løsningen blir plagsom.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

 

290X er marginalt rimeligere, og yter ca likt...DVs bedre i noen titler, dårligere i andre. Altså man kan ikke utelukkende hevde av 970 er det beste valget i denne prisklassen.

 

Ytelse er ikke alt heller. 970 bruker mindre watt enn 290X. 

 

Ikke mer en at det er tilnærmet ubetydelig i denne sammenhengen.

 

Det blir litt som å kjøpe Ferrari Enzo, men tenke på forbruket kontra en Audi RS4.

 

 

Jeg for min del bruker ikke PC'n kun til spill. Nå om tiden brukes mine GTX 970 kort mest til Folding@Home, og da er ikke forskjellen i watt helt uvesentlig.

Lenke til kommentar
 

Det er jeg ikke... Lenge siden jeg hadde en AMD pc, så jeg tenkte jeg skal prøve det igjen :)

 

Jeg ser ikke hvordan en AMD PC er annerledes enn en Intel PC? Selvfølgelig hvis du ikke har tilstrekkelig med varmeovner...

 

Helt seriøst så ser jeg ikke forskjellen. Det er en CPU, og den står under en vifte slik at du ikke ser den med vindu i kabinettet engang. Det viktigste er jo hvordan den utfører oppgaven sin, hvor bra den gjør det. Du er altså villig til å kjøpe en produkt som mest sannsynlig vil være dårligere på alle andre områder enn varmeovn, utelukkende på grunn av merket på boksen. Er ikke det definisjonen på fanboy, kjøpe utelukkende basert på merket og ikke på hvor godt/økonomisk produktet er? Du baserer kjøpet ditt utelukkende på en ønskedrøm om en gjenopplivelse av AMD sin CPU avdeling, i en tid der AMD sliter mer enn noen gang. Deretter kommer du i forumet og påstår at folk hater AMD, for å påpeke fakta i diskusjoner angående AMD, NVIDIA og Intel. Du har og tatt til ordet for å kjøpe AMD for å støtte AMD siden de sliter så mye om jeg ikke husker feil.

 

Disse stadige pro-AMD inleggene, sammen med innlegg som påstår at de som skriver negativt om AMD er folk som hater AMD får meg til å betvile påstanden din om at du ikke er AMD fanboy. Det er hvertfall klart at selv om du ikke er en fanboy så har du en klar AMD preferanse.

Lenke til kommentar

 

Det er jeg ikke... Lenge siden jeg hadde en AMD pc, så jeg tenkte jeg skal prøve det igjen :)

 

Jeg ser ikke hvordan en AMD PC er annerledes enn en Intel PC? Selvfølgelig hvis du ikke har tilstrekkelig med varmeovner...

 

Helt seriøst så ser jeg ikke forskjellen. Det er en CPU, og den står under en vifte slik at du ikke ser den med vindu i kabinettet engang. Det viktigste er jo hvordan den utfører oppgaven sin, hvor bra den gjør det. Du er altså villig til å kjøpe en produkt som mest sannsynlig vil være dårligere på alle andre områder enn varmeovn, utelukkende på grunn av merket på boksen. Er ikke det definisjonen på fanboy, kjøpe utelukkende basert på merket og ikke på hvor godt/økonomisk produktet er? Du baserer kjøpet ditt utelukkende på en ønskedrøm om en gjenopplivelse av AMD sin CPU avdeling, i en tid der AMD sliter mer enn noen gang. Deretter kommer du i forumet og påstår at folk hater AMD, for å påpeke fakta i diskusjoner angående AMD, NVIDIA og Intel. Du har og tatt til ordet for å kjøpe AMD for å støtte AMD siden de sliter så mye om jeg ikke husker feil.

 

Disse stadige pro-AMD inleggene, sammen med innlegg som påstår at de som skriver negativt om AMD er folk som hater AMD får meg til å betvile påstanden din om at du ikke er AMD fanboy. Det er hvertfall klart at selv om du ikke er en fanboy så har du en klar AMD preferanse.

 

Det er kun AMD som kan forhindre monpol innen cpu og grafikk, så jeg forsvarer AMD! Var AMD fan i K7 og K8 tiden. Neste år hopper jeg tilbake til AMD! Zen vil få en maks TDP på 95w neste år, samme som intel har i dag^^ Å kalle zen en varmeovn, er å si det samme om intel i dag...

Lenke til kommentar

Det er kun AMD som kan forhindre monpol innen cpu og grafikk, så jeg forsvarer AMD! Var AMD fan i K7 og K8 tiden. Neste år hopper jeg tilbake til AMD! Zen vil få en maks TDP på 95w neste år, samme som intel har i dag^^ Å kalle zen en varmeovn, er å si det samme om intel i dag...

Det er det heldigvis ikke, hadde alt håp ligget i AMD sine hender som tydeligvis du tror så hadde jeg vært ganske deprimert.

 

På mobil-siden har Intel konkurranse fra flere produsenter (Apple, Samsung, Qualcomm, Nvidia) med ARM-prosessorer. Disse arkitekturene blir kraftigere og kraftigere, og spiser seg statdig oppover. På server-siden ser det ut som IBM og OpenPower konsortiet gir mer og mer konkurranse.

På grafikkfronten så har foreløpig Intel kun produkter for de som ikke bryr seg nevneverdig om grafikk. De kommer ikke til å komme med dedikerte grafikkort i overskuelig fremtid (de prøvde og feilet med Larrabee).

 

Hvor bra Zen blir når den kommer får vi jo se.

Jeg vet at enkelte her liker å tro at alt Jim Keller tar i blir til gull, men AMD har ikke i nærheten av hva de hadde når det gjelder resurser til R&D, det er utfordringen vet du Koven (eller "Vanderen" som du vel tidligere var kjent som... ;) )

 

Uansett, så er heldigvis ikke AMD vårt eneste håp!  :)

Lenke til kommentar

ARM-enheter generer utrolig mange salg, og mange enheter har disse. Intel er veldig klar over trusselen fra ARM leiren, og prøver aktivt å skape produkter for å konkurrere med disse. Atom er de tradisjonelle utfordrerne, men Core-M er jo et nytt bidrag i denne kampen. 

 

Ellers har det vel gått bedre med IBM og PoenPower konsortiet etter at Lenovo kjøpte opp IBM sin del og begynte å utvikle videre?

Det er dette jeg også ønsker for CPU-avdelingen til AMD. Spesielt håper jeg at de hadde blitt kjøpt opp noen med fabrikker, eller direkte kontakt med selskaper som har.

 

Jeg var selvfølgelig ikke seriøs når jeg kalte det en varmeovn :p Ellers brukte jeg det om effektiviteten, ikke den totale varmen den avgir. En AMD CPU vil bruke mer av strømmen den får inn på å generere varme enn det en tilsvarende Intel CPU vil. Intel CPUer bruker mer av energien på beregninger, kontra AMD. Jeg har ikke noe problem med effektforbuk eller varme på AMD kort, og mener det er overdrevet. Det har noe å si for laptop, men de fleste vil merke svært liten forskjell med en skikkelig kjøler (Windforce 3X f.eks) og med strømprisene i Norge. På CPU derimot er ekstrafobruket på en 8350 kontra i3 ganske stort.

http://www.techspot.com/articles-info/943/bench/Gaming_High_03_Power.png

Selv når den er overklokket til 4,6 GHz er den dårligere til spill enn en i3, da bruker den 130W mer. Det er utrolig mye. Her er en fra et PP benchmark: http://www.techspot.com/articles-info/943/bench/Application_02_Power.pngForskjellen er ekstrem. Som du ser snakker vi ikke om en liten effektforbedring for Zen her, vi snakker ekstrem forbedring.

 

Det er greit å ha stor tro på Jim Keller, men vennligst forklar meg hva Jim Keller skal gjøre med dette:
http://techreport.com/r.x/2015_3_27_Report_AMD_RD_spending_falls_to_near10yearlow/intelnvamd.jpg

 

AMD har en årlig omsetning på 5.5 milliarder dollar. Det er halvdelen av det Intel bruker på R&D årlig. For å kunne konkurrere med Intel, spesielt i bærbare er det og en forutsetning at de ikke ligger langt bak i produksjonsteknikk. Bare se på den nye Snapdragon fra Qualcomm mot Samsung sin Exynos. Det er lite som er spesielt med Samsung sin Exynos, men det at den er produsert med 14 nm FinFET gjør at den vinner på det alene. Samsung har jo og planlagt å gå over til 10 nm, med en fabrikk til 14 milliarder dollar. Det er nesten 3 ganger AMD sin omsetning. Gitt at AMD har en inntekt på -400 millioner dollar årlig vil AMD måtte selge såpass mye at de sitter igjen med nærmere 12 milliarder dollar mer i fortjeneste per år for å komme på nivå med Intel. Budsjettene er jo fordelt over forskjellige grener både i AMD og Intel, som er noe av grunnen til at GeForce sannsynligvis har klart mer R&D enn Radeon.

Likevel tror jeg vi kan fastslå at AMD ikke trenger litt ekstra salg, de trenger rett og slett enorme mengder penger for å kunne oppnå samme vilkår for utvikling som konkurrentene. AMD er i omsetning en liten aktør sammenlignet med andre selskaper. Qualcomm er jo 5 ganger større målt i omsetning. Når du ser dette kombinert med de dårlige resultatene AMD presenterer HW-messig så ser du gjerne hvorfor jeg og HKS er pessimistiske angående AMD? Som grafen viser har utviklingsbudsjettet gått stadig nedover de siste 10 årene. Det kombinert med økning hos konkurrentene har lagd et skille der AMD faller bak, og med tanke på hvordan bransjen fungerer er det lite som tyder på at trenden kommer til å endres. Som du ser vil kjøp av AMD for å støtte dem heller ikke utgjøre noe veldig forskjell. Folk må gi AMD en ekstra profitt på 400 millioner dollar bare for å komme i 0.

Lenke til kommentar

 

Det er kun AMD som kan forhindre monpol innen cpu og grafikk, så jeg forsvarer AMD! Var AMD fan i K7 og K8 tiden. Neste år hopper jeg tilbake til AMD! Zen vil få en maks TDP på 95w neste år, samme som intel har i dag^^ Å kalle zen en varmeovn, er å si det samme om intel i dag...

Det er det heldigvis ikke, hadde alt håp ligget i AMD sine hender som tydeligvis du tror så hadde jeg vært ganske deprimert.

 

På mobil-siden har Intel konkurranse fra flere produsenter (Apple, Samsung, Qualcomm, Nvidia) med ARM-prosessorer. Disse arkitekturene blir kraftigere og kraftigere, og spiser seg statdig oppover. På server-siden ser det ut som IBM og OpenPower konsortiet gir mer og mer konkurranse.

På grafikkfronten så har foreløpig Intel kun produkter for de som ikke bryr seg nevneverdig om grafikk. De kommer ikke til å komme med dedikerte grafikkort i overskuelig fremtid (de prøvde og feilet med Larrabee).

 

Hvor bra Zen blir når den kommer får vi jo se.

Jeg vet at enkelte her liker å tro at alt Jim Keller tar i blir til gull, men AMD har ikke i nærheten av hva de hadde når det gjelder resurser til R&D, det er utfordringen vet du Koven (eller "Vanderen" som du vel tidligere var kjent som... ;) )

 

Uansett, så er heldigvis ikke AMD vårt eneste håp!  :)

 

Er klar over ARM sitt framtog :) Men dem henger litt etter når vi snakker laptopp og pc! Jeg skal være ærlig mot deg HKS :) Du er smartere enn de fleste her ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...