Gå til innhold

RYKTE: Nesten alt har lekket foran AMDs store skjermkort-avsløring


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

HBM har jeg god tro på! Dette blir et fint steg fremover på både ytelse og effekt, men å resirkulere GCN med minimale endringer ennå en gang er ikke akkurat noe å feire. At HBM forbeholdes skjermkort i 300W-klassen gjør det foreløpig uaktuelt å oppgradere.

 

Det ser ut som jeg kommer til å beholde mitt R7 260X til AMD lanserer GCN 2.0 med HBM, 14nm og rundt 100 Watt. Eller til Nvidia lanserer noe lignende.

 

100W blir i såfall et low-end kort. De velger nok heller kort med 200W og høyere ytelse tror jeg da.

 

Low end er integrert grafikk etter mine standarder. Kortene til noen hundrelapper er uinteressant og myntet på PCer som mangler integrert grafikk (AMD FX-serien, Intel Extreme etc). PS. Jeg er ikke kongelig så du trenger ikke si "de" til meg. :p

Var det ikke du som gifta deg i sverige i går da? Ifølge tv2 var det hæla i taket ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel...,for mitt personligge vedkommende så blir det spennende å se hvordan de får til følgende...

 

R9 290 = 512bit,1,25GHz og 320GB/s

R9 290X = 512bit,1,25GHz og 320GB/s

R9 390 = 512bit,1,5GHz og 384GB/s

R9 390X = 512bit,1,5GHz og 384GB/s

Fury = 4096bit,,500MHz og 512GB/s

FuryX = 4096bit,500MHz og 512GB/s

Alt det der er ganske rett frem matematikk... :)

Du må gjerne fortelle hva du lurer på!

Lenke til kommentar

Fra editor på Guru3D:
 

Media & press do not have samples just yet. Next week there will be an event about Series 300 among others and hopefully somewhere next week the sample should be here as well.

The announcement date is E3 the 16th during the announced livestream and later that'll be followed by the reviews. I can't share that date though.

 

http://forums.guru3d.com/showthread.php?p=5094927#post5094927

 

Altså, kun en papirlansering for Fury, og ingen benchmarks (utenom PR-tall fra AMD selvsagt) til uken.

De rebranda kortene (resten av 300-serien) er sikkert klare for salg umiddelbart...

 

Edit: Lagt til link.

Endret av HKS
Lenke til kommentar

Hvilket kort kommer til å konkurrere ytelsesmessig med 970?

 

Alle kortene er rebrands, det er bare å se på hvilket kort som yter nærmest 970 i dag. De vil nok yte litt bedre pga høyere klokking, men du kan jo f. eks bare kjøpe et Gigabyte OC kort av 970 så tar du lett inn den forskjellen.

 

Fury kortene, som er de nye, vil konkurrere med 980/980 Ti/titan X. Altså en klasse der nVidia ikke har konkurranse. Alle nåværende kort under 980 vil ha uendrede sammenligningspartnere fra AMD.

Lenke til kommentar

 

Vel...,for mitt personligge vedkommende så blir det spennende å se hvordan de får til følgende...

 

R9 290 = 512bit,1,25GHz og 320GB/s

R9 290X = 512bit,1,25GHz og 320GB/s

R9 390 = 512bit,1,5GHz og 384GB/s

R9 390X = 512bit,1,5GHz og 384GB/s

Fury = 4096bit,,500MHz og 512GB/s

FuryX = 4096bit,500MHz og 512GB/s

Alt det der er ganske rett frem matematikk... :)

Du må gjerne fortelle hva du lurer på!

 

 

Så lenge man vet at 1 byte = 8 bit og at GDDR5-minne overfører 4 ganger per klokkesyklus mens "HBM-minne" overfører 2 ganger per klokkesyklus, så er det greit å regne ut.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Vel...,for mitt personligge vedkommende så blir det spennende å se hvordan de får til følgende...

 

R9 290 = 512bit,1,25GHz og 320GB/s

R9 290X = 512bit,1,25GHz og 320GB/s

R9 390 = 512bit,1,5GHz og 384GB/s

R9 390X = 512bit,1,5GHz og 384GB/s

Fury = 4096bit,,500MHz og 512GB/s

FuryX = 4096bit,500MHz og 512GB/s

 

 

 

 

Alt det der er ganske rett frem matematikk... :)

Du må gjerne fortelle hva du lurer på!

 

 

 

 

Så lenge man vet at 1 byte = 8 bit og at GDDR5-minne overfører 4 ganger per klokkesyklus mens "HBM-minne" overfører 2 ganger per klokkesyklus, så er det greit å regne ut.

 

 

 

Ja...,selvsagt...

 

My bad...,sorry... *Face Slap*

 

Tok ikke høyde for flere overføringer pr. klokkesyklus...

 

Men uansett...,satt i perspektive så er 512GB/s ved 1GHz for Fury(X) vs henholdsvis 384GB/s ved 6GHz for 390(X) og 320GB/s ved 5GHz for 290(X)...,en meget stor forskjell i effektivitet pr.klokkesyklus.

 

Da med kun en overføring pr. klokkesyklus...,vel og merke.

 

Skjermkortet jeg har pr. idag er skiltet med 27,936GB/s ved 1,746GHz med en overføring pr. klokkesyklus,overklokket fra fabrikken fra stock på 25,6GB/s ved 1,6GHz...,så uansett hvordan jeg vrir og vender på det så er ytelses-forskjellen enorm...,i hvert fall på papiret.

Lenke til kommentar

Skjermkortet jeg har pr. idag er skiltet med 27,936GB/s ved 1,746GHz med en overføring pr. klokkesyklus,overklokket fra fabrikken fra stock på 25,6GB/s ved 1,6GHz...,så uansett hvordan jeg vrir og vender på det så er ytelses-forskjellen enorm...,i hvert fall på papiret.

Ikke nødvendigvis, du er i så fall avhengig av at du er begrenset av minnebåndbredde.

 

For Nvidia sin del så er ikke dette et problem. Maxwell er ikke begrenset av minnebåndbredde slik tingene er nå. Dette er mye takket være oppdaterte og nye komprimeringsteknikker for minnet som ble introdusert med Maxwell.

 

For AMD sin del så er det bare "Tonga" (380 / GCN 1.2) og etterhvert Fiji som har dette.

Hawaii (390 og 390X / GCN 1.1) har ikke dette.

Lenke til kommentar

 

 

Skjermkortet jeg har pr. idag er skiltet med 27,936GB/s ved 1,746GHz med en overføring pr. klokkesyklus,overklokket fra fabrikken fra stock på 25,6GB/s ved 1,6GHz...,så uansett hvordan jeg vrir og vender på det så er ytelses-forskjellen enorm...,i hvert fall på papiret.

 

 

Ikke nødvendigvis, du er i så fall avhengig av at du er begrenset av minnebåndbredde.

 

For Nvidia sin del så er ikke dette et problem. Maxwell er ikke begrenset av minnebåndbredde slik tingene er nå. Dette er mye takket være oppdaterte og nye komprimeringsteknikker for minnet som ble introdusert med Maxwell.

 

For AMD sin del så er det bare "Tonga" (380 / GCN 1.2) og etterhvert Fiji som har dette.

Hawaii (390 og 390X / GCN 1.1) har ikke dette.

 

Jeg sa på papiret...he he...

 

Jeg er fullstendig klar over at Minne-Båndbredden ikke betyr alt...,men å gå fra 27,936GB/s til 320GB/s...,det gir litt mer "Head-Room"...,for å si det sånn...

 

Men GPUen må selvsagt kunne takkle det også da...

 

Man får ikke akkurat mye ut av turen på The Autobahn om man kommer kjørende i en Moped-bil...

 

Personlig så klarer jeg meg med skjermkortet jeg har pr. idag en stund til...,men skulle med fordel hatt 1,5GB eller 2GB minne...,fremfor 1GB minne som det faktisk har.

Lenke til kommentar

 

Det ser ut som 2016 er året for oppgradering! Mitt gamle skjermkort holder fint et år til! Det skjer litt for store endringer til neste år, til at jeg gidder å bruke penger på skjermkort i år! Blir nok et radeon 400, og en zen prosessor i 2016 :)

 

Er vel best å vente å se hva som er det beste kjøpet når den tid kommer. Kan hende Intel har en bedre prosessor for pengene, og nVidia et bedre skjermkort. Det vet vi jo ikke enda.

 

Jeg tror nvidia priser seg for høyt i 2016 til at jeg velger dem. Tror nvidia og amd kommer til å yte ganske så like i 2016! Jeg vil prøve zen uansett hva intel kommer med :)

 

Har bare gode erfaringer med det jim keller har skapt for AMD :)

Endret av Koven
Lenke til kommentar

Ang. store endringer neste år, hva vet man spesifikt? Snakker vi 5% ytelsesøkning og ny funksjonalitet?

http://www.anandtech.com/show/9233/amds-2016-gpu-roadmap-finfet-high-bandwidth-memory Det vil bli en bra økning i ytelse fra AMD og NVidia :) Det er snakk om mye mer enn 5%, og jeg tror nok at DX12.1 vil bli standar^^ Er en grunn til at jeg venter til 2016, før jeg bytter skjermkort... HBM2, FinFET, og 2x energieffekt vil merkes godt tror jeg :) 

Endret av Koven
Lenke til kommentar

Hm, tyne 1 år til ut av X58 maskinen da tro...

Var ganske nær å gå for en X99/i7-5820 nå.

 

Skal man vente på AMD Zen så blir vel ikke den releaset før oktober 2016 og kombinert med at man vil ha entusiast oppsett med en god CPU og AM4 (Ikke FM3) er man heldig om det blir PC til julaften 2016. Samt når den tid kommer har Intel Cannonlake ute.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hm, tyne 1 år til ut av X58 maskinen da tro...

Var ganske nær å gå for en X99/i7-5820 nå.

 

Skal man vente på AMD Zen så blir vel ikke den releaset før oktober 2016 og kombinert med at man vil ha entusiast oppsett med en god CPU og AM4 (Ikke FM3) er man heldig om det blir PC til julaften 2016. Samt når den tid kommer har Intel Cannonlake ute.

 

Zen blir mitt valg uansett :) Hva dere andre velger, får være opp til dere^^ Men når det gjelder grafikkort, så vil det skje store ting neste år :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...