Gå til innhold

Den nye Forumkaféen v2


L4r5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-360061

Argumentet mitt er at veganisme i Norge er et et overskuddsfenomen du kun kan tillate deg fordi du lever i total overflod og ikke behøver å ofre en tanke på hvordan du skal overleve i morgen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Argumentet mitt er at veganisme i Norge er et et overskuddsfenomen du kun kan tillate deg fordi du lever i total overflod og ikke behøver å ofre en tanke på hvordan du skal overleve i morgen.

Ja, noe jeg og veldig mange andre mennesker kan tillate seg. Norge er ikke akkurat det eneste landet det er mulig å leve som veganer i. At det kan være problematisk å være veganer enkelte steder i verden forklarer jo ikke hvorfor du og de fleste andre ikke er det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-360061

Det forklarer heller ikke hvorfor du som veganer skal legge deg så jævlig opp i hva jeg og andre velger å spise. Bare fordi du er veganer. Spis salaten din og hold kjeft.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Husk at det er du som velger å skrive noe her. Da må du regne med å få respons også. Så om veganisme vs. kjøttspising er et sårt tema for deg, kan det jo være ide å ikke legge seg oppi det. Da hadde jo ikke jeg lagt meg oppi hva du velger å spise heller. Jeg prøver på ingen måte å omvende deg, bare å få et fornuftig svar basert på det DU selv har skrevet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-360061

Beklager at jeg overvurderte deg og regnet med et fornuftig svar. Jeg burde kanskje slutte å regne med for mye av folk :hm:

Ja. Det er meg det er noe galt med fordi du nekter å forstå at noen andre velger å spise noe annet enn deg selv. Selvsagt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

 

Beklager at jeg overvurderte deg og regnet med et fornuftig svar. Jeg burde kanskje slutte å regne med for mye av folk :hm:

Ja. Det er meg det er noe galt med fordi du nekter å forstå at noen andre velger å spise noe annet enn deg selv. Selvsagt.

 

Les hva jeg faktisk skriver, før du svarer da. Jeg nekter ikke å forstå at noen andre velger annerledes enn meg, det forstår jeg, da flertallet ikke er veganere. Det jeg reagerte på, er at det eneste du fikk deg til å si var at jeg burde spise salaten min og holde kjeft - i stede for å besvare spørsmålene mine, basert på dine kommentarer.

 

Jeg har null problemer med å forstå eller innse at flesteparten gir faen i at de spiser kjøtt og utnytter dyr, og synes det hele blir for dumt - det er jo for mye forlangt at de skal bry seg om noe annet enn seg selv (og eventuelt andre mennesker). Jeg forstår ikke HVORFOR, men jeg forstår at det er slik.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Kan jeg spørre hva deres favorittrett er da? Hva spiser dere helst når dere virkelig skal slå på stortromma og kose dere med en god middag?

Får vel prøve å spore litt av veganisme-diskusjonen, da det ser ut som de fleste bare blir lei og det ikke kommer noe fornuftig ut av det. Men ingen fare, det finnes nok av andre steder jeg kan observere slike diskusjoner (og delta, men i mindre grad).

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-360061

det er jo for mye forlangt at de skal bry seg om noe annet enn seg selv (og eventuelt andre mennesker). Jeg forstår ikke HVORFOR, men jeg forstår at det er slik.

Jeg mener ganske bestemt at de menneskene som er mest egoistiske er de som ikke kan godta at andre velger å spise noe annet enn dem selv uten å lage et stort problem ut av det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

 

det er jo for mye forlangt at de skal bry seg om noe annet enn seg selv (og eventuelt andre mennesker). Jeg forstår ikke HVORFOR, men jeg forstår at det er slik.

Jeg mener ganske bestemt at de menneskene som er mest egoistiske er de som ikke kan godta at andre velger å spise noe annet enn dem selv uten å lage et stort problem ut av det.

 

Jeg har ingen problemer med å godta/akseptere det. Derimot å forstå det eller respektere et slikt valg, gjør jeg ikke. Egostisk er jeg absolutt i mange tilfeller, det prøver jeg på ingen måte å legge skjul på. Men du må også forstå at man må kunne snakke om ting, diskutere - uten at det betyr at jeg ikke godtar at flertallet velger annerledes enn meg selv. Jeg har streng talt ikke noe annet valg enn å godta det.

 

Jeg mener ganske bestemt at de menneskene som er mest feige, er de som regner med å kunne legge igjen en kommentar uten å få respons. Uten å måtte svare for seg, når motparten igjen stiller spørsmål. Da får man bare høre at man "maser så jævlig", må holde kjeft eller gi seg. Ingen som tvang deg til å skrive noe i utgangspunktet. Ikke glem det.

Endret av Slettet-7L9GLIR1uJ
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Så om "egoistisk" er ment som et stygt ord eller noe jeg bryr meg om, må du tro om igjen. Jeg ER egoistisk, på samme måte som jeg ikke benekter å være dømmende, fordomsfull, annerledes eller sær. Det er ting jeg vet er tilfelle, men som jeg stadig hører folk påpeker - som om det var noe stygt. "Du er SÅ dømmende" for eksempel. Da svarer jeg: Ja, det er jeg absolutt! Da får de ofte litt bakoversveis, for de hadde vel regnet med at jeg skulle si dem imot.

Men nå må jeg virkelig komme meg bort fra kafeen her, jeg får jo aldri kommet i gang med det jeg skal :)

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor det reageres på at noen er veganer og liker å skrive om det. Virker litt sånn jantete ut :hmm:

 

Det er helt greit. Verden skal framover, og jeg ingen problemer med at noen er opptatt av temaet. Folk kan jo bare spise og gjøre hva de vil. Ingen tvinger noen til noe.


 

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hva deres favorittrett er da? Hva spiser dere helst når dere virkelig skal slå på stortromma og kose dere med en god middag?

 

Får vel prøve å spore litt av veganisme-diskusjonen, da det ser ut som de fleste bare blir lei og det ikke kommer noe fornuftig ut av det. Men ingen fare, det finnes nok av andre steder jeg kan observere slike diskusjoner (og delta, men i mindre grad).

Noe godt kjøtt med en god saus. Veldig glad i indrefilet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor går grensen for hvordan dyr som man ikke kan avle opp for mat?

 

Tenker da på for eksempel gresshopper-proteinbarer

Exo_cricket_flour_protein_bar.JPG?v=1408

For min del likestiller jeg elg, hjort, reinsdyr, kyr, sau, svin, kyllinger, kaniner, div andre fugler og gresshoppere som mat. Men som vegetarianere må dere jo sette et skille ett sted fordi alt av mat har jo vært i live en gang.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-360061

Skjønner ikke hvorfor det reageres på at noen er veganer og liker å skrive om det. Virker litt sånn jantete ut :hmm:

 

Det er helt greit. Verden skal framover, og jeg ingen problemer med at noen er opptatt av temaet. Folk kan jo bare spise og gjøre hva de vil. Ingen tvinger noen til noe.

Det jeg reagerer på er at de krever så mye oppmerksomhet. Se på meg! Se på meg! Jeg er veganer. Og så? Nå har vi brukt de siste fem sidene på veganisme. Vi har fått det med oss nå. Kjøtt er ikke bra. Mkay?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...