Gå til innhold

Den nye Forumkaféen v2


L4r5

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Jobbet i helgen og har 6 dager fri fra og med i morgen. Skal ligge på stranda og drikke øl. :)

Høres ut som en bedagelig og fin uke. Hvor i verden er du, siden du skal ligge på stranda?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk lyst på masse biffer etter diskusjonen tilbake her i tråden. Det var morsomt og lese.

 

Er jeg veganer hvis jeg dreper oksen selv

Godt spørsmål.

 

Dersom man gir dyret et verdig liv, og dreper det for å spise kjøttet da dyret begynner å bli gammelt og sykt, så er vell det innafor?

 

Si at du har en minigris som må avlives av en eller annen grunn. Er det etisk forsvarlig å spise den?

Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål til dere forum guruer :p

Bør eg satse på sko i størrelse 46 med ekstra bredde eller 47 vanlig?

Er mye lettere å finne fine sko i 47 da :p

 

Klarer ikke bestemme meg ^^

 

Satse på?. Er vel best å prøve forskjellige sko og se hva du finner ut.

Har et problem selv og må alltid prøve først. Bruke nr 44-45, men har en vrengt fot etter skade så den ene må

alltid ha en viss høyde sånn halveis utpå, ellers tar det borti og gnager på et punkt. Må alltid prøve godt. Sko er ganske ulike

Ecco sko pleier somregel passe, men de er jo dyre da. 

Lenke til kommentar

 

Kjapt spørsmål til dere forum guruer :p

Bør eg satse på sko i størrelse 46 med ekstra bredde eller 47 vanlig?

Er mye lettere å finne fine sko i 47 da :p

 

Klarer ikke bestemme meg ^^

 

Satse på?. Er vel best å prøve forskjellige sko og se hva du finner ut.

Har et problem selv og må alltid prøve først. Bruke nr 44-45, men har en vrengt fot etter skade så den ene må

alltid ha en viss høyde sånn halveis utpå, ellers tar det borti og gnager på et punkt. Må alltid prøve godt. Sko er ganske ulike

Ecco sko pleier somregel passe, men de er jo dyre da. 

 

Kan ikke bare prøve. Må bestille på nett. Og ecco sko er billige iforhold til det eg skal kjøpe :p

Lenke til kommentar

Nøff

Gratullere med dagen gammel er du da

 

Fikk lyst på masse biffer etter diskusjonen tilbake her i tråden. Det var morsomt og lese.

 

Er jeg veganer hvis jeg dreper oksen selv

Fikk løst på biff nå, men vet ikke åsen jeg steker biffen

 

Kjapt spørsmål til dere forum guruer :p

Bør eg satse på sko i størrelse 46 med ekstra bredde eller 47 vanlig?

Er mye lettere å finne fine sko i 47 da :p

 

Klarer ikke bestemme meg ^^

store føtter har du da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Fikk lyst på masse biffer etter diskusjonen tilbake her i tråden. Det var morsomt og lese.

 

Er jeg veganer hvis jeg dreper oksen selv

Nei, det har ingenting å si om du dreper oksen selv eller ikke. Spiser du animalske produkter er du ikke veganer, end of story.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

 

Fikk lyst på masse biffer etter diskusjonen tilbake her i tråden. Det var morsomt og lese.

 

Er jeg veganer hvis jeg dreper oksen selv

Godt spørsmål.

 

Dersom man gir dyret et verdig liv, og dreper det for å spise kjøttet da dyret begynner å bli gammelt og sykt, så er vell det innafor?

 

Si at du har en minigris som må avlives av en eller annen grunn. Er det etisk forsvarlig å spise den?

 

Nei, du er likevel ikke veganer. Og det kjøttet de aller fleste spiser er ikke fra gamle eller syke dyr, men fra unge og friske. Om du derimot må avlive dyr fordi de er syke, er det forståelig og akseptabelt. MEN er du veganer spiser du dem ikke.

 

Om du har en minigris som må avlives og velger å spise den, sier det ganske mye om deg. Jeg hadde ikke spist bikkja mi om jeg måtte avlive henne, hun er et familiemedlem! Det går under det samme synes jeg, hvis ikke kan jo folk unnskylde seg med at dyret begynte å bli gammelt, for å rettferdiggjøre at de spiser det. For all del, om dyret må avlives uansett - utnytter du ikke dyret ved å spise det, du er bare ikke veganer.

 

For meg handler det om å utnytte dyr som punkt 1, men også at jeg ikke anser andre levende vesener som mat. Det er mye der det ligger. Man kan jo argumentere for at det må være greit å spise egg eller annet animalsk om man driver med dumpster diving. Da er det mat som blir hivd. Så dyrene blir ikke utnyttet, men man er heller ikke veganer om man overhode spiser dyreprodukter. Hvordan stiller det seg? Det er ikke greit at man selv kjøper det, men man kan gå i søpla til andre? Eller de som mener det må være greit å spise rester hvis man er på besøk hos folk. Det gir et dårlig signal synes jeg. Og de man er på besøk hos som faktisk velger å kaste rester, i stede for å ta vare på det - får ta det på sin kappe. På samme måte som butikker hiver store mengder animalske produkter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Bra du ikke vet hvordan du steker biff, Jokingnutria. Ikke lær deg det heller. Da må du ofre litt mer for å spise det mener jeg, for biff på restaurant blir vel fort litt dyrt etter det jeg har hørt (har aldri smakt biff).

Lenke til kommentar

Bikkje familiemedlem. Hmm det kan jeg ikke godta.

Biff i Norge er ikke billig, men fra utenfor og du finner rimelige biffer.

 

Jokingnutria: Joda bare varm opp en stekepanne, gjerne en liten kladd smør og når pannen er varm slenger du den saftige godd møre biffen i og la den steke. Krydre med pepper og salt på begge sider. Vet ikke hvordan du liker biffen men du kan skjære i den for å se hvordan den ser ut inni. Så bare til å høgge i :-)

Endret av Lami
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-360061

Det er bare i den vestlige verden der folk har nok av mat, og maten "kommer fra butikken" at folk kan tillate seg å være veganere. #Brannfakkel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Bikkje familiemedlem. Hmm det kan jeg ikke godta.

Biff i Norge er ikke billig, men fra utenfor og du finner rimelige biffer.

 

Jokingnutria: Joda bare varm opp en stekepanne, gjerne en liten kladd smør og når pannen er varm slenger du den saftige godd møre biffen i og la den steke. Krydre med pepper og salt på begge sider. Vet ikke hvordan du liker biffen men du kan skjære i den for å se hvordan den ser ut inni. Så bare til å høgge i :-)

Hva kan du ikke godta? At jeg regner hunden min som familiemedlem? Uansett hva du kaller den, ville vel de aller fleste ikke spist hunden om den måtte avlives - og det sidestilles med minigris som ble nevnt lenger oppe, synes jeg. Om du ser på det som kjæledyr, familiemedlem eller "barnet ditt" for den saks skyld - så spiser vel ikke folk kjæledyr når de dør. Frøkna her i huset ser jeg selvfølgelig på som et familiemedlem, og også et kjæledyr, og samboer :) Sistnevnte er fordi jeg er aleneboer, og det høres hyggelig ut å omtale henne som det. Hun er lille "ungen" min pleier jeg å si.

 

Så du ser ikke på hunder eller husdyr som et familiemedlem? Da håper jeg ikke du får dyr noen gang ...

 

Regnet med at biff i Norge var dyrt ja, det er i hvert fall det jeg har hørt folk si. Jeg har dessverre vært lik-spiser engang jeg også, men biff har jeg aldri smakt. Selv den gang synes jeg det var fryktelig kvalmt når folk snakket om en "blodig biff". Ugg ... Det skal også sies at jeg som kjøtteter var veldig kresen på kjøtt, det var ikke så mye forskjellig jeg spiste (og ikke noe fra havet overhode). Nå som jeg da har kuttet ut kjøtt, egg, melk og alt som er animalsk - spiser jeg mer variert en noen gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...