Gå til innhold

Den nye Forumkaféen v2


L4r5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Det er bare i den vestlige verden der folk har nok av mat, og maten "kommer fra butikken" at folk kan tillate seg å være veganere. #Brannfakkel.

Virkelig? Så du mener det er enklere å jakte på dyr dagen lang enn å dyrke grønnsaker? At maten ikke "kommer fra butikken" gjør det jo ikke noe enklere å spise kjøtt vil jeg tro. Med mindre man har en haug med dyr som man bare slakter forløpende da.

 

Uansett, nå ER vi faktisk nordmenn (eller i hvert fall i Norge) - og da har det ikke noe å si hvor vanskelig/lett ting kunne vært om vi bodde et annet sted når vi faktisk ikke gjør det. I varmere strøk kan det være lettere å få tak i ferske frukt og grønnsaker også, så det er mye man må tenke over. Det blir litt som når folk snakker om at jeg ikke kunne vært veganer for noen hundre år siden. Det er ikke relevant. For vi er faktisk her, i dette årstallet, i dette landet - og har alle mulige forutsetninger for å være veganere.

 

Mange nevner jo også at de ikke kunne vært veganer i andre land, pga. mangelen av soyaerstatninger for kjøtt osv. Det handler om matvaner og hva du mener du MÅ ha. Jeg spiser en god kjøtterstatninger, men det er fordi jeg liker det og faktisk har tilgang på det. Det er jo flere veganere som ikke liker soyaprodukter like godt, og mange som ikke spiser så mye med tanke på pris.

 

Hadde jeg valgt å flytte til et land som det var dårligere tilgang på dette, hadde jeg tilpasset meg etter det. Det vil ikke si å spise kjøtt! For det er ikke noe jeg må ha i en matrett. Og det er mye man kan lage selv også.

 

Nå skal det sies at tilgangen i småbyer i Norge er begrenset den også. Det er først nå de siste månedene jeg har fått tak i soya-burger og farse her i byen, og det er jo høye priser på det her, det er det overalt i Norge. Så jeg belager meg på hamstring på Sverigeturer (jeg er sjeldent i Sverige selv, men mine foreldre kjøper for meg) og noe bestilling fra nettet (med kjøleelementer, synd at det har blitt varm ute nå!) :) Kjøper jo også noe når jeg er utenbys.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Den nye vegan og kjøttkafeen

Huff da! Når folk fortsetter å skrive om veganisme her og gir meg grunn til å svare, blir det visst slik. Jeg har okkupert hele kafeen her jeg nå ...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Eg gir meg mest fan i va folker spiser.

Men eg aksepterer ikke at noen skal fortelle meg at eg ikke kan spise noe bare fordi de mener noe annet.

Akseptere det må du vel streng talt. Du kan jo ikke hindre folk i å fortelle deg noe, mener jeg. På samme måte som at jeg må akseptere/godta at folk spiser kjøtt, enda hvor mye jeg er imot det - derimot respektere det gjør jeg ikke (for respekt må fortjenes, og kan ikke forlanges. Det er noe man kan VELGE om man gjør).

 

Men jeg har ingen makt over disse menneskene, eller kan hindre dem i å trøkke trynet fullt med kjøtt, på samme måte som at du ikke kan hindre noen i å fortelle deg noe - med mindre du isolerer deg eller lukker ørene så klart (eventuelt logger av nettet).

 

Og det er vel heller ingen som sier du ikke "kan spise" noe. Det er jo uansett du som bestemmer hva du fyller magen din med.

Lenke til kommentar

Dra til Afrika og du finner ingen veganere. Hvorfor? Fordi de bruker dyr for å overleve.

Jeg synes det å være veganer er et hån mot det vi har fått her på jorden. Det er naturlig livssyklus at vi spiser dyr. Veganergreie er blitt en "ting", som en trend.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-360061

 

Det er bare i den vestlige verden der folk har nok av mat, og maten "kommer fra butikken" at folk kan tillate seg å være veganere. #Brannfakkel.

Virkelig?

 

Ja. Virkelig. Bor du på den kinesiske landsbygda og lever for under 1US$ i døgnet, så spiser du det du får tak i. Om det er en okse, så er du heldig, og du har mat i flere dager. Bare fordi vi lever i overflod og kan selv velge hva vi spiser betyr ikke at verden kan velge å ikke spise kjøtt.

Endret av Bruker-360061
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Dra til Afrika og du finner ingen veganere. Hvorfor? Fordi de bruker dyr for å overleve.

Jeg synes det å være veganer er et hån mot det vi har fått her på jorden. Det er naturlig livssyklus at vi spiser dyr. Veganergreie er blitt en "ting", som en trend.

Du synes det er et hån å velge å AVSTÅ fra utnyttelse av dyr, et hån å IKKE DREPE. Det sier jo mye om deg. Naturlig livssyklus at vi spiser dyr? Er det naturlig å avle opp dyr, der deres eneste formål i livet er å bli dø enn tidlig død (og muligens bli overforet), så folk kan spise dem? Det er overhode ikke noe naturlig med det ...

 

Du er ikke den første som synes veganisme virker som en trend. Men trender forsvinner, det kommer ikke veganisme til å gjøre ...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

 

 

Det er bare i den vestlige verden der folk har nok av mat, og maten "kommer fra butikken" at folk kan tillate seg å være veganere. #Brannfakkel.

Virkelig?

 

Ja. Virkelig. Bor du på den kinesiske landsbygda og lever for under 1US$ i døgnet, så spiser du det du får tak i. Om det er en okse, så er du heldig, og du har mat i flere dager. Bare fordi vi lever i overflod og kan selv velge hva vi spiser betyr ikke at verden kan velge å ikke spise kjøtt.

 

Fikk du med deg helheten, eller ønsket du bare å sitere ordet "virkelig"? Som jeg skrev, jeg bor ikke på den kinesiske landsbygda, på samme måte som jeg ikke er født flere århundrer tilbake i tid. Så er det din unnskyldning? At kinesere spiser det de får tak i? Bor du på den kinesiske landsbygda?

 

Her er argumentet ditt at ikke hele verden kan bli veganere, noe som heller aldri ville skjedd - uansett hvor mye enkelte veganere hadde ønsket det. Det er ikke realistisk. Men tenk på alle som KAN bli det. Man må starte der.

Lenke til kommentar

Dra til Afrika og du finner ingen veganere. Hvorfor? Fordi de bruker dyr for å overleve.

Jeg synes det å være veganer er et hån mot det vi har fått her på jorden. Det er naturlig livssyklus at vi spiser dyr. Veganergreie er blitt en "ting", som en trend.

Er enig med deg Lami

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Folk spiser insekter i mangel på proteiner fra kjøtt. Veldig vanlig verden over.

Mulig det er vanlig verden over, men det er vel ikke vanlig her i landet, er det vel? For proteinmangel skal godt gjøres å få om man er litt bevisst på hva man spiser. Da tenker jeg ikke på de som er så fattige at de må spise insekter for å overleve, men vi - folk som har tilgang på proteinrike grønnsaker og frukt. Noen gode eksempler er jo bønner, kikerter og linser.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-360061

Jeg mener at det å spise kjøtt gir bedre utnyttelse av tiden min enn å plukke jordbær hele dagen for å overleve. Ja. Derfor spiser vi kjøtt. At vi i dag har både kjøleskap og fryser og en nærbutikk 200 meter hjemmefra forandrer ikke på det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Nå skal jeg kose meg med grønnsakssuppe som akkurat ble ferdig. Må si jeg er så ufattelig glad for at jeg ikke kjenner enkelte forumsbrukere i virkeligheten. Noen gleder må man jo ha i hverdagen  :closedeyes: 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Jeg mener at det å spise kjøtt gir bedre utnyttelse av tiden min enn å plukke jordbær hele dagen for å overleve. Ja. Derfor spiser vi kjøtt. At vi i dag har både kjøleskap og fryser og en nærbutikk 200 meter hjemmefra forandrer ikke på det.

Derfor spiser VI kjøtt? Nei, derfor spiser DU kjøtt. Det er heller ikke spesielt mange som jakter hele tiden og kun spiser kjøtt de selv har skaffet. Gjennomsnitts-nordmannen gjør ikke det.

 

Så det du bruker tiden på er å jakte på dyr, uten å ha grønnsaker eller frukt i kostholdet? Du sier at kjøleskap, fryser og nærbutikk ikke endret saken - da regner jeg med du er selvforsynt? Enten man er kjøtteter eller veganer, regner jeg likevel med at store deler av kostholdet er frukt, grønnsaker, korn og andre plantevekster. Jeg forstår i hvert fall ikke hvordan noen kan leve KUN på kjøtt, uten å spy. Kjøtteter eller ikke, de fleste må vel ha noe til kjøttet.

Lenke til kommentar

 

Dra til Afrika og du finner ingen veganere. Hvorfor? Fordi de bruker dyr for å overleve.

Jeg synes det å være veganer er et hån mot det vi har fått her på jorden. Det er naturlig livssyklus at vi spiser dyr. Veganergreie er blitt en "ting", som en trend.

Er enig med deg Lami

 

 

Er i tvil om hvor naturlig mennesket er i den syklusen.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-360061

Derfor spiser VI kjøtt? Nei, derfor spiser DU kjøtt.

Du og jeg hadde ikke vært i live om ikke noen hadde skjønt at kjøtt gir bedre utnyttelse rent næringsmessig enn det du oppnår ved å spise grønnsaker. Målt opp mot tiden du legger ned i det vs. kalorier du får i deg. At vi kunne drive med husdyr har vært med på å utvikle oss dit vi er i dag, da vi kunne benytte tiden vår annerledes. Etterhvert fikk vi elektrisitet. Grovt fortalt. Kjøtt er viktig for vår fellesoverlevelse, enten du vil eller ikke. Istedenfor at vi har måttet bruke all vår våkne tid på å gro grønnsaker for å overleve og ikke få tid til noe som helst annet.

Endret av Bruker-360061
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

 

Derfor spiser VI kjøtt? Nei, derfor spiser DU kjøtt.

Du og jeg hadde ikke vært i live om ikke noen hadde skjønt at kjøtt gir bedre utnyttelse rent næringsmessig enn det du oppnår ved å spise grønnsaker. Målt opp mot tiden du legger ned i det vs. kalorier du får i deg. At vi kunne drive med husdyr og har vært med på å utvikle oss dit vi er i dag. Istedenfor at vi har måttet bruke all vår våkne tid på å gro grønnsaker for å overleve og ikke få tid til noe som helst annet.

 

Så ditt argument er at våre forfedre spiste kjøtt? Jeg kan si meg enig i at du og jeg kanskje ikke ville vært i live, og at menneskene og planeten vår ville vært annerledes, men er DET grunnen til at du rettferdiggjør drap og utnyttelse av dyr per i dag?

 

"Vi har alltid gjort det. Det er tradisjon", at det er vanlig, eller unnskyldninger om at forfedrene våre gjorde det - er ikke første gang jeg hører. Men det forklarer ikke hvorfor DU den dag i dag synes det er greit. Det er kun en forklaring på hvorfor mange fremdeles spiser kjøtt, ikke en unnskyldning. Noe av det jeg hører oftest er jo at det er tradisjon eller at man "alltid" har gjort det. Det er nok av fæle tradisjoner som har eksistert i løpet av menneskenes levetid, det at noe er en tradisjon betyr ikke at det ikke er ondt, unødvendig eller makabert. Mye jeg kunne sammenlignet med her, men du var heldigvis ikke av typen som snakket om tradisjoner - bare at dette var årsaken til at vi lever per i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...