Gå til innhold

FIFA-saken | Blatter og Platini utestengt i 8 år - Gianni Infantino ny president


Anbefalte innlegg

USA kunne jo ikke unngå å gjøre noe når litt av disse pengene gikk gjennom der og det tilfeldigvis hendte at disse svarte pengene var koblet til en fra det nordamerikanske fotballforbundet. Hvis jeg husker riktig så handlet egentlig alt om Jack Warner og CONCACAF, men han begynte å snakke og da ble plutselig folk fra andre fotballforbund inkludert i kriminaliteten.

Jeg skjønner egentlig ikke hva poenget ditt er jjk, at de amerikanske myndighetene (bl.a.) bare er snille og greie folk som ikke ønsker noe annet enn det beste for alle andre?
Det tror jeg de fleste skjønner at ikke er sant. USA har et overdrevet fint mediebildet, men de har også et rykte på seg til å kun bry seg om for eksempel konflikter hvis de har noe å tjene på det (konfliktområder med olje for eksempel). Et annet eksempel er at de ikke ga mye faen i narkoeksporten i Colombia før de fikk vite hvor mye amerikanske penger som faktisk ble brukt og sendt ut av landet. Tapte skatteinntekter, og dermed var krigen i gang.

Tenk om det hadde vært Putin som hadde bombet ihjel Leger Uten Grenser sitt sykehus,kritikken hadde haglet fra alle vestlige politiske ledere, ingen hadde trodd at det var et uhell og FN hadde vært all over dem, men USA? Nei, da kom det en unnskyldning og ting roet seg ned ganske kjapt.

USA har noen fine byer jeg har lyst å dra til i fremtiden, men i den politiske delen av verden så er det mye å ikke like.
For å ikke snakke om masseovervåkningen...

Litt irrelevant, men poenget er at USA ikke er så perfekte og fantastiske som du vil ha folk til å tro. Bare naivt å tro at det er en eller annen form for politikk som er helt perfekt.

All ære til USA i denne saken. De har gjort en god jobb, men jeg tror ikke at USA fikk så mye fremgang i disse greiene fordi alle land i Europa er korrupte mens USA er 100% perfekte. Finner garantert noe møkk i det amerikanske fotballforbundet også hvis man leter lenge nok.

Tror også at grunnen til at de amerikanske sponsorene har gått imot Blatter er på grunn av press fra FBI eller noen andre involverte i etterforskningen. Ellers så kunne de ha gått imot for lenge siden. Trodde de virkelig at Blatter ikke hadde gjort noe som helst før siktelsen? Det ville iallefall ha vært bekymringsverdig i seg selv, men vet du hva jeg tror? At disse sponsorene muligens var involverte i noe korrupsjon selv som FBI avdekket, men de ville naturligvis ikke skade så store amerikanske merker så de presset dem heller til å gå mot Blatter.

Fin teori?

Endret av Mr. President™
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger jo ikke være rakettforsker for å forstå at Amerikanske myndigheter ikke hadde løftet en finger, om CONCACAF ikke hadde blitt dratt inn i saken i utgangspunktet.

Helt enig. Likevel, ble det helt mulig å ignore saken som få amerikanere mener er særlig viktig. FBI kan ikke undersøke alt og må velge det som er viktigst.

 

Fotball i Europa, på andre hånd er meget viktig på flere måter. En ville tro at korrupsjon ville undersøkes nærmere.

 

Isteden, gjorde europeiske myndigheter lite helt til at de måtte reagere pga FBI.

 

Det gjør ikke USA eller FBI overlegen på noen som helst måte. Det betyr bare at denne gangen gjorde USA noe bra for fotball, noe som blir vanskelig å si uten å referere til amerikanere som idiotiske "muricans".

Lenke til kommentar

USA kunne jo ikke unngå å gjøre noe når litt av disse pengene gikk gjennom der og det tilfeldigvis hendte at disse svarte pengene var koblet til en fra det nordamerikanske fotballforbundet. Hvis jeg husker riktig så handlet egentlig alt om Jack Warner og CONCACAF, men han begynte å snakke og da ble plutselig folk fra andre fotballforbund inkludert i kriminaliteten.

 

Jeg skjønner egentlig ikke hva poenget ditt er jjk, at de amerikanske myndighetene (bl.a.) bare er snille og greie folk som ikke ønsker noe annet enn det beste for alle andre?

Det tror jeg de fleste skjønner at ikke er sant. USA har et overdrevet fint mediebildet, men de har også et rykte på seg til å kun bry seg om for eksempel konflikter hvis de har noe å tjene på det (konfliktområder med olje for eksempel). Et annet eksempel er at de ikke ga mye faen i narkoeksporten i Colombia før de fikk vite hvor mye amerikanske penger som faktisk ble brukt og sendt ut av landet. Tapte skatteinntekter, og dermed var krigen i gang.

 

Tenk om det hadde vært Putin som hadde bombet ihjel Leger Uten Grenser sitt sykehus,kritikken hadde haglet fra alle vestlige politiske ledere, ingen hadde trodd at det var et uhell og FN hadde vært all over dem, men USA? Nei, da kom det en unnskyldning og ting roet seg ned ganske kjapt.

 

USA har noen fine byer jeg har lyst å dra til i fremtiden, men i den politiske delen av verden så er det mye å ikke like.

For å ikke snakke om masseovervåkningen...

 

Litt irrelevant, men poenget er at USA ikke er så perfekte og fantastiske som du vil ha folk til å tro. Bare naivt å tro at det er en eller annen form for politikk som er helt perfekt.

 

All ære til USA i denne saken. De har gjort en god jobb, men jeg tror ikke at USA fikk så mye fremgang i disse greiene fordi alle land i Europa er korrupte mens USA er 100% perfekte. Finner garantert noe møkk i det amerikanske fotballforbundet også hvis man leter lenge nok.

 

Tror også at grunnen til at de amerikanske sponsorene har gått imot Blatter er på grunn av press fra FBI eller noen andre involverte i etterforskningen. Ellers så kunne de ha gått imot for lenge siden. Trodde de virkelig at Blatter ikke hadde gjort noe som helst før siktelsen? Det ville iallefall ha vært bekymringsverdig i seg selv, men vet du hva jeg tror? At disse sponsorene muligens var involverte i noe korrupsjon selv som FBI avdekket, men de ville naturligvis ikke skade så store amerikanske merker så de presset dem heller til å gå mot Blatter.

 

Fin teori?

USA gjorde noe bra for fotball, noe europeiske myndigheter ikke klarte aa gjoere. I det minste la Sveitsiske myndigheter korrupsjon skjer, hvis ikke beskyttes sammen med andre land. Det gjør ikke USA overlegen eller mindre korrupte, men bare litt bedre denne gangen, noe som ikke aksepteres lettvint ser det ut, uten å skape en annen konspirasjonteori.
Lenke til kommentar

Det var vel FBI som satt på kilden (tysteren) i denne saken. I Europa må man faktisk ha en grunn til å etterforske noen og uten en gyldig grunn eller mistanke blir det ikke brukt penger på det. Når FBI kom til Europa med informasjon skjedde det jo ting?

 

Edit: For all del, USA er jo selve grunnen til at dette skjedde denne gangen. Begynner bare å bli lei den intense forkjærlighet til USA og likeså motstanden mot den.

Endret av Espp
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det var vel FBI som satt på kilden (tysteren) i denne saken. I Europa må man faktisk ha en grunn til å etterforske noen og uten en gyldig grunn eller mistanke blir det ikke brukt penger på det. Når FBI kom til Europa med informasjon skjedde det jo ting?

 

Edit: For all del, USA er jo selve grunnen til at dette skjedde denne gangen. Begynner bare å bli lei den intense forkjærlighet til USA og likeså motstanden mot den.

Er ikke det naivt å tro dette er den eneste tilfellet av korrupsjon i FIFA?
Lenke til kommentar

Det er det ingen som tror.

Det har blitt flere som mistenkte FIFA i mange år. Sveitserne og resten av verden ignorerte de tidligere mistankene og ikke tok det alvorlig før FBI ble aggressive og misfornøyelsene ble store.

 

Jeg synes det er rart at de med den største interesse i fotball ikke tok det like alvorlig som FBI. Vanskelig å tro at bare FBI hadde nok informasjon til å undersøke og finne på noe korrupsjon.

Lenke til kommentar

Feil. FIFA har blitt etterforsket i mange år, men det er vanskelig å få gjort noe med en slik organisasjon som dette. Det har vært razzia hos FIFA flere ganger, før denne saken brøt ut. FBI tar det alvorlig fordi de fikk en informant, og kunne gå igang med mye grundigere arbeid. Derfor. Det er ikke fordi FBI er "bedre" eller mer "spesiell" enn de Europeiske byråene som har jobbet med FIFA over flere tiår.

Lenke til kommentar

Feil. FIFA har blitt etterforsket i mange år, men det er vanskelig å få gjort noe med en slik organisasjon som dette. Det har vært razzia hos FIFA flere ganger, før denne saken brøt ut. FBI tar det alvorlig fordi de fikk en informant, og kunne gå igang med mye grundigere arbeid. Derfor. Det er ikke fordi FBI er "bedre" eller mer "spesiell" enn de Europeiske byråene som har jobbet med FIFA over flere tiår.

Jeg har aldri sagt at FBI er bedre eller mer spesielle enn europeiske byråene. Hovedgrunnen til at lite tidligere fremgang har skjedd er fordi Sveits har alltid vært et land som gjør det lettere å gjemme korrupsjon. FIFA trengte aldri å vise myndighetene hvordan pengene strømmet inne eller ute av organisasjonen. Bare i de siste få måneder har de tatt det alvorlig. Å mene noe annet er naivt. Korrupsjonen er for stor til å tro at tidligere undersøkelser ble tatt seriøs og Det var bare at FBI var heldig nok til å få en informant.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det skal Blattet ha; et vanlig menneske hadde gitt opp for lenge siden og innsett at slaget var tapt. I stedetfor tviholder han på sin versjon av virkeligheten. Blatter hadde ikke innrømmet et fnugg av skyld omså han hadde blitt filmet mens han bokstavelig talt ga en stor konvolutt merket "Korrupsjonspenger" til noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...