Gå til innhold

Bør vi forby burka (heldekkende plag) i Norge?


Anbefalte innlegg

Hvis det plaget meg at andre fant meg veldig interessant så vil jeg tro at det er min sak og mitt problem, som jeg selv må løse uten å forlange at den andre gjør noe fra eller til, og hvis jeg da kledde på meg en søppelsekk for å unngå fikseringen så er det ikke mitt problem hvis eks. du har noe spesielt imot søppelsekk som bekledning, og dermed er problemet ditt eget og du får ta ansvaret for å løser dine sære problemer uten å forlange noe fra eller til.

 

Jeg bryr meg ikke om du synes det er deres sak, jeg vil vite hvorfor. For når de går sånn fullstendig dekket til så ser de nesten ikke engang ut som menneske lenger, det må være en god grunn til at de velger å se slik ut når en hijab gjør samme nytten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det plaget meg at andre fant meg veldig interessant så vil jeg tro at det er min sak og mitt problem, som jeg selv må løse uten å forlange at den andre gjør noe fra eller til, og hvis jeg da kledde på meg en søppelsekk for å unngå fikseringen så er det ikke mitt problem hvis eks. du har noe spesielt imot søppelsekk som bekledning, og dermed er problemet ditt eget og du får ta ansvaret for å løser dine sære problemer uten å forlange noe fra eller til.

 

"Hvorfor?" ... fordi vi er forskjellige ..

Igjen, så er eksemplet mitt ganske likt - jeg plages av at jeg ikke kan gå naken. Det må jo være min sak og mitt problem.

Hvorfor? .... for vi er forskjellige ...

 

Hvorfor skal det da være ulovlig for folk å få gå naken ... Hvorfor skal heldekkende plagg som dekker alt få være i særstilling, når det er elementer som gjør både nakenhet og heldekking til en utfordring for samfunnet

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Hvis det plaget meg at andre fant meg veldig interessant så vil jeg tro at det er min sak og mitt problem, som jeg selv må løse uten å forlange at den andre gjør noe fra eller til, og hvis jeg da kledde på meg en søppelsekk for å unngå fikseringen så er det ikke mitt problem hvis eks. du har noe spesielt imot søppelsekk som bekledning, og dermed er problemet ditt eget og du får ta ansvaret for å løser dine sære problemer uten å forlange noe fra eller til.

 

 

Jeg bryr meg ikke om du synes det er deres sak, jeg vil vite hvorfor. For når de går sånn fullstendig dekket til så ser de nesten ikke engang ut som menneske lenger, det må være en god grunn til at de velger å se slik ut når en hijab gjør samme nytten.

Hvis du vil vite, så spør du høflig, så får du forholde deg til de svarene du får selv om du personlig ikke liker dem. Jeg liker ikke å bli kontrollert eller forsøkt tvunget til noe som helst, og jeg er villig til å støtte deg i det samme.

 

Er det så vanskelig å tolerere at vi alle er forskjellige, og at måten å "overkomme" forskjellighet er å åpne helt opp for det faktum, og først da forholder du deg til hele virkeligheten, og ikke dine personlige favorittbiter av eksistensen

 

De har sikkert hver og en sine gode grunner for klesvalget og det lar jeg være deres måte å leve ut sin frihet på

Lenke til kommentar

 

 

Dermed lager man evt. lover/forbud for noe som uansett er på vei ut, og det virker noe krampaktig.

 

Tror nok dette er litt feil.  Det viser seg at religiøse plagg faktisk har hatt en dramatisk økning de siste tiårene.  Om man ser på bilder fra typiske muslimske land (som Tyrkia, Egypt osv.) fra fra 70-80 tallet, vi man fort se at det var langt færre som gikk med burka eller hijab.

 

Det har også vært flere tilfeller hvor muslimske jenter har blitt trakassert av religiøse "politi" på Grønland i Oslo for at de IKKE bruker hodeplagg.  Hijab er nok kommet for å bli, men det er heller ikke noe problem.  Burka derimot, hører ikke hjemme noe sted, og bør derfor forbys på offentlig sted.

 

For utenom de åpenbare tilfellene hvor man må legitimere seg (månedskort buss/trikk, i bank, NAV osv), kan det også være tilfeller hvor man blir innblandet i situasjoner som vitne.   Blir vanskelig for politi eller andre å stadfeste identiteten når man går med en burka.  (overvåkingsbilder, vitnebeskrivelser osv.) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Hvis det plaget meg at andre fant meg veldig interessant så vil jeg tro at det er min sak og mitt problem, som jeg selv må løse uten å forlange at den andre gjør noe fra eller til, og hvis jeg da kledde på meg en søppelsekk for å unngå fikseringen så er det ikke mitt problem hvis eks. du har noe spesielt imot søppelsekk som bekledning, og dermed er problemet ditt eget og du får ta ansvaret for å løser dine sære problemer uten å forlange noe fra eller til.

"Hvorfor?" ... fordi vi er forskjellige ..

 

Igjen, så er eksemplet mitt ganske likt - jeg plages av at jeg ikke kan gå naken. Det må jo være min sak og mitt problem.

Hvorfor? .... for vi er forskjellige ...

Hvorfor skal det da være ulovlig for folk å få gå naken ... Hvorfor skal heldekkende plagg som dekker alt få være i særstilling, når det er elementer som gjør både nakenhet og heldekking til en utfordring for samfunnet

Jeg antar at samfunnet mener at alminnelig nakenhet strider mot de flestes oppfattelse av bluferdighet og at det er en sterk kulturell innarbeidet vane.

Lenke til kommentar

Kan jeg gå med finlandshette på gaten om det er en del av min, meget lille, men likevel svært betydningsfulle (for meg i alle fall), religion?

 

Ja, om du klipper bort tøy stripen mellom øynene og kaller det burka.   Kan bli en trend dette, spesielt blant konspirasjonsteoretikere som ikke liker overvåkingen til NSA eller folk med forfølgelsesvanvidd, schizofrene osv.  

Endret av Politisk Kommentator
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Igjen, så er eksemplet mitt ganske likt - jeg plages av at jeg ikke kan gå naken. Det må jo være min sak og mitt problem.

Hvorfor? .... for vi er forskjellige ...

Hvorfor skal det da være ulovlig for folk å få gå naken ... Hvorfor skal heldekkende plagg som dekker alt få være i særstilling, når det er elementer som gjør både nakenhet og heldekking til en utfordring for samfunnet

Jeg antar at samfunnet mener at alminnelig nakenhet strider mot de flestes oppfattelse av bluferdighet og at det er en sterk kulturell innarbeidet vane.

 

Mener du at det bør være lov å gå naken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

De har sikkert hver og en sine gode grunner for klesvalget

 

 

Den grunnen være at de vil distansere seg fra samfunnet. Jeg venter fremdeles på en alternativ mulighet.

Vel, så lenge deres valg av distanse ikke forutsetter at jeg må være noe spesielt annet enn det man er, kan de gjøre som de vil. Jeg distanserer meg relativt mye fra samfunnet selv, så jeg forstår alle som gjør noe lignende. Kanskje det er irriterende å oppleve at noen ikke setter pris på det samme som en selv, og der er derfor noen blir overdrevet interessert i sånne vanlige fenomener

Lenke til kommentar

Jeg antar at samfunnet mener at alminnelig nakenhet strider mot de flestes oppfattelse av bluferdighet og at det er en sterk kulturell innarbeidet vane.

"Med bluferdighet menes et ubehag eller uvilje mot å være lettkledd/avkledd i andre menneskers nærvær. Hvor avkledd man må være før dette inntreffer vil være veldig individuelt og avhengig av kultur. For noen vil avsløring av hår og ansikt eller til og med blikk-kontakt gå på en persons bluferdighet mens for andre vil det først skje ved avsløring av f.eks. underlivet. Bluferdighet dreier seg oftest om egen avkleddhet mens noen også vil også oppleve tilsvarende ubehag ved å se dette hos andre. Det er flere årsaker til bluferdighet." [wiki]

 

Norge har blitt multikulturelt samfunn, så hvis noen skal få gjøre som de vil, så må andre få gjøre det også.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Jeg antar at samfunnet mener at alminnelig nakenhet strider mot de flestes oppfattelse av bluferdighet og at det er en sterk kulturell innarbeidet vane.

 

"Med bluferdighet menes et ubehag eller uvilje mot å være lettkledd/avkledd i andre menneskers nærvær. Hvor avkledd man må være før dette inntreffer vil være veldig individuelt og avhengig av kultur. For noen vil avsløring av hår og ansikt eller til og med blikk-kontakt gå på en persons bluferdighet mens for andre vil det først skje ved avsløring av f.eks. underlivet. Bluferdighet dreier seg oftest om egen avkleddhet mens noen også vil også oppleve tilsvarende ubehag ved å se dette hos andre. Det er flere årsaker til bluferdighet." [wiki]

 

Norge har blitt multikulturelt samfunn, så hvis noen skal få gjøre som de vil, så må andre få gjøre det også.

Ingen må vel noe som helst!? Noe kan man gjøre nå, mens andre ting er bedre å vente med til tiden er mer moden

Lenke til kommentar

 

Kan jeg gå med finlandshette på gaten om det er en del av min, meget lille, men likevel svært betydningsfulle (for meg i alle fall), religion?

Ja, det kan du. Religionsdelen av spørsmålet ditt er overflødig.

 

 

Med noe forbehold.

 

 

Utdrag fra politiloven:

 

§ 11. Arrangementer på offentlig sted m.v.

Den som vil benytte offentlig sted til demonstrasjon, opptog, møte, stand eller lignende, skal i god tid på forhånd gi politiet melding om dette. For øvrig kan det ved vedtekt etter lovens § 14 gis regler om søknadsplikt for visse arrangementer på offentlig sted eller meldeplikt for arrangementer som for øvrig er allment tilgjengelige.

...

Det er forbudt for deltakere i et arrangement som nevnt i første ledd å opptre maskert, unntatt for deltakere i skuespill, maskerade eller lignende.

 

 

Utdrag fra straffeloven:

 

§ 227. Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Aar straffes den, som i Ord eller Handling truer med et strafbart Foretagende, der kan medføre høiere Straf end 1 Aars Hefte eller 6 Maaneders Fængsel, under saadanne Omstændigheder, at Truselen er skikket til at fremkalde alvorlig Frygt, eller som medvirker til saadan Trusel. Under særdeles skjerpende omstendigheter, jf. § 232 tredje punktum, kan fengsel inntil 6 år idømmes.

 

(Her kan altså bruk av maskering i gitte situasjoner, f.eks. i en bank, anses som en trussel og straffes deretter).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

 

 

 

 

Minner fryktelig mye om sminke, skal en få lov å sminke seg så en ikke ligner seg selv så må da folk få dekke seg til også.

 

Burka og sminke er to forskjellige ting, jeg skjønner ikke helt hvordan det kan sammenlignes. Hvis du liker burka så godt så kan du jo flytte til Saudi-Arabia hvor 90% av damene bruker burka, jeg tror nok at du hadde kommet til å reise der i fra så fort du kunne etter noen dager der. En dame med sminke er mye lettere å skjenne igjen enn en dame med burka.

Endret av Slettet-aj7hPT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...