Gå til innhold

Bør vi forby burka (heldekkende plag) i Norge?


Anbefalte innlegg

Med noe forbehold.

 

 

Utdrag fra politiloven:

 

[...]

Right, men Haakon spurte om han kunne på gå gaten i finlandshette, ikke om han kan delta i demonstrasjoner. Angående truende atferd så er det også straffbart å true andre med bananvold, uten at det gjør bananer ulovlige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Right, men Haakon spurte om han kunne på gå gaten i finlandshette, ikke om han kan delta i demonstrasjoner. Angående truende atferd så er det også straffbart å true andre med bananvold, uten at det gjør bananer ulovlige.

 

 

Joda, jeg ville bare spesifisere. Med "på gata" så menes som regel "i offentlighet". Så dersom man befinner seg i et arrangement i det offentlige rom, som kan foregå på gata, så opptrer man ulovlig dersom man er maskert med mindre man er en del av showet.

Lenke til kommentar

 

 

Det eneste du driver med er å kommer med argumenter som er basert på idiotiske påstander som; "De som bruker burka prøver egentlig bare å si at de ikke ønsker å integrere seg". Med andre ord, svadagenerator.

Bla bla bla "jeg er ikke enig med deg, så du er idiot" ... Hvilken annen god grunn eksisterer for å bruke burka?
Lenge leve stråmannsargument. Endret av matte geek
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Minner fryktelig mye om sminke, skal en få lov å sminke seg så en ikke ligner seg selv så må da folk få dekke seg til også.

 

Burka og sminke er to forskjellige ting, jeg skjønner ikke helt hvordan det kan sammenlignes. Hvis du liker burka så godt så kan du jo flytte til Saudi-Arabia hvor 90% av damene bruker burka, jeg tror nok at du hadde kommet til å reise der i fra så fort du kunne etter noen dager der. En dame med sminke er mye lettere å skjenne igjen enn en dame med burka.

 

Er du redd for at det kan være noen som du vet hvem er inne burkaen men ikke kjenner igjen? Eller hvorfor er det så viktig for deg å kjenne igjen ukjente mennesker? Tips, hold deg unna frisørsalonger, der går folk inn og kommer ut nesten ikke til å kjenne igjen, rene skrekkfilmen.

Hette og solbriller, oversminket eller burka, du har ikke en sjanse til å kjenne igjen noen av disse gruppene men du har kun problemer med en dem selv om argumentet rammer alle tre. 

 

Kan også nevne at nei, jeg elsker ikke burka og kommer nok aldri til å reise til saudi arabia, det er kvalmende hvordan kvinner blir undertrykket der nede. Jeg har ingen relasjon til burka, jeg har ingen grunn til å hate eller like plagget, de gangene jeg ser noen med burka på offentlige steder så har de aldri stelt til med noe helvete, det er trist om de gjør det men da tror jeg ikke burkaen er den utløsende faktoren. 

 

Det var ikke så mange som kjente igjen breivik selv om han ikke brukte burka -.-

Endret av Noxhaven
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Ingen må vel noe som helst!?

Jo, fordi noe er forbudt, mens andre ting er det ikke ... ennå.

Det lyder som missunnelse ..

 

At ett fåtall tilstås retten til å bære ett spesielt plagg, kan lite sammelignes med at ett lite fåtall nektes å være naken hvor det passer dem.

Lenke til kommentar

Det lyder som missunnelse ..

 

At ett fåtall tilstås retten til å bære ett spesielt plagg, kan lite sammelignes med at ett lite fåtall nektes å være naken hvor det passer dem.

Haha, misunnelse faktisk.

 

Selvfølgelig kan det sammenlignes. Hvordan man vil kle seg, om man vil ha klær, så må det enten være opp til hver enkelt, eller man må ha føringer som er til det beste for samfunnet. Man har grunner til å forby begge deler av praktiske, hygieniske og samfunnsmessige hensyn

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Er du redd for at det kan være noen som du vet hvem er inne burkaen men ikke kjenner igjen? Eller hvorfor er det så viktig for deg å kjenne igjen ukjente mennesker? Tips, hold deg unna frisørsalonger, der går folk inn og kommer ut nesten ikke til å kjenne igjen, rene skrekkfilmen.

 

Hette og solbriller, oversminket eller burka, du har ikke en sjanse til å kjenne igjen noen av disse gruppene men du har kun problemer med en dem selv om argumentet rammer alle tre. 

 

Kan også nevne at nei, jeg elsker ikke burka og kommer nok aldri til å reise til saudi arabia, det er kvalmende hvordan kvinner blir undertrykket der nede. Jeg har ingen relasjon til burka, jeg har ingen grunn til å hate eller like plagget, de gangene jeg ser noen med burka på offentlige steder så har de aldri stelt til med noe helvete, det er trist om de gjør det men da tror jeg ikke burkaen er den utløsende faktoren. 

 

Det var ikke så mange som kjente igjen breivik selv om han ikke brukte burka -.-

 

Vil du ikke se personen bak masken? Igjen kommer du med dårlige sammenligninger, å endre på håret er ikke det samme som å ta på seg burka. Jeg har heller ingen grunn til å hate plagget men jeg er sterkt i mot at de skal dekke hele fjeset hvor øynene er det eneste du kan se. 

Endret av Slettet-aj7hPT
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Det lyder som missunnelse ..At ett fåtall tilstås retten til å bære ett spesielt plagg, kan lite sammelignes med at ett lite fåtall nektes å være naken hvor det passer dem.

Haha, misunnelse faktisk.Selvfølgelig kan det sammenlignes. Hvordan man vil kle seg, om man vil ha klær, så må det enten være opp til hver enkelt, eller man må ha føringer som er til det beste for samfunnet. Man har grunner til å forby begge deler av praktiske, hygieniske og samfunnsmessige hensyn

Vel, du er jo beviset på at det faktisk kan sammenlignes, men det betyr ikke at det er videre rasjonelt å tillegge det den samme vekt i disse tider, eller at de to på noen måte ligner. Alt til SIN TID, ikke din eller min førståss ..

Lenke til kommentar

Vel, du er jo beviset på at det faktisk kan sammenlignes, men det betyr ikke at det er videre rasjonelt å tillegge det den samme vekt i disse tider, eller at de to på noen måte ligner. Alt til SIN TID, ikke din eller min førståss ..

Alt til sin tid ... Ja, det å få gå naken på offentlig sted er vel allerede forbudt. Nå snakkes det om ev å forby heldekkende plagg ... kanskje det ER den tiden å gjøre det på. Diskuter det kan man jo uansett gjøre.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor skal man dekke for hele ansiktet med plagg hvor du kun kan se øynene? Det blir litt vanskelig å finne identiteten til en med heldekkende plagg uten å måtte ta av seg plagget. 

 

 

Hvis man ser øynene eller mer, så er det ikke Burka

 

Burqa:

burqa.jpg

burqa_1574251c.jpg

 

Niqab:

10150643006939295.jpg

Abaya_Shops_in_Hyderabad_Abaya_Stores_in

 

Det kan godt være du mener at begge deler burde forbys(?) men rent juridisk blir det vel vanskelig mht. til Niqab siden det ikke er heldekkende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal det være ulovlig? Man skal kunne gå i hva man vil, ved mindre det viser kjønnsorganer eller direkte trakasserer en eller flere folke"grupper".

Ja helt riktig.

Så jeg regner med at du ikke har noe problem med å gå inn i en gullsmed forretning med finnlandshette og kjeledress på? Og jeg regner med at det ikke vil bli noen reaksjoner på det?

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor skal man dekke for hele ansiktet med plagg hvor du kun kan se øynene? Det blir litt vanskelig å finne identiteten til en med heldekkende plagg uten å måtte ta av seg plagget. 

 

 

 

Nå er det snakk om å forby heldekkende plag, der hele ansiktet ikke vises.

Endret av Sommerstund
Lenke til kommentar

 

Hvorfor skal det være ulovlig? Man skal kunne gå i hva man vil, ved mindre det viser kjønnsorganer eller direkte trakasserer en eller flere folke"grupper".

Ja helt riktig.

Så jeg regner med at du ikke har noe problem med å gå inn i en gullsmed forretning med finnlandshette og kjeledress på? Og jeg regner med at det ikke vil bli noen reaksjoner på det?

 

 

Det er allerede ulovlig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Vel, du er jo beviset på at det faktisk kan sammenlignes, men det betyr ikke at det er videre rasjonelt å tillegge det den samme vekt i disse tider, eller at de to på noen måte ligner. Alt til SIN TID, ikke din eller min førståss ..

 

Alt til sin tid ... Ja, det å få gå naken på offentlig sted er vel allerede forbudt. Nå snakkes det om ev å forby heldekkende plagg ... kanskje det ER den tiden å gjøre det på. Diskuter det kan man jo uansett gjøre.

Vi har så alt for mange sånne diskusjoner, og for mange livsfarlige sådan, så, Nei! Vi hverken trenger denne lommerusk - diskusjonen, og ikke er det derfor den "riktige tid" heller

 

Men snakke går jo an ..

Lenke til kommentar

 

 

 

Nå er det snakk om å forby heldekkende plag, der hele ansiktet ikke vises.

 

 

Vel, ikke alle som har fått med seg nyansene.

 

 

Det er derfor jeg har presisert dette i hovedinnlegget - om det skulle hjelpe :)

 

 

Ser ene linken du har oppdatert førstepost med, nevner forbud både mot burqa OG niqab. Det setter hele saken i nytt lys (ref. bildene jeg postet lenger oppe)

 

Spørs om det er gjennomførbart etter at juristene har sagt sitt og flertallet på Stortinget får tenkt seg om.  :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

 

 

Hvorfor skal man dekke for hele ansiktet med plagg hvor du kun kan se øynene? Det blir litt vanskelig å finne identiteten til en med heldekkende plagg uten å måtte ta av seg plagget. 

 

 

Hvis man ser øynene eller mer, så er det ikke Burka

 

Burqa:

 

 

Det kan godt være du mener at begge deler burde forbys(?) men rent juridisk blir det vel vanskelig mht. til Niqab siden det ikke er heldekkende.

 

De to øverste burde jo selvfølgelig forbys, de damene der har jo i grunnen bare en pose over seg. De nederste er litt mer vrient ja :/ 

Endret av Slettet-aj7hPT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...