Gå til innhold

Bør vi forby burka (heldekkende plag) i Norge?


Anbefalte innlegg

 

 

 

Hvorfor skal det være ulovlig? Man skal kunne gå i hva man vil, ved mindre det viser kjønnsorganer eller direkte trakasserer en eller flere folke"grupper".

Ja helt riktig.

Så jeg regner med at du ikke har noe problem med å gå inn i en gullsmed forretning med finnlandshette og kjeledress på? Og jeg regner med at det ikke vil bli noen reaksjoner på det?

Det er allerede ulovlig.

Hvorfor det?

Og hvor står den loven?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Hvorfor skal det være ulovlig? Man skal kunne gå i hva man vil, ved mindre det viser kjønnsorganer eller direkte trakasserer en eller flere folke"grupper".

Ja helt riktig.

Så jeg regner med at du ikke har noe problem med å gå inn i en gullsmed forretning med finnlandshette og kjeledress på? Og jeg regner med at det ikke vil bli noen reaksjoner på det?

Det er allerede ulovlig.

Hvorfor det?

Og hvor står den loven?

 

 

Innlegg #99.

Lenke til kommentar

Er ikke Norge frihetens land? Når staten bestemmer hva slags klær du kan gå med. Så er ikke dette frihet.

Norge ville jo ha multikultur. Når staten forbyr kulturelle klær fra andre nasjoner. Så er det vel diskriminering mot multikulturen i Norge?

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Norge er vel ikke reklamert som frihetens land så mye det jeg vet. Men vi har det forholdsvis fritt. Men det har seg nå slik at et samfunns frihet nødvendigvis går på bekostning av individets frihet i mer eller mindre grad.

 

Norge startet ut som et fritt samfunn etter 2 verdenskrig. Nå skapes det bare tusenvis av lover som begrenser befolkningens frihet. Jo flere lover de skaper. Jo mer begrenser de befolkningens frihet. I et velfungerende samfunn holder det med å skape lover som skal sikre at samfunnet fungerer. Det stortinget driver med er noe helt annet! Stortinget lager tusenvis av lover i bøttevis som begrenser befolkningens frihet.

 

Et eksempel på et velfungerende lov er da en tyv stjeler og får fengsels straff. Eksempler på ikke fungerende lover er når vedkommende må søke kommunen om lov. For å pusse opp eget hus og betale flere tusen kroner i skatt/gebyr, bare for å pusse opp eget hus. Eller når eieren bygger et lite hundehus i hagen på sin enebolig, men får bot av kommunen fordi dette er ulovlig. Befolkningen i Norge har så lite frihet at de må spørre staten om lov før de kan gjøre noe med sin egen eiendom.

 

http://www.fvn.no/lokalt/aust_agder/Dette-hundehuset-er-verdt-172000-kroner-2566466.html

 

Skal du gjøre med ditt eget hus og eiendom som du har kjøpt. Må du betale masse skatt/gebyr til staten. Dette er lover som ikke fungerer og kalles for grådige lover.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

For det første så anbefaler jeg å ikke redigere dersom du skal redigere såpass mye. Blir tungvint for folk å besvare deg.

 

Men ja, det finnes gode og idiotiske lover. Jeg spesifiserte ingenting, jeg sier bare at selv i et velfungerende lovverk så går samfunnets beste ut over individets frihet. Jeg kunne godt vært fri til å stjele i et gitt samfunn, men vedkommende samfunn ville ikke fungert ordentlig dersom alle stjal fra hverandre. Derfor har man lover mot slikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Men ja, det finnes gode og idiotiske lover. Jeg spesifiserte ingenting, jeg sier bare at selv i et velfungerende lovverk så går samfunnets beste ut over individets frihet. Jeg kunne godt vært fri til å stjele i et gitt samfunn, men vedkommende samfunn ville ikke fungert ordentlig dersom alle stjal fra hverandre. Derfor har man lover mot slikt.

Jeg vil bare si at dersom du som individ utøver din frihet ved å stjele fra andre, da går det utover andre individer sin frihet. Det er i min bok ikke akseptabelt i min bok. Ja til frihet, men ikke i den grad at din frihet innskrenker min frihet. :)

 

Når det kommer til burka etc så kan jeg ikke helt skjønne hvorfor man skal forby disse plaggene. Så lenge de som går med slike klær ikke plager noen, da bør de få være i fred til å gå rundt i akkurat hva de måtte ønske.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvorfor skal det være ulovlig? Man skal kunne gå i hva man vil, ved mindre det viser kjønnsorganer eller direkte trakasserer en eller flere folke"grupper".

Ja helt riktig.

Så jeg regner med at du ikke har noe problem med å gå inn i en gullsmed forretning med finnlandshette og kjeledress på? Og jeg regner med at det ikke vil bli noen reaksjoner på det?

Det er allerede ulovlig.

 

Hvorfor det?

 

Og hvor står den loven?

 

 

Innlegg #99.

 

 

 

Det kan jo like godt benyttes på burka.

 

Vel, i såfall trengs ikke noe ny lov. Nå kan de som angivelig er vettaskremte for at det både kan skjule seg bankranere, terrorister, og det som verre er under burka'n, bare tilkalle politiet og lage stor dramatikk i sin arme fortvilelse og frykt.

Lenke til kommentar

 

Men ja, det finnes gode og idiotiske lover. Jeg spesifiserte ingenting, jeg sier bare at selv i et velfungerende lovverk så går samfunnets beste ut over individets frihet. Jeg kunne godt vært fri til å stjele i et gitt samfunn, men vedkommende samfunn ville ikke fungert ordentlig dersom alle stjal fra hverandre. Derfor har man lover mot slikt.

 

Jeg vil bare si at dersom du som individ utøver din frihet ved å stjele fra andre, da går det utover andre individer sin frihet. Det er i min bok ikke akseptabelt i min bok. Ja til frihet, men ikke i den grad at din frihet innskrenker min frihet. :)

 

Når det kommer til burka etc så kan jeg ikke helt skjønne hvorfor man skal forby disse plaggene. Så lenge de som går med slike klær ikke plager noen, da bør de få være i fred til å gå rundt i akkurat hva de måtte ønske.

Og det er dette jeg mener når jeg sier at et samfunn er et nettverk av kompromisser. Min individuelle frihet begrenses av andres frihet. Det er en nødvendighet slik jeg kan se det.

Lenke til kommentar

 

 

Men ja, det finnes gode og idiotiske lover. Jeg spesifiserte ingenting, jeg sier bare at selv i et velfungerende lovverk så går samfunnets beste ut over individets frihet. Jeg kunne godt vært fri til å stjele i et gitt samfunn, men vedkommende samfunn ville ikke fungert ordentlig dersom alle stjal fra hverandre. Derfor har man lover mot slikt.

Jeg vil bare si at dersom du som individ utøver din frihet ved å stjele fra andre, da går det utover andre individer sin frihet. Det er i min bok ikke akseptabelt i min bok. Ja til frihet, men ikke i den grad at din frihet innskrenker min frihet. :)

 

Når det kommer til burka etc så kan jeg ikke helt skjønne hvorfor man skal forby disse plaggene. Så lenge de som går med slike klær ikke plager noen, da bør de få være i fred til å gå rundt i akkurat hva de måtte ønske.

Flere prøver å finne på en grunn til å minimisere det fremmedkulturellt og kvinne undertrykkelse. Hadde burkaen blitt en norsk tradisjon som menn og kvinner kledde på seg ofte ville få protestere

 

Det er bedre integrering som løser problemet, ikke burka forbud, særlig fordi bedre integrering fører til frivillige endringer istedenfor unødvendig konflikt mellom kulturer

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er bedre integrering som løser problemet, ikke burka forbud, særlig fordi bedre integrering fører til frivillige endringer istedenfor unødvendig konflikt mellom kulturer

Nettopp!!! Et forbud vil i verste fall føre til at de kvinnene som faktisk blir undertrykt kanskje ikke får lov av sin mann til å gå ut i det store og det hele, og det er jo enda verre.

 

Nå vet jeg imidlertid hvor mange det er som blir tvunget til å gå i burka o.l., men dersom de blir tvunget til det så er det tvangen som er problemet; ikke selve plagget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...