Gå til innhold

KOMMENTAR: Spill kommer alltid til å bli «nedgradert»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jada, men det skal en veldig stor endring til for at et spill som ser så bra ut at det forhåndsbestilles at det ikke ønskes i det hele tatt. Men hadde ikke forhåndbestil the witcher 3 viss det såg ut som risen 1 nei.

 

Rådet var å ikke forhåndsbestille (noe jeg forøvrig mener at ingen burde gjøre, men noen gjør det jo, så det er jo greit å gi råd til de), et sted går jo grensen mellom "verd å forhåndsbestille" og "ikke verd å forhåndsbestille", grafikken kan være det som får det til å gå over grensa for noen.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men over til noe helt annet ift. TW3, genuint interessert.

 

Kan noen svare på hva slags hardware man må ha på PC for merkbart løfte grafikken over PS4 nivå?

 

Tja...jeg sitter med en straks 3 år gammel selvbygget PC som overgår PS4 merkbart. Har alltid som mål med PC spill at jeg skal ligge rundt 60fps så godt det lar seg gjøre og det gjør jeg nå med en medium/high setting. Om jeg hadde gått for 30fps så kunne jeg enkelt gått for en blanding av high/ultra.

 

Det jeg får nå er skarpere bilde,mer livlige farger,bedre textures og dobbelt så bra bildeflyt som PS4 versjonen. Noe som gjør at hele verden ser mer livlig ut. Og spesielt i kamp er doblingen av bildeflyt ekstremt mye bedre. Noe som løfter gameplay opp mange hakk. Anyways...

 

Her er følgende hardware.

 

Intel® Core i5-3570K CPU @ 3.40GHz (4 CPUs), ~3.4GHz

8192MB RAM

AMD Radeon HD 7970

 

Laste tid når en dør er på noen sekunder og ikke i nærheten som på PS4 :)

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

Problemet kunne vært unngått om spillselskapene hadde ventet med å gi ut informasjon om et spill årevis i forveien mens spillet fortsatt er veldig tidlig i utviklingen.

 

Hadde de heller ventet til store deler av spillet er ferdig, så kunne man vist gameplay tilnærmet likt den endelige versjonen. Da hadde de også kunne sette en realistisk lanseringsdato og unngått masse utsettelser. Det handler om troverdighet på begge punkter.

 

Spill bør ikke vises mer enn ett år før planlagt lansering.

Endret av kilik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Cover art, concept art og trailere har alltid ikke representert spill innholdet helt siden 80-tallet. Husker godt å kjøpe spill med heftig cover art av en action hank som blaster i vei tanks bare for å komme hjem og det er dritt gameplay 1-4 fargede pixels som ikke ligner i nærheten av cover arten. Men det var cover art og ikke screenshots, når utgivere gir ut screenshots forventer jeg at det representerer spillet. Kanskje units blir forandret på eller fjernet, og grafikken forbedres men ikke negraderes!!!!

 

Værste tilfellet jeg har sett var C&C 4, faan i helvete for en scam.

 

Screenshot under Development:

Command_and_Conquer_4_Screenshot.jpg

 

Ingame Screenshot Finished Product:

Command___Conquer_4_tipps_01_10032412133

Endret av Gunman1986
Lenke til kommentar

Dette dreier seg hverken om trailere, cover art, concept art eller vertical slices.

 

Sakens kjerne er følgende:

 

1. Det dreier seg om at det hele tiden har blitt vist faktisk spillbart gameplay opp i mot 30 minutter.

Grafikken er kraftig nedgradert minst 2 ganger hvor selv rendering engine og spillmotoren har blitt endret kraftig i løpet av 2 år pga. konsollene ift. den enorme åpne verden de ønsket å bygge.

 

2. Så til den saken som opprører flest. CDPR har løyet om disse tingene og benektet det konsekvent helt til etter launch. Dette er en opptreden de fleste voksne mennesker burde ha en annen holdning til enn at "jaja, vi fikk jo -skuddet- så da er det greit".

 

3. Ikke gi alle skylden for det CDPR nå har gjort. Vi har flere respekterte AAA studioer som ikke gjør dette. Bla. Rockstar med fler.

 

Ikke gjør saken til noe annet enn det er, det dreier seg om hvordan en del aktører bransjen bevisst holder forbrukerne for narr og senere sier "we dont feel good about it". Jeg ønsker ikke å være en kunde hvor dette har blitt normen. Alle vet at dette ikke handler om "misforstått PR-materiale".

 

 

EDIT:

Det er ingen som ikke forstår at ambisjonene til CDPR ikke passet med de forlengst utdaterte og svake "nextgen" konsollene, saken er at dette burde de formidlet på en ryddig og god måte underveis. De kunne tom. gjort det politisk korrekt ovenfor både Microsoft og Sony i tillegg til kjøperne.

 

Den skyldfølelsen de nå sitter med og føler behov for å bekjenne i media dreier seg enkelt og greit om hvordan de har "bedratt" fansen gjennom siste 2 års utvikling. Dette tyter ut mellom linjene hele veien selv om de heller ikke nå velger å være ærlige og virkelig legge kortene på bordet.

 

NB! Konsoll specs og utviklermaskiner har vært tilgjengelig vesentlig lenger enn disse 2 årene. Utvikling på plattformen av TW3 har foregått i mer enn 2 år.

 

De kunne eks. gjort som Rockstar Studios og sagt "Vi lager en versjon for de nye konsollene (uten å snakke negativt om konsollene), deretter vil vi bruke 6-10 måneder å finpusse en skikkelig PC versjon". Da hadde de fått respekt fremfor å miste den. Jeg tror også de hadde solgt vesentlig mer da mange hadde kjøpt konsoll utgaven nå for gameplay, verden og historie og kjøpt på nytt igjen for en virkelig skinnende PC utgave som også ville ha modmuligheter, akkurat som med GTAV.

 

At Rockstar brukte lang tid på PC versjonen av GTAV var nok frustrerende for mange, men de beholdt integriteten og respekten til kundene. Rockstar er nok heller ikke helt uskyldig ift. hvordan de spilte kortene på de 3 utgivelsene, men et hav av forskjell ift. CDPR.

 

 

All respekt for Rockstar som behandler kundene med et visst monn av respekt. CDPR, not so much. Skal studioet komme nogenlunde godt ut av dette vil vi måtte se vesentlig mer soulsearching i media neste 6 mnd.

 

EDIT:

Kanskje får vi også denne gangen en "gratis" TWx:EE, men den vil ha en dårlig bismak.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

En ting mange aldri tenker på er "oppgraderingene" som blir slippet etter at et spill blir lansert , la meg ta et eksempel :

 

Witcher 1 & 2 : Disse inneholdte både mer innhold , viktige patcher og endringer i grunnlegende elementer i spillet som forbedret de.

 

Wasteland 2 : Får både oppgradering av spillets grafikkmotor , forbedringer på gameplayet og endringer på måten man spiller det på.

 

Dark Souls 2 : Fikk forbedringer i grafikken etter spillets slipp på pc , patcher som slippes justerer også på spillbarheten osv.

 

Trenger det virkelig å kun være det visuelle som er i fokus? Ser ikke spillene allerede såpass bra ut at man får en god opplevelse selv om de er "nedskalert" fra det vi har sett tidlig?

 

Jeg har vært vant med grafikk i 8bit ( Nes ) som selv om det ikke var det peneste , inneholdt mange gode perler som Super Mario Bros , Zelda 1 , 2, 3 , Metroid , Metal Gear Solid osv osv. For meg er det viktigste at spillet inneholder et godt og variert gameplay , at innholdet har en god mening og at man får gode utfordringer som ikke alltids er forutsigbare (feks rundt hjørnet venter en fiende type x siden du har allerede daua til ham).

Lenke til kommentar

Jeg vokste opp med Vic-20, det har lite med saken å gjøre.

 

Jeg er ikke enig , at et spill har blitt Nedgradert til lansering behøver ikke å bety at det ikke kan bli "oppgradert" senere og som sagt har jeg gitt noen eksempler på at dette skjer.

 

Men at vi på mange måter er langt mer fokusert på utseende og effekter er noe vi har holdt  på med i snart 15 år nå og som det snart bør bli slutt på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forbrukere er dumme om de lar seg lure gang på gang. Hvordan har det gått med Funcom, Sim City, Diablo3, C&C, Homm osv. Listen er nok veldig lang over spill/serier som har lovet og feilet. Resultatet har vel sjelden ført til suksess.

 

Å bevisst prøve å villede forbruker vil kun gi kortsiktig profitt. Ingen er tjent med dette. Hvorfor det da skjer er en myte. Må være noe grunnleggende galt i deler av utviklermiljøet kanskje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et litt annet godt eksempel på dette er FFXIV som er tilgjengelig på PC, PS3 og PS4. Spillet holdes ikke nevneverdig tilbake grafisk, men det er brukergrensesnitt og smådetaljer her og der som slår en som svært pussige rent valgmessig. For eksempel er tilbakeholdelsen så langstrakt at spillet ikke kan vise andre spilleres mana OG energi, men kun en av delene grunnet PS3 hadde blit minnekvalt. De teller bokstavelig talt hver KB på grun av PS3. For øyeblikket er det bare småpirk, men man ser tendensene. Heldigvis planlegges det å avslutte støtte når det blir for mye. Konsoll er uten tvil et hinder for utviklingen og i det store og hele er de ikke noe billigere enn PC. Dyrere spill og krav til abonnement ved nettspilling går det opp i opp. Dessverre er det ganske mange som ikke innser dette.

Lenke til kommentar

 

Jeg vokste opp med Vic-20, det har lite med saken å gjøre.

 

Jeg er ikke enig , at et spill har blitt Nedgradert til lansering behøver ikke å bety at det ikke kan bli "oppgradert" senere og som sagt har jeg gitt noen eksempler på at dette skjer.

 

Men at vi på mange måter er langt mer fokusert på utseende og effekter er noe vi har holdt  på med i snart 15 år nå og som det snart bør bli slutt på.

 

Er ikke enig i hva? Du argumenterer ikke mot mine argumenter. Er du ikke enig i hvordan vi ser at CDPR har oppført seg i saken? Har de gjort noe annet?

 

Dette blir litt stråmann for jeg kan ikke se å ha skrevet det du argumenterer mot.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...