Gå til innhold

AMDs nye Zen-arkitektur skal være 40 prosent raskere


Anbefalte innlegg

 

 

Du har snublet opp i nok en kranglefant ;)

 

Som nevnt flere ganger har vi allerede et de facto Intel-monopol på CPU-markedet, om AMD hadde droppet sine CPUer så hadde ikke det gjort stort til eller fra. Eneste håp for AMD er at noen à la Samsung tar over.

 

Å kjøpe underlegne produkter fra AMD er like idiotisk som å kjøpe melk fra Q-meieriet eller ost fra Synnøve bare fordi de er mindre aktører. Det er irrasjonelt å holde AMD kunstig i live, punktum.

Er det ikke greit med litt konkurranse? Noen støtter monopol, mens andre liker at der er flere aktører der ute! Vi er alle forskjellige... Smaken er som baken :)

 

I dag har vi et de facto Intel-monopol på CPUer, AMD gir ingen reell konkurranse i dag. Alt jeg har uttalt vitner om at jeg støtter reell konkurranse.

 

Fordi jeg har en annen mening, så er jeg en kranglefant?

Nei, fordi du kverulerer og unngår fakta. Hvorvidt en CPU er et godt kjøp under gitte bruksområder er et spørsmål som er 100% objektivt og har étt fasitsvar. Det blir usaklig å blande inn hva den ene eller andre liker/foretrekker. Dette handler ikke om subjektive meninger, og blir like dumt som å være uenig i svaret på et regnestykke. Det er viktig å være prinsippfast på hva som er objektivt og hva som er subjektivt.

 

Jeg syns at det er du som kverulerer :) Du må innse at vi har forskjellige syn på saker og ting, og at du ikke alltid sitter med løsningen! Jeg mener at boikott ikke er løsningen! Hva du mener, for være opp til deg :) Jeg respektere ditt synspunkt Efikkan :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

-Snip

 

Ser jo at hver enkel kjerne ikke blir utnyttet opp mot 100% , men det er tydelig at utviklerne nå presser spillene opp mot det som er mulig. Kan ikke si noe annet enn at jeg gleder meg til DX12 og Windows 10 og er spent på å se om dette vil øke utnyttelsen ytterligere per kjerne og arkitektur.

 

AMD og microsoft har gjort en bra jobb med DX12 :) Tidligere tester viser det! Ser frem til tester av spill med DX12 løpet av høsten :)

Lenke til kommentar

 

 

-Snip

 

Ser jo at hver enkel kjerne ikke blir utnyttet opp mot 100% , men det er tydelig at utviklerne nå presser spillene opp mot det som er mulig. Kan ikke si noe annet enn at jeg gleder meg til DX12 og Windows 10 og er spent på å se om dette vil øke utnyttelsen ytterligere per kjerne og arkitektur.

 

AMD og microsoft har gjort en bra jobb med DX12 :) Tidligere tester viser det! Ser frem til tester av spill med DX12 løpet av høsten :)

 

neste høst...

Lenke til kommentar

 

 

 

-Snip

 

Ser jo at hver enkel kjerne ikke blir utnyttet opp mot 100% , men det er tydelig at utviklerne nå presser spillene opp mot det som er mulig. Kan ikke si noe annet enn at jeg gleder meg til DX12 og Windows 10 og er spent på å se om dette vil øke utnyttelsen ytterligere per kjerne og arkitektur.

 

AMD og microsoft har gjort en bra jobb med DX12 :) Tidligere tester viser det! Ser frem til tester av spill med DX12 løpet av høsten :)

 

neste høst...

 

Konsollspillene kommer løpet av året med DX12, og jeg regner med at pc-spillene ikke kommer for langt etter konsollene! Regner med at det kommer tester før den tid nizzen^^ AMD som sitter med med teknologien i konsollene nå, så overgangen til konsoll til pc er ikke så stor nå :)

Endret av Koven
Lenke til kommentar

Jeg syns at det er du som kverulerer :) Du må innse at vi har forskjellige syn på saker og ting, og at du ikke alltid sitter med løsningen! Jeg mener at boikott ikke er løsningen! Hva du mener, for være opp til deg :) Jeg respektere ditt synspunkt Efikkan :)

Hvordan i alle dager kan du ha forskjellig synfakta?

Å kjøpe en AMD-CPU i dag (eller i fjor for den saks skyld) blir som å kjøpe en CRT-TV istedet for en LCD-TV "fordi CRT-produsentene må overleve." Det er totalt irrasjonelt å prøve å holde AMD i live ved å kjøpe deres utrangerte produkter i dag, det beste for alle parter er å la dem dø ut eller at de (forhåpentligvis) får en ny vår med Zen-arkitekturen.

 

Det er ingen grunn til å kjøpe en FX-8350 over en i5 i dag. Det er et fåtall av tilfeller der en FX-8350 er raskere enn en i5, og i de tilfellene har man alltid budsjett til å gå for den beste løsningen (i7-5960X eller Xeon for folk som lever av slikt) eller tid til å leve med en middelmådig løsning som både en i5 og FX-8350 gir (forbrukere som driver med dette på hobbybasis.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror dere  AMD`s nye Zen klarer å komme på bane med 5820K og 5960X?

 

Da tenker jeg på overklokkings potensiale, strømbruk, varme osv. 

 

Jeg håper det, så kommer intel til å droppe prisene sine. 

 

Jeg har ikke lest arktikkelen, men kommer Zen til å få brukt DDR4? og iallefall pci-e3? :p

Umulig å si noe som helst om ytelsen enda, det virker jo ikke som om AMD har fungerende prototyper engang ;)

PCIe 3.0 og DDR4-støtte vil garantert være på plass, vil tippe det også er muligheter for at HBM blir brukt med APU-modellene.

En ting er helt sikkert: denne arkitekturen er designet for å skalere fra 5W til 125W, så varmeproduksjonen vil være langt mer fornuftig enn dagens Construction-modeller.

Lenke til kommentar

 

Jeg syns at det er du som kverulerer :) Du må innse at vi har forskjellige syn på saker og ting, og at du ikke alltid sitter med løsningen! Jeg mener at boikott ikke er løsningen! Hva du mener, for være opp til deg :) Jeg respektere ditt synspunkt Efikkan :)

Hvordan i alle dager kan du ha forskjellig synfakta?

Å kjøpe en AMD-CPU i dag (eller i fjor for den saks skyld) blir som å kjøpe en CRT-TV istedet for en LCD-TV "fordi CRT-produsentene må overleve." Det er totalt irrasjonelt å prøve å holde AMD i live ved å kjøpe deres utrangerte produkter i dag, det beste for alle parter er å la dem dø ut eller at de (forhåpentligvis) får en ny vår med Zen-arkitekturen.

 

Det er ingen grunn til å kjøpe en FX-8350 over en i5 i dag. Det er et fåtall av tilfeller der en FX-8350 er raskere enn en i5, og i de tilfellene har man alltid budsjett til å gå for den beste løsningen (i7-5960X eller Xeon for folk som lever av slikt) eller tid til å leve med en middelmådig løsning som både en i5 og FX-8350 gir (forbrukere som driver med dette på hobbybasis.)

 

Jeg anbefaler ingen å kjøpe prosessorer fra AMD! Er bare i mot boikott! Det er bare mitt syn på saken Noreng :) Om du ikke liker min mening på det, så får du bare trampe meg ihjel^^

Endret av Koven
Lenke til kommentar

 

Tror dere  AMD`s nye Zen klarer å komme på bane med 5820K og 5960X?

 

Da tenker jeg på overklokkings potensiale, strømbruk, varme osv. 

 

Jeg håper det, så kommer intel til å droppe prisene sine. 

 

Jeg har ikke lest arktikkelen, men kommer Zen til å få brukt DDR4? og iallefall pci-e3? :p

Umulig å si noe som helst om ytelsen enda, det virker jo ikke som om AMD har fungerende prototyper engang ;)

PCIe 3.0 og DDR4-støtte vil garantert være på plass, vil tippe det også er muligheter for at HBM blir brukt med APU-modellene.

En ting er helt sikkert: denne arkitekturen er designet for å skalere fra 5W til 125W, så varmeproduksjonen vil være langt mer fornuftig enn dagens Construction-modeller.

 

Leste fort igjennom kommentarene til denne artikkelen. DDR4 og pci-e3 vil nok kommer ja. om Zens råeste cpu klarer å slå 5820K (da uten å måtte ha aio kjøler fra fabrikk, ¤host¤ 95... ¤host¤ ^^ Jeg håper jo egentlig ikke da jeg har en fin 5820K, men om de hadde klart det så vil de jo tross alt være med i gamet igjen, noe som jeg tror en inderlig godt.

 

5w-125w ja, er jo mindre enn hva Haswell-E bruker,  Får se, ny hw og teknologi er alltid spennende :D

Lenke til kommentar

Tror dere  AMD`s nye Zen klarer å komme på bane med 5820K og 5960X?

Nei. Ikke uten flere kjerner en Intel, ikke i "single threaded".

 

Jeg har ikke lest arktikkelen, men kommer Zen til å få brukt DDR4? og iallefall pci-e3? :p

Ja, DDR4 og PCIe 3.0. PCIe 4.0 kommer ikke før 2017 med Skywell-E.
Lenke til kommentar

 

Tror dere  AMD`s nye Zen klarer å komme på bane med 5820K og 5960X?

Nei. Ikke uten flere kjerner en Intel, ikke i "single threaded".

 

Jeg har ikke lest arktikkelen, men kommer Zen til å få brukt DDR4? og iallefall pci-e3? :p

Ja, DDR4 og PCIe 3.0. PCIe 4.0 kommer ikke før 2017 med Skywell-E.

 

Så jeg kan trygt kjøpe meg en skylake? Står mellom en billig pc til min sønn, eller en skylake til meg, og min sønn får min pc :) Skylake er også for fremtiden har jeg lest.. Hva ville du ha valgt? Nå eller i 2016? Blir carrizo eller skylake! Er litt usikker i dag! Vet du hva intel bringer oss i 2016 HKS?

Lenke til kommentar

 

Jøss, jeg klarte nesten å se hele videoen. Føler meg skitten nå, men jeg klarte det nesten.

 

Nei, 100 kroner ekstra i et tenkt scenario er ikke noe å syte over. I alle fall ikke hvis jeg hadde fått noe igjen for det.

 

Det eneste jeg imidlertid får igjen, er ekstra varme (som jeg har mer enn nok av minst 3/4 av året), støy og lavere ytelse. Og la oss ikke engang komme inn på forkortelsen av levetiden til en PC som følge av disse faktorene.

 

Det var forresten en morsom sammenligning av kostnadene. Hvis vi imidlertid tar i betraktning at FX-8350 i BESTE FALL holder følge med i3-4360 i spill, blir regnestykket fort ganske anderledes...

Når du sier dette: Hvis vi imidlertid tar i betraktning at FX-8350 i BESTE FALL holder følge med i3-4360 i spill, blir regnestykket fort ganske anderledes.... Dvs at fx8350 ikke slår 3-4360 i spill i det hele tatt, men kan være like god. Hadde du sagt at 3-4360 slår fx8350 i mange spill hadde jeg ikke hatt noe problem med det, Det er faktisk sant. Når jeg da viser deg at fx 8350 faktisk slår 3-4360 i noen spill blir påstanden din feil.

 

 

Gjør den det? Med mer enn en feilmargin? Få se!

Lenke til kommentar

Tror dere  AMD`s nye Zen klarer å komme på bane med 5820K og 5960X?

Nei. Ikke uten flere kjerner en Intel, ikke i "single threaded".

Det vet jo ikke du noen ting om...

Han sier ikke at han vet. Han sier han tror. Det er en såkalt "educated best guess", basert på nåværende kunnskap om Zen og historikk for hvordan endringer i IPC, klokkefrekvenser med mer har skjedd i praksis tidligere, samt hvilke teknologier som er nærliggende og sannsynlig at Zen får. Jeg kan bare støtte opp om HKS sitt utsagn. Jeg tror det samme.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest arktikkelen, men kommer Zen til å få brukt DDR4? og iallefall pci-e3? :p

Ja, DDR4 og PCIe 3.0. PCIe 4.0 kommer ikke før 2017 med Skywell-E.

 

 

Har aldri hørt om Skywell. Skriveblunder?

Endret av G
Lenke til kommentar

En Fx 8350 er omtrent 25-50% dårligere på IPC per kjerne enn det dagens Intel arkitektur greier , ikke noe vits å se på toppmodellene til Amd for å sammenligne , så spørsmålet er egentlig om Amd kan greie å komme med noe som yter opp mot Intel sin arkitektur til en overkommelig penge og med noe som faktisk gjør at kundene ønsker å kjøpe den.

 

Med tanke på at Amd faktisk enda ligger omtrent en runde eller to foran Intel når det gjelder grafikk så er det mulig at de kan lansere et nytt produkt som gir god ytelse per enkeltkjerne og som faktisk grafisk sett er overlegen dagens Xbox One og PS4 , noe man ikke skal se bortifra. Jeg antar at med Minne stacking i 3d og en god APU med 4 til 8 kjerner for cpu så vil man ha muligheten for å se Amd ta tilbake markedsandeler selv om de ikke leverer høyere ytelse per instruks på noe annet enn multimedia / spill .

 

Og det er akkurat multimedia hvor Amd har muligheten til å ta markedsandeler , entusiastmarkedet er jo selvsagt preget over de som stadig vekk skal vise hvordan de kan knuse en syntetisk benchmark og brife med at de får 10 til 20f0ps mer ved å overklokke skjermkortet og cpu'en sin , men disse utgjør igjen kun en liten andel av forbrukerne og jeg tror at det er muligheter for Amd til å komme seg om de lager de riktige produktene til riktige priser.

Lenke til kommentar

At AMD er bedre på grafikk enn det Intel er, er nok først og fremst et bevisst valg fra Intel. Intel ligger klokelig og lurer i bakgrunnen fordi en satsing på GPU (i praksis bare en liten omprioritering av brikkeareal og effekt) kan lede Intel til splittelse i USAs konkurransetilsyn FTC.

Lenke til kommentar

Et annet problem er at AMD's integrerte grafikk ikke er bra nok til å gjøre andre ting (spill) med enn Intel's integrerte grafikk (skrivebord, video osv). Det er bedre, men ikke nok.

 

Nå tuller du...

PS4 , Xbox One og flere Apu'er som er gitt ut av Amd greier fint å drive spill, ytelsen kan selvsagt ikke sammenlignes på topp med det beste av r9 serien eller 7xx/8xx serien til Nvidia men det gir deg uansett muligheten til å spille de fleste spill på overkommelig med detaljer osv.

Sammenligner man Amd sin Apu serie med Intel sin HD4xxx og nå HD5xxx serie så yter fortsatt Amd bedre (i spillene med den integrerte grafikken) og har langt mindre problemer i spill enn det Intel har som fortsatt har relativt ferske drivere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...