Gå til innhold

AMDs nye Zen-arkitektur skal være 40 prosent raskere


Anbefalte innlegg

Du har snublet opp i nok en kranglefant ;)

 

Som nevnt flere ganger har vi allerede et de facto Intel-monopol på CPU-markedet, om AMD hadde droppet sine CPUer så hadde ikke det gjort stort til eller fra. Eneste håp for AMD er at noen à la Samsung tar over.

 

Å kjøpe underlegne produkter fra AMD er like idiotisk som å kjøpe melk fra Q-meieriet eller ost fra Synnøve bare fordi de er mindre aktører. Det er irrasjonelt å holde AMD kunstig i live, punktum.

Er det ikke greit med litt konkurranse? Noen støtter monopol, mens andre liker at der er flere aktører der ute! Vi er alle forskjellige... Smaken er som baken :) Husker du meg "Falcon" Effikan? Vi 2 som var veldig aktive til å anbefale en ny pc for andre, for en del år siden :)

Endret av Koven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har snublet opp i nok en kranglefant ;)

 

Fordi jeg har en annen mening, så er jeg en kranglefant? Hva med den andre parten? En sak har som regel 2 sider :) Ingen her på forumet som sitter med fasitten! Kun et fåtall her som tror dem gjør det :) Vi må alle akseptere at vi har forskjellige meninger! Å dømme en person fordi han har en annen mening er lavmål! Trodde det var flere voksne personer her på dette forumet! Jeg støtter TKongen sin mening om saken, noe jeg ikke for gjort noe med^^ Samme som ikke han han får endre mitt syn på saken :) Noe vi må respektere! Du er litt for arrogant her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå lurer jeg på noe: fx 9590 som er omtrent den kraftigste AMD prosessoren for forbrukere, hvis man ikke skal gå for 12 kjerner opteron.

 

Tror dere nå lga2011-v3 får konkuranse eller er det heller APUer og LGA 1151 som får mest konkuranse?

 

http://www.hardwarezone.com.sg/tech-news-msi-releases-990fxa-gaming-am3-motherboard-support-usb-31-and-nvme

Per dags dato er det eneste hovedkortet som er ca oppdatert, men utdatert sammenlignet mot sokkel 2011.

Lenke til kommentar

FX9590 går nok mest mot LGA1150 for de brukerne som skal ha dedikert grafikkort. FX9590 er nok ganske tungsolgt med sine 220 watt. Det er på høy tid AMD erstatter den, men det skjer dessverre neppe i år og neppe med samme sokkel. Det blir nok Zen som erstatter den mot slutten av 2016.

Lenke til kommentar

 

Du hadde virkelig kjøpt en 2,5 år gammel 125 watts ovn for 1500 kroner? Virkelig?

På ett år blir vel amd cpuen dyrere enn intel i5 pga strømregninga :p

 

 

 

Du hadde virkelig kjøpt en 2,5 år gammel 125 watts ovn for 1500 kroner? Virkelig?

På ett år blir vel amd cpuen dyrere enn intel i5 pga strømregninga :p

 

100 kr ekstra i strømregning er vel ikke noe å syte om.  Her er en video: 

Endret av TarzanIUnderbuksa2
Lenke til kommentar

Jøss, jeg klarte nesten å se hele videoen. Føler meg skitten nå, men jeg klarte det nesten.

 

Nei, 100 kroner ekstra i et tenkt scenario er ikke noe å syte over. I alle fall ikke hvis jeg hadde fått noe igjen for det.

 

Det eneste jeg imidlertid får igjen, er ekstra varme (som jeg har mer enn nok av minst 3/4 av året), støy og lavere ytelse. Og la oss ikke engang komme inn på forkortelsen av levetiden til en PC som følge av disse faktorene.

 

Det var forresten en morsom sammenligning av kostnadene. Hvis vi imidlertid tar i betraktning at FX-8350 i BESTE FALL holder følge med i3-4360 i spill, blir regnestykket fort ganske anderledes...

Lenke til kommentar

For å ikke snakke om man overklokker fx 9590 mot i7 4790k som er vel det man egentlig burde sammenligde.

 

Så må man overklokke 4790k ganske mye før den trekker like mye strøm som fx 9590.

 

Problemet med FX-9590 er at den ikke yter noe særlig bedre enn FX-8350 i spill, mens i5-4690K ikke yter noe særlig dårligere enn i7-4790K. Da blir det aldri konkurranse engang.

Lenke til kommentar

iflg denne testen gjør fx 8350 bra mot i3 4360

 

http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i3-4360-vs-AMD-FX-8350

 

Den HAR 8 kjerner. Da VIL den i noen tilfeller gjøre det bedre når flere kjerner skal brukes, siden i3 kun er dual core. Den kan (hvis man vil seg selv så vondt) også overklokkes mer, siden den er ulåst. Bortsett fra det gjør den det ikke bra i den.... skal vi kalle det en test engang?

Lenke til kommentar

Og som vi alle vet så er utnyttelsen av kjernene fortsatt dårlig i de fleste spill , en av hovedårsakene til at man ikke ser stor forskjell mellom feks en 4 Kjerners og en 6 kjerners Intel Cpu i noen av topp spillene , noe av det samme skjer med skjermkortene som blir dårlig utnyttet pga DX.

Blir spennende å se om DX12 og Windows 10 vil hjelpe til med akkurat dette og om det vil ha noe å si for Amd sine gamle cpu'er , men i alle fall slik jeg har oppfattet det så ser det ut som det faktisk har en betydning og at man kan se en ytterligere forbedring på opp til et tital fps (altså fra 1 til 10 fps ) i noen spill.

Lenke til kommentar

Og som vi alle vet så er utnyttelsen av kjernene fortsatt dårlig i de fleste spill , en av hovedårsakene til at man ikke ser stor forskjell mellom feks en 4 Kjerners og en 6 kjerners Intel Cpu i noen av topp spillene , noe av det samme skjer med skjermkortene som blir dårlig utnyttet pga DX.

Blir spennende å se om DX12 og Windows 10 vil hjelpe til med akkurat dette og om det vil ha noe å si for Amd sine gamle cpu'er , men i alle fall slik jeg har oppfattet det så ser det ut som det faktisk har en betydning og at man kan se en ytterligere forbedring på opp til et tital fps (altså fra 1 til 10 fps ) i noen spill.

 

Heldigvis har GTA V kommet, og som utnytter 8 kjerner :D

 

5960x med ht=off

 

GTA%20V%20cpu%20load.png

 

BF 4:  5960xbf4noHT-1.png

Lenke til kommentar

Jøss, jeg klarte nesten å se hele videoen. Føler meg skitten nå, men jeg klarte det nesten.

 

Nei, 100 kroner ekstra i et tenkt scenario er ikke noe å syte over. I alle fall ikke hvis jeg hadde fått noe igjen for det.

 

Det eneste jeg imidlertid får igjen, er ekstra varme (som jeg har mer enn nok av minst 3/4 av året), støy og lavere ytelse. Og la oss ikke engang komme inn på forkortelsen av levetiden til en PC som følge av disse faktorene.

 

Det var forresten en morsom sammenligning av kostnadene. Hvis vi imidlertid tar i betraktning at FX-8350 i BESTE FALL holder følge med i3-4360 i spill, blir regnestykket fort ganske anderledes...

Når du sier dette: Hvis vi imidlertid tar i betraktning at FX-8350 i BESTE FALL holder følge med i3-4360 i spill, blir regnestykket fort ganske anderledes.... Dvs at fx8350 ikke slår 3-4360 i spill i det hele tatt, men kan være like god. Hadde du sagt at 3-4360 slår fx8350 i mange spill hadde jeg ikke hatt noe problem med det, Det er faktisk sant. Når jeg da viser deg at fx 8350 faktisk slår 3-4360 i noen spill blir påstanden din feil.

Endret av TarzanIUnderbuksa2
Lenke til kommentar

 

Du har snublet opp i nok en kranglefant ;)

 

Som nevnt flere ganger har vi allerede et de facto Intel-monopol på CPU-markedet, om AMD hadde droppet sine CPUer så hadde ikke det gjort stort til eller fra. Eneste håp for AMD er at noen à la Samsung tar over.

 

Å kjøpe underlegne produkter fra AMD er like idiotisk som å kjøpe melk fra Q-meieriet eller ost fra Synnøve bare fordi de er mindre aktører. Det er irrasjonelt å holde AMD kunstig i live, punktum.

Er det ikke greit med litt konkurranse? Noen støtter monopol, mens andre liker at der er flere aktører der ute! Vi er alle forskjellige... Smaken er som baken :)

 

I dag har vi et de facto Intel-monopol på CPUer, AMD gir ingen reell konkurranse i dag. Alt jeg har uttalt vitner om at jeg støtter reell konkurranse.

 

Fordi jeg har en annen mening, så er jeg en kranglefant?

Nei, fordi du kverulerer og unngår fakta. Hvorvidt en CPU er et godt kjøp under gitte bruksområder er et spørsmål som er 100% objektivt og har étt fasitsvar. Det blir usaklig å blande inn hva den ene eller andre liker/foretrekker. Dette handler ikke om subjektive meninger, og blir like dumt som å være uenig i svaret på et regnestykke. Det er viktig å være prinsippfast på hva som er objektivt og hva som er subjektivt.

Lenke til kommentar

Nei, fordi du kverulerer og unngår fakta. Hvorvidt en CPU er et godt kjøp under gitte bruksområder er et spørsmål som er 100% objektivt og har étt fasitsvar. Det blir usaklig å blande inn hva den ene eller andre liker/foretrekker. Dette handler ikke om subjektive meninger, og blir like dumt som å være uenig i svaret på et regnestykke. Det er viktig å være prinsippfast på hva som er objektivt og hva som er subjektivt.

 

I markedsøkonomi lever subjektiv og objektiv verdi side om side, disse er ikke gjensidig ekskluderende. 

Lenke til kommentar

-Snip

 

Ser jo at hver enkel kjerne ikke blir utnyttet opp mot 100% , men det er tydelig at utviklerne nå presser spillene opp mot det som er mulig. Kan ikke si noe annet enn at jeg gleder meg til DX12 og Windows 10 og er spent på å se om dette vil øke utnyttelsen ytterligere per kjerne og arkitektur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...